Citat:
Ursprungligen postat av
DaChief
Det konstiga är att jag alltid drar ica kortet så scanningen i kassan borde veta att det är jag.
Precis, men eftersom man kan välja att inte ha ICA-kort, utan trycka "Ej medlem" när den frågar efter medlemsskap, så skulle ju då snattare välja att inte identifiera sig. Altså skulle kontroll av ICA-kortskunder fallera.
Citat:
Ursprungligen postat av
DaChief
Om systemet är inställd på kontroll 1 gång i månaden
Kontrollfrekvensen är personlig när du använder bärbar scanner.
Se altså till att använda bärbar scanner.
Och då om din personliga frekvens är "1 kontroll i månaden" så är det så att handlar du 1 gång i månaden får du 100% kontroll, handlar du 2 ggr/månaden har du 50% kontroll,4 ggr/månaden så har du 25% kontroll etc.
Grejen är att när du scannar med bärbar scannar - som kräver ett personligt godkännande och avtal - så har du en personlig poäng.
Scannar du i "snabbkassan" - som vem som helst får använda - så får de inte lagra något ang dig. Det har med GDPR att göra också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haddoque2
Jag har aldrig köpt en flergångskasse, har med mig andra bäralternativ.
Då är det någon annan faktor som gjort att du slipper kontroll. Möjligtvis att de stängt av kontroll på just bärkassar just under övergångsperioden till nya plastskatten för att många slutar köpa plastpåse just då.
Jag slutade för några år sedan att köpa bärkasse när jag började ha med mig dramat/"rullväska", och fick 2 kontroller på raken. Sedan tonade det av väldigt fort , med typ 1 kontroll till innan det försvann helt med kontroller. Nu har jag typ 1 kontroll per år/halvår typ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smurfanerlite
identiferar du dig ändå ioch med kortet och vad är det som säger att de inte bygger upp en profil på dig även den vägen?
Klar de kan se vem man är efter betalningen, men är ju lite svårt för ICA då att begära kontroll efter de tagit pengarna.
Visserligen gjorde dem det på ICA, efter jag betalat och kvittot kom ut så stod det "AVSTÄMNING" på skärmen (istället för "Nästa kund"). När jag började gå därifrån så stoppade en ica personal mig och ville att jag skulle visa legitimation och ta upp elektronikprylen, så scannade dem den i kassan så serienummer och sådant kom, sedan tog de med sig ett kvitto till "kundservice", skrev ut ett a4, och sedan kopierade mitt körkort och sedan fick jag skriva under med namnteckning.
Det märkliga är ju att de hade visserligen inte kunnat kräva registeringen, för jag hade ju betalat och fått kvitto.