2020-07-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Men snälla. Googla Covid-19 är ett virus och den är dödlig. Att folk som har underliggande sjukdomar har större chans att dö ja. Men den är ju fortfarande dödlig.
Inte om du är frisk
Citera
2020-07-21, 23:48
Medlem
Citat:
Jo någon går ju allt ner. Men vi har fått lära oss att vi alltid går ner oavsett period. Tycker fortfarande inte vi är på en bra nivå.
Absolut vet vi att många har dött men jag hade ju hoppas och trott att vi ska vara närmare våra grannländer men vi är ju fortfarande ljusår bakom tyvärr. Då blir ju statistik som denna intressant och fråga varför!
Måste hoppa in här också. Vilken nivå är vi på nu menar du? Hur många dör per dag i Sverige nu? Bara så vi reder ut det.
Citera
2020-07-21, 23:54
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Bra regering låter jag vara osagt. Som många andra länder har det visst fattats en del populistiska beslut där som nog går att ifrågasätta rent politiskt och juridiskt, men att de har låga dödstal av viruset är det inget snack om.

Nu när vi ändå är igång, vad tror du, kommer de köra Lockdown igen om smittan ökar?

Hur många lockdowns kan man köra under t ex ett år i ett land som t ex Norge? Vad är din tanke där?

Hur påverkar Lockdown folkhälsan i stort tror du? Jag tänker på alkoholism, misshandel i hemmet, arbetslöshet som leder till sämre folkhälsa osv. Vad tror du, när tvingas ett land tumma på sin inslagna bana? Om vi ponerar att vaccinering kan inledas i september 2021 bara för att dra ett scenario på ca 1 år framöver?

Norge skulle absolut kunna kunna köra en lockdown om de skulle öka. Det är man inte rädda för. I och med att jag har ägarintressen i Norge så vet jag att de tar ett beslut och sedan är det som gäller. Norrmännen har ju en stark gemenskap och man stöttar ofta stora beslut.
Men jag tror inte man kommer behöva det. Jag tror man kommit så långt att man kommer ha det kontroll. Sedan tror jag inte man kommer ha noll som nu varje dag hela året ut.

Folkhälsan blir ju givetvis inte till sin fördel. Jag vore ju dum om jag skulle säga något att den inte kommer öka. Men skulle exempelvis Norge vara oroliga för det så stänger man ner köp av sprit. Det skulle aldrig hända i Sverige men i Norge absolut.
Sedan vet vi nog båda att även om man stoppar sånt så kommer det öka smuggling osv så jag tror det är svårt.

Jag tror vi kommer få leva med detta minst 6 månader till. Jag tror Sverige är ett av de länder som kommer få ett bakslag strax efter skolstarten. Sedan tror jag ett vaccin kommer vara klart tidigare än september 2021. Men jag tror det kan dröja tills det är 100% vilket gör att vi kommer få leva med detta men under något år.

Men jag tror även det kommer bli mycket debatt när detta är över. Det finns två sidor på ett mynt som här inne
Citera
2020-07-21, 23:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Studien påvisar att längd på barnet är avgörande.
Alltså små barn sprider inte bra till vuxna då de är korta.

Småbarn brukar man ju ta upp i famnen.
Vissa låter sina småbarn sova med i föräldrarnas säng ibland.
Småbarn till småbarn kommer smitta lika bra då de är på samma höjd.
Småbarn brukar sitta på samma höjd vid matbordet som vuxna.

Helt galet att påstå att småbarn inte smittar så bra.
Det vet alla som har småbarn för det brukar vara barnen som drar hem de flesta förkylningar, magsjuka mm till föräldrarna.

Höjden har nog ingen betydelse då det är händerna som smittar. Förmodligen är det så att små barn har varit bättre på att följa FHM mantra ”tvätta händerna”. Att munskydd inte skyddar händerna borde var o en begripa.

F.ö. så fanns bara en ”anmodan” från FHM när smittspridningen under senvintern var som intensivast, ”tvätta händerna”. Å umgås inte i större grupper fler 500 pers.
Citera
2020-07-21, 23:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Enligt statistiken hade den indiska huvudstaden Delhi på tisdagen knappt 124 000 bekräftade fall av covid-19.

Men långt fler än så tycks ha haft viruset, rapporterar BBC.

De bekräftade fallen utgör inte ens en procent av mångmiljonstadens befolkning på närmare 20 miljoner människor. Men när Delhis myndigheter nu för första gången låtit genomföra ett större slumptest visar resultaten att 23,48 procent av 21 387 undersökta stadsbor bär på antikroppar. Om samma andel skulle gälla hela befolkningen skulle det innebära att drygt 4,6 miljoner Delhibor haft smittan.
https://www.skd.se/2020/07/17/viruslarmet-amerikaner-ar-slaende-sjalviska/

Citat:
Indien som helhet hade på tisdagen rapporterat strax över 1,1 miljoner bekräftat smittade och 28 000 dödsfall, enligt det amerikanska Johns Hopkins-universitetets sammanställning.
Får ju ett intryck av att viruset har blivit väldigt snällt nuförtiden. Miljontals smittade men i förhållande; låga dödssiffror.
Citera
2020-07-21, 23:57
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Siffrorna du refererade till måste du vara en idiot för att säga att det visar någonting om utvecklingen senaste månaden. Kom igen, en dag för en månad sedan? När vi vet att datan är otroligt inkonsekvent på dagsnivå. Använd överdödlighet på månadsbasis, minst.

Du tittade inte så noga va? Han skrev mellan 21 juni till 21 juli och la ihop det. Det är väl månadsbasis om något med dagens datum som slutdatum.
Citera
2020-07-22, 00:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Har USA upptäckt först nu att covid är ett tvåstegsförlopp, där man först blir bättre men sen insjuknar igen?

Det visste vi i Sverige redan i april.

Det är inte människor som blir sjuka två gånger. Det är en och samma infektion, som kommer tillbaka en andra gång, och det är något var och varannan drabbas av.
NEj, det visste vi inte! Att det går månader mellan tillfällena och att de testar negativt efter första omgången för att sedan flera månader senare inkomma med kraftiga symptom och testa positivt?
Citera
2020-07-22, 00:00
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Inte om du är frisk

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/amin-22-ar-dog-i-corona-1

Du kan leta fler på google om du vill. Folk dör tyvärr i detta och säga att man inte gör det om man inte har underliggande sjukdom kan till och med en som Tegnell hålla med om.
Citera
2020-07-22, 00:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
En rekommendation att man bör, verkligen tungt.
Vad är det för djävla nonsens inlägg?

Rekommendationer att man bör är väl mycket bättre än inga rekommendationer alls? Hur tänker du?
Citera
2020-07-22, 00:04
Medlem
Citat:
Du tittade inte så noga va? Han skrev mellan 21 juni till 21 juli och la ihop det. Det är väl månadsbasis om något med dagens datum som slutdatum.

Aja. Där var jag faktiskt för snabb. Men står fast vid att överdödlighet är måttet som bör användas.
Citera
2020-07-22, 00:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du tycker inte att det är ännu sjukare om folk i andra länder inte har andra saker att tänka på än om svenska tågresenärer väljer att ha munskydd eller inte?
Hispi, det är väl inte alls märkligt att Sveriges göranden och låtanden i denna pandemin röner stor uppmärksamhet världen över? Vi gör ju inte som de flesta andra länder. Varför skulle det vara sjukt att de uppmärksammar oss när vi gör tvärtemot de flesta andra?

Nu får du väl ändå ge dig.
Citera
2020-07-22, 00:06
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Måste hoppa in här också. Vilken nivå är vi på nu menar du? Hur många dör per dag i Sverige nu? Bara så vi reder ut det.

Väldigt svår fråga på att svara då det är eftersläpningar och Semestertider.

Men om vi tar 559 som han tog på 31 dagar så är det ju ett snitt på ca 18 personer per dag. Tegnell sa idag att det är närmare 10 men han har ju alltid lagt sina snitt lite under verkligheten.
Titta på våra grannländer har.

Även om IVA minskar så läggs det in nästan en person om dagen. Antal fall ökar även om det idag var mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in