2020-07-21, 22:54
Medlem
Knucklehugss avatar
Hade en gång en Skoda Octavia där hela systemet kapitulerade på grund av att bränslefiltret var kasst. Det började med filtret sen gick det över till egr ventilen vidare till kolkanistern som renar avgaserna. Så ja du bör byta bensinfiltret för att slippa vidare problem.
Citera
2020-07-21, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Hade en gång en Skoda Octavia där hela systemet kapitulerade på grund av att bränslefiltret var kasst. Det började med filtret sen gick det över till egr ventilen vidare till kolkanistern som renar avgaserna. Så ja du bör byta bensinfiltret för att slippa vidare problem.

Min egna anekdot ang bränslefilter och varför de bör bytas med vissa intervaller, helst innan man får problem.

Hade under perioden 2000-2010 ett par Mazda 626 88-89 som vardagsbil. Mycket bra bilar på min ära, ja för pengen då. Mycket driftsäkra och med en hel del utrustning, men rostade gärna.

Hur som helst så hade den ena gått runt 20-25K mil när jag på en av mina resor över norska fjällen till mitt jobb på norska vestlandets varv, märkte att bilen började dryga sig ut ur kurvor, hackade till och tappade orken, för att strax efter vakna till igen och gå som vanligt.

Detta höll på ett tag och jag undrade vad tusan det kunde vara, nåt glapp på nån kabel till nån sensor? Nån slang som gav luftläcka i kurvor för motorn då kanske rörde sig på ett visst sätt...? Nä, jag gick bet, och blev lite van med hur den sackade i och en bit efter lite tvärare kurvor, och även vid plötslig och hård (nåja, 90Hk....) acceleration på rakor.

Nåväl, av nån anledning fick jag för mig att byta bränslefilter, det satt ju väldigt smidigt till i motorrummet uppe på torpedväggen, mycket lättåtkomligt. Det gamla så helt friskt ut visuellt, men då ett nytt kostade ca 170kr så tänkte jag att det kunde vara värt ett byte bara för att, bilen hade ju gått långt.

Nåväl, bytet tog nog ca 7,5 min, easy peasy, typ.

När jag tog bort det gamla så hällde jag ur bensinen ur det, och noterade att det verkade ha varit en hel del vatten i det med...... Hm......

Testkörde med det nya filtret och allt hyss i kurvor var som bortblåsta. Så lite klurande så listade jag ut vad som hänt med det gamla filtret.

Det hade samlat på sig vatten, så mycket att vattennivån inne i filtret var en gnutta under röret där bränslet går vidare till spridargalleriet. Vid kraftig kurvtagning/acceleration så skvalpade det inne i filtret, och vattnet var så nära röret vidare till spridargalleriet, att det då kunde sugas med en del vatten, och det fick motorn att krokna tillfälligt.

Tänk så små saker som kan orsaka knepiga fenomen...
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-07-22 kl. 00:17.
Citera
2020-07-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur länge har du kört med filtret? Har bytt på bilar som gått 8.000 mil och öppnat filtret och tittat. Det var väldigt svart och något som såg ut som fin sand. Någon diesel bils filter har det varit vatten och även lite alger så mitt tips är att byta i bland

En del bilar har faktiskt dränering av vatten från filtret som servicepunkt, utöver filterbyte.

Har man "alger" i tanken så brukar man också ha vatten i tanken. I dessa fall så bör man efter att man gjort sig av med vattnet tillsätta en biocid i bränslet.

Med dagens etanoliblandning i bensinen så är det väl dock ovanligare med problem med vatten i bensinen.
Citera
2020-07-22, 02:46
Medlem
Byter filter en gång om året, dieselbil..
Med tanke på vilket slags klimat vi bor i så bildas det kondens i tanken.
Då hamnar allt vatten i filtret.
"Men skaka ur filtret bara från allt vatten" Du kan inte göra det, finns alltid vattenfukt kvar i filtret..
Köper hellre nytt för 250kr, än riskera att bränslesystemet fryser på vintern.

Nu har jag aldrig haft problem med just vatten. Men chansar inte för att spara pantpengar.
Citera
2020-07-22, 08:55
Medlem
Kört med samma filter i flera år inga problem tills det rostade sönder så ut som någon stog med en "fin" blomspruta och spruta undet bilen.

Efterssom filter sitter där dom sitter så hade jag en jävla tur att det inte brann.

Ja byt filter dels för att slippa igensatt filter eller smuts i spridarna men också för att slippa min erfarenhet.
Citera
2020-07-22, 09:10
Medlem
Baalzamons avatar
Dags för mig att byta bränslefilter på min dieselbil, jag har haft den i tre år nu och aldrig gjort det. Köpte ett för minst ett år sedan men har inte fått gjort jobbet ännu Men nu är det snart dags för oljebyte ändå, så det är väl dags
Citera
2020-07-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sluta tro på konspiratoriskt skitsnack från okunniga idioter...

Allt här i världen mår bättre av att hållas i gott skick, vilket oftast innebär att man servar det på ett eller annat sätt. Och grejor mår sämre av att bara använda dags utan att få lite omvårdnad och service med jämna mellanrum.

Skulle du vilja flyga i flygplan som inte servats för man tycker det bara är för de vill tjäna pengar på service efter de sålt planen....?

En skillnad på en bil och ett flygplan är att om bilen stannar kan man köra in till vägkanten och ringa farsan eller en bärgare eller börja felsöka. Ett flygplan ramlar till slut ner. Det är lite sämre.

Vad är det för bytesintervaller på bränslefilter? Har aldrig bytt något på en bil tror jag, kanske en gång..
Citera
2020-07-22, 10:13
Medlem
I servicehandböcker har man inte alltid intervaller för bränslefilter - kanske de byter hos
aukt märkeverkstad vissa storservicar?

Ett riktmärke är 3,000 mil.

Frågeställning borde man byta oftare eller mer sällan på dieselbil?

Läs rätt nu - när det är filter som är stooraa jfrt med bensinbilarnas små filter
Citera
2020-07-22, 10:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
I servicehandböcker har man inte alltid intervaller för bränslefilter - kanske de byter hos
aukt märkeverkstad vissa storservicar?

Ett riktmärke är 3,000 mil.

Frågeställning borde man byta oftare eller mer sällan på dieselbil?

Läs rätt nu - när det är filter som är stooraa jfrt med bensinbilarnas små filter

Rätt svar är lika ofta då det är spottstyverkostnad i jämförelse med de fel som kan uppstå.

Skall man tvunget fuska med bränslefilter så hade jag hellre kört bensin än dieselbil - högtryckspumpen till en diesel kan kosta 15 000 utan problem.
Citera
2020-07-22, 11:00
Medlem
Rollsbos avatar
Får väl bli att byta bränslefilter om några mil då har dock aldrig hört talas om någon som har gjort det i verkligheten. men det är väl som med allt annat på flashback alla har feta löner och byter filter och tändstift i tid och otid. Har ingen service book till bilen kan jag se vilka intervaller som gäller på nätet eller dyl
Citera
2020-07-22, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
En skillnad på en bil och ett flygplan är att om bilen stannar kan man köra in till vägkanten och ringa farsan eller en bärgare eller börja felsöka. Ett flygplan ramlar till slut ner. Det är lite sämre.

Vad är det för bytesintervaller på bränslefilter? Har aldrig bytt något på en bil tror jag, kanske en gång..

Bara för att det är en bil det handlar om, så innebär det inte att ignorera service inte kan sluta i farliga situationer.

Om bränslefiltret fallerar så kanske det inte är så där bara bara att styra in till kanten och allt är lugnt, för det kanske sker på mitt på en enfilig väg med mitträcke, eller i en stressig rondell, eller på en järnvägsövergång etc etc. Man måste liksom inte ramla ner för att det ska kunna bli obehagligt, farligt, livshotande...
Citera
2020-07-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bara för att det är en bil det handlar om, så innebär det inte att ignorera service inte kan sluta i farliga situationer.

Om bränslefiltret fallerar så kanske det inte är så där bara bara att styra in till kanten och allt är lugnt, för det kanske sker på mitt på en enfilig väg med mitträcke, eller i en stressig rondell, eller på en järnvägsövergång etc etc. Man måste liksom inte ramla ner för att det ska kunna bli obehagligt, farligt, livshotande...

Nej såklart. Men det är skillnad på flygplan och bilar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in