2020-07-22, 20:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
ca 1000 människor dör varje år på grund av vanlig influensa. Du borde kanske alltid använda munskydd permanent. På några år skördar influensan fler människoliv än Covid. Varför har du inte tidigare använt munskydd?

För att man kan vaccinera sig emot influensa?
Citera
2020-07-22, 20:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Jag fick en massa morfin när jag vaknade efter en operation. Tyvärr hade jag fortsatt svåra smärtor och sjukvårdspersonalen sa att de kunde inte ge mera. Jag härdade ut och blev utskriven. När jag kom hem och slappnade av i sängen fick jag en underbar upplevelse. Allt jag tittade på var underbart. Efter några timmar var jag åter till verkligheten. När jag pratade med en läkare så sa han att morfin fungerar inte bra på alla för man kan inte ge hur mycket som helst för då är det risk att man dör. Jag förstår hur en del blir narkomaner för upplevelsen när jag låg i sängen hemma var fantastisk...

200 mg ungefär är en dödlig dos för någon som ej har utvecklat tolerans.
Citera
2020-07-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
5 veckors eftersläpning på de döda!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige

Trams. Använd snitt och median.

Om Sverige har fem veckor enligt ditt sätt att räkna på har USA fem månader med samma sätt är räkna.

Sverige har mindre än en vecka till en klar majoritet är inne, USA har en månad.

Vill du veta längst tid mellan dödsfall och statistik så kan du fråga japanerna, där är det inte ovanligt med år pga pensionstekniska skäl (hur kan vi lita på deras COVID statistik?)
Citera
2020-07-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
För att man kan vaccinera sig emot influensa?

Inte alls stammar, bara de kända. Varför tror du det finns influensor kvar?
Citera
2020-07-22, 20:29
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om jag har mitt eget och mina anhöriga i riskgrupps liv i ena vågskålen

och Tegnells prestige i den andra vågskålen

så är valet för mig enkelt: jag använder andningsmask.
Visst är det så att man måste tänka själv också, men Tegnells agerande är likafullt oansvarigt när det gäller de situationer där människor tvingas tränga ihop sig.
Citera
2020-07-22, 20:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Intressant. Jag har funderat på om inte munskydd även har en possessiv signaleffekt, vilket ju du nu bekräftar.

För egen del ”hostas” det i armvecket när folk blir för närgångna. Jag kan lova att effekten inte uteblir.

När man har munskydd så tror de flesta att man är sjuk. Skulle vara intressant om se vad som hände om man hostade med munskydd på!
Citera
2020-07-22, 20:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Detta famlande i mörker är så djävla typiskt för Sverige. Man baxnar!🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

”Trängsel i kollektivtrafiken ska definieras

Transportstyrelsen, aktörer i kollektivtrafiken och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) ska tillsammans ta fram riktlinjer mot trängsel i kollektivtrafiken lagom till skolstarten. Grundfrågan är: Vad är egentligen trängsel?

-Det får inte råda någon tvekan när resandet till skola och jobb sätter i gång om vilka regler som gäller, vilket ansvar kollektivtrafiken har att upprätthålla volymen och hur vi begränsar smittspridningen, säger infrastrukturminister Thomas Ekeroth (S) till TV4 Nyheterna.

Enligt en överenskommelse mellan europeiska järnvägstransportörer ska avstånd på 1,5 till 2 meter hållas i kollektivtrafik för att minska trängsel och därmed hindra smittspridning.

I Sverige finns dock inget sådant direktiv från Folkhälsomyndigheten – enligt Transportstyrelsen går det inte att avgöra vad trängsel är.

-Det finns ju ingen fastställd gräns för vad trängsel innebär i form av mått och mätetal, säger ledningsstrategen Gabrielle Vikmans till TV4.

Svt.se
Citera
2020-07-22, 20:33
Medlem
Munskydd hit och munskydd dit. Vill man bära ett ska andra inte bry sig ett skit.
Förstår FHMs tvekan inför att rekommendera munskydd i offentligheten eftersom det kan medföra att folk tror de är säkra med skydd i varierad kvalité, petar på dem i tid och otid samt glömmer att hålla avstånd.
Men det ena behöver inte utesluta det andra.
Båda åtgärderna borde kunna hålla ekonomin och folkhälsan i rullning.
Citera
2020-07-22, 20:35
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Inte alls stammar, bara de kända. Varför tror du det finns influensor kvar?

Influensan identifieras, informationen skickas runt hela världen, vaccin tas fram,

så när influensan kommer till Sverige är man redan vaccinerad,

så har iallafall jag fattat att det funkar? -men jag kan ha fattat fel.
Citera
2020-07-22, 20:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
ca 1000 människor dör varje år på grund av vanlig influensa. Du borde kanske alltid använda munskydd permanent. På några år skördar influensan fler människoliv än Covid. Varför har du inte tidigare använt munskydd?

Ska vi jämföra med officiell statistik så ska det vara jämförbart o inte äpplen o päron.

Ca 500 jämfört med 5500 om man kollar på Socialstyrelsen. Dessutom är säsongen för covid19 inte slut så det kommer ju bli större skillnad än 11 gånger.

"Antalet av-
lidna med influensa som underliggande eller bidragande dödsorsak enligt döds-
orsaksregistret har i genomsnitt varit 508 per säsong."
Citera
2020-07-22, 20:41
Medlem
AndersTengells avatar
coronakommissionen förhör FHM: https://youtu.be/NJsrQmbylw4?t=119

Citat:
kommer gå bra där nere..

https://www.youtube.com/watch?v=Y_WKm1k86WY bra vård!
Senast redigerad av AndersTengell 2020-07-22 kl. 20:43.
Citera
2020-07-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Jag fick en massa morfin när jag vaknade efter en operation. Tyvärr hade jag fortsatt svåra smärtor och sjukvårdspersonalen sa att de kunde inte ge mera. Jag härdade ut och blev utskriven. När jag kom hem och slappnade av i sängen fick jag en underbar upplevelse. Allt jag tittade på var underbart. Efter några timmar var jag åter till verkligheten. När jag pratade med en läkare så sa han att morfin fungerar inte bra på alla för man kan inte ge hur mycket som helst för då är det risk att man dör. Jag förstår hur en del blir narkomaner för upplevelsen när jag låg i sängen hemma var fantastisk...

Jag har också underbara upplevelser av morfin, men skulle aldrig komma på tanken att missbruka.
Morfinpump är värt Nobelpriset för cancerpatienter med svåra smärtor. Men inget är ju 100% såklart.

Jag kan dock inte se det som ett grymt sätt att dö med morfin i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in