2020-07-23, 16:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Säkert, men ligger nog även kulturella och strukturella betingelser bakom. Som visserligen kan bero på landets relativa ungdom.
Nog? Det är klart att det ligger kulturella och strukturella betingelser bakom. Det finns ett relativt starkt motstånd mellan de i norr och de i söder. Italien har inte varit en enad nation särskilt länge och maffian har under mycket lång tid styrt de södra delarna.

Obs jag pratar inte om covid-19 i ovanstående, enbart om varför utvecklingen generellt kan se så olika ut på olika ställen i Italien.

Detta blir OT så jag stannar där.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-23 kl. 16:38.
Citera
2020-07-23, 16:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Skulle säga att det är pga risken för att bli satt i karantän eller att landet helt stänger ner..
Jo men hur stor är risken att Danmark stänger ner inom det närmaste?
Citera
2020-07-23, 16:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
En kombination av immunitet, folk är mer utomhus, arbetsplatser och skolor är stängda...
Vilken immunitet? Ska du också hänvisa till den där pre-printen från Karolinska? Räcker det inte med att FHM visar att de är en myndighet på bananrepubliknivå som hänvisar till icke-vetenskapligt belagda teorier om någon mystisk T-cellsimmunitet som ingen har lyckats mäta någonsin?
Citera
2020-07-23, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag kommenterar bara det faktum att det rätt märkligt att påstå att det går att hålla avstånd på tåg, speciellt när det är i det närmaste fullsatt. Lägg därtill de senaste studierna som tyder på sannolik aerosolsmitta i trängre utrymmen och asymptomatisk smittspridning.

Samtidigt står AT och säger att han är orolig för hösten....

Men så se till att vidta åtgärder då.

Fast det hade inget med min frågeställning att göra. Jag undrade bara om skribenten var för en jämlik smittspridning?
Citera
2020-07-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ok, ser att han håller med Imperial uträkningsmodeller.

"When I put this to Professor Friston, he was the model of collegiate discretion. He said that the presumptions of Neil Ferguson’s models were all correct, “under the qualification that the population they were talking about is much smaller than you might imagine”. In other words, Ferguson was right that around 80% of susceptible people would rapidly become infected, and was right that of those between 0.5% and 1% would die — he just missed the fact that the relevant “susceptible population” was only ever a small portion of people in the UK, and an even smaller portion in countries like Germany and elsewhere. Which rather changes everything"

Det är vad man brukar kalla för efterhandskonstruktion....

Lock-down och andra åtgärder har givetvis påverkan på hur många som är "mottagliga" i praktiken. De håller sig ju inne och kan inte smittas av den anledningen.

Att sedan vissa blir mer sjuka, och andra mindre, eller knappt alls, är knappast något nytt.

Det Friston sysslar med är bara att skruva på en trasig modell, inte beskriva verkligheten.

Men det lär visa sig när länderna som stängt öppnar upp igen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-07-23 kl. 16:41.
Citera
2020-07-23, 16:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tona ned retoriken för helvete!

Är det inte solklart att det är bättre med avstånd än att folk sitter tättinpå varandra med munskydd? Det borde vara klargjort än för trådens mindre begåvade skribenter?

Alltså är min fråga relevant. Om vissa människor har råd att köpa sig avstånd, är det då en ojämlik smittspridning? Varför blev då Tegnell hånad när han använde samma argument tidigare?
Eftersom munskydd är ett effektivt sätt att hindra smittan från att spridas samtidigt som det är relativt billigt vore det väl korkat att inte använda sig av dem?

Avstånd är naturligtvis det bästa sättet men om det inte går att hålla avstånd måste man ta till det man kan.

Allting man kan göra är väl bra? Om det står mellan att betala mer för en extra plats eller betala mindre för ett munskydd förstår jag inte logiken?

Att Tegnell uttalade sig om ojämlikhet i faller med att arbeta hemma var anmärkningsvärt dåraktigt. Målet bör ju vara att få ner smittspridningen? Nu var ju inte Tegnells mål detta utan han tyckte att det var bra om så många som möjligt smittades så länge sjukvården hängde med.
Citera
2020-07-23, 16:33
Avslutad
Tegnell gästar senaste avsnittet från Unherd nu. Trevligt.
Citera
2020-07-23, 16:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nu var det denna mening från knäckebrödsankan jag undrade över.

"Hur ska alla de som inte har råd att betala för en extra plats göra?"

Är det då viktigt att smittspridningen är jämlik?
De ska ha munskydd!
Citera
2020-07-23, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Eftersom munskydd är ett effektivt sätt att hindra smittan från att spridas samtidigt som det är relativt billigt vore det väl korkat att inte använda sig av dem?

Avstånd är naturligtvis det bästa sättet men om det inte går att hålla avstånd måste man ta till det man kan.

Allting man kan göra är väl bra? Om det står mellan att betala mer för en extra plats eller betala mindre för ett munskydd förstår jag inte logiken?

Att Tegnell uttalade sig om ojämlikhet i faller med att arbeta hemma var anmärkningsvärt dåraktigt. Målet bör ju vara att få ner smittspridningen? Nu var ju inte Tegnells mål detta utan han tyckte att det var bra om så många som möjligt smittades så länge sjukvården hängde med.

Det tycker jag med. Precis som din sågning av folks möjligheter att köpa sig extra plats. Ok, alla kanske inte har råd med det men allt som minskar smittspridningen är ju bra. Eller?
Citera
2020-07-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo men hur stor är risken att Danmark stänger ner inom det närmaste?
Större än att tex Sverige gör det.
Citera
2020-07-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Blev frustrerad då det fanns en del ärrade som borde ha presterat bättre. Ber om ursäkt. Det har varit lika undermåligt då det varit fråga om fotboll och corona. Och då har det varit killar.

Hela denna coronatid så har medierna presterat sämre än FHM. Då är det lätt för Tegnell att visa sig på den styva linan då medierna ramlat av sig varje gång från den slaka. Verkar som lokalpressen varit mer på hugget. Efter att nyheterna blivit underhållning för några decennier sedan går det inte ta medierna på allvar, och nu hade vi verkligen behövt granskande och vassa journalister. Men de har blivit underhållare.

Malou von Sivers var vass och släppte inte igenom strunt. Nu har hon blivit Sveriges Oparah. Tilde de Paula gjorde bra, välresearchade intervjuer en gång i tiden. Nu håller hon på med trams. SVT är full med sommarvikarier på permanent basis. Man ser hur redaktionerna tänker. De skickar iväg de svagaste till pressisarna.

Det som får tummen upp från mig är SvDs genomgång av hur vi hamnade här. En av skribenterna är en favvo, Annie Reuterskiöld, som alltid levererar kvalitet, så följ på henne. Alltid gediget jobb oavsett sammanhang och man själv slipper få hjärnblödning även om man inte alltid håller med om allt. Men hon har inte heller varit med på någon pressis vad jag kan minnas. Bara bottenskrapet skickas dit.

SvD reportage med bl a Annie R.

https://www.svd.se/forbered-er-pa-det-varsta--spelet-bakom-coronastrategin

Låst artikel...
Citera
2020-07-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tänk att man måste gå till tysk press för att få korrekta analyser. Om varför kurvorna går ner nu:
Varför sjunker siffrorna just nu? På midsommar bor många svenskar inte längre på samma platser i städerna och i kollektivtrafiken. – Sverige har mycket utrymme och i år är man sinsemellan och det är därför städerna är tomma nu, säger Kaufmann. " Många svenskar är på landsbygden och att hålla avståndet är mycket lättare." Detta bidrar säkerligen till att färre nya infektioner för närvarande rapporteras.

Vad innebär detta för turismen? Det finns knappast några turister från utlandet längre. – För några dagar sedan var jag på egen färja från Tyskland till Sverige, som vanligtvis är fullbokad vid den här tiden på året, säger Kaufmann. – Nu var det ett tiotal passagerare, några lastbilar. Du har redan märkt att den här sommaren skiljer sig mycket från andra." Samtidigt fylls kuststäderna och öarna på. Där i sin tur finns det problem med att hålla avstånd.
https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=auto&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fwww. srf.ch%2Fnews%2Finternational%2Fweniger-infizierte-corona-situation-in-schweden- verbessert-sich-wegen-sommerferien

Original:

https://www.srf.ch/news/international/weniger-infizierte-corona-situation-in-schweden-verbessert-sich-wegen-sommerferien
Så nu är det ökat resande som minskar smittspridningen.

”Analys” av Mr. Wolfgang Halmstrå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in