2020-07-20, 17:17
Medlem
Dakota74s avatar
Hur länge har du självscannat? I början är kontrollerna tätare och glesas ut efterhand om du får utan anmärkning vid kontroll.
Det är viktigt att personalen inte av slöhet registerar en vara som varugrupp istället för att mata in eankoden. Det räcker inte bara med att summan stämmer utan alla varor måste reggas med eankod.
Tänk även på att om du tex köper 3 av samma att scanna alla 3 därför ibland skiljer eankoden för att det kan vara olika leverantörer på samma vara.
Citera
2020-07-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej.
Ingen personal kan påverka antalet kontroller du får, annat än de högsta cheferna, JUST för att man inte ska kunna trakassera eller påverka på något sätt.

Snarare är det sättet du handlar på som triggar kontroll.

Systemet använder ett AI-system, som innebär att den räknar ut om du kan beräknas ha missat något i scanningen, och flaggar dig för kontroll.

Varje godkänd kontroll (helt utan anmärkningar) ger pluspoäng. Minsta lilla anmärkning, oavsett belopp - även ett "fel" på 0 kr får minuspoäng. (exempelvis om en viss vara slagits in manuellt av kassapersonalen medans du har scannat streckkoden).
(Står det i stil med "- Plastkasse 6 kr, + Plastkasse 6 kr" längst ner på kvittot är det en anmärkning som består av att du inte scannat samma EAN-kod som personalen, så de betraktas som 2 helt skilda varor med samma pris)

Men det är inte bara godkända eller misslyckade kontroller som påverkar din avstämningspoäng, utan även andra faktorer spelar in.

Varje scanner är uppkopplad mot ett wifi-nät. Det finns flertalet accesspunkter i butiken, och scannern "vet" vilken accesspunkt som är närmast. Därför vet den också ungefär var du befinner dig.
Om du då scannar eller tar bort en vara på en plats som varan inte tillhör - t.ex. tar bort en godispåse medans du befinner dig vid mjölken, kommer du flaggas för kontroll.

På samma sätt kommer den även att räkna med handlingstiden - och om du planlöst vandrar runt i butiken i 2 timmar och sedan stämplar ut med 5 varor, klart du flaggas för kontroll.

Och på samma sätt, om du hänger kvar länge vid samma hylla så kan du också flaggas för kontroll då de antar att du missat den varan.

På samma sätt kontrollerar den även borttagningar, om du scannar men sedan tar bort varor mycket, t.ex. om du har svårt att bestämma dig vilken ost du vill ha - så flaggas du också för kontroll. Så se till att bestämma dig INNAN du scannar varan.

Ett fjärde mönster den använder för kontroll är också t.ex. plastpåsar. Om du alltid scannar plastpåse, och sedan efter några månader skaffar en egen kärra eller egen flergångskasse, kommer systemet att tolka avsaknaden av scannade plastpåsar som att du missat scanna plastpåsarna, och flagga dig för kontroll.
Det tar med andra ord en stund innan systemet "lärt" sig att du inte längre använder plastkassar.

OBS!!!! Personalen kan **INTE** påverka din avstämningspoäng, eftersom numera så delas avstämningspoängen mellan alla butiker. Det kan bara ICA's centrala kundservice göra.

Tidigare hade varje butik sin egen avstämningspoäng, varför varje butik var fri att sätta och ändra poängen, men numera så är det centralstyrt precis som på Coop.
Jag har slutat köpa plastpåsar men aldrig fått kontroll.
Citera
2020-07-20, 17:18
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Jag har märkt om jag irrar runt i butiken så kommer kontroll.
Tar jag vara för vara på vägen till kassan så blir det inte kontroll.

Precis. Scannrarna har wifi och vet exakt vad du befinner dig baserat på vilken accesspunkt du har, så den ser om du vandrar runt vid hyllor eller om du bara går raka vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Fel, Jag handlar på ICA och där stoppar man i sitt ICA kort

Nej. Du behöver inte stoppa in ICA-kort när du väljer varukorgen. Givetvis måste man stoppa i ICA-kort för att kunna använda bonuscheckar eller medlemserbjudande. Men på alla de ICA-butiker jag varit är det fritt fram att självscanna utan kundmedlemsskap.

Det är bara bärbar scannar som absolut KRÄVER medlemsskap.
Citera
2020-07-20, 17:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Nej allt stämmer alltid eftersom jag alltid är noggrann med betalningar.

Då är det nog antingen slumpen eller att du köper sådant som stämmer in på vad fuskare brukar köpa.
Citera
2020-07-20, 17:22
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Precis. Scannrarna har wifi och vet exakt vad du befinner dig baserat på vilken accesspunkt du har, så den ser om du vandrar runt vid hyllor eller om du bara går raka vägen.

Nej. Du behöver inte stoppa in ICA-kort när du väljer varukorgen. Givetvis måste man stoppa i ICA-kort för att kunna använda bonuscheckar eller medlemserbjudande. Men på alla de ICA-butiker jag varit är det fritt fram att självscanna utan kundmedlemsskap.

Det är bara bärbar scannar som absolut KRÄVER medlemsskap.

Fel igen. Jag har inte sagt att du måste vara MEDLEM, men du kommer inte vidare i snabbkassan och får börja skanna om du inte stoppar i ett kort i terminalen. Saftblandaren ovanför lyser rött tills du gör detta.
Jag bor i Stockholm och de är så i de 5 olika ICA jag handlar i.

OCH även om det skulle vara så att en del ICA inte kräver att du stoppar i korten före det är dags att betala så identiferar du dig ändå ioch med kortet och vad är det som säger att de inte bygger upp en profil på dig även den vägen?
Senast redigerad av Smurfanerlite 2020-07-20 kl. 17:29.
Citera
2020-07-20, 17:24
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Jag har bara använt scanning med scanner som man tar med 1 gång.

Ja själva scannern har wifi. Den trackar altså inte din mobil, utan det är scannerns position som trackas.

När du scannar i "snabbkassa" så krävs ej medlemsskap, och kontroll triggas då på slump.
Däremot kan vissa varor ha absolut kontrollkrav.

Exempelvis lösgodiset i min lokala butik är triggat med "kontrollkrav" bara för att de är rädda att man slår in naturgodis (dyrare) som vanligt lösgodis.

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota74
därför ibland skiljer eankoden för att det kan vara olika leverantörer på samma vara.

Japp. Ibland skiljer även EAN-koden på olika batcher, just för att de ändrat i innehållsförteckningen, och är det då allergener de ändrat på så MÅSTE de ändra EAN-koden för att försäkra sig om att det inte blir felleveranser, t.ex. att någon beställt glutenfritt men att den får med gluten.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Jag har slutat köpa plastpåsar men aldrig fått kontroll.

Ja men det är ett automatiskt bedömningsystem. Den räknar ut med AI, och det kan ju vara så att du t.ex. köpt en flergångskasse, och att systemet därför noterat att du numera kommer ha med dig egen kasse.

Citat:
får börja skanna om du inte stoppar i ett kort i terminalen

Jaha då är det nog annorlunda i stockholm. Jag har inget kort alls, utan använder samsung pay. Och jag kan självscanna utan problem, väljer bara Avbryt när den säger att man ska stoppa i betalkort.
Senast redigerad av sebnie 2020-07-20 kl. 17:29.
Citera
2020-07-20, 17:26
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
När du scannar i snabbkassan så är det alltid 100% slump. Detta då den inte förrens efter scanningarna vet vem du är och det krävs inte medlemsskap...

Om systemet ställt in sig på "1 kontroll/månad" och du handlar 1 gång i månaden kommer du utsättas för 100% kontroller.

Det konstiga är att jag alltid drar ica kortet så scanningen i kassan borde veta att det är jag.

Och om vi utgår från det vilket systemet borde vara konstruerat för, för att inte utsätta kunder som gör allt rätt för onödigt många kontroller.

Om systemet är inställd på kontroll 1 gång i månaden kan jag förstå att jag ofta får kontroll för det är ungefär så ofta jag scannar vid kassan.

Dock borde jag rimligtvis åka på kontroll 1 gång per år eftersom jag alltid betalar för mig.
Citera
2020-07-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ja själva scannern har wifi. Den trackar altså inte din mobil, utan det är scannerns position som trackas.

När du scannar i "snabbkassa" så krävs ej medlemsskap, och kontroll triggas då på slump.
Däremot kan vissa varor ha absolut kontrollkrav.

Exempelvis lösgodiset i min lokala butik är triggat med "kontrollkrav" bara för att de är rädda att man slår in naturgodis (dyrare) som vanligt lösgodis.

Japp. Ibland skiljer även EAN-koden på olika batcher, just för att de ändrat i innehållsförteckningen, och är det då allergener de ändrat på så MÅSTE de ändra EAN-koden för att försäkra sig om att det inte blir felleveranser, t.ex. att någon beställt glutenfritt men att den får med gluten.

Ja men det är ett automatiskt bedömningsystem. Den räknar ut med AI, och det kan ju vara så att du t.ex. köpt en flergångskasse, och att systemet därför noterat att du numera kommer ha med dig egen kasse.
Jag har aldrig köpt en flergångskasse, har med mig andra bäralternativ.
Citera
2020-07-20, 17:32
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Det konstiga är att jag alltid drar ica kortet så scanningen i kassan borde veta att det är jag.

Precis, men eftersom man kan välja att inte ha ICA-kort, utan trycka "Ej medlem" när den frågar efter medlemsskap, så skulle ju då snattare välja att inte identifiera sig. Altså skulle kontroll av ICA-kortskunder fallera.

Citat:
Om systemet är inställd på kontroll 1 gång i månaden

Kontrollfrekvensen är personlig när du använder bärbar scanner.
Se altså till att använda bärbar scanner.

Och då om din personliga frekvens är "1 kontroll i månaden" så är det så att handlar du 1 gång i månaden får du 100% kontroll, handlar du 2 ggr/månaden har du 50% kontroll,4 ggr/månaden så har du 25% kontroll etc.

Grejen är att när du scannar med bärbar scannar - som kräver ett personligt godkännande och avtal - så har du en personlig poäng.
Scannar du i "snabbkassan" - som vem som helst får använda - så får de inte lagra något ang dig. Det har med GDPR att göra också.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Jag har aldrig köpt en flergångskasse, har med mig andra bäralternativ.

Då är det någon annan faktor som gjort att du slipper kontroll. Möjligtvis att de stängt av kontroll på just bärkassar just under övergångsperioden till nya plastskatten för att många slutar köpa plastpåse just då.

Jag slutade för några år sedan att köpa bärkasse när jag började ha med mig dramat/"rullväska", och fick 2 kontroller på raken. Sedan tonade det av väldigt fort , med typ 1 kontroll till innan det försvann helt med kontroller. Nu har jag typ 1 kontroll per år/halvår typ.

Citat:
identiferar du dig ändå ioch med kortet och vad är det som säger att de inte bygger upp en profil på dig även den vägen?

Klar de kan se vem man är efter betalningen, men är ju lite svårt för ICA då att begära kontroll efter de tagit pengarna.

Visserligen gjorde dem det på ICA, efter jag betalat och kvittot kom ut så stod det "AVSTÄMNING" på skärmen (istället för "Nästa kund"). När jag började gå därifrån så stoppade en ica personal mig och ville att jag skulle visa legitimation och ta upp elektronikprylen, så scannade dem den i kassan så serienummer och sådant kom, sedan tog de med sig ett kvitto till "kundservice", skrev ut ett a4, och sedan kopierade mitt körkort och sedan fick jag skriva under med namnteckning.

Det märkliga är ju att de hade visserligen inte kunnat kräva registeringen, för jag hade ju betalat och fått kvitto.
Senast redigerad av sebnie 2020-07-20 kl. 17:46.
Citera
2020-07-20, 18:07
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Precis, men eftersom man kan välja att inte ha ICA-kort, utan trycka "Ej medlem" när den frågar efter medlemsskap, så skulle ju då snattare välja att inte identifiera sig. Altså skulle kontroll av ICA-kortskunder fallera.

...

Grejen är att när du scannar med bärbar scannar - som kräver ett personligt godkännande och avtal - så har du en personlig poäng.
Scannar du i "snabbkassan" - som vem som helst får använda - så får de inte lagra något ang dig. Det har med GDPR att göra också.

Det där med att de inte kan/får/utnyttjar information om kunder som drar icakortet eller har det knutet till betalkortet förstår jag inte (i snabbkassan).
Det är ju bara att ha en rating kopplad till kontot, har man skött sig kanske man får en kontroll på ett år men om man inte gjort det så är det oftare kontroller.

Hur som helst blir jag utsatt för kontroll ofta de få gånger jag scannar vid kassan och just därför vill jag inte använda den och det kommer sluta med att jag blir otrevligare och otrevligare för varje kontroll. Jag har ju inte gjort något fel.
Citera
2020-07-20, 18:10
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Det där med att de inte kan/får/utnyttjar information om kunder

Ja, såklart, men tänk här på att man INTE behöver vara ICA-medlem för att få lov att använda snabbkassan. De får då inte lagra uppgifter om hur du "skött scanningarna".
När du signar upp om självscanning med bärbar scanner så skriver du på ett avtal där du ger ditt samtycke till denna lagring.

Som sagt. börja med bärbar scanner. Då har de bättre underlag för att bedöma att du är en skötsam användare.
Citera
2020-07-20, 18:16
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ja, såklart, men tänk här på att man INTE behöver vara ICA-medlem för att få lov att använda snabbkassan. De får då inte lagra uppgifter om hur du "skött scanningarna".
När du signar upp om självscanning med bärbar scanner så skriver du på ett avtal där du ger ditt samtycke till denna lagring.

Som sagt. börja med bärbar scanner. Då har de bättre underlag för att bedöma att du är en skötsam användare.

Det är ju ingen skillnad på att bära med sig en scanner eller scanna vid kassan, det enda som skiljer är avtalsformen. Om de ändrar villkoren för icakortet så det blir lika avtalsform för scanning i snabbkassan för de som använder sitt icakort är problemet löst. De som inte identifierar sig faller under de lagar du beskriver.

Detta system behöver förbättras, främst på ett sånt sätt att det inte trakasserar folk som gör rätt för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in