Citat:
Ursprungligen postat av
Knucklehugs
Hade en gång en Skoda Octavia där hela systemet kapitulerade på grund av att bränslefiltret var kasst. Det började med filtret sen gick det över till egr ventilen vidare till kolkanistern som renar avgaserna. Så ja du bör byta bensinfiltret för att slippa vidare problem.
Min egna anekdot ang bränslefilter och varför de bör bytas med vissa intervaller, helst innan man får problem.
Hade under perioden 2000-2010 ett par Mazda 626 88-89 som vardagsbil. Mycket bra bilar på min ära, ja för pengen då. Mycket driftsäkra och med en hel del utrustning, men rostade gärna.
Hur som helst så hade den ena gått runt 20-25K mil när jag på en av mina resor över norska fjällen till mitt jobb på norska vestlandets varv, märkte att bilen började dryga sig ut ur kurvor, hackade till och tappade orken, för att strax efter vakna till igen och gå som vanligt.
Detta höll på ett tag och jag undrade vad tusan det kunde vara, nåt glapp på nån kabel till nån sensor? Nån slang som gav luftläcka i kurvor för motorn då kanske rörde sig på ett visst sätt...? Nä, jag gick bet, och blev lite van med hur den sackade i och en bit efter lite tvärare kurvor, och även vid plötslig och hård (nåja, 90Hk....) acceleration på rakor.
Nåväl, av nån anledning fick jag för mig att byta bränslefilter, det satt ju väldigt smidigt till i motorrummet uppe på torpedväggen, mycket lättåtkomligt. Det gamla så helt friskt ut visuellt, men då ett nytt kostade ca 170kr så tänkte jag att det kunde vara värt ett byte bara för att, bilen hade ju gått långt.
Nåväl, bytet tog nog ca 7,5 min, easy peasy, typ.
När jag tog bort det gamla så hällde jag ur bensinen ur det, och noterade att det verkade ha varit en hel del vatten i det med...... Hm......
Testkörde med det nya filtret och allt hyss i kurvor var som bortblåsta. Så lite klurande så listade jag ut vad som hänt med det gamla filtret.
Det hade samlat på sig vatten, så mycket att vattennivån inne i filtret var en gnutta under röret där bränslet går vidare till spridargalleriet. Vid kraftig kurvtagning/acceleration så skvalpade det inne i filtret, och vattnet var så nära röret vidare till spridargalleriet, att det då kunde sugas med en del vatten, och det fick motorn att krokna tillfälligt.
Tänk så små saker som kan orsaka knepiga fenomen...