2020-07-24, 10:31
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I stort sett varenda arbetsplats är öppen idag i Sverige. Varför är det så viktigt för alarmisterna på Flashback att just skolorna ska vara stängda i höst? Känner man symptom går man helt enkelt inte till skolan vare sig man är lärare eller elev. Precis som på andra arbetsplatser.

Och dom 44% asymptomatiska som inte känner några symptom?
Hur tänker du hantera dom?

Citera
2020-07-24, 10:31
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
SÅ kan det förstås vara. Men tills man VET ska försiktighetsprincipen tillämpas - d.v.s. så länge som man inte VET om asymptomatiska smittar, eller om barn kan smittas eller bli smittade, så måste man från samhällets sida agera som att de KAN smitta, och se till så att de inte kan göra det.

Timanställningar är ett otyg även i vanliga fall. Folk vågar inte tacka nej till jobberbjudanden trots att de är sjuka, precis som du säger, men det har även andra konsekvenser som att de alltid måste vara beredda på att jobba om någon ringer, och då ställa in allt annat som är planerat den dagen, inte kan låna till att köpa bostad när de inte har en fast anställning, inte kan planera framåt för de vet aldrig hur mycket pengar de kommer att ha nästa månad, vågar inte skaffa barn för de vet inte om de kommer att ha någon föräldrapenning att tala om när barnet kommer (dessutom försvinner antagligen vicken på t.ex. äldreboenden, som är ett tungt jobb, när graviditeten framskrider)...

Förstår inte att facket tillåter så mycket timanställningar och andra osäkra anställningsformer? Fasta tjänster borde vara normen.

Försiktighetsprincipen är ingen hjälp när kunskap saknas.

Alla åtgärder man tar till har konsekvenser. Därmed så är det meningslöst att argumentera utifrån försiktighetsprincipen när kunskap saknas.
Citera
2020-07-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Jo läs studien jag länkade i mitt föregående inlägg. Tonåringar driver smittan.
Jo, nej... Det är inte troligt att barn på skola driver smitta.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/apa.15371
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I stort sett varenda arbetsplats är öppen idag i Sverige. Varför är det så viktigt för alarmisterna på Flashback att just skolorna ska vara stängda i höst? Känner man symptom går man helt enkelt inte till skolan vare sig man är lärare eller elev. Precis som på andra arbetsplatser.
Det som inte framkommer är att "alarmisterna" inte är så många till antalet som det kan verka i denna tråden.

Ingen ute i samhället gastar om att skolorna skall hållas stängda.
Och självklart gäller samma regler på skolorna som på andra arbetsplatser: är man sjuk, så stannar man hemma.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
What's the big deal?!?

Vi och resten av världen har vetat sedan två månader att asymptomatiska står för 44% av smittspridningen. Kunskapen finns, men översteprästen Tegnell väljer medvetet att förkasta den för det passar inte hans planer.

That's the big deal...

44%, inte 43% eller 45%.
Just 44% är det alltså?

Tack för klargörandet.
Citera
2020-07-24, 10:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Åååå. Våjne. Är det ooobehagligt?
Starkars liten.

Pilla lite på ollonet samtidigt så känns det bättre.

Vekling.
Som sagt, jag har testat, har du? Jag avstår helst. Sen kan du kalla mig vekling om du vill. Men jag har munskydd hemma, har du?
Citera
2020-07-24, 10:33
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det lär ju knappast ske under sommaren? Är du skev eller?

Varför inte då?

Grannländernas smittspridning skulle ju enlilgt förnekarna i tråden fullkomligen explodera så fort de lyfte på sina restriktioner...

Nämndes inte ett pip om att det inte skulle ske under sommaren.
Citera
2020-07-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det lär ju knappast ske under sommaren? Är du skev eller?

Lite skevt ironisk kanske...

Danmark kommer säkert i kapp... om 10 år.

Men det beror nog mest på att konsumtionen av cigariller och Carlsberg kommer att stiga pga en nervositet för nya Corona-fall.
Citera
2020-07-24, 10:34
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst, i samhället i stort kanske det är ett marginellt fenomen, men på ett äldreboende kan det bli livsavgörande och ödesdigert. Därför kan generella rekommendationer slå fel som i det här fallet.

Så vitt jag förstår så misstolkar FHM försiktighetsprincipen och deras taliban-tolkningar av vetenskapen kan därmed bli livsfarliga för individen.

Det är de äldre man skall vara försiktiga om i det här fallet. Man borde börjat med skyddsutrustning tidigare av den anledningen.

Men uppenbarligen är FHM beredda att offra människoliv i den cyniska jakten på flockimmunitet. Nu blev det dessvärre våra gamlingar som fick betala med sina liv.
Men jag håller såklart med Attendos vd som tycker att Sveriges myndigheter misslyckats. Jag håller också med i det du skriver. Jag anser personligen att Sveriges problem med hanteringen av pandemin är att det är extremt otydligt vem som har ansvar. Ingen tar något tydligt ansvar och myndigheterna bollar ansvaret mellan sig (läs ifrån sig ) . I början kom FHM inte alls med några tydliga direktiv för hur äldre ska skyddas. Skyddsutrustning skulle bara användas där de gjorde nytta (eftersom det var brist på sådan) och inte om inte smitta fanns. Hur ska då en enskild enhetschef på ett äldreboende exakt veta hur man ska göra? När FHM senare får kritik för att de varit otydliga och inte heller rekommenderat skydd hänvisar de till Arbetsmiljöverket som i sin tur verkar helt överraskade över att få den bollen.

Vi är inte vana vid krishantering i Sverige oavsett om det gäller Tsunamis, skogsbränder eller pandemier. Lika säkert som att de få brandbekämpningsplan vi har kvar inte kan flygas för att personalen har semester, lika säkert är det att vi har mycket att jobba med när det gäller krisberedskap.
Citera
2020-07-24, 10:35
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Som sagt, jag har testat, har du? Jag avstår helst. Sen kan du kalla mig vekling om du vill. Men jag har munskydd hemma, har du?

Har och använder munskydd om jag "måste" gå in i en knökfull butik.

Förstår inte problemet.

Busenkelt. Tar tre minuter att vänja sig.
Citera
2020-07-24, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Och så anklagas Tegnell för att syssla med ”killgissningar”....

Man har väll rätt att spekulera. Vore en sak om jag skrev ” det kommer att dö 1 miljon inom en vecka” . Tegnell är anställd och är ”expert ” inom detta. Så när han kommer med utlåtande är de mer seriösa . Även om de oftast är fel.

Detta är ett diskussions forum
Citera
2020-07-24, 10:37
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Har du problem med läsförståelse eller? Jag har ju precis länkat till en studie som visar varför det är viktigt att gymnasieskolan hålls stängd. Nivån här inne ibland..
Tonåringar förefaller vara smittdrivande....

TOPLINE Younger people aged 10 to 19 years old are more likely than other age groups to spread the coronavirus in their household, according to a large contact tracing study in South Korea soon to be published by the Centers for Disease Control, a concerning sign as U.S. school districts weigh whether to reopen for in-person classes in the fall.

https://www.forbes.com/sites/rachelsandler/2020/07/18/young-people-most-likely-to-spread-coronavirus-at-home-large-study-finds/#497e0f3efa7a
Apropå läsförståelse. Jag får väl repetera frågan och be dig svara på den istället.

"I stort sett varenda arbetsplats är öppen idag i Sverige. Varför är det så viktigt för alarmisterna på Flashback att just skolorna ska vara stängda i höst? Känner man symptom går man helt enkelt inte till skolan vare sig man är lärare eller elev. Precis som på andra arbetsplatser."

Varför ska just skolorna vara stängda när alla andra arbetsplatser är öppna? Din undersökning visar inte att barn smittar mer än vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in