2020-07-21, 19:48
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Norge har tom högre andel döda i sin äldreomsorg än Sverige.

Att skylla på äldreomsorgen är bara en dimridå.

Även om vi bortser från de riktigt gamla döingarna så har Sverige fortfarande ett likberg på 3000 pers som inte går att bortförklara.

Vart hittar du den statistiken?

Och hur ställer du andelen i proportion till antal smittade som antal?

Jag hävdar bestämt att Sverige misslyckats katastrofalt med att skydda äldrevården. Om Norge fick in smittan på några enstaka boenden så kommer det ge ett väldigt utslag rent procent. Men det säger inget om smittan som helhet.

Släpp in Covid på lika många äldreboende i valfritt nordiskt land så är jag tämligen säker på att det kommer se likadant ut. Säger du emot?
Citera
2020-07-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Heja Kina. En saker är säker. De är dåliga på mycket och de ställer till mycket skit. Men de kan bygga ett sjukhus på två dagar. Det kan stänga ett helt land om det behövs och det finns disciplin.

I Sverige säger man stanna hemma om du är sjuk och tvätta händerna noga. Folk dör som flugor och när vi inte ens närheten av våra grannländer men likväl så tycker du som många andra att det är okej så länge "du/ni" får göra som ni vill och alla andra ska hålla sig hemma om de är riskgruppen.

Ingen vänsteragenda säger du? Tillåt mig små le

"Heja Kina"

Du är medveten om att det är Kina som drog igång den här shitshowen va, och som via sitt mygel och sina mörkningar fått pandemin till den nivån den är på? De har haft full möjlighet att göra då det är en fullkomlig kommuniststat.
Kina fängslar de som inte tycker som regimen och censurerar press och media som inte skriver "rätt saker". Kina bedriver massiv övervakning över sin egen befolkning, allt för att säkerställa att du tycker rätt saker.

Och du tycker "Heja Kina", din bildningsnivå kan inte va särskilt hög.

Folk dör inte som flugor i Sverige, sluta hitta på, det blir bara sjukt melodramatiskt.

Citat:
I Sverige säger man stanna hemma om du är sjuk och tvätta händerna noga.

Ja, klarar du inte av att hantera frihet så finns säkert plats för dig i Nordkorea, Iran eller Kina. De kan nog tvätta händerna åt dig. Kom gärna inte tillbaka.

Citat:
du som många andra att det är okej så länge "du/ni" får göra som ni vill

Ja jag vill gärna göra "som jag vill". Du vet att med frihet kommer ansvar, ett ansvar som jag gärna uppfyller för att få åtnjuta friheten att inte bli insvetsad mitt hus.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Har inget med saken att göra.

Sveriges lama ursäkt är ju att smittan kom in i äldreomsorgen.
Vackert så.

Dom 3000 andra döingarna då?
Runt 90% av dessa 3000 äldre var antingen boende i äldreomsorgen eller hade återkommande hemtjänst. Så....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Plus ett.

Vi lever bland den mest idiotiska generationen någonsin med millennials. Lägg sedan till att världen har blivit mer narcissistisk, samtidigt som svenskar har blivit uppfostrade att vara totalt socialt efterbliven så är det inte så konstigt att det sitter människor som bara bryr bara om sig själv.

Men Sverige går ju efter sin blåsta värdegrund och många svenskar är ju extremt hjärntvättad av staten sedan barnsben så de sväljer precis allting utan att ifrågasätta.

Att det har dött 5600 människor berör dem inte ryggen.

Inte så länge det stora globalist dårskapet fortsätter. Löfven sade just ja utam att samtycka med övriga regeringen med EU's krispaket. Bara för deras skit håller på att krascha så var svetsaren tvungen att säga ja genom eget bevåg.

Sverige.

Dårarnas paradis.

Verkligen dårarnas paradis, som du säger. Det mest skrämmande är att man inte vet om det nånsin kommer att ta slut... Om smittan blossar upp till hösten, när människor är mer mottagliga för sjukdomar. Usch man vill inte tänka på det.

En enda liten väldigt klen tröst, är att man har det "dokumenterat" på ett sätt, att man själv alltid varit emot att låta folk dö i onödan, ända från början. Men det hjälper ju inte alla offer och anhöriga..

Ja, det blir "intressant" att de vad som händer i tråden,några veckor efter skolstart. Man bara bävar inför det. Låt oss hoppas att viruset muterat ner, det är i alla fall ett större hopp än att någon ledande person i Sverige ska styra upp nåt.. :/
Citera
2020-07-21, 19:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Nej. Vart är källan. Och vad säger det ”procentandel döda på äldreboende” om smittan som helhet???
Jag har länkat och citerat till dig. Det är ur läkartidningen.
Citera
2020-07-21, 19:51
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

Jag hävdar bestämt att Sverige misslyckats katastrofalt med att skydda äldrevården. Om Norge fick in smittan på några enstaka boenden så kommer det ge ett väldigt utslag rent procent. Men det säger inget om smittan som helhet.

Släpp in Covid på lika många äldreboende i valfritt nordiskt land så är jag tämligen säker på att det kommer se likadant ut. Säger du emot?

Nej jag säger inte emot. Sa ju precis att Norge tom har ännu högre andel döingar på äldreboende än Sverige.
Citera
2020-07-21, 19:52
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Källan finns här:

https://euromomo.eu/graphs-and-maps/

Tack
Citera
2020-07-21, 19:53
Medlem
kazangass avatar
Skulle vara intressant att veta hur många skribenter i tråden som fortfarande inte har lämnat sina hem för annat än mat och toapapper.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Du missade ett kommatecken.

Amatör.
Vad menar du? Allt är avrundat till heltal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Viktig fråga som Folkhälsomyndigheten inte bryr sig om

https://twitter.com/LSegelmark/status/1284924201154023424

Hade Sverige gjort som andra länder och försökt stoppa smittan hade äldre kunna komma ut nu men inte nu, nu får de vänta flera månader till pga Tegnells flockimmunitet, skandal!
Enligt Tegnell idag kommer vaccin tidigast vara tillgängligt andra halvan av 2021. Planen är alltså att riskgrupper och de över 70 år ska vara socialt isolerade och inte kunna vistas normalt ute bland folk under ett helt år till.
Senast redigerad av Minna89 2020-07-21 kl. 19:56.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Du har ju fått länken av mig? Läs nu vad som står i läkartidningen om att andelen döda som är äldre är densamma i våra grannländer. Det är den stora samhällsmittan hos oss som gör att vi har så höga dödstal.
Citera
2020-07-21, 19:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu har norska Aftenposten Sverige på första sidan, dom undrar varför det är så mycket smitta i Sverige!
https://www.aftenposten.no/
https://i.imgur.com/bQqnxaW.png
Har du tillgång till texten på aftenposten vore det bra

Det är en betalsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här