2020-07-22, 17:12
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Antikroppstester 14,5% av 80 000 testade.

Av de 80 000 personer som tog företaget Werlabs antikroppstester i Stockholm i juni och juli hade 14,5 procent utvecklat antikroppar, skriver Dagens Nyheter.

Vd:n för bolaget vill inte dra några slutsatser av siffrorna eftersom personerna som tagit testerna inte nödvändigtvis är representativa. Han påpekar dock att det är ett omfattande urval.

Källa svt.se

Jag är villig att dra några slutsatser.

Det kommer bli en pissig höst/vinter.
Citera
2020-07-22, 17:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har inte hängt med i mitt resonemang tydligen. Det är nog så illa att folk inte testar sig i en sådan omfattning att vi får en korrekt bild av smittläget då man testar sig för antikroppar framförallt.

Tydligen går t.o.m. Region Stockholm ut och uppmanar folk till PCR-tester.

De som känt sig lite småsjuka har nog gått och hoppats på att få testa sig under hela våren och försommaren. Sedan kom efter mycket lång tid äntligen möjligheterna och då betade man av kön ganska snabbt. Nu sitter de de där med överkapacitet men intresset svalnade snabbt. Känner man sig inte dålig bryr sig den stora massan inte om tester längre.
Citera
2020-07-22, 17:13
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Givetvis, men det finns inget som stöder att det skulle vara immunitet när 25% har varit smittade, och det krävs runt 60% med antirkroppar för det.

Fast Tegnell räknar alla smittade som immuna nu.

Fast då hamnar vi fortfarande på 25% plus alla de som har T-celler som skydd.

Men kan du inte förklara varför det minskar då??
Citera
2020-07-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Finland och Norge har testat ungefär i samma utsträckning som Sverige. Danmark har testat 2-3 gånger fler. Allt justerat för folkmängden. Intensiteten av testningen varierar förstås över tiden; man testar många när man har stor smittspridning.

Se'n skall man komma ihåg att Danmark är nere i ca 50 nya fall per dag, Norge och Finland ca 10 nya fall per dag vardera. När man har så få fall så är det kanske meningslöst att testa 100.000-tals, för man hittar ändå nästan inga smittade. Då kanske man skall testa dem med symptom (och dem som kommer över bron, kanske). Sverige ligger nämligen snyggt på ca 300 nya upptäckta fall varje dag, och har för närvarande dödssiffror som ligger 30-70 gånger högre än våra nordiska grannar (återigen justerat för folkmängden).
Källa: https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..&deathsMetric=true&dailyFreq=true&perCapita=tr ue&smoothing=7&country=SWE+NOR+DNK+FIN

Fattar inte vad du försöker säga? Förstår du ens vad jag skrev?
Citera
2020-07-22, 17:16
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har inte hängt med i mitt resonemang tydligen. Det är nog så illa att folk inte testar sig i en sådan omfattning att vi får en korrekt bild av smittläget då man testar sig för antikroppar framförallt.

Tydligen går t.o.m. Region Stockholm ut och uppmanar folk till PCR-tester.

Om folk inte är sjuka så känns det väl ändå meningslöst att hålla på och testa sig?
Citera
2020-07-22, 17:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är möjligt att risken för att bli smittad för den som bär munskydd enbart minskar med 14,3 procent, även om andra studier visar på betydligt högre skydd.

Men munskyddets primära uppgift är att minska smittspridningen till omgivningen och där visar studier på att smittspridningen kan minska med så mycket som 50 – 80 procent.

Skulle smittspridningen kunna minskas med 50 procent så innebär det inte, sett över tid, att vi får 50 procent färre smittade. Effekten blir mycket större än så.

Jag bär dagligen munskydd då jag handlar och det skojiga är att folk undviker mig på ett dramatiskt sätt. De tror antagligen att jag är smittad.
Däremot gör de inte på samma sätt med andra utan munskydd.
Jag kommer oftast förbi köer med mitt munskydd.
Citera
2020-07-22, 17:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace

Nä, har ingen logisk förklaring mer än att rätt folk har träffat rätt folk så det har inte spridits.
Citera
2020-07-22, 17:20
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Nä, har ingen logisk förklaring mer än att rätt folk har träffat rätt folk så det har inte spridits.

Trots att folk lever på som vanligt, utan att följa restriktionerna såsom man gjorde i början?
Citera
2020-07-22, 17:22
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

Folk klättrar inte på varandra inomhus för tillfället.

Uppenbart för dom flesta.
Citera
2020-07-22, 17:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag bär dagligen munskydd då jag handlar och det skojiga är att folk undviker mig på ett dramatiskt sätt. De tror antagligen att jag är smittad.
Däremot gör de inte på samma sätt med andra utan munskydd.
Jag kommer oftast förbi köer med mitt munskydd.

Intressant. Jag har funderat på om inte munskydd även har en possessiv signaleffekt, vilket ju du nu bekräftar.

För egen del ”hostas” det i armvecket när folk blir för närgångna. Jag kan lova att effekten inte uteblir.
Citera
2020-07-22, 17:24
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Trots att folk lever på som vanligt, utan att följa restriktionerna såsom man gjorde i början?

Vår diskussion handlade mest om USA och New York dock.

Sveriges exempel får mig att klia mig på skallen helt och hållet.
Citera
2020-07-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag är villig att dra några slutsatser.

Det kommer bli en pissig höst/vinter.

Det kommer att ticka över 100000 döda innan den debila svenska fårskocken uppnår immunitet, med reservation för att inget tyder på att långtidsimmunitet existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in