2020-07-20, 20:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ska man skriva en artikel varje dag för något som ännu inte inträffat utan kanske inträffar inom en framtid?

Förmodligen räcker det kanske med en artikel när det väl inträffar. Dessutom vore det konstigt att rapportera efter en felaktig siffra. Rätt siffra:

5639/10327589·10^6 ≈ 546 avlidna/miljon

Alltså inte ~556 avlidna/miljon som de påstår.

Det är intressant vart vi är på väg, Sverige, i förhållande till övriga länder. Om vi märker att någon kurva trendar mot något är det relevant att bevaka det, analysera det och diskutera det. Både som land, media och individ. Varför annars bry sig om något av detta...?
Citera
2020-07-20, 20:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Snart under 50 personer som är inlagda på intensivvård i hela riket! Till och med sjukvården verkar förvånad hur snabbt det rasar.

Ja det är sommar nu, men den varar erfarenhetsmässigt oftast inte för evigt. Virussäsongen i Svea Rike sträcker sig huvudsakligen mellan → december-april.

Det kommer en vinter …
Citera
2020-07-20, 20:37
Medlem
Enligt en ny studie kan en kromosom-mutation ligga bakom varför vissa utvecklar en kraftig reaktion när de smittas och t o m dör. Det är mutationen i kromosomerna 3 och 9 som vi har ärvt av neandertalare som även har påverkan på blodgruppen som man redan tidigare har förstått spela roll när det gäller insjukningsgraden.

Mest förekommer den här mutationen i Bangladesh där 65% av alla invånare har den. I Sydasien finns den hos 30% av befolkningen, i Europa bland 8% och i USA bland 4%. I Afrika förekommer den inte.
Citera
2020-07-20, 20:38
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vet inte om jag hittat rätt men försöker hitta information om detta. Verkar gälla adenovirus-vector-vacciner:

Adenoviruses as vaccine vectors

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7106330/

Under:

The Effect of Preexisting Immunity on AdHu5-Based Vaccines
Although preclinical testing of AdHu5 vectors in experimental animals yielded uniformly promising results, these vectors are destined to encounter problems in human subjects who unlike experimental animals are preexposed to AdHu5 virus and in many cases, especially in children and young adults, still harbor residual wild-type virus in their lymphatic tissues that through some limited transcription may maintain the adaptive immune response against antigens of adenovirus at a heightened stage of activation.
Det verkar vara själva adenoviruset man använder som bärare man blir immun mot och tydligen kan man alltså ha exponerats för just det tidigare och då blir det problem också.

Ska läsa mer om det.

De har tydligen fem olika vaccinkandidater där kliniska försök har påbörjats. Adenoviruset är ett av dem, men inte det från Sinopharm som jag tänkte på. Lite svårt att hitta länkar just nu, men här är ett

https://www.fiercebiotech.com/research/inactivated-covid-19-vaccine-by-china-s-sinopharm-clears-animal-tests

Vaccinet går under beteckningen BBIBP-CorV
Senast redigerad av berenpxx 2020-07-20 kl. 20:42.
Citera
2020-07-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det dog runt 200 svenskar idag, men inte i C-19.

Konstigt att viruset har vapenvila när det skrivs så mycket om Florida.

Var är fackeltåget? Tysta minuten? Gesterna att man visar respekt för dessa individer?
Citera
2020-07-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Der er mange ting i livet som er mycket svårt.

Hvis man opgiver på forhånd uden at prøve er alting umuligt.

Her er nogen gode ideer til tiltag som kan hindre smittespredning på skoler:

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Nudge-rapport.ashx?la=da&hash=A9909BCA94201A765471B4EF19 52D40E2B7E8F45

Helt obegripligt mycket arbete att klistra tejpbitar i korridorer och ställa stolar i mitten, printa broschyrer, instruera och lära ungarna.

I Sverige borde vi helt enkelt stänga ner skolorna och vänta tills Coronan har svept över.

Allt annat verkar för komplicerat.
Citera
2020-07-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja det är sommar nu, men den varar erfarenhetsmässigt oftast inte för evigt. Virussäsongen i Svea Rike sträcker sig huvudsakligen mellan → december-april.

Det kommer en vinter …

Ja? Vilken ofattbar chock att tidigare virus sprider sig på vinterhalvåret generellt. Detta faktum vet nog både läkare liksom småbarnsföräldrar.
Det underliga är dock utvecklingen i södra USA där temperaturen är väldigt hög. Det spekuleras vilt i att det handlar om att folk att folk håller sig inomhus i större utsträckning på grund av den höga temperaturen. I höst får vi facit.
Citera
2020-07-20, 20:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Var väl kanske inte det jag kommenterade. Du undrade om kungen skulle få palliativ vård samt att vi ska börja med munskydd i september, den andra delen av diskussionen vet jag för lite om så den låter jag bli.

Det blir dock munskydd på till hösten.

https://www.svtstatic.se/image/wide/992/27579581/1595068311?quality=70&format=auto
Citera
2020-07-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Var är fackeltåget? Tysta minuten? Gesterna att man visar respekt för dessa individer?
Fast de dog av de gamla vanliga orsakerna, cancer å sånt tråkigt. Inget att skriva hem om. Eller göra klickbara nyheter av.
Citera
2020-07-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Helt obegripligt mycket arbete att klistra tejpbitar i korridorer och ställa stolar i mitten, printa broschyrer, instruera och lära ungarna.

I Sverige borde vi helt enkelt stänga ner skolorna och vänta tills Coronan har svept över.

Allt annat verkar för komplicerat.

Danskerne er ikke bange for hårdt arbejde og komplicerede ting.

Derfor er der godt styr på Corona smitten i Danmark.
Citera
2020-07-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fast de dog av de gamla vanliga orsakerna, cancer å sånt tråkigt. Inget att skriva hem om. Eller göra klickbara nyheter av.

Äh. Men då räknas de ju inte..
Citera
2020-07-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det stämmer bra. Jag har svårt att koppla verkligheten med denna tråd. Det var annorlunda i Mars och April när rädslan var överhängande för viruset bland dem jag beblandar mig iallafall.
Jag vet inte vad det är för personlighetstyper som hänger här på flashback men Covid-19 är inte på tapeten längre. Nu är det massa annat det surras om på jobbet och bland vänner. Reality såpor och annat jävla trams. Livet har kort och gott återgått till normalläge. Just detta faktum bör vara jobbigt för rätt jobbigt för folk här på flashback som genuint trodde det skulle dö folk i drivor och våra sjukhus skulle sprängas i sommar.

Har folk även börjat umgåtts obehindrat med äldre släktingar? Det har jag inte hört någon göra ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in