2020-07-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karamellis
Får ikke bakhonet ut av hodet. Hvor kommer det fra? Lurer på om det er tatt prøver av det.

Har lest Jørn Lier Horsts siste Wistingkrim, Illvilje i ferien. Da tenkte jeg enda mer på bakhonet.

I illvilje blir det nevnt at det i en sak har forekommet at likhunder har misset liklukt når liket var gjemt/gravd ned i sagflis.

Har ikke klart å finne ut om dette faktisk stemmer. Noen som vet?

Lier Horst er jo kjent for å være faktanær, hans egen politibakgrunn tatt i betraktning. Men boka er jo fiksjon.

Får jo lett både bakhon og sagflis på diverse sagbruk. Overskuddsmaterialer begge deler. Billig og greier. Stallfolk er vel også godt kjent med sagflis.

OT:
Jag försökte översätta "bakhonet" till svenska men förstod ingenting.
Vad betyder det?
Citera
2020-07-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
OT:
Vad betyder det?
Her er en beskrivelse av bakhon:
https://no.wikipedia.org/wiki/Bakhon

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ytor
Citera
2020-07-20, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Her er en beskrivelse av bakhon:
https://no.wikipedia.org/wiki/Bakhon

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ytor

Jeg kan forklare det her:
Tømmerstokker er runde, materialer er rette.
Når man skjærer tømmer til materialer, så blir det igjen lengdrer med avrundede ytterkanter som ikke blir vanlige materialer. Disse avrundede ytterkantene kalles bakhon, og kan brukes til skigard, annet tregjerde eller til ved.
Citera
2020-07-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
OT:
Vad betyder det?
Tregjerdet som er rundt eiendommen i Sloraveien 4 ser ut til å være laget av bakhon:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AdkBBA/politiet-bekrefter-at-det-er-funnet-strips-hjemme-hos-hagen

Bakhon ser også ut til å være brukt til å lage porten:
https://www.tv2.no/a/11470631/

Hybridbil forklarer veldig godt her:

Citat:
Ursprungligen postat av Hybridbil
Når man skjærer tømmer til materialer, så blir det igjen lengdrer med avrundede ytterkanter som ikke blir vanlige materialer. Disse avrundede ytterkantene kalles bakhon, og kan brukes til skigard, annet tregjerde eller til ved.
Takk! :-)
Citera
2020-07-20, 23:09
Medlem
Citat:

Flishuggeren skulle vel brukes til noe annet enn bakhon
Citera
2020-07-20, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Flishuggeren skulle vel brukes til noe annet enn bakhon

Valgte å gjøre forklaringen så kort som jeg kunne. Bakhon kan selvølgelig hugges, brukes til kledning av jakttårn, gapahuk, barnehytter og diverse annet. Men på grunn av sin buede overflate så er de altså lite egnet til å trille vogner med lik på over trappetrinn.
Citera
2020-07-20, 23:20
Medlem
Citat:
Valgte å gjøre forklaringen så kort som jeg kunne. Bakhon kan selvølgelig hugges, brukes til kledning av jakttårn, gapahuk, barnehytter og diverse annet. Men på grunn av sin buede overflate så er de altså lite egnet til å trille vogner med lik på over trappetrinn.
Kan et bakhon være egnet til å holde en ytterdør åpen med mens man frakter noe ut av huset?

Eller kan man ved bruk av et bakhon flytte et bedøvd eller dødt menneske inn i en bil?

Jeg tror mest på at bakhonet var plassert der av GM for at GM/medhjelper på avstand skulle kunne sjekke at bakhonet ikke var flyttet på (for å sjekke at ingen hadde oppdaget forbrytelsen ennå), før GM kjørte ut av Lørenskog med BO.
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-20 kl. 23:26.
Citera
2020-07-20, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Kan et bakhon være egnet til å holde en ytterdør åpen med mens man frakter noe ut av huset?

Eller kan man ved bruk av et bakhon flytte et bedøvd eller dødt menneske inn i en bil?

1: absolutt
2: nei, da ville jeg brukt to 6" bord med 1" tykkelse og sekketralle

3: Jeg tror det ble lagt der for å villede
Senast redigerad av Hybridbil 2020-07-20 kl. 23:27. Anledning: Tillegg
Citera
2020-07-20, 23:30
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Tror nog att försvaret har holt på trumfkortet med THs alibi. Där han bil är synlig på en övervakningskamera. Har inte sett den videon, men kan tid och datum fastsättas och att det är TH som kör bilen. Har rätten rätt. Den bevisar inte THs inblandning. Det är fortsatt möjligt att ting är riggat för att TH ska ha nog med alibi för att slippa skaka galler.
Jag misstänker att TH dräpt tanten i huset kvällen/natten innan. Så fått någon att hjälpa han med att frakta bort liket, med att betala med kryptovaluta för jobbet, så satt sig och dikterat brevet. Och följt sina dagliga rutiner, som han brukar för att ha alibi.
Fetad: Da må i så fall telefonen mellom AE og kvinnelig lønningsansatt, forøvrig også angivelig venninne av AE, kl 0845-0856 forklares, og AE’s telefon til sønnen 0914-0916.
Citera
2020-07-20, 23:31
Medlem
Citat:
1: absolutt
2: nei, da ville jeg brukt to 6" bord med 1" tykkelse og sekketralle

3: Jeg tror det ble lagt der for å villede

Det skulle vel illustrere at det var bygningsarbeidere som hadde mistet noe når de skulle frakte vekk AE.
Citera
2020-07-20, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det skulle vel illustrere at det var bygningsarbeidere som hadde mistet noe når de skulle frakte vekk AE.

Plausibelt
Citera
2020-07-20, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Tror nog att försvaret har holt på trumfkortet med THs alibi. Där han bil är synlig på en övervakningskamera. Har inte sett den videon, men kan tid och datum fastsättas och att det är TH som kör bilen. Har rätten rätt. Den bevisar inte THs inblandning. Det är fortsatt möjligt att ting är riggat för att TH ska ha nog med alibi för att slippa skaka galler.
Jag misstänker att TH dräpt tanten i huset kvällen/natten innan. Så fått någon att hjälpa han med att frakta bort liket, med att betala med kryptovaluta för jobbet, så satt sig och dikterat brevet. Och följt sina dagliga rutiner, som han brukar för att ha alibi.

Just precis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in