2020-07-21, 18:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
AstraZeneca s vaccin gav 100% antikroppar, finns det skäl att tro att även de antikropparna har bristfällig funktion?
Det är nog ingen som vet. Men läser man en del seriösa artiklar så finns varningen där. Det gick ju åt skogen med SARS-vaccinen:

Immunization with SARS Coronavirus Vaccines Leads to Pulmonary Immunopathology on Challenge with the SARS Virus
Conclusions
These SARS-CoV vaccines all induced antibody and protection against infection with SARS-CoV. However, challenge of mice given any of the vaccines led to occurrence of Th2-type immunopathology suggesting hypersensitivity to SARS-CoV components was induced. Caution in proceeding to application of a SARS-CoV vaccine in humans is indicated.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0035421

Observera att dessa fyra vaccinkandidater gav immunsvar mot SARS men tyvärr utlöste de också ADE eller cytokinstormar.

Hoppas de är duktigare den här gången med SARS-CoV-2.
Citera
2020-07-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag ber om ursäkt. Det är klart att man skall få fokusera på en liten ökning i t ex Årjäng än en minskning totalt sett i riket om det nu är det som gör att man mår bra. Det var lågt av mig att påpeka felaktigheten i detta.

Jag berättade ju precis för dig att ökningen gäller genomsnittet i Sverige.

Det KAN vara ett trendbrott.

Låt oss hoppas att så inte är fallet.

Att folk slappnat av är ju tydligt. Bara att gå utanför dörren.

FHM:s prognoser gäller under förutsättning att vi fortsätter med social distansering etc.
Citera
2020-07-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Har du en ny uträkning nu? Gäller inte 11 augusti längre?

11 augusti gäller. Jag räknar med låga siffror i morgon också.
Citera
2020-07-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är väl ingen som vill komma hit eller vågar.
Och alla utom svenskarna hade haft munskydd.

Citat:
Och Nobelpriset? Det tar man väl emot från en kunskapsnation. Annars blir det ju bara löjligt.
Snyggt där!
Bättre att Norge tar över Nobelpriset helt.
Citera
2020-07-21, 18:33
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du ens förstått frågan?

Bara att kolla dagens rapport hos FHM.

Har du andra data så ange din källa...

Ja. Det har jag.

1) Man kan inte prata om en ökning om man bara kollar på en datapunkt utan man får kolla efter trender och dylikt. Så bara där är du i dum i huvudet. Nu har du gjort det och det är ju i sig efterblivet. Även om det hade varit sant.
2) Smittspridningen ökar inte i landet.

Var inte du läkare? Då borde du förstå sådan enkel logik. (Inte för att jag tror att du är läkare med tanke på din historik men jag kan låta dig hållas för din psykologs skull)
Citera
2020-07-21, 18:35
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Haveriet är snart 6000 döda.

Det finns några länder till som har liknande dödstal per capita som Sverige, men ingen av dem har så vitt jag vet hävdat att man "lyckats" i sitt värv. Att hävda att en strategi är lyckad när så många dött är inget annat än cyniskt, det sticker minst sagt i ögonen. Allvarliga fel kan man göra, men att inte erkänna dem, visar både på aningslöshet och brist på samvete.

FHM har varit i övrigt varit tydliga med att det havererat fullständigt när det kom till att hålla smittan från riskgrupperna.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPkrJj/coronasmitta-pa-aldreboenden-i-uppemot-90-kommuner

Tar du bort riskgrupperna (<70) så får du antal dödsfall till 612. Den siffran inkluderar även övriga riskgrupper.

Det är ett jävla haveri att så många har dött men inget problematiserade av siffrorna nämns i artikel som dessa ”forskare” skriver. Det kan man juförsig förstå när men genom en snabb googling på namnen märker att det är väldigt få av dom som ens kan något om området dom debatterar.

Har vi tur kanske LO kan gå ut och diskutera dessa siffror imorgon i Russia today?? Eller så kanske ett gäng förskolelärare kan ta debatten i moldavisk TV.
Citera
2020-07-21, 18:38
Medlem
En indikation på att dödligheten sjunker är också att det så kallade gapet....minskar, dvs gapet mellan platz.se och FHM. Det är i skrivande stund så litet som 27 avlidna. För några dagar sedan var det 46 avlidna.
Platz.se anger 5673 avlidna och det innebär +5. C19.se anger 5671 avlidna och får detta till +8.

Båda sajterna anger 56 på IVA vilket är en sänkning från 62.

Såvida man inte gör en rensning i registren kan vi förvänta oss en låg dödssiffra i morgon. Om några månader kan vi leva som vanligt, hoppas jag.
Citera
2020-07-21, 18:39
Medlem
BREAKING! COVID-19 Reinfections: Israeli Doctor Reinfected With SARS-CoV-2 Just 12 Weeks After Recovering, More Reinfections Appearing Globally

https://www.thailandmedical.news/news/breaking-covid-19-reinfections-israeli-doctor-reinfected-with-sars-cov-2-just-12-weeks-after-recover ing,-more-reinfections-appearing-globally

Den enda landet i världen där man inte kan bli återsmittad verkar enligt Tegnell vara Sverige.
#bytStrategiNu
Citera
2020-07-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Stiftelsen fattade läget och vet att ingen skulle få komma. Vi har slagit Bagdad Bob rekord varje vecka. Det han gjorde under hela kriget, skämmer vi ut oss per vecka i samma floskler och lögner.

Själv sitter jag och funderar på Fotbolls EM-2021. Hade biljetter till Sverige matcher 2020 och som tur vad hade jag hotellrum jag kunde avboka utan kostnader.
Jag fick ju frågan om jag ville ha pengar tillbaka eller ta dom till nästa år. Valde att spara biljetterna till 2021. Men inser nu att det finns även risk att vi Svenskar kan få fortsatta problem även om det är långt ditt. Får väl hoppas att vaccin kommer fram till höst så Sverige slipper fortsätta skämma ut sig.
Ja, för varje vecka som går, utan vaccin, skämmer Sverige ut sig
Citera
2020-07-21, 18:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-forskarnas-varning-till-usa-gor-inte-vad-vi-gjorde/

Vilka hjältar. De här borde prisas av kungen. De berättar om Sveriges misstag.

Gör inte som Sverige gjorde är budskapet. Tack hjältar

Märklig artikel av författarna. Hade den skrivits i april, när vi hade en extremt snabb smittspridning, i maj då 100 dog om dagen i covid-19 eller när andelen döda i covid-19 per 100 tusen invånare ökade snabbare i Sverige än någon annanstans, så hade jag, i alla fall, haft lite förståelse för varningen.

Men nu, när alla kurvor pekar åt rätt håll för Sverige?

Kan det vara så att, i alla fall de av undertecknarna som har riktig anknytning till forskningsfältet, allt sedan smittskyddet organiserades under Folkhälsomyndigheten, känt sig trampade på tåna och försebigångna?
Citera
2020-07-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
BREAKING! COVID-19 Reinfections: Israeli Doctor Reinfected With SARS-CoV-2 Just 12 Weeks After Recovering, More Reinfections Appearing Globally

https://www.thailandmedical.news/news/breaking-covid-19-reinfections-israeli-doctor-reinfected-with-sars-cov-2-just-12-weeks-after-recover ing,-more-reinfections-appearing-globally

Den enda landet i världen där man inte kan bli återsmittad verkar enligt Tegnell vara Sverige.
#bytStrategiNu

Ständiga referenser till "Thailand Medical", är det på den siten ni gottar er i de ständiga rapporterna om att det är kört?

Vi har 15 miljoner rapporterat smittade i världen, med ett gigantiskt mörkertal, där återinfektioner inte verkar ha förekommit ens på någon mikroskopisk nivå.

Men skit i det, en thailändsk hemsida informerar ju om att en israelisk läkare upptäckt en återinfekterad. Jag är övertygad, #BYTSTRATEGINU!
Citera
2020-07-21, 18:49
Medlem
Estland
+0 döda
+1 fall

Lettland
+0 döda
+1 fall

Litauen
+0 döda
+2 fall