2020-07-20, 18:20
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
avtalsform för scanning i snabbkassan för de som använder sitt icakort är problemet löst

Som sagt, du behöver inte ens vara ICA kund. Det är det som problemet är. Inför man då extra kontrollkrav på ICA-kunder, illvilliga och snattare bara att låta bli använda ICA kundkort och istället bara betala med betalkortet (som då INTE är knutet till något kundkonto).

Därav att scanning vid kassan är "slumpvis" och inte baserat på någon tidigare "poäng". Lika för alla.

Och när du scannar vid kassan, då kan de ju inte se hur du rört dig i butiken, och göra en korrekt bedömning om du är skötsam eller inte. Därav att du ska börja med bärbar scanner, så de faktiskt ser att du faktiskt är en skötsam kund, och inte behöver "kolla för säkerhets skull".
Citera
2020-07-20, 18:23
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Som sagt, du behöver inte ens vara ICA kund. Det är det som problemet är. Inför man då extra kontrollkrav på ICA-kunder, illvilliga och snattare bara att låta bli använda ICA kundkort och istället bara betala med betalkortet (som då INTE är knutet till något kundkonto).

Därav att scanning vid kassan är "slumpvis" och inte baserat på någon tidigare "poäng". Lika för alla.

Och när du scannar vid kassan, då kan de ju inte se hur du rört dig i butiken, och göra en korrekt bedömning om du är skötsam eller inte. Därav att du ska börja med bärbar scanner, så de faktiskt ser att du faktiskt är en skötsam kund, och inte behöver "kolla för säkerhets skull".

Jo, men nu är den ju inte slumpvis eftersom de kontrollerar mig extra mycket av någon anledning.
Citera
2020-07-20, 18:39
Medlem
Handlar på ICA med självscan-kontrollen för runt 2500kr varje månad plus/minus 500. Har åkt på kontroll varje gång sedan jag skaffade medlemskap för 2 år sedan - och skaffade den just för att slippa stå och packa varor och hålla på med sånt som tar tid.

Aldrig har jag missat att scanna något och alltid har det sett korrekt ut. Var nu någon gång förra månaden som jag i stress handlade till en försenad grillfest för någon hundralapp som kontroll återigen krävdes. Jag hade inte köpt något som kräver legitimation så det var det gamla vanliga... svor ut för full hals samma ögonblick som skärmen blev röd, fick ett mental breakdown i tre sekunder stående där själv över att 22e gången behöva checkas med 100% ratio och jag gissar att personalen på plats kände igen mig från sedan tidigare och förstod att jag tröttnat för det kom någon som drog sitt kort och bad om ursäkt för besväret. Så personalen kan godkänna dig genom att själva knappa in det, men att den begär kontroll styr nog inte de själva.
Senast redigerad av Tanakh 2020-07-20 kl. 18:42.
Citera
2020-07-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Handlar på ICA med självscan-kontrollen för runt 2500kr varje månad plus/minus 500. Har åkt på kontroll varje gång sedan jag skaffade medlemskap för 2 år sedan - och skaffade den just för att slippa stå och packa varor och hålla på med sånt som tar tid.

Aldrig har jag missat att scanna något och alltid har det sett korrekt ut. Var nu någon gång förra månaden som jag i stress handlade till en försenad grillfest för någon hundralapp som kontroll återigen krävdes. Jag hade inte köpt något som kräver legitimation så det var det gamla vanliga... svor ut för full hals samma ögonblick som skärmen blev röd, fick ett mental breakdown i tre sekunder stående där själv över att 22e gången behöva checkas med 100% ratio och jag gissar att personalen på plats kände igen mig från sedan tidigare och förstod att jag tröttnat för det kom någon som drog sitt kort och bad om ursäkt för besväret. Så personalen kan godkänna dig genom att själva knappa in det, men att den begär kontroll styr nog inte de själva.

Men det där är ju enastående konstigt. Har haft en enda kontroll på fem år, och då hade jag skannat en vara för mycket.

Skulle aldrig stå ut med det där, måste vara något fel.
Citera
2020-07-20, 19:24
Avslutad
Min granne Jobbar på Ica och han har access till min scanner. Allt läggs ut på Facebook till åtlöje
Citera
2020-07-20, 19:30
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Använder det ofta (flera ggr per vecka) och blir sällan kollad i "min" butik. Men har märkt nu i semestertider att man blir kollad när man är i andra städer.

Jag har ingen aning om hur deras algoritmer fungerar, men jag gissar hej vilt på att om man köpt grillmarinad, grillkol och tändvätska men inget kött så är det större risk att åka på en kontroll då systemet tycker det är märkligt att man inte köpt grillskivor också.

Annars fick jag några extra kontroller då jag gjort en felscanning på ett erbjudande. Tog helt enkelt och scannade samma juice två gånger fast jag köpt två olika smaker (priset var detsamma, men en av dem var en annan smak).

Mitt tips är helt enkelt att använda det ofta, används det sällan så blir det naturligt att man åker på en koll.

I en butik du ofta handlar i blir du sällan scannad för att du är stammis. En ny butik tar en direkt eftersom du aldrig varit där tidigare.

HD.se nedan

Så kontrollerar butikerna att du har scannat din mat
http://archive.is/5hA7m
Citera
2020-07-20, 20:38
Medlem
KamaSutra-Utters avatar
Det är inte så att du köper ngn vara med åldersgräns? Tex tobak, läkemedel, öl? Har slutat köpa folköl på mitt lokala Ica av detta skäl, det blir kontroll varje gång.
Citera
2020-07-20, 21:19
Medlem
copes avatar
Jobbat en hel del i självsvängning. Många som började klaga och svära över att de alltid får en kontroll medan de slängde upp varorna. Visade sig sen att de missat scanna två varor.
Annars hade Ica en "drive" med ökade kontroller då under en period snatteriet hade gått upp en del. Butikerna kan också själva öka/sänka kontroller individuellt för varje kund.

Fattar dock fortfarande inte vad som är så illa med att bli kontrollerad 1/3. Är ju fortfarande bättre att få ställa sig i kassan direkt och packa upp när man väl måste 1/3 ggr. Till skillnad från att alltid ställa sig längst bak i kön 3/3 ggr för att sen packa upp, om man inte skulle självscannat.
Citera
2020-07-20, 21:42
Medlem
norther1s avatar
Höll på med självscanning av samma anledning som dig, men la däremot av p.g.a. att det skulle kontrolleras hela jävla tiden. Säkert 70-80% av alla gånger jag handlade, vilket innebar att det tog längre tid än om jag handlat som vanligt. Hade enbart gjort fel en gång då jag råkat slå in ett paket bacon 2 ggr.

Samma visa är det också i dessa "smidiga" snabbkassor. Den röda lampan lyser nästan alltid vid köp, även fast sällan köper saker som behöver jag behöver legitimera mig för. Det absolut mest patetiska är att personalen aldrig någonsin ens dubbelkollat i min påse att det som jag matat in ens är korrekt. Tror inte ens de ögnar de inslagna produkterna. Skulle jag köpa 2 paket kycklingfilé skulle jag alltså lätt kunna "råka" slå in en enda och skulle utan tvekan komma undan med det. Om man nu mot förmodan ändå blir påkommen kan man alltid ursäkta mig. Hoppsan liksom, vad tokigt det blev.
Citera
2020-07-20, 22:51
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Jobbat en hel del i självsvängning. Många som började klaga och svära över att de alltid får en kontroll medan de slängde upp varorna. Visade sig sen att de missat scanna två varor.
Annars hade Ica en "drive" med ökade kontroller då under en period snatteriet hade gått upp en del. Butikerna kan också själva öka/sänka kontroller individuellt för varje kund.

Fattar dock fortfarande inte vad som är så illa med att bli kontrollerad 1/3. Är ju fortfarande bättre att få ställa sig i kassan direkt och packa upp när man väl måste 1/3 ggr. Till skillnad från att alltid ställa sig längst bak i kön 3/3 ggr för att sen packa upp, om man inte skulle självscannat.

Jag tycker själv att det är bekvämt. Har inget emot kontroll då jag vet att jag gjort rätt. Oftast är det halvkontroll. Jag kan tänka mig att om man vet med sig att man "glömt" scanna vissa produkter kan det bli svettigt speciellt om det är en vana att glömma.

Nästan skönt att få kontroller för jag kan känna mig bevakad. Då ser personalen att jag inte snattar.
Citera
2020-07-20, 23:00
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Hej, vill gärna veta mer om detta system för jag använder det inte ofta, men får kontroll 1 av 3 gånger.

Jag har god ekonomi och finns inte i något register för brott eller skulder.

Jag misstänker dock att det är något med mig som gör att jag blir utsatt för orimligt många kontroller.

Nu misstänker jag att systemet fungerar såhär.

Någonstans i Sverige sitter folk och tittar på alla självscanningar och flaggar systemet för folk som ska kontrolleras.
Detta kanske görs av egen personal i stora scanningsparker som på maxi.

Om så är fallet så har jag fog nog att ifrågasätta på plats varför de kontrollerar och trakasserar just mig.

Har du precis börjat självscanna? Man brukar få fler kontroller det första året, därefter avtar dem förutsatt att du scannat rätt. Därtill brukar man få kontroll om det du köper avviker från det du normalt handlar.

Själv har jag aldrig haft något fel vid kontroll och nu får jag ca 1 kontroll per år. Har även fått en hundring då och då som tack för att jag aldrig har scannat fel
Citera
2020-07-20, 23:05
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Hej, vill gärna veta mer om detta system för jag använder det inte ofta, men får kontroll 1 av 3 gånger.

Jag har god ekonomi och finns inte i något register för brott eller skulder.

Jag misstänker dock att det är något med mig som gör att jag blir utsatt för orimligt många kontroller.

Nu misstänker jag att systemet fungerar såhär.

Någonstans i Sverige sitter folk och tittar på alla självscanningar och flaggar systemet för folk som ska kontrolleras.
Detta kanske görs av egen personal i stora scanningsparker som på maxi.

Om så är fallet så har jag fog nog att ifrågasätta på plats varför de kontrollerar och trakasserar just mig.
Nej, det funkar inte så. Är man ung och nyligen reggat sig för en skannerapparat får man räkna med täta kontroller i början. Någon som jag som varit med ett tag får glesare och glesare kontroller förutsatt att allt lirar och numera blir det mest delavstämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in