2020-07-21, 19:20
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var det Tegnell har sagt hela tiden...

"Italiens dödssiffra kan vara fel – många fler tros ha dött av Corona"

https://www.expressen.se/tv/nyheter/italiens-dodssiffra-kan-vara-fel-manga-fler-tros-ha-dott-av-corona/

Ja dom börjar kolla på överdödlighet bland befolkningen.

Många fler länder som borde göra det istället för att köra sin egna bedömning om vad som är, vad som är inte ett Covid-19 dödsfall....
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Han BÖRJAR bli tragisk.
Ungefär som att säga att ni BÖRJAR bli tjatiga om Tegnell.
Ni har ju i flera månader sagt exakt samma sak om Tegnell.
We get it.
Försök nu att glädjas lite, pyttelite åt att det äntligen pekar åt rätt håll för oss.

Du har ingen aning om om jag gläds eller inte så försök inte att tolka mina känslor. Mitt inlägg handlade om Tegnells förnekande och ingenting annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
En ganska blygsam sådan. Förtroendet för regeringens hantering är nere runt 40%.

Siffrorna går ju upp och ner hela tiden - beroende på vad tidningarna skriver.
Inget man borde ta på blodigaste allvar.

Vi får se i höst hur siffrorna är då. Och om ett år.
Citera
2020-07-21, 19:21
Medlem
Nu har norska Aftenposten Sverige på första sidan, dom undrar varför det är så mycket smitta i Sverige!
https://www.aftenposten.no/
https://i.imgur.com/bQqnxaW.png
Citera
2020-07-21, 19:22
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En till som KANSKE fått an andra runda..... Första gången i mars o andra gången fyra månader senare i juli.

https://www.enca.com/news/durban-woman-reinfected-covid-19

FTFY
Citera
2020-07-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
/

Herregud vilket inlägg...

Citat:
Börjar förstå exakt hur tyskarna som inte stöttade nazisterna, kände sig...

Du jämställer alltså ditt missnöje med att Sverige drabbats hårt av en global pandemi, där 5600 människor av en population av 10,000,000 människor avlidit.
Du jämställer seriöst det med den skam Tyskland har efter att via koncentrationsläger ha mördat 6 miljoner barn och vuxna genom gasning?

Du är alltså så skamsen som Svensk att du kan relatera till hur Tyskland kände sig efter att ha direkt och indirekt åstadkommit 60 miljoner människors död genom att dra igång WW2?

Oj alltså, detta var en helt ny nivå på tråden.
Citera
2020-07-21, 19:24
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Men herregud, jag t.o.m. infogade en fotnot (1) med tydlig hänvisning till källa. Läser du inte inläggen innan du svarar?

De äldre i Sverige har inte drabbats värre än de äldre i våra grannländer. Detta i relation till det totala antalet smittade. Detta är fakta!

1. Din fotnot fungerar inte.

2. Nej inte på individnivå som du antyder, men i antal smittade. Eller menar du att det är lika många smittade ”äldre” i samtliga länder.
Jag trodde att hela ditt argument var ”Ju mer smitta, ju fler döda” men jag kanske har missförstått citatet från dig.

3. När du slänger dig med jämförelsetal... hur tar du då med dig befolkningsmängd i din variabel?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Men nu får du ge dig.

Sverige har många döda därför att vi låtit smittan sprida sig nästan ohejdat i samhället. Ju mer smitta, ju fler döda.

De som framförallt dör återfinns naturligtvis i riskgrupperna. Så är det i alla länder.

89% av de som avlidit i covid-19 i Sverige är över 70 år. Motsvarande siffror för Norge, Danmark och Finland är nästan identiska, 87%, 88% respektive 87% (1)

Då är den enda förklaringen till våra skyhöga dödstal att vi har väsentligt högre samhällsspridning. Och har haft det under en längre tid.

(1)
https://lakartidningen.se/aktuellt/n...grannlanderna/

Naturligtvis beror det på vår höga samhällsspridning. Att de släppte smittan mer eller mindre fri och samtidigt förnekade pre- och asymtomatisk smitta var de absolut allvarligaste felen.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Andra beskriver detta genom som att vara totalt bortom verkligheten. Där hans version ska bli verklighet oavsett tillväga gång. Kända massmördare genom historien har haft denna slags pondus som liknar grov autism då man inte kan klara av att förstå andra människor.

Aldrig har någon som honom haft fel om precis allt och samtidigt fortfarande ha anhängare som tror på allt han säger.

Denna hjärntvätt kan man se i sektliknade sällskap.

Märkligt hur olika man kan uppfatta en person.
Jag kan verkligen inte se det du beskriver, och jag är ingen hjärntvättad anhängare. Däremot tycker jag det är obehagligt med personhatet riktat emot honom.

Det har varit en del misstag i början av pandemin, men de flesta jag känner och de flesta man hör i verkligheten, anser att Sveriges strategi ändå varit hållbar och rätt. Detta gigantiska hat mot FHM, specifikt Tegnell, har jag bara stött på här. Sedan kan jag hålla med om att Tegnell ibland uttrycker sig knepigt, vilket givetvis triggar igång alla som hatar honom.
Citera
2020-07-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Förstår dig. Det är sjukt jobbigt men som vanligt så får man kämpa emot detta vänsterhyckleri och förnekare vi har i detta land.
Tegnell följer en mall han är tillsagd att hålla. När myndigheterna sedan till slut kommer få stå emot en hel värld att vi varit sämst att hantera Covid-19 så kommer man vända på kappan och ge FHM och Tegnell skulden. Där av så tror jag han kommer få fortsätta så här tyvärr

Ja jag var tidigt inne på det också, att om "the shit hits the fan," och det blir totalt ohållbart, så kommer man från politikerhåll att skylla precis allt på FHM och några få personer där får agera "the fall Guy", på slutet. Riktigt cyniskt och obehagligt... Beräknande.

Men är uppriktigt oroad över hösten... Då det sannolikt finns riktigt många smittbärare kvar i samhället, varav säkerligen även nån handfull "superspridare" så kan det bli en riktigt trist höst... en upprepning av våren... Tror inte vi är i närheten av nån immunitet som hjälper. Dessutom har de ju nyligen sagt att immuniteten kanske bara håller några månader... :s

Behöver jag säga att jag kommer hålla mig lååångt från tunnelbanan i rusningstid, så mkt jag bara kan, när skolorna börjar! :P
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ser att nobelfesten är inställd. Gissar på att man i Sverige säger att vi ställer in för att vi ta ansvar.

Men sanningen är väl den att få länder får åka eller tar emot Svenskar så det skulle bli ytters pinsamt för Sverige och hålla nobelfesten utan att någon kommer. Så det var nog en bra plan för rädda Sverigebilden igen

Spännande hur allt blir till konspirationer.. är inte du en av de som klagar på Sveriges "slappa" hantering av pandemin?
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Estland
+0 döda
+1 fall

Lettland
+0 döda
+1 fall

Litauen
+0 döda
+2 fall

Där använder dom munskydd

Estland rekommenderar mask - 69 döda totalt
I Litauen behövde folk ha mask på sig men inte längre de har 80 döda totalt
Lettland måste man ha på bussar, dom har 31 döda totalt
#bytstrateginu
Verkar ju mysigt att kuta runt i mask vad man än ska göra. Nej fy fan för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in