2020-07-24, 02:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Läste hur man hade rotat igenom den här sydkoreanska undersökningen.

97% av barnen hade smittats av någon i hushållet.
2% av barnen hade smittats samtidigt som någon annan i hushållet utanför hushållet.

Kvar blev 1%.
Va?

”"The study found that young people, between the ages of 10 to 19, were not often the first in their household to show symptoms—but when they were, 18.6% of their contacts contracted the disease, which is more than any other age group."”
Citera
2020-07-24, 04:07
Medlem
arbetets avatar
Dödstalen ökar i USA så antagligen får nu den massiva ökningen av antal smittade de sista veckorna effekt:

4,169,991 smittade
+69,116 igår

147,333 döda
+1,150 igår

Brasilien fortsätter på mycket hög nivå. Om Tegnells teorier hade hållit borde de ha immunitet över stora delar av landet då det har hållit på länge nu, men icke:

2,289,951 smittade
+58,080 igår

84,207 döda
+1,317 igår
Citera
2020-07-24, 04:07
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Haha Verkligen inte. De sa på nyheterna att det blir baby-boom!

https://sverigesradio.se/artikel/7519714
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Intressant, har du någon länk?
Ett oväntat högt antal gravida bildar nu kö hos Stockholms barnmorskor
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Jävlar vilket dödsvirus, befolkningen ökar istället för att minska...

Kommer nog födas fler än det dör på grund av viruset.
Ett oväntat högt antal gravida bildar nu kö hos Stockholms barnmorskor
Senast redigerad av morozz 2020-07-24 kl. 04:12.
Citera
2020-07-24, 04:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Va?

”"The study found that young people, between the ages of 10 to 19, were not often the first in their household to show symptoms—but when they were, 18.6% of their contacts contracted the disease, which is more than any other age group."”
Vad är problemet?

Not often & but when they were tycks syfta på de 1 procent varav. "18.6 % of their contacts contracted the disease".

För en som gnäller så över folks svenska borde du ta och försöka bättra på din engelska läsförståelse. Eller läsförståelse i största allmänhet. Hellre än att gnälla på folks grammatik!

18,6 % av kontakterna till en futtig procent av de unga.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-07-24 kl. 04:15.
Citera
2020-07-24, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nej, detär mycket turister i Sverige också. Gotland har rekordmånga...

Men att det saknas svenskar är ju självklart när så få får åka över sundet.

Der savnes ikke svenskere eller andre nationaliteter de steder som er helt fyldt op med turister, og de steder er der mange af.
Citera
2020-07-24, 04:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad är problemet?

Not often & but when they were tycks syfta på de 1 procent varav. "18.6 % of their contacts contracted the disease".

För en som gnäller så över folks svenska borde du ta och försöka bättra på din engelska läsförståelse. Eller läsförståelse i största allmänhet. Hellre än att gnälla på folks grammatik!

18,6 % av kontakterna till en futtig procent av de unga.

Nu vet ju både du och jag att yngre sällan uppvisar symptom även om de är bärare av covid-19 och alltså smittar. Det står ju till och med att den åldersgruppen, 10-19, smittar lättare än vuxna.

Stycket som jag citerade och som du var vänlig nog att ta fasta på, hämtade jag från en annan postares inlägg. Jag borde ha läst hela studien igen, vilket jag ska ta och göra.

Nu är det ju så att det åldersspannet smittar lika bra, eller bättre, än vuxna och vi vet att de oftast inte uppvisar symptom. Därför kan man rimligen inte vara helt säker på om det stämmer att det inte var de yngre i hushållen som smittade de andra först.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-24 kl. 05:15.
Citera
2020-07-24, 05:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur är det ens möjligt, att det blir fel gång på gång på gång..? I det privata näringslivet skulle det inte kunna förekomma. Sådana företag skulle rensas ut (eller de personer som gjorde misstagen).
Ja, man blir minst sagt förundrad över hur illa det står till med just mattekunskaperna inom FHM.

Alla borde läsa denna artikel från den 11 mars. Man får en hyfsat bra uppfattning om hur Tegnell fungerar, eller inte fungerar skulle man också kunna säga.

Ett utdrag:

”Jag tror väl att jag är osårbar, som så många av oss
Om skolor börjar stänga redan nu – hur ska de då agera när det ”riktiga” utbrottet kommer? Anders Tegnell tycker att rektorerna låter oron styra. För egen del är han inte alls orolig.

– Jag tror väl att jag är osårbar, som så många av oss.

Jag läste att du har en teori om att man i ditt yrke antingen stänger av eller så blir man otroligt…

– Nojig, ja. Och jag tillhör dem som stänger av.

”Tror du att det gör det svårare för dig att nå fram till folk, din egen inställning och att du ser till makroperspektivet medan andra vill veta om de kan skicka sitt astmasjuka barn till skolan?

– Ja, kanske på individnivå. Samtidigt tror jag att det kan vara till viss fördel för mig när jag pratar med er i media. Hade jag varit väldigt nojig tror jag att det hade varit svårt att prata på ett adekvat sätt. Jag och mina läkarkollegor pratade ibland om att vissa typer av patienter som är väldigt oroliga kanske har lättare att kommunicera med en läkare som är mer inne på att kommunicera på den nivån. Medan jag hade lättare att hantera patienterna som ville få svar fort och ville veta exakt vad det handlade om, fyrkantigt så, säger han och bygger en låda med handflatorna.

– Där fungerar jag jättebra. Men de här andra som behövde någon som var mer medkännande, då fanns det andra kolleger som fungerade bättre. Vi är alla olika och det gäller att vi hittar våra styrkor och våra svagheter.”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/

Edit: jag tror inte att Tegnell fungerat särskilt väl som läkare varför han relativt omgående beslutat sig för att byta inriktning.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-24 kl. 05:20.
Citera
2020-07-24, 05:04
Medlem
arbetets avatar
Är det här anledningen till Anders Tegnells kovändning i immunitetsfrågan (video):

Studie: Antikroppar minskar redan efter en månad
Personer som varit covidsmittade kan tappa sin immunitet

Ny forskning tyder på att efter människor har coronasmittats av så kan kan deras naturliga immunitet mot viruset minska tidigare än väntat. Det visar två olika studier, en från spansk och en brittisk.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/studie-antikroppar-minskar-redan-efter-en-manad/

Det är väl lika bra att lyfta fram gårdagens nyhet. Anders har tänkt om:

Tegnells problem med immuniteten: Sprids ojämnt
Covid-19 beter sig inte som andra virus när det gäller immunitet.

Det konstaterade Anders Tegnell på dagens presskonferens.

– Jag börjar bli mer och mer tveksam till om vi någonsin kommer få en riktigt bra känsla för hur immuniteten ser ut i befolkningen.
/.../
I går publicerade företaget Werlabs resultaten från de senaste tre veckornas antikroppstestning. Dessa visade att 14,5 procent hade antikroppar i Stockholm. I Göteborg låg motsvarande siffra på 15,1 procent och i Malmö på 8 procent – långt ifrån den flockimmunitet som, trots att den inte varit ett uttalat mål från Folkhälsomyndighetens sida, blivit starkt sammankopplad med den svenska coronastrategin.

På frågan om det är en besvikelse för Folkhälsomyndigheten att man nu inte tycks kunna mäta flockimmunitet säger statsepidemiologen:

– Det hade förstås varit trevligt om man kunde mäta den på ett bra sätt. Nu har det visat sig svårt, kanske till och med omöjligt, och då får vi gå tillbaka till de traditionella vägarna och titta på hur spridningen ser ut i verkligheten. Och där ser vi ju hur smittspridningen håller på att gå ner
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOxLqz/tegnells-problem-med-immuniteten-sprids-ojamnt
Citera
2020-07-24, 05:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det här anledningen till Anders Tegnells kovändning i immunitetsfrågan (video):

Studie: Antikroppar minskar redan efter en månad
Personer som varit covidsmittade kan tappa sin immunitet

Ny forskning tyder på att efter människor har coronasmittats av så kan kan deras naturliga immunitet mot viruset minska tidigare än väntat. Det visar två olika studier, en från spansk och en brittisk.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/studie-antikroppar-minskar-redan-efter-en-manad/

Det är väl lika bra att lyfta fram gårdagens nyhet. Anders har tänkt om:

Tegnells problem med immuniteten: Sprids ojämnt
Covid-19 beter sig inte som andra virus när det gäller immunitet.

Det konstaterade Anders Tegnell på dagens presskonferens.

– Jag börjar bli mer och mer tveksam till om vi någonsin kommer få en riktigt bra känsla för hur immuniteten ser ut i befolkningen.
/.../
I går publicerade företaget Werlabs resultaten från de senaste tre veckornas antikroppstestning. Dessa visade att 14,5 procent hade antikroppar i Stockholm. I Göteborg låg motsvarande siffra på 15,1 procent och i Malmö på 8 procent – långt ifrån den flockimmunitet som, trots att den inte varit ett uttalat mål från Folkhälsomyndighetens sida, blivit starkt sammankopplad med den svenska coronastrategin.

På frågan om det är en besvikelse för Folkhälsomyndigheten att man nu inte tycks kunna mäta flockimmunitet säger statsepidemiologen:

– Det hade förstås varit trevligt om man kunde mäta den på ett bra sätt. Nu har det visat sig svårt, kanske till och med omöjligt, och då får vi gå tillbaka till de traditionella vägarna och titta på hur spridningen ser ut i verkligheten. Och där ser vi ju hur smittspridningen håller på att gå ner
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOxLqz/tegnells-problem-med-immuniteten-sprids-ojamnt

Det låter ju högst troligt?

Tegnell har ju dessutom gång på gång påpekat att spridningen kommer att minska under sommaren, precis det som vi nu ser, för att eventuellt ta fart igen när semestern är slut och skolorna börjar?

Det verkar som om vi går en katastrofal höst till mötes. Jag hoppas innerligt att så inte blir fallet. Dock har jag svårt för att tänka mig att viruset plötsligt skulle ändra karaktär?
Citera
2020-07-24, 05:48
Medlem
Citat:
Dödstalen ökar i USA så antagligen får nu den massiva ökningen av antal smittade de sista veckorna effekt:

4,169,991 smittade
+69,116 igår

147,333 döda
+1,150 igår

Brasilien fortsätter på mycket hög nivå. Om Tegnells teorier hade hållit borde de ha immunitet över stora delar av landet då det har hållit på länge nu, men icke:

2,289,951 smittade
+58,080 igår

84,207 döda
+1,317 igår
Det brukar ta en månad från att antal fall per dag ökar till antal döda per dag ökar.

I det värst drabbade området i Italien hade mer än 50% av befolkningen antikroppar. Vi har kanske max 10 procent i landet och 15% i Stockholm så det finns många kvar för viruset att infektera, men smittan sprids ojämnt, i kluster så lokalt kan det säkert finnas flockimmunitet. FHM har nu fyra månader senare kommit på att så är fallet - bättre sent än aldrig.
Citera
2020-07-24, 06:17
Medlem
Bra intervju med Dr. Michael Osterholm om corona-utmaningarna. Han tror inte på en andra våg.
https://www.ama-assn.org/delivering-care/public-health/covid-19-s-first-wave-may-be-only-wave-no-pause
Han kallar det "leaky bucket virus" pga att det är svårt att tämja och kommer alltid ta sig ut och starta nya utbrott. Sveriges strategi tas även lite kort upp vid denna tidpunkt https://youtu.be/64piemCeDGE?t=1490
Citera
2020-07-24, 06:50
Medlem
Citat:
Tegnell backar. Det är skillnad att sitta på Flashback och spekulera - det gör jag men påtalar det när det behövs - och att fastställa riktlinjer som statsepidemiolog. Det ska han ha heder för att han erkänner:
/.../Anders Tegnell är tveksam till att vi någonsin ska kunna få en tydlig uppfattning om immuniteten mot covid-19 i den svenska befolkningen. Folkhälsomyndighetens riktlinjer baseras på statistik över smittspridningen och antalet inläggningar på intensivvårdsavdelningar. Resultatet av antikroppstesterna kommer därför inte att påverka om myndigheten ändrar sina riktlinjer framöver.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-masstestning-ger-liten-kunskap-om-immuniteten/

Men immunitet finns och det begränsar smittspridningen det är klart som korvspad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in