2020-07-22, 10:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ok. Trots 1,1 smittade i landet har de alltså fortfarande en chans.. Smittan kanske stannar där den var igår? Inte ökar exponentiellt- trots svåra sanitära omständigheter?

Vissa inläggsskrivare här jämför med länder som Indien, när det passar i deras syfte (att tracka ner Sverige), men när det inte passar längre - då ska man ta hänsyn till en massa omständigheter..
Innan gav jag dem ingen chans och det var fel och nu gav jag dem för stor chans? Kan vi inte bra enas om att det går illa för Indien nu men att det finns en del ljusglimtar och allt är därför inte helt natt svart även om det ser övervägande mörkt ut för dem. Själv har jag inte jämfört Indien och Sverige men jag tror dig om du skriver att andra gjort det.
Nu är det slut på min sovmorgon. Tack för dialogen, vi får säkert fler tillfällen.
Citera
2020-07-22, 10:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant, först en tiodubbling från de 50 000 som nämndes innan betalväggen slog till. Sedan tredubblat du den siffran. Nästa "debattör" kommer väl att hävda att 10 miljoner britter kommer att dö i covid-19 om inga motåtgärder görs.

Givetvis sk. "citat" som jag, omöjligt, kan kontrollera det pga betalväggen.

Vilken trovärdighet tror du jag känner för dina och andra sk. "citat" som ligger bakom en betalvägg?
Jag har inga problem att ta mig förbi betalväggen. Och faktiskt bryr jag mig inte om vad du tror. Jag är nöjd med vad jag vet. Och vad alla andra kan läsa som inte har problem med någon betalvägg:

https://forumbilder.com/i/rXwX
Citera
2020-07-22, 10:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja, precis. Lockdown 2 månader och öppet 4 månader. Jag tror ju att detta kommer pågå i många många år. Till slut får även Norge acceptera att det finns en ny sjukdom och att det inte funkar att gömma sig för den.

Men skönt att du kommer med siffror på vad som är acceptabelt. INGEN av Björn Olsens privata kuksugare i tråden har någonsin vågat nämna såna siffror utan osmidigt bytt ämne eller kommit med nåt pubertalt påhopp. Kudos till dig!

Om 6-8 månader har Norge vaccin. Varför skulle det då pågå flera år? Om det inte brakar lös något alldeles fruktansvärt i denna landskamp kommer Norge att vinna med 10-0 om inte mer.
Citera
2020-07-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Innan gav jag dem ingen chans och det var fel och nu gav jag dem för stor chans? Kan vi inte bra enas om att det går illa för Indien nu men att det finns en del ljusglimtar och allt är därför inte helt natt svart även om det ser övervägande mörkt ut för dem. Själv har jag inte jämfört Indien och Sverige men jag tror dig om du skriver att andra gjort det.
Nu är det slut på min sovmorgon. Tack för dialogen, vi får säkert fler tillfällen.

Nu förstår jag de snabba svängningarna i dina inlägg. Du har skrivit dem i sömnen.. ;-)

Jag har inte anklagat dig för något. Jag bara belyste hur man diskuterar i den här tråden. Man jämför hejvilt utan att tänka på olikheter mellan länderna eller situationen övrigt när det passar ens syften - annars anser man det vara omoraliskt eller åtminstone olämpligt.

Indien var ett fördömsland alldeles nyligen. 1,3 miljarder invånare och de hade "lyckats med hamringen".

Nu är det inte lämpligt - längre - att prata om stackars indierna.. Lidandet har ju varit helt i onödan.

Nu kan vi vända blicken mot något annat land vars situation mer passar i våra syften...
Citera
2020-07-22, 10:30
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så FHM har räknat fel två gånger åter igen.
M.a.o. så bör vi ta deras siffror med en viss nypa salt då FHM har bråttom. Märkligt också att de rundar av uppåt när man normalt sett rundar av till närmaste heltal.

Och här drar vi nu ner brallorna på Tegnell och Giesecke helt !
Redan 2003 hade båda personerna full data på både "superspridare" och att SARS som idag blev Covid-19, var luftburen, där WHO dessutom tog fram strategin att vårdpersonalen skulle fungera som varningssystem (typ kanariefåglar i gruvor) när vårdpersonalen insjuknade !

Citat:
Publicerad: 2003-10-08 10:06
Lungsjukdomen sars kommer med största sannolikhet tillbaka. Den bedömningen gör både WHO och experter på Smittskyddsinstitutet i Solna. Enligt WHO ska insjuknad vårdpersonal utgöra den första varningssignalen

För att snabbt avgöra om epidemin kommit tillbaka, vill nu WHO att sjukvårdspersonal världen över ska fungera som en varningsklocka. Två eller flera anställda vid samma sjukvårdsenhet som inom samma tiodagarsperiod insjuknar i feber över 38 grader och med ett eller flera sjukdomssymtom från de nedre luftvägarna, kan innebära att sjukdomen är tillbaka, skriver WHO. Sjuk vårdpersonal en varningsklocka - Tanken är att sjukvårdspersonalen ska fungera ungefär som de kanariefåglar man tog med sig ner i gruvorna förr i världen. Det finns en klar oro att smittan ska komma tillbaka nu under höst- och vinterhalvåret, säger Johan Giesecke, professor och avdelningschef på den epidemiologiska enheten vid Smittskyddsinstitutet

Ny kunskap om smittspridning Utbrottet i våras har också ökat kunskapen om spridningsmönstret. I dag vet man att blott en handfull människor stod för en mycket stor del av smittspridningen.

En annan superspridare var en 33-årig man som i mitten av mars besökte det stora bostadskomplexet Amoy Garden i Hongkong. Mannen hade diarré och gick på toaletten. Men avloppssystemet var trasigt. En spricka i ett ventilationsrör gav upphov till att luftströmmar från avloppsstammen åkte rakt in i de små badrummen. 320 personer insjuknade, de flesta i lägenheter belägna vertikalt ovanför varandra.
Källa: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2003/10/08/ny-sars-epidemi-ska-hejdas-med-dyrkopt-kunskap/

Skillnaden idag är att Covid-19 förstörs vid +92c, där SARS förstördes vid +70, Covid-19 är alltså mer robust/tål mera stryk och har otrevligare muteringar som fortfarande utreds.
FHM/Giesecke/Tegnell visste redan i Jan 2020 vad viruset kunde ställa till med, och blåljög rätt upp i ansiktet på svenska folket om de risker som fanns redan då.
Senast redigerad av vinland 2020-07-22 kl. 10:36.
Citera
2020-07-22, 10:30
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Du skrev:

5639/10327589·10^6 ≈ 546 avlidna/miljon

Alltså inte ~556 avlidna/miljon som de påstår.

Du borde ha skrivit:

5639/10,327589 ≈ 546 avlidna/miljon

Alltså inte ~556 avlidna/miljon som de påstår.

Tvivlar stark på att Sverige har en population på 10328 miljarder invånare...
Du missförstår. 10^6-termen är för att omvandla till avlidna per miljon och den står dessutom inte i nämnaren och påverkar därmed inte Sveriges befolkningsmängd.
Citera
2020-07-22, 10:33
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Redan 2003 hade båda personerna full data på både "superspridare" och att SARS som idag blev Covid-19, var luftburen, där WHO dessutom tog fram strategin att vårdpersonalen skulle fungera som varningssystem (typ kanariefåglar i gruvor) när vårdpersonalen insjuknade !

Källa: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2003/10/08/ny-sars-epidemi-ska-hejdas-med-dyrkopt-kunskap/

Skillnaden idag är att Covid-19 förstörs vid +92c, där SARS förstördes vid +70, Covid-19 är alltså mer robust/tål mera stryk och har otrevligare muteringar som fortfarande utreds.
FHM/Giesecke/Tegnell visste redan i Jan 2020 vad viruset kunde ställa till med, och blåljög rätt upp i ansiktet på svenska folket om de risker som fanns redan då.
Tack för intressant men framför allt skrämmande information.

Måtte coronakommissionens arbete komma igång och inte vara en tandlös formation som landar i att vi måste förbättra rutinerna inom äldreomsorgen.
Citera
2020-07-22, 10:36
Medlem
AndersTengells avatar
svampvarning.

COVID-19 Patients Dying Due to Unique Fungal Infection

https://weather.com/en-IN/india/coronavirus/news/2020-07-19-covid-19-patients-dying-fungal-infection-researchers

As COVID-19 spreads, potentially deadly fungus infects LA County

https://medicalxpress.com/news/2020-07-covid-potentially-deadly-fungus-infects.html
Citera
2020-07-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland

Som en kopia av SARS-hanteringen 2002-2003:

"Till en början präglades det kinesiska smittskyddsarbetet av en uppseendeväckande slutenhet, bland annat genom att myndigheterna mörklade väsentliga uppgifter. Men ju längre tiden gick, desto mer insåg diktaturregimen situationens allvar. Sars-epidemin blev den högst prioriterade frågan i hela landet. Till slut arbetade 3 miljoner kineser heltid med att bekämpa smittan. Det berättar Johan Giesecke som i juni befann sig i den kinesiska provinsen Inre Mongoliet, på uppdrag av WHO. Hela kontrollapparaten aktiverades. En representant i varje by rapporterade varje misstänkt sjukdomsfall. På relativt lösa grunder riskerade den misstänkta personen att bli isolerad i 14 dagar. Det fanns även en "het linje", en angivartelefon, dit medborgare kunde ringa och berätta om någon granne eller släkting hostade eller svettades lite väl mycket. - Överallt där vi reste kontrollerades vår kroppstemperatur med värmekameror - på flygplatsen, på varje sjukhus eller restaurang vi besökte eller så snart vi kom in på hotellet. När vi åkte mellan de olika städerna stannades vår minibuss var tionde mil av män i vita rymddräkter som kontrollerade vår temperatur. Vad som hade hänt om någon av oss hade haft över 38 grader är oklart, berättar Johan Giesecke."

Så kineserna har inte lärt sig ett skit i jämförelse med förra gången. De har mörkat och hållit hemligt - tills det inte längre gick.
Nu har man dessutom internet så att hemlighålla blir än svårare. Men man kan ju alltid fängsla och isolera folk som sysslar med "landsförräderi" dvs. varnar om smittan.
Citera
2020-07-22, 10:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här var ju en intressant artikel på många sätt.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2003/10/08/ny-sars-epidemi-ska-hejdas-med-dyrkopt-kunskap/

"En annan superspridare var en 33-årig man som i mitten av mars besökte det stora bostadskomplexet Amoy Garden i Hongkong. Mannen hade diarré och gick på toaletten. Men avloppssystemet var trasigt. En spricka i ett ventilationsrör gav upphov till att luftströmmar från avloppsstammen åkte rakt in i de små badrummen. 320 personer insjuknade, de flesta i lägenheter belägna vertikalt ovanför varandra."

Det här visar väl rätt väl att smittan är luftburen eller airborn? Rådet att hålla en armlängds avstånd till varandra och att munskydd/andningsskydd inte är till någon nytta känns ju minst sagt konstigt och fullständigt otillräckligt.
Citera
2020-07-22, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det är ju mest bara paranoida gamlingar i den här tråden som har sådana tankar. Av någon anledning tror de sig att stå i världens centrum och att alla tittar på just dem.

Narcissistiska drömmar..
Ja folk här har uppenbarligen stora problem med vad andra ska tycka. Några tycker att det är skämmigt att bära mask om inte alla andra gör det. Andra tycker att det är skämmigt att inte svenskar när mask bär alla andra gör det.
Senast redigerad av Ipsi 2020-07-22 kl. 10:58.
Citera
2020-07-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Typ de ca 200 000 liv som lockdownen och dess följdverkningar väntas släcka i UK. Alltså förutom de ca 45 000 liv som covid-19 redan tagit där. Alltså trots lockdown och munskydd. Och inte ens, trots allt detta, så har man lyckats stoppa smittspridningen och de dagliga dödstalen.

Innan någon tar upp våra nordiska grannar så vill jag bara påpeka att inget munskyddstvång finns där. Att man däremot verkar vara bra på att hålla avstånd, testa och smittspåra och det verkar hålla smittan i schack där, i alla fall för tillfället.

Jag är lite mer pragmatisk när det gäller munskydd. I vissa lägen är dom bra. I andra tämligen överflödiga. Men att helt avvisa dem är dumt. Speciellt när man vet hur det ser ut i kollektivtrafiken i Sthlm t ex.

"Tusentals interna rapporter visar att det har varit svårt eller omöjligt för de som reser kollektivt i Stockholm att hålla avstånd. Men trots varningarna om trängsel fortsatte trafiken att köras med färre turer. Det visar Ekots granskning."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7519040

Det jag har problem med är att FHM misstror folks vett och förnuft just när det gäller munskydd men inte i andra lägen. Rapporter från semesterorter om stor trängsel avvisas samtidigt som "fejknews" av FHM:s representanter.

https://www.dn.se/insandare/falska-pastaenden-av-tegnell-om-munskydd/

"Mot bakgrund av detta och alla de liv som står på spel är frågan om inte bevisbördan snarare ligger hos oss anti-munskyddsländer. Vilket fog har vi egentligen för att avstå munskydd? Om vi saknar direkta bevis för munskyddens påstådda skadlighet står försiktighetsprincipen helt på munskyddens sida.

I sådana fall förkastas bevis för munskyddens goda effekter utan egentliga argument. Vetenskap ihop med försiktighetsprincipen bör vägleda oss i denna viktiga fråga – inte lösa antaganden.

”Anders Tegnell tackar nej till att svara” på insändaren, skriver Henrik Josephson på Folkhälsomyndighetens presstjänst i ett mejl till DN."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in