2020-07-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Inte seriöst? Sverige har valt en långsiktigt hållbar strategi, självklart kan man inte utvärdera denna när vi inte ens är halvvägs genom pandemin. Det är snarare oseriöst och skrika att sverige har gjort fel och alla länder i lockdown gjort rätt när man bara summerar ”matchen” innan halvlek ens är klar.
Det sa jag ingenting om,läs igen.
Jag anser det oseriöst att enbart vilja utvärdera negativa effekter långsiktigt medans positiva effekter ur FHMs synvinkel lägger man fram på en gång, det är politiskt inte vetenskapligt.
Nu senast att vi klarar oss bättre än Norge i höst tex.
Citera
2020-07-23, 13:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Grannländerna började runt mitten av maj att rapportera 0 döda om dagen. Med vissa dagar där man har rapporterat 1-3 döda i avvikande omgångar.

Vi är snart i Augusti i Sverige och ligger nästan 3 månader efter grannländernas dagsrapportering av mängden döda per dag. Lägg även till Sveriges ökända eftersläpning så ser det inte ljusare ut.

Men Tegnell och Geisecvke påstår att Norge kommer ha 5700 döda Maj 2021.

Så det är bara att invänta och se om någon av deras prognoser slår in.

https://c19.se/compare
Citera
2020-07-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vilket datum började grannländerna rapportera in noll döda om dagen?

Vad jag vet så fick Skandinavien sina fall rysligt nära varandra. Sverige, Norge och Danmark var bara dagar emellan.

c19.se

Vad jag kan se så har Danmark rapporterat 5 dödsfall i Juli. Det blir ett snitt på 0.2 per dag. Närmare 0 än 1 således.

https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overvaagning
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och trots detta pekar exakt alla kurvor nedåt i Sverige.

SARS-CoV-2 är inte så potent vad gäller att föra smittan vidare och dess sjukdom är till 99 % inte dödlig. 6000 personer är ju ganska få i ett land med 10 miljoner som trängs och frotterar sig med varandra oupphörligt.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad jag kan se så har Danmark rapporterat 5 dödsfall i Juli. Det blir ett snitt på 0.2 per dag. Närmare 0 än 1 således.

https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overvaagning

Ah, skrev ett fristående inlägg där jag tog med att det fanns några avvikande dagar med inrapporterade döda.
Citera
2020-07-23, 13:07
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
SARS-CoV-2 är inte så potent vad gäller att föra smittan vidare och dess sjukdom är till 99 % inte dödlig. 6000 personer är ju ganska få i ett land med 10 miljoner som trängs och frotterar sig med varandra oupphörligt.
Ja, jag har tänkt på samma sak.
Detta aktuella virus har närapå haft en optimal möjlighet till spridning i Sverige.
Om vi tänker oss att det dök upp den 1 januari 2020, så har det haft nästan 7 månader på sig att spridas och smitta folk.
Citera
2020-07-23, 13:12
Medlem
AnnaDeas avatar
Blir spännande hur det kommer se ut med handeln mellan länderna emellan i framtiden.

Norge vill ju utnyttja detta så norrmännen handlar mer i hemlandet än Sverige.

Citat:
På svenska sidan av norska gränsen går diskussionerna heta kring när Norge ska öppna upp igen så att den hårt drabbade gränshandeln kan komma igång. I Norge har den stängda gränsen istället lett till en ny politisk debatt som handlar om att gränshandeln måste begränsas.
– Jag har väldigt förståelse för när det rapporteras från Strömstad eller Karlstad att detta med den stängda gränsen är ett stort problem med ökad arbetslöshet och tappade intäkter, men det visar också hur omfattande denna handeln är, säger Kårstein Løvaas, stortingsrepresentant för Høyre.

– Det är kanske 20 miljarder svenska kronor varje år som pumpas ut ur norsk ekonomi och in i svensk ekonomi. Då måste jag som norsk politiker se vad vi kan göra för att få in mer av de pengarna i den norska ekonomin, fortsätter han.

Gränsstängningen bevis på att det går
Sedan i mars har gränshandeln i princip stått still, eftersom norrmän som reser in i Sverige måste sitta i karantän vid hemkomsten. Detta har lett till att den norska handeln slagit nya rekord. Enligt en ny rapport kan omsättningen öka med nära sju miljarder norska kronor, bara i sommar. Detta menar Kårstein Løvaas är ett bevis på att det går att få norrmännen att handla hemma istället för i Sverige. Ett sätt att lyckas med det även efter att gränsen öppnats kan vara att sänka de höga avgifterna på alkohol, tobak och socker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/norska-politikern-vi-maste-halvera-granshandeln
Citera
2020-07-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
När var att stoppa smittspridningen en den av strategin? Hålla koll på smittspridningen är en vital del av strategin. Nuvarande CFR ligger mellan 1-4% (länder som testar mycket ligger lägre), och IFR uppskattas till 0.1% eller lägre. (I en normalt hälsosam population) Dvs en smittspridning på 60% ger ca 600 ppm döda.

Epidemiologiska studier hade fel, matematikerna hade rätt från början (typ), se Michael Levitt's modeller från februari.

Det här var en helt vanlig influensa, som vi helt saknade skydd mot. Det vi borde lära oss av det här är att influensor är ganska skrämmande, och kanske borde det läggas mer krut på att utrota dem.

Du får gärna ange lite referenser när du slänger ur dig påståenden om IFR (<0.1%) som inte stämmer med de vetenskaplig publikationer som refererats tidigare i den här tråden.

Inte ens FHM har väl lyckats komma ner i den låga nivån för IFR i sina uppskattningar. Snarare runt 0.4-0.6%. Vilket jag även själv beräknat det till utifrån tidigare antikroppsresultat (inte de senaste dock).

Vem har sagt att 60% smittspridning i en population är en naturlag?

Det är en klustersmitta vi har att göra med, inte vanlig influensa....

Det är där många av "experterna" verkar ha gjort en felbedömning.

Smittan går att trycka ner.

Men den som lever får se.
Citera
2020-07-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, jag har tänkt på samma sak.
Detta aktuella virus har närapå haft en optimal möjlighet till spridning i Sverige.
Om vi tänker oss att det dök upp den 1 januari 2020, så har det haft nästan 7 månader på sig att spridas och smitta folk.

IFR verkat ligga på ca 0.1%, dvs om alla får det en dödlighet på 1000 ppm, om 60% blir det 600 ppm etc. Sverige ligger mellan 500 och 600 ppm idag (döda per miljon). Statistiskt så är Sverige på flockimmunitets gränsen, även fast det säkerligen ser olika ut i olika regioner.
Citera
2020-07-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Intressant hur politiskt detta är. Tegnell har ju väldig hög trovärdighet i Sverige. Många norrmän ör ju upprörda över norges hantering av viruset då de förstör ekonomin för väldigt många i ”onödan”. Så det finns garanterat massa norrmän som har mer förtroende för Tegnell än för deras egna motsvarigheter.

För att isolera ett land är inte så hållbart i längden.

Just nu är det Sverige som är isolerat. Norrmän är välkomna i långt fler länder. Men de har reseavrådan till en del, som exvis Sverige. Sedan har de karantänbestämmelser för inresande som jag inte hängt med på.

Sverige har hämnats med att ha politisk reseavrådan till våra nordiska grannar. Förr använde man reseavrådan för att värna folks hälsa. Nu med denna Ann Linde så verktyget politiserats. Tittar vi på smittan i våra grannländer så finns det ingen anledning för Sverige att ha reseavrådan vilket gör det svårt för folk att resa till släkt då deras försäkringar inte gäller på grund av Anne Linde. Samtidigt har vi hög andel smitta i Sverige, trots att vi är på rätt väg, och det går nog inte att tolka grannländernas avrådan som politisk, utan som fortfarande som verktyg för att värna den egna befolkningens hälsa.

Sossarna har tappat det totalt.
Citera
2020-07-23, 13:18
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Trams. Använd snitt och median.

Om Sverige har fem veckor enligt ditt sätt att räkna på har USA fem månader med samma sätt är räkna.

Sverige har mindre än en vecka till en klar majoritet är inne, USA har en månad.

Vill du veta längst tid mellan dödsfall och statistik så kan du fråga japanerna, där är det inte ovanligt med år pga pensionstekniska skäl (hur kan vi lita på deras COVID statistik?)

Mitt sätt att räkna?

Du menar nog FHM sätt att räkna.

Men du får mer än gärna utveckla dina resonemang och komma med en uträkning som motsäger den uträkning som du påstår jag har...
Citera
2020-07-23, 13:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
IFR verkat ligga på ca 0.1%, dvs om alla får det en dödlighet på 1000 ppm, om 60% blir det 600 ppm etc. Sverige ligger mellan 500 och 600 ppm idag (döda per miljon). Statistiskt så är Sverige på flockimmunitets gränsen, även fast det säkerligen ser olika ut i olika regioner.
Bör räcka bra med att de stora befolkningscentra i landet uppnår en hög grad av genomgångna infektioner. Sedan bromsas smittspridning effektivt i resten av landet.

Jag misstänker att en liten ort ute på landet inte kommer att vara smittdrivande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in