Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Det handlar ju inte ens om att hon kanske utgör ett hot utan att hon utan tvekan eskalerar situationen ännu mer. Det finns ingenting att vinna på att ställa sig och skrika på en polis som meddelar att du bör backa, eller vad menar du?
Grejen är att polisen har gjort sin utbildning och har riktlinjer hur just de själva ska agera och bete sig i situationer.
Men de samma gäller inte för personer som inte haft med polisen att göra sen tidigare, de har ingen aning hur de skall bete sig eller vad som egentligen gäller, ingenstans lär man sig sånt.
Första gången jag blev gripen så protestera jag inte alls , jag försökte att lugna ner polisen när jag såg att de bara rusa fram med sina batonger när jag i själva verket inte tänkt göra motstånd men de spelade ingen roll, och de funkade inte alls och jag fick mycket stryk.
I den situationen man själv upplever polisen som hotfull, de har pistoler de har lagen bakom sig och man upplever de som extremt orättvisa så är de inte konstigt om man får panik och agerar fel då man inte har någon aning om vad man ska göra.
Så du kan inte kräva att den tjejen utan någon som helst erfarenhet eller kunskap ska agera korrekt.
I mitt fall så ska jag inte behöva få stryk, jag är inte dömd , de vet inte vad som har hänt mer än att någon har ringt polis och de är tingsrättens beslut som anser om jag är skyldig eller inte.
Givetvis kan de vara rädda och försiktiga men de ska ge muntliga instruktioner och göra vad de kan för att de ska gå så smidigt som möjligt.