2020-07-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag säger det igen - de som testar sig lär ha mycket högre sannolikhet att varit smittade än de som inte testar sig. Få borde ju orka gå och testa sig om de inte haft några symtom över huvud taget. Dessutom erbjöd väl Werlab gratis testning för all vårdpersonal, så minst hälften av deras tester lär ju representera sjukvårdspersonal (som ju är en grupp med hög risk att smittas).

Så mellan tummen och pekfingret skulle min uppskattning vara att kanske hälften så många har haft infektionen. Kanske 7.5% av stockholmare.
Mina anhöriga och jag själv testade oss via region Stockholm trots att ingen tror vi haft covid 19 i vår. Tror knappast vi är unika i det avseendet.
Citera
2020-07-23, 14:11
Medlem
I Finland har inte någon dött på 27 dagar nu, grannlandet Estland har inte haft någon död på 50 dagar!
Grattis till dom!
Citera
2020-07-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Finland har inte något dött på 27 dagar nu, grannlandet Estland har inte haft någon död på 50 dagar!
Grattis till dom!

Och grattis till oss att utvecklingen äntligen gör snabbt åt rätt håll.
Citera
Avslutad
Gränsöppning Värmland-Norge nästa vecka.

Även folk från Kalmar och Blekinge län lär få resa in i Norge.

(Norge har förvisso många urvalskriterier, så vi får avvakta morgondagens besked, innan vi vet säkert.)
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lite blommig falukorv till lunch från vår statminister:

”Testverksamheten i Sverige med anledning av det nya coronaviruset pågår för fullt. Sedan en tid tillbaka testas fler än 100 000 personer varje vecka för pågående covid-19-infektion eller för antikroppar”, skriver han."

Sen när blev antikroppstester en relevant del av strategin? De gör varken från eller till för smittspridningen.

I själva verket har andelen PCR-testade minskat under V29.

Det är 100 000 PCR-tester som man har utlovat. Inget annat.

Vad blir nästa steg? Att räkna in antal klamydia-tester?
Läs hela hans FB-inlägg och baxna. Jag tror att han tror på det här. Jag tillhör faktiskt inte dem som kallar honom för "svetsar'n" och att han skulle vara obildad men han verkar inte ha någon akademisk ansats alls. Jag tror att han har blivit informerad att Sveriges väg är den rätta och han har tagit dem på orden:
Stefan Löfven
·
Testverksamheten i Sverige med anledning av det nya coronaviruset pågår för fullt. Sedan en tid tillbaka testas fler än 100 000 personer varje vecka för pågående covid-19-infektion eller för antikroppar.

Samtidigt som testningen ökat blir de bekräftade fallen färre. Vi ser också en fortsatt nedgång i antalet allvarliga fall. Flera regioner rapporterar om minskad belastning i sjukvården till följd av covid-19.

Regeringen gav tidigt beskedet att staten tar alla extraordinära sjukvårdskostnader kopplade till det nya coronaviruset. Regeringen har investerat 6,9 miljarder kronor för att säkerställa finansieringen av ökad testning och smittspårning.

Sverige är i ett bättre läge, men vi behöver alla fortsätta följa de råd och rekommendationer som finns. Håll avstånd, tvätta händerna, undvik trängsel – och ta hand om varandra.

Bilden är från mitt besök vid Östra sjukhuset i Göteborg tidigare i år.
https://www.facebook.com/stefanlofven/posts/4456917664349093
Citera
2020-07-23, 14:13
Medlem
58 avlidna de senaste 10 dagarna. Strax under 6 per dag. Justerar man för eftersläpning så är vi runt 10
Per dag. Vi kommer alltså hamna under tvåsiffrigt i augusti innan det går ner mot noll. Mycket bra.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-07-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det finns orsaker till reseavrådan som har andra anledningar än smittrisken. Det har tex att göra med försäkringar från både vanliga försäkringsbolag och från staten. Läs på så förstår du nog att sverige avråder från resor till tex Norge.

Undrar om du läste mitt inlägg, eftersom du svarade goddag yxskaft. Du verkar inte ha den blekaste om försäkringar. Men du får en möjlighet att berätta vad du tror här.
Citera
2020-07-23, 14:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Det är bara i Sverige som man fortfarande tror att det är snart 0 döda när man har 5 veckors eftersläpning bakom sig...

Men det är samma troll som har skriket att har varit över sedan början av April.
Citera
2020-07-23, 14:18
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Finland har inte någon dött på 27 dagar nu, grannlandet Estland har inte haft någon död på 50 dagar!
Grattis till dom!
Det har såklart dött massor där. Men inte pga covid-19.
Citera
2020-07-23, 14:20
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Undrar om du läste mitt inlägg, eftersom du svarade goddag yxskaft. Du verkar inte ha den blekaste om försäkringar. Men du får en möjlighet att berätta vad du tror här.
Man avråder från resor då staten inte kan garantera hjälp om det behövs. Tex om du blir sjuk.
Citera
2020-07-23, 14:20
Medlem
AnnaDeas avatar
Tur att man inte är ensam med att tycka att det kraschade så fort.

Folk säger immunitet fast det finn inget vetenskapligt att backa upp det på. Själv tror jag säsongen har spelat in och att man inte rapporterar ärligt.

Citat:
Det plötsliga ‘raset’ börjar vecka 27 med en minskning från 12,3% till 7,9%. Vecka 28 fortsätter ‘raset’ till 4,3%. Vecka 29 fortsätter ‘raset’ till 3,4%.

Om det inte skett drastiska förändringar (t ex strikta karantänsregler av en befolkning), så visar statistik från andra länder i Europa att förloppet när det gäller minskad smittspridning ‘drar ut’ på tiden.

Smittspridningen ‘upphör’ inte ‘över en natt’.

Det finns ‘kanske’ en drastiskt förändring som inte lyfts fram, nämligen att ‘helt plötsligt’ så fick ‘alla’ i Sverige som hade ‘coronaliknande’ symptom möjlighet testa sig (åtminstone ‘så utlovades detta’).

Men detta innebär att sammansättningen av urvalet förändrades kraftigt på kort tid från att i princip enbart omfatta prioriterade grupper i samhället fick testas.

Det kan innebära att de senaste veckornas urval inte kan jämföras med tidigare veckors urval. Om så är fallet, så finns det en risk att smittspridningen ‘gått under radarn’ de senaste veckorna och att den sker på bredd front utan att ‘fångas upp’ i de senaste veckornas test.

Detta kan stödjas av det faktum att det är en större andel yngre som smittas på senare tid och flertalet får lindriga symptom och dessa kanske ‘struntar i’ att testa sig.

Men det finns ett ‘olustigt sammanträffande när det gäller att ‘alla’ helt plötsligt skulle få möjlighet testa sig när det visade sig att Sverige hamnade på WHOs risklista och utmålades som ‘paria’ internationellt. Detta sammanfaller ganska väl med att ‘helt plötsligt’ så ‘rasar’ Sveriges smittspridning efter en tid.

http://projektsanning.com/2020/07/23/smittspridningen-av-covid-19-i-sverige-rasar-helt-plotsligt-ligger-det-en-hund-begraven/
Senast redigerad av AnnaDea 2020-07-23 kl. 14:23.
Citera
2020-07-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det är bara i Sverige som man fortfarande tror att det är snart 0 döda när man har 5 veckors eftersläpning bakom sig...

Men det är samma troll som har skriket att har varit över sedan början av April.

Du glömmer att nämna ”trollen” som förutspådde 50 000 - 400 000 dödsfall i Sverige runt påsk.

Dessa ”troll” som säger att det snart är ”över” har ju träffat bättre i jämförelse med de andra.

Det finns vissa personer här i tråden som alltid försöker hitta nya problem. Vi är i en kraftig nedgående trend, svårare än så är det inte.
Senast redigerad av karlenn 2020-07-23 kl. 14:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in