Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Bra regering låter jag vara osagt. Som många andra länder har det visst fattats en del populistiska beslut där som nog går att ifrågasätta rent politiskt och juridiskt, men att de har låga dödstal av viruset är det inget snack om.
Nu när vi ändå är igång, vad tror du, kommer de köra Lockdown igen om smittan ökar?
Hur många lockdowns kan man köra under t ex ett år i ett land som t ex Norge? Vad är din tanke där?
Hur påverkar Lockdown folkhälsan i stort tror du? Jag tänker på alkoholism, misshandel i hemmet, arbetslöshet som leder till sämre folkhälsa osv. Vad tror du, när tvingas ett land tumma på sin inslagna bana? Om vi ponerar att vaccinering kan inledas i september 2021 bara för att dra ett scenario på ca 1 år framöver?
Norge skulle absolut kunna kunna köra en lockdown om de skulle öka. Det är man inte rädda för. I och med att jag har ägarintressen i Norge så vet jag att de tar ett beslut och sedan är det som gäller. Norrmännen har ju en stark gemenskap och man stöttar ofta stora beslut.
Men jag tror inte man kommer behöva det. Jag tror man kommit så långt att man kommer ha det kontroll. Sedan tror jag inte man kommer ha noll som nu varje dag hela året ut.
Folkhälsan blir ju givetvis inte till sin fördel. Jag vore ju dum om jag skulle säga något att den inte kommer öka. Men skulle exempelvis Norge vara oroliga för det så stänger man ner köp av sprit. Det skulle aldrig hända i Sverige men i Norge absolut.
Sedan vet vi nog båda att även om man stoppar sånt så kommer det öka smuggling osv så jag tror det är svårt.
Jag tror vi kommer få leva med detta minst 6 månader till. Jag tror Sverige är ett av de länder som kommer få ett bakslag strax efter skolstarten. Sedan tror jag ett vaccin kommer vara klart tidigare än september 2021. Men jag tror det kan dröja tills det är 100% vilket gör att vi kommer få leva med detta men under något år.
Men jag tror även det kommer bli mycket debatt när detta är över. Det finns två sidor på ett mynt som här inne