2020-07-23, 18:41
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur många trängs på gatorna/stränderna i Grekland - som ändå hade lockropen?

Förra året 32miljoner..

Nu försöker de locka nordiska pensionärer att flytta till landet med extremt förmånlig beskattning = 7%.

Så desperata är de

Givetvis.
Denna epidemi slår hårt mot ekonomin i alla länder.
Min poäng var att den gör det även i Sverige. Trots att regimen valde att satsa på att rädda ekonomin, satsade på pengar och istället offrade människor.

Alla länder förlorar ekonomiskt.
I Sverige har man dessutom medvetet låtit tusentals människor dö i onödan.

Omvärlden satsade på att rädda människoliv. Sveriges styrande struntade i det, lät onödigt många människor dö och satsade på pengar. Vilket de också misslyckades med.
Citera
2020-07-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja 15 juni... kanske inte skitaktuellt

Nyere situationsrapport:

https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/taet-ferietrafik-med-koedannelser-og-flere-mindre-uheld

Nu er det jo sådan at for at tyskere skal kunne holde ferie i Danmark, skal der være ledige overnatningsmuligheder.

Ledige overnatningsmuligheder er der formodentligt ikke mange af.
Citera
2020-07-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Japp.

5700 döda.

Inte ens i närheten av immunitet.

Corona är inte ett vanligt förkylningsvirus. Jag trodde alla var överens om det nu efter 6 månader.

Han skrev INTE att det var ett vanligt förkylningsvirus utan var det ursprungligen men som blivit farligt.
Varför måste ni kritiker konstant förvränga vad som sägs?
Citera
2020-07-23, 18:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tegnell fortsätter attackera Norge idag med

Som en journalist på aftonbladet sa bra riktat till Tegnell
Ja, helt klart att Norge klarat sig bättre undan Corona. Är väl inget att skryta över att du lyckats göra många i Sverige sjuka?
https://twitter.com/BjorklundVictor/status/1286299270417612801

Tegnell verkar glädjas ju mer smittade Sverige får, han fattar inte att andra länder försöker stoppa smittan, inte sprida den! Han är galen.

Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Tegnells första dag efter semester: tala illa om Norge... Asperger???

Norrmännen har svarat. Ingen kan väl längre ha någon tilltro till FHM.

Citat:
Norge slår tillbaka: Tegnell saknar trovärdighet

https://www.friatider.se/norge-slar-tillbaka-tegnell-saknar-trovardighet
Citera
2020-07-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Givetvis.
Denna epidemi slår hårt mot ekonomin i alla länder.
Min poäng var att den gör det även i Sverige. Trots att regimen valde att satsa på att rädda ekonomin, satsade på pengar och istället offrade människor.

Alla länder förlorar ekonomiskt.
I Sverige har man dessutom medvetet låtit tusentals människor dö i onödan.

Omvärlden satsade på att rädda människoliv. Sveriges styrande struntade i det, lät onödigt många människor dö och satsade på pengar. Vilket de också misslyckades med.

Jag tror folk har fått detta om bakfoten!

Självklart var inte strategin att offra folk i förhållande till andra länder. Man gjorde en analys utifrån att Coronan skulle bete sig som vanliga influensapandemier.
Nu gjorde den ju som alla vet inte det.

Att man gjorde en missbedömning, är inget man är ensamma om.
Vad man däremot är helt ensamma om, är att man inte ändrade sig när mer och mer fakta framkom. Och att man fortfarande vägrar erkänna att man missbedömt viruset och därför vägrar byta väg. DET tycker jag är problemet.
Citera
2020-07-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo men hur stor är risken att Danmark stänger ner inom det närmaste?

Inte stor enligt mig, men jag tror fortfarande att det är vad som ligger till grund gällande de flesta länderna.

Att våra grannar ligger med på listan är nog snarare pga någon konstig jävla ”Hämnd”.

Men som sagt, bara gissningar från min sida
Citera
2020-07-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Var mest kritik mot HG som hyllade dina analyser som inte varit rätt en gång hittills

Ja du har rätt att det gällde 25 juli kom ihåg fel men när jag att du var tvungen att flytta de framåt en månad sa du att det var helt omöjligt

men om du fortsätter att gissa så kanske du får rätt tillslut..

Allt är inte gissningar. Jag följer noga hur många som läggs in. För övrigt ser gapet mindre ut än tidigare, vilket är positivt, jag har inget emot att ha fel och att vi till slut blir av med detta elände. Det är lite olika bud på sajterna nu om hur många som är inlagda.
Citera
2020-07-23, 19:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vad är motsättningen mellan att hålla avstånd och använda munskydd? Det ena utesluter inte det andra så varför inte använda sig av båda metoderna?

I t.ex. en tunnelbana, hålla avstånd på perrongen kanske går men det är ingen nackdel att också ha på sig ett munskydd. Sedan när man knallar in i vagnen, då borde alla kunna se fördelarna med munskydd. För har man någon gång i sitt liv åkt tunnelbana eller buss så borde man veta att det är i princip omöjligt att hålla två meters avstånd till alla andra människor hela tiden.

Jag förstår inte det här motståndet mot munskydd i Sverige.

Jag tror det har att göra med att det ändå finns en outtalad önskan om att nå flockimmunitet hos medborgarna i Sverige. Munskydd skulle hindra att det sker.

Vidare är man nog lite rädd för att medborgare ska gå omkring maskerade. Det har funnits en föreställning att man skulle kunna skydda de äldre, även vid hög samhällssmitta, vilket visat sig helt galet.

Addera ett prestige-tänk att man inte vill ändra sig när man haft fel. Att byta ståndpunkt när man blivit överbevisad ses som en svaghet. Då håller man hellre fast vid ett låst synsätt. Sverige är idag i klar minoritet vad gäller munskyddsföreskrifter för medborgarna. Helt i onödan anser även jag.
Citera
2020-07-23, 19:04
Medlem
316 miljoner om dan hår Sverige miste om turist intäkter.
Det här är för de sim tyckte att hålla öppet samhället skulle gynna ekonomin.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7520174
Citera
2020-07-23, 19:06
Medlem
Så danskarna öppnar till 12 av 21 län. Antar de öppnar mot resterande inom relativ snartid.
Citera
2020-07-23, 19:06
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vågen går olika över världen. Indien och Brasilien är i första vågen. Ser man till USA som helhet så är de i andra vågen men det här är så stora länder så egentligen handlar det om att första vågen har rört sig inom USA. Det är andra stater som driver smittan nu, först var det nordöst och nu är det syd och californien.

Jag är inte övertygad att vi kommer att se en andra våg i Sverige. Vi kanske gör det, men risken är större i länder som körde lockdown, vilket redan syns på t.ex. Spanien, Israel och Australien.

Tror dock inte på flockimmunitet utan det är nog bra ett vaccin som kan rädda oss.

Kanske kan man efter detta försöka hitta ett vaccin mot cancer med tanke på de forskarbaser som nu har byggts upp.
Citera
2020-07-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
316 miljoner om dan hår Sverige miste om turist intäkter.
Det här är för de sim tyckte att hålla öppet samhället skulle gynna ekonomin.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7520174
Det är nog hårda tider för turistbranchen generellt i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in