2020-07-23, 12:22
Medlem
AnnaDeas avatar
Vad hände vecka 22?

Ingen med Corona som dog?

Borde nog gå igenom dag för dag och jämföra både SCB och FHM inrapportering. För mig börjar det verka som att FHM har försökt planera ut sin berömda kurva för att sedan använda överdödlighet som ett underlag för att rättfärdiga.

Antalet döda är som sagt de som är sammankörda med personnummer och regioner. Allt över 30 dagar eller om de inte har blivit laboratorie testad kommer dock inte med. Samtidigt som man läser flertalet inlägg av anhöriga på Facebook som säger att de inte får träffa de som har dött. samtidigt som de få journaler kommer ut säger att de har fått palliativ vård. Vilket man har en extrem siffra som inte har räknats med som döda.

Men inget förvånar mig inte längre.

Svetsaren gör precis allt för makten.

Även om det tar död på äldre som byggde detta land.

https://corona-virus.se/dodsfall#dodsfall-sverige
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lite blommig falukorv till lunch från vår statminister:

”Testverksamheten i Sverige med anledning av det nya coronaviruset pågår för fullt. Sedan en tid tillbaka testas fler än 100 000 personer varje vecka för pågående covid-19-infektion eller för antikroppar”, skriver han."

Sen när blev antikroppstester en relevant del av strategin? De gör varken från eller till för smittspridningen.

I själva verket har andelen PCR-testade minskat under V29.

Det är 100 000 PCR-tester som man har utlovat. Inget annat.

Vad blir nästa steg? Att räkna in antal klamydia-tester?

Enda sättet att komma upp i 100.000 PCR-tester nu är att tvångstesta invånarna. För förra veckans nedgång tyder på att efterfrågan inte uppgår till 100.000, antingen tack vare låg smitta eller prioriterar semester framför testning.

Kapacitet finns.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst, men antikroppstester hjälper inte i smittspårningsarbetet.

Testa, Spåra, Isolera. Ja du vet.

Det är aktiva fall vi först och främst behöver hitta.

Inte de som smittats för flera veckor sedan och redan är friska.

Hade vi kört 100 000 antikroppstester och 0 PCR-tester hade väl statsministern varit nöjd även då.
Det är ju fler än 100 000 .....duhhhh...

Han fattar väl inte skillnaden.

Jaha OK, jag visste inte att det var sammanhanget. Ja, för smittspårningsarbetet är PCR-testen såklart det man använder. Men antikroppstesterna är också viktiga, för att vi ska kunna gissa hur andravågen kommer att bete sig i Sverige.
Citera
2020-07-23, 12:23
Avslutad
Möjligt (men inte troligt) att Danmark idag beslutar att stockholmare ska släppas in.

Tittar man bara på den senaste veckan, så släpps stockholmare in, men tittar man på de senaste två veckorna, så är det nog precis på gränsen att de inte släpps in. Beror lite på hur man räknar dock. Kanske även beror på dagens smittosiffra i Stockholm.

Gissningsvis får stockholmarna trots allt vänta en vecka till på ett positivt beslut från Danmark.

Norge lär imorgon besluta att släppa in folk från: Blekinge, Kalmar län och Värmland. Halland är på vippen, men missar troligen. Skåningarna "åker ut". Dock inte från Danmark (ännu).
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-23 kl. 12:34.
Citera
2020-07-23, 12:25
Medlem
santos_devilles avatar
Hela min familj har antikroppar, igår testade svärmor och svärfar sig som också var sjuka i samma veva som oss och dom hade inte antikroppar, snopet som fan. Vi var hundra på att dom också hade haft det
Citera
2020-07-23, 12:25
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Inte seriöst? Sverige har valt en långsiktigt hållbar strategi, självklart kan man inte utvärdera denna när vi inte ens är halvvägs genom pandemin. Det är snarare oseriöst och skrika att sverige har gjort fel och alla länder i lockdown gjort rätt när man bara summerar ”matchen” innan halvlek ens är klar.
Ett bra exempel på detta är utvecklingen i USA. När antalet döda ökar kraftigt i USA så minskar det kraftigt i EU. Jag jåmför just EU och USA då bägge ”länderna” har massa delstater med olika utveckling och EU och USA har hyfsat jämförbara invånarantal.
Citera
2020-07-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Jo Tjena enligt sharia skulle vi haft 6000 döda redan 15 juli... sa redan då att han va ute och cykla

Nej du har missuppfattat. I april satte jag felaktigt gränsen till 4500 avlidna. Efter mycket modellerande satte jag sedan 6000 avlidna den 31 juli, vilket inte blir rätt.

Ingen är ofelbar, inte ens statsepidemiologen.
Citera
2020-07-23, 12:29
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hela min familj har antikroppar, igår testade svärmor och svärfar sig som också var sjuka i samma veva som oss och dom hade inte antikroppar, snopet som fan. Vi var hundra på att dom också hade haft det

Ja, man antar att antikrroppar räcker 2-3 månader.

Så du får skynda dig ut så kanske du hinner få knulla och dricka bärs, mannen
Citera
2020-07-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tycker att dina prognoser har varit tämligen korrekta. Frågan är om Sverige någonsin kommer att gå ner på noll döda under 2020?

Nej den siffran får vi säkert inte se. Däremot 4-5 avlidna, vi har andra befolkningsgrupper än exempelvis Finland och som tål smittan lite sämre. Där ligger skillnaden.
Citera
2020-07-23, 12:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Enda sättet att komma upp i 100.000 PCR-tester nu är att tvångstesta invånarna. För förra veckans nedgång tyder på att efterfrågan inte uppgår till 100.000, antingen tack vare låg smitta eller prioriterar semester framför testning.

Kapacitet finns.
Danskarna har samma problem. För få som vill testa sig. Numera kan ju även svenskar testa sig gratis i Danmark.
Citera
2020-07-23, 12:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Tänk på att äldre personer har generellt sett ett svagare immunsvar efter genomgången infektion.
Dina svärföräldrar har troligen T-celler - om de rimligen råkade ut för en covid-infektion.
Citera
2020-07-23, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Möjligt (men inte troligt) att Danmark idag beslutar att stockholmare ska släppas in.

Tittar man bara på den senaste veckan, så släpps stockholmare in, men tittar man på de senaste två veckorna, så är det nog precis på gränsen att de inte släpps in. Beror lite på hur man räknar dock. Kanske även beror på dagens smittosiffra i Stockholm.

Gissningsvis får stockholmarna trots allt vänta en vecka till på ett positivt beslut från Danmark.

Norge lär imorgon besluta att släppa in folk från: Blekinge, Kalmar län och Värmland. Halland är på vippen, men missar troligen. Skåningarna "åker ut". Dock inte från Danmark (ännu).
Vilken absurd jävla twist om Stockholmare blir välkomnna i samma veva som Skåne blir uteslutna i Danmark. Måste säga att dessa regionala lösningar är fullständigt värdelösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in