2020-07-23, 08:52
Medlem
Fejkits avatar
Brorsan lånade min bil för att kunna dra husvagnen så jag fick ta deras nya Kia med automatare. Kört automat en del förr men inte varje dag som nu och märker att det är löjligt svårt att hålla hastigheten när man inte behöver växla sig till en högre hastighet. Bara att trycka på gasen så sticker den. Att bilen är ny och helt tyst gör säkert sin del också.

Ligger säkert 15-20 km över på 40-60 sträcker så jag får bromsa ner mig när jag ser det och då känns bilen som att jag plågar den genom att köra så sakta. På en 100-väg är det inte riktigt samma sak för då kör man ju ”fullt” även med en manuell men jag ligger ju inte på sexans växel i 40 direkt.

Bara en tanke så här på jobbet efter att återigen märkt att jag kommer få böta massvis med tusenlappar om han inte lämnat tillbaka bilen snart
Citera
2020-07-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Brorsan lånade min bil för att kunna dra husvagnen så jag fick ta deras nya Kia med automatare. Kört automat en del förr men inte varje dag som nu och märker att det är löjligt svårt att hålla hastigheten när man inte behöver växla sig till en högre hastighet. Bara att trycka på gasen så sticker den. Att bilen är ny och helt tyst gör säkert sin del också.

Ligger säkert 15-20 km över på 40-60 sträcker så jag får bromsa ner mig när jag ser det och då känns bilen som att jag plågar den genom att köra så sakta. På en 100-väg är det inte riktigt samma sak för då kör man ju ”fullt” även med en manuell men jag ligger ju inte på sexans växel i 40 direkt.

Bara en tanke så här på jobbet efter att återigen märkt att jag kommer få böta massvis med tusenlappar om han inte lämnat tillbaka bilen snart

Bara använda "limiten" om man har svårt att hålla hastigheten..
Citera
2020-07-23, 09:01
Medlem
Citat:

Felet ligger helt och hållet hos dig själv, då du inte verkar klara av att hålla koll och framföra bilen i för väg och omständigheter lovlig hastighet.

Det finns normalt en fungerande hastighetsmätare som man kan hålla ett getöga på, sen själv se till att höger fot hanterar gaspedalen så mannaålder sig inom laglig hastighet.

Testa det, träning ger färdighet...
Citera
2020-07-23, 09:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ta för vana att alltid köra med farthållare om du lider av fartblindhet.
Citera
2020-07-23, 09:31
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Bara använda "limiten" om man har svårt att hålla hastigheten..

Limiten använder jag vid långfärd, smidig funktion. Det är inte svårt att hålla hastigheten om du tittar på mätaren, poängen med inlägget var att det är så kravlöst med automat, du behöver inte göra något för att snabbt komma upp i hastighet och är bilen ny och tyst så märks det inte ens av när du kör. Riktigt skön bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Felet ligger helt och hållet hos dig själv, då du inte verkar klara av att hålla koll och framföra bilen i för väg och omständigheter lovlig hastighet.

Det finns normalt en fungerande hastighetsmätare som man kan hålla ett getöga på, sen själv se till att höger fot hanterar gaspedalen så mannaålder sig inom laglig hastighet.

Oj, farfar kom in i tråden 😂

Det är klart felet ligger hos mig. Det var ingen klagomålstråd, mer ett konstaterande att ny automatare som är helt tyst behöver man hålla koll på hastigheten mer än vad jag är van vid. Du trycker bara på gasen och så är det som att skära smör med en het kniv.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Har råkat ut för det en gång nere i Tyskland med en Porsche. Otäckt. Men, på svenskar vägar har det aldrig inträffat så jag tror inte att jag lider av det. Har du någonsin kört 60 på en 40-väg? Var det otäckt? Hade du noll kontroll? Eller kändes det som att allt bara flöt på fint? Om det är det första bör du träna mer på din körning. Om det är det sistnämnda kanske du lider av fartblindhet du också.
Citera
2020-07-23, 09:31
Medlem
yz44s avatar
De flesta kollar då och då på hastighetsmätaren vid körning.
Sedan kan omgivande trafik vara en ledtråd, om du kör om alla så kör du troligen för fort.
Citera
2020-07-23, 09:32
Medlem
Citat:

Ja det är ett vettigt råd, och jag kör ofta på farthållaren själv överallt där det är lämpligt.

På min Passat GTS -18 så är det ju både avståndsavkännande farthållare, och vägskyltsavläsning. Så saktar bilar framför med så håller min avståndet ända ner till stopp, och följer sen med igen när kön startar etc. Samt att man får visuella och akustiska varningar om nya hastighetsskyltar passeras och man överskrider aktuell skyltad hastighet. Smidigt, men jag klarar allt det där och hålla farten själv med.
Citera
2020-07-23, 09:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Har du någonsin kört 60 på en 40-väg? Var det otäckt? Hade du noll kontroll? Eller kändes det som att allt bara flöt på fint? Om det är det första bör du träna mer på din körning. Om det är det sistnämnda kanske du lider av fartblindhet du också.

Nej, jag värnar mer om barns säkerhet och liknande än att jag skulle vara en sån idiot att jag körde 60 på 40-väg.

Självklart anser sig korkade förare i sådana situationer ha full kontroll, men det är ju det som är problemet. Är det t.ex. en 40-väg utanför en skola så kan en unge dyka upp när som helst.
Citera
2020-07-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Har man kört mycket manuell sitter hastigheten i växel och gasläge(plus lite känsla då), hastighetsmätaren tittar man i princip inte på. Blicken ska man ha på vägen och omgivningarna, hastigheten går att hålla ändå.
Senast redigerad av 65547063 2020-07-23 kl. 10:10.
Citera
2020-07-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Har man kört mycket manuell sitter hastigheten i växel och gasläge(plus lite känsla då), hastighetsmätaren tittar man i princip inte på. Blicken ska man ha på vägen och omgivningarna, hastigheten går att hålla ändå.

Förstår hur du menar, men ingen klarar att bara på känn hålla sig nära gränsen för laglig hastighet, men säkert att hålla sig inom men med rejäl marginal.

För att kunna ligga på t ex lagliga 90 så måste alla slänga ett getöga på hastighetsmätaren då och då och korrigera lite med högerfoten.
Citera
2020-07-23, 10:41
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
De flesta kollar då och då på hastighetsmätaren vid körning.
Sedan kan omgivande trafik vara en ledtråd, om du kör om alla så kör du troligen för fort.

Såklart, därav märkte jag att jag körde för fort. På min manuella så hör man när man ska växla och du går ju inte upp på sexan på en 40-väg direkt, automat däremot så försvinner det momentet. Blir inga omkörningar och andra bilar ligger i samma hastigheter, man går in i rytmen.
Citera
2020-07-23, 10:42
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Nej, jag värnar mer om barns säkerhet och liknande än att jag skulle vara en sån idiot att jag körde 60 på 40-väg.

Självklart anser sig korkade förare i sådana situationer ha full kontroll, men det är ju det som är problemet. Är det t.ex. en 40-väg utanför en skola så kan en unge dyka upp när som helst.

Utanför skolor ligger jag i 25-30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in