2020-07-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Mekanisk frånluft är enklast-billigast i längden.
Skaffar ni aggregat typ FTX (mycket dyra) krävs nya OVK besiktningar vart 3 år som kostar flis.
Enkel sugande fläkt på skorstens-toppen kräver ovk vart 6:e år. En del kör med "aspiratorer".
Fläktarna brukar kosta 2-3000:- st lågenergi eller 800-1200 vanliga, jag byggde på chassifläktar då vi hade en helvetes massa kanaler på 145x145, de kostar runt 150-200:-st, håller runt 60k tim (5-7 år), i metall och tar runt 180-250m3/tim/st från EBM/PAPST.
Friskluft in via fönsterventiler som leds med plåt över elementen-inget kallras.
Finns fönsterfilm som tar över 95% av värmen sommartid vid problem med solinstrålning, de bör då sättas på utsidan av ytterglaset för att få bort värmen-då varje fönster kan generera 2-3000W i värmeeffekt under sommarmånaderna.

Ja, allt annat genererar bara merförsäljning åt ventilationsföretag, problem och extra kostnader åt föreningen.

Om jag skulle köpa lägenhet nu så skulle jag också ställa frågor om ventilationen. Det finns många smittvägar i höghus idag. Hissar och gemensamma tvättstugor hör dit. Inte konstigt att det är huggsexa om villor.
Citera
2020-07-23, 10:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så de som skriker om "andra vågen" är i tråden får hädanefter hålla käften? Det är enbart politik som har avgjort att Israel och Hongkong har fått andra vågen. Virus skulle inte ha attackerat dem en gång till bara de hade fört en annan sorts politik..

Om man ser pratar om ungdomsarbetslöshet undrar jag hur den kommer att se ut i länder som Spanien där den redan var rekordhög - typ 30% - INNAN Coronan. Eller i Israel där den totala arbetslöshet är redan 20%.

Friatider gör bort sig med sina "larmrapporter" om Sverige i detta hänseende.

Jag tycker att det är mer intressant att jämföra med våra grannländer.
Citera
2020-07-23, 10:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Testa att åka buss i Indien - om du törs. Testa att åka tunnelbana i Japan.
Vad håller du på med? Det är väl inte deras befolkning vi ska rädda?
Citera
2020-07-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det finns inga vettiga argument mot munskydd, om vår statsminister bär munskydd i tjänsten fungerar det skyddet även för gemene man. Det är dags att släppa på idiotprinciperna och göra allt som går för att begränsa smittan. Enbart en fullblodsidiot förnekar nyttan av ett munskydd, det är som att hävda att ett paraply inte skyddar mot regn men lyssnar man på munskyddsvägrarna låter det som om någon hävdat att paraplyet ”skulle stoppa regnet”...

EU-förhandlare använde ju inte munskydd "i tjänsten" utan under den korta tiden som pressen tog bilder när de promenerade in i förhandlingslokalen. Inne i huset togs munskydden av - förutom Merkel och hans bisittare.

Så fort det började pratas då åkte munskydden av.

Det är som om sjuksköterskan använde mask alltid annars - förutom just då när hon pratar med patienten.
Citera
2020-07-23, 11:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Inom ETT ÅR. Alltså tills mitten av nästa år = 12 månader. Och detta enbart om vi inte får någon medicin innan dess eller om sjukvården misslyckas kapitalt. Och äldrevården fortsätter att misslyckas. Och det inte dyker upp något vaccin.

INOM 12 MÅNADER.

Tror du själv att det blir så?
Va? Naturligtvis är scenarie 1 inte en förutsättning för att sjukvården misslyckas och att äldreboenden misslyckas. Var får du det ifrån???

Du menar alltså att FHM räknar med att sjukvården samt äldrevården misslyckas?!?
Citera
2020-07-23, 11:03
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Ni kommer bli så grymt besvikna när ni varken får eran nedstängning eller munskydd. Så länge inte sjukhusen är överbelastade kommer vi köra den här taktiken eftersom den är tänkt som en långsiktig lösning.

Och som det ser ut nu går både antalet sjuka och döda ner och sjukhusen är inte i närheten av max kapacitet. Kan det ändra i höst? Möjligtvis, men då får man se över åtgärder då.

Ja, Tegnells strategi från första början har varit:

Optimera smittspridningen utan att överbelasta sjukvården.

Inget land vill överbelasta sjukvården, så där har inte Sverige avvikit från andra länder.

Däremot är det inget annat land som medvetet har valt att avliva sina svagaste och sköraste. De som ändå skulle dö. Det är ca 52 000 personer över 80 som dör varje år i Sverige. Så de som nu har dött i viruset kommer inte ens att påverka dödsstatistiken för 2020.

Men jag tror att det kom som en obehaglig chock för Tegnell och gänget på FHM när det visade sig att covid-19 kan ge en hel rad med otäcka komplikationer för yngre som tillfrisknar. Det hade de inte räknat med. Inte heller att immuniteten fortfarande är ett frågetecken.
Citera
2020-07-23, 11:05
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Enligt FHM och Tegnell är det onödigt med munskydd i Sverige för här finns ingen trängsel. Fast eftersom man inte vet vad trängsel är så ska man nu tillsätta en utredning för att ta reda på det. Bara i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/direktiv-kring-trangsel-saknas-nu-ska-fragan-utredas

Efter månader av en världsomspännande epidemi så ska man utreda vad trängsel är!
Förhoppningsvis kommer man då fram till att jo, munskydd behövs även i Sverige.
Dårar.

Fattar inte att folk ännu lyssnar på de där tomtarna i FHM.
Det här är typexemplet som visar varför vi aldrig kommer att kunna styra upp någon kris i det här landet. Det ska vara utredningar från myndigheter där alla politiska riktningar ska vara representerade, samt remissrundor från alla möjliga kränktas riksförbund, och - inte att förglömma - integrationsaspekter och hbtq-perspektiv.

Konsensuskulturen i sin mest extrema form. Och företagen går naturligtvis inte emot direktiv och råd innan myndigheterna lagt fram sin rapport och lyssnat på alla remissrundor. Man kan ju förlora pengar och åka på ett twitterdrev.

Ännu värre för Svenne Sexpack och hustru Britt-Louise som riskerar att få löpa gatlopp bland Facebook-vännerna om man är så kufisk så att man har ansiktsmask på sig på tågresan när man lägger upp sin skrytresa till Ullared eller Skara Sommarland.
Citera
2020-07-23, 11:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Och äldrevården fortsätter att få in smitta, i ett tidigare inlägg imorse skrev jag om ett utbrott i en kommun i Kiruna. Nu är det i Staffanstorp.

”På ett äldreboende i Staffanstorps kommun har flera äldre och anställda smittats av covid-19. Kommunen har nu satt in åtgärder för att stoppa spridning.
Det handlar om tre äldre som smittas på ett särskilt boende. En omfattande testning har nu inletts av de äldre och personalen. I väntan på provsvaren, får de boende vara i karantän i sina lägenheter, skriver kommunen på sin hemsida.

– De smittade äldre mår förhållandevis bra, och en i personalen har tillfrisknat, säger Leila Misirli, förvaltningschef på omsorgsförvaltningen, till SVT Nyheter.

Bemanningen utökad
Bemanningen på avdelningarna har nu utökats, och man har också ökat ut användningen av skyddsutrustning.

– Vår högsta prioritering är nu är att säkerställa säker vård och förhindra vidare smittspridning. Att anhöriga hålls informerade ligger också högt upp på prioriteringslistan, säger Daniel Bevréus, verksamhetschef på boendet.

Oklart hur smittan kom in
– Från kommunens sida har vi nu en daglig kontakt med boendet, för att säkerställa att de vidtar alla de åtgärder som är möjliga för att förhindra ytterligare spridning av smittan. Hittills ser vi att de har agerat snabbt och kraftfullt, och tagit hjälp av Region Skåne i arbetet, säger Leila Misirli.

Staffanstorp var ju tidigt ute med skyddsvisir och besöksförbud i äldreomsorgen. Ändå har smittan kommit in. Vet ni hur?

– Vi vet inte i dagsläget men ska ha ett möte med Smittskydd Skåne under torsdagen. Kanske vet vi mer efter det, säger Leila Misirli.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/aldre-och-personal-smittade-med-covid-19-boende-i-staffanstorp
Citera
2020-07-23, 11:10
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Doktor Tegnell är väldigt speciell och vi får väl nu ser vad som händer i höst. En dag kommer verkligheten att även komma i kapp detta national helgon.

Jag får verkligen ont i magen varje gång han öppnar munnen.
Var inte roligt att han är redan tillbaka från semestern.

Hade varit bättre att både Tegnell och Carlson höll sig borta från FHM ett tag och lät några mer förnuftiga människor med förmåga att tänka bredare styra och ställa.

Det är en gåta att ett par personer inte kan släppa sitt prestige. Sen står han och slår sig på bröstet på presskonferensen och tycker hur duktig han har varit och nu har man snart flockimmunitet trots att det inte är sant. Han pratar på om flockimmuniteten i Stockholm även om Sverige består av mestadels annat än Stockholm. Och i Stockholm finns det stora områden där det knappast har funnits Corona.
Sen vet man inte heller hur lång immuniteten är. Folk som var sjuka i mars kanske blir sjuka igen på hösten om det vill sig illa.

Till och med Trump kan ändra sig men inte Tegnell. Jag är rädd att Tegnell är farlig och jag tycker att det är märkligt att det inte finns någon som stoppar denna galenskap som pågår.

Jag är glad att siffrorna går neråt samtidigt som jag är rädd hur det kan bli om stora mängder människor börjar bli sjuka igen efter semesterns trängsel på många platser.

Hur kommer sjukvården att orka om det blir kaos igen?
Hur kommer människorna orka?

Jag kan inte glömma när Löfvén sa i våras att tusentals kommer att dö.
Tegnell och regeringen bryr sig inte om folket. De kalkylerar kallt att vid ett dåligt scenario kan ytterligare tusentals till dö.

Jag är orolig men hoppas innerligt att min oro är obefogad och att allt blir som vanligt så småningom.
Citera
2020-07-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Va? Naturligtvis är scenarie 1 inte en förutsättning för att sjukvården misslyckas och att äldreboenden misslyckas. Var får du det ifrån???

Du menar alltså att FHM räknar med att sjukvården samt äldrevården misslyckas?!?

Det tar alltså EN MINUT att lyssna på vad Tegnell egentligen sa i tv-intervjun, men ni på den alarmistiska sidan är så hispiga att ni lyckats inte hålla koncentrationen en hel minut utan ni fladdrar runt hellre och pratar om "prognos" - när Tegnell uttryckligen säger att den INTE är en prognos. Ni pratar om ytterligare 3200 döda DETTA ÅR - när intervjuaren konstaterar att siffrorna gäller för 12 månader framåt. Och ni låtsas som om dessa 3200 vore det som Tegnell räknar med utan att lyssna på under vilka förhållanden.

Det är inget under varför Tegnell slängde luren i örat på Naucler och han borde göra det även gentemot er som inte lyssnat utan pratar på.

Det är av en orsak som människan har 2st öron - men bara 1st mun..
Citera
2020-07-23, 11:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag får verkligen ont i magen varje gång han öppnar munnen.
Var inte roligt att han är redan tillbaka från semestern.

Hade varit bättre att både Tegnell och Carlson höll sig borta från FHM ett tag och lät några mer förnuftiga människor med förmåga att tänka bredare styra och ställa.

Det är en gåta att ett par personer inte kan släppa sitt prestige. Sen står han och slår sig på bröstet på presskonferensen och tycker hur duktig han har varit och nu har man snart flockimmunitet trots att det inte är sant. Han pratar på om flockimmuniteten i Stockholm även om Sverige består av mestadels annat än Stockholm. Och i Stockholm finns det stora områden där det knappast har funnits Corona.
Sen vet man inte heller hur lång immuniteten är. Folk som var sjuka i mars kanske blir sjuka igen på hösten om det vill sig illa.

Till och med Trump kan ändra sig men inte Tegnell. Jag är rädd att Tegnell är farlig och jag tycker att det är märkligt att det inte finns någon som stoppar denna galenskap som pågår.

Jag är glad att siffrorna går neråt samtidigt som jag är rädd hur det kan bli om stora mängder människor börjar bli sjuka igen efter semesterns trängsel på många platser.

Hur kommer sjukvården att orka om det blir kaos igen?
Hur kommer människorna orka?

Jag kan inte glömma när Löfvén sa i våras att tusentals kommer att dö.
Tegnell och regeringen bryr sig inte om folket. De kalkylerar kallt att vid ett dåligt scenario kan ytterligare tusentals till dö.

Jag är orolig men hoppas innerligt att min oro är obefogad och att allt blir som vanligt så småningom.

Ja och de räknar ju med att ytterligare 3200 kommer att avlida enligt scenarie 1 vilket är det som de håller för mest troligt.
Citera
2020-07-23, 11:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det tar alltså EN MINUT att lyssna på vad Tegnell egentligen sa i tv-intervjun, men ni på den alarmistiska sidan är så hispiga att ni lyckats inte hålla koncentrationen en hel minut utan ni fladdrar runt hellre och pratar om "prognos" - när Tegnell uttryckligen säger att den INTE är en prognos. Ni pratar om ytterligare 3200 döda DETTA ÅR - när intervjuaren konstaterar att siffrorna gäller för 12 månader framåt. Och ni låtsas som om dessa 3200 vore det som Tegnell räknar med utan att lyssna på under vilka förhållanden.

Det är inget under varför Tegnell slängde luren i örat på Naucler och han borde göra det även gentemot er som inte lyssnat utan pratar på.

Det är av en orsak som människan har 2st öron - men bara 1st mun..

Det är ju du som inte begriper.🤦🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in