Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-20, 16:56
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
H24,

jag tror att det är du som blandar ihop, då GW åtminstone inte med fog kan klandra GW för att vara dåligt påläst ifråga om PM. Att han sen först trott på CP som GM och sen ändrat sig och idag tror på en en Moelvliknande teori (Palme mördades av en liten sammansvärjning inom det svenska säkerhetsetablissemanget) är en helt annan historia. Att GW satt sig in i ärendet i och med CP-målen och då fått anledning att ändra sin uppfattning skulle jag säga länder honom snarare till heder än till vanheder. GW är också tydlig med att han inte vet vem GM är och ännu endast kan ha en arbetshypotes om hur PM gått till. Det tycker jag är bättre än att redan ha bestämt sig för vem som mördat OP och sen selektivt leta fakta och vittnesmål som passar teorin. GW utgår från brottsplatsen, vad som hönde där, hur mordet utfördes, vad vittnena sa direkt efter händelsen och så vidare och bildar sig därefter en teori som han tycker bäst passar kända fakta, vittnesmål och omständigheter.

Ingen vet med säkerhet vem som mördade OP och vi PM-nördar kan bara spekulera. Kanske finns sanningen i Palmeutredningens handlingar, kanske inte. Kanske finns den där men är sekretessbelagd. Ingen utomstående vet. Vi kan bara spekulera. Naturligtvis kan man ifrågasätta fakta, vittnesmål och omständigheter. Men då måste man samtidigt vara noggrann med att ange varför man väljer att gra det.

Tills vi får svaret (om det nu finns ett svar) gäller att hitta den teori som bäst passar kända fakta, inte de selektiva fakta som bäst passar en förutfattad teori.

Jag är ett stort fan av LGWP och har sagt det i tråden. Se detta inlägg:

Citat:
Leif GW Persson är en av de debattörer som är absolut tydligast med att hans teorier är just teorier. Detta till skillnad från exempelvis Jan Stocklassa, Mikael Hylin, Filter, Paul Smith eller andra författare som levererar tvärsäkra kompletta scenarion där alla är övertygade om just sin gärningsman.

Vidare är hans egna teori en av de mest jordnära i fallet. I böckerna är det exempelvis bara två gärningsmän, i samförstånd med varandra. Mordet är halvt planerat, halvt slumpmord. Teorin är baserad på de ursprungliga vittnesmålen, vetskapen om Palmes utflykt inom intressanta kretsar kombinerat med en konkret motivbild. Mindre fantasifullt än så kan det svårligen bli i ett olöst statsministermord från Kalla Kriget.

Personligen tycker jag att han gör ett starkt jobb i att hålla sig objektiv i sina uttryck. Exempelvis angriper han Christer Pettersson-teorin i väldigt mjuka ordalag, där han pratar om hur han känns fel som person och framhåller Lars Jeppssons vittnesmål. Detta trots att han mycket väl vet att Lisbeths utpekande inte har något värde och att Mockfjärdsrevolvern i praktiken avslutade spåret. Han hade kunnat trycka på dessa punkter stenhårt, men väljer en mjuk retorik som debattklimatet i längden gynnas av. Det gör det även betydligt enklare att hänga med för alla som inte är privatspanare.

Avslutningsvis gillar jag också hur hans scenario är en av få teorier som behåller synen på Palmemordet som i grunden ett kriminalfall - men samtidigt har flera gärningsmän. Annars verkar valmöjligheterna ofta stå mellan ensamma galningar och säkerhetspolitiska konspirationer, med få gråzoner. Spaningsmord med flera gärningsmän sker trots allt hela tiden, men vi kallar dem sällan för konspirationer.

Jag anser bara att han är orättvis mot Robert Gustafsson - och det är sunt att inte hålla med i allt, även om man gillar debattören. Han vet mycket väl att knarkspaningens arbetstider är föremål för stor oklarhet. I ena sekunden är den inställd, sen är den pågående, sen är den inställd igen på själva Tunnelgatan vilken den sen kanske inte var ändå. Man kan inte skuldbelägga en civil privatperson för att man inte hänger med i svängarna angående detta.

Förutom att vara språkligt svårförståeliga så lyser dina inlägg av falsk ödmjukhet. Det är du som med stor övertygelse pekar på sovjetiska Spetnaz-förband, medan vi andra resonerar om walkie/talkie-männen vi vet fanns i närområdet.
Citera
2020-07-20, 16:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det var just bristen på bevis som gjorde att Hovrätten underkände åtalet. Och senare fick HD att neka prövningstillstånd.

Det du kallar bevis kallar jag möjligtvis indicier.

Observera att ingen juridiskt utbildad fällde CP i rättegångarna. Anledningen till att han blev fälld i TR var de politiskt tillsatta nämndemännen.

Ölvebro erkände, enligt Wall, att hade man inte haft utpekandet av LP hade man inte gått till åtal. Han hade blivit släppt. Eftersom man saknade bevis. Och idag vet vi att det utpekandet inte var trovärdigt av flera orsaker.
Nja, utpekandet är trovärdigt men juridiskt osäkert. Kom också ihåg att fler personer såg någon som liknade CP i misstänkta situationer.

Egentligen är det anmärkningsvärt att så många personer som hatar våldsamma knarkare, gladde sig åt hans frigivning. Det kan vara något ideologiskt...

Jag menar, om han hade varit misstänkt för att ha mördat någon annan än Olof Palme - vem hade brytt sig om han var skyldig eller inte?
Senast redigerad av iesho 2020-07-20 kl. 17:10.
Citera
2020-07-20, 17:02
Bannlyst
Matsqq,

Det är bara en arbetshypotes men, hur annars förklara att två i serie avfyrade kulor rakt in i stenväggar inte är mycket mer skadade än om de hade skjutits genom ballistisk gele? Det finns bara två förklaringar i min värld: antingen är de utplacerade i efterhand eller så har de inte med PM att göra. Det sistnämnda alternativet finner jag dock osannolikt, allrahelst mot bakgrund av de relativt stora ansträngningar som gjorts för att spåra kulornas historia och för att knyta dem till ett vapen. Om någon glad amatörskytt (eller kanske hellre dennes unge) haft en extrakurikulär skjutövning på Sveavägen nån tid före PM så borde det ha uppdagats så här dags.
Citera
2020-07-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Auric,

det är i juridisk mening en sak att uttrycka sig luddigt, allmänt, en annan att presentera bevis som skulle kunna prövas - och hålla - i rätten. De hemligstämplade uppgifterna är säkerligen väl beskrivna och jag tror nog Kegö och Barrling vet att skilja mellan vad de får och inte får säga utan att förvisas tillbaka till "Gå". Det bevisar emellertid ingenting. Det enda som kan bevisa något är avhemligande av de uppgifter som de fd polismännen menar finns men som av rena bekvämlighetsskäl inte får röjas för allmänheten.

Jodå, jag är någorlunda bekant med sekretessbestämmelserna. Sekretessen när det gäller förhållande till främmande makt är ganska stark. Jag är inte alls särskilt övertygad om att det K&B, enligt vad du uppger, sagt verkligen håller sig inom lagens gränser. Det enda jag hört Kegö säga är mycket luddigare och vagare än det du uppger.
En svensk medborgare har all rätt att spekulera i att KGB var inblandat i Palmemordet, men om personer som var aktivt inblandade i utredningen påstår sig veta det och att det finns bevis för det, samt att detta är känt på regeringsnivå som ändå tillåter att handlingar genomförs som – i det kunskapsläget – är att betrakta som rättsövergrepp på enskilda individer är inte inom lagens gränser. Dessutom bör de som ligger bakom mörkläggningen inom konspirationen vara fly förbannade på K&B efter röjandet av detta.

Du skrev:
”Enligt de fd polismän som ledde den hemliga utredningen av PM och därför kan antas ha viss insyn i densamma, Kegö och Barrling, läckte attentatsgruppen som ett såll:

1. En avlyssnad KGB-officer hade förhandskunskap om mordet.
2. En bekant till GM angav GM för polisen
(3. GM identifierades (sannolikt av OP:s livvakt) på brottsplatsen)

Enligt de fd polismännen har man också identifierat fler medlemmar av attentatsgruppen och lyckats klarlgga attentatsgruppens plan. Om och i så fall vad dessa attentatsmän kan ha sagt till polisen är Kegö och Barrling förhindrade av sträng sekretess att tala om. Uppgifterna, som anmärkningsvärt nog ännu är hemligstämplade av hänsyn till en stat som ej längre existerar, finns möjligen i Palmeutredningens arkiv eller, har shreddats och eldats upp eller, grävts ned i någons lojal statsväktares trädgård. Vem vet. Var är den moraliska upprördheten?”

Du skriver här om moralisk upprördhet. Jag skulle säga att du snarare talar om lagbrott. Om detta var känt av svenska myndigheter vid tidpunkten för åtalen mot CP har ett flertal poliser och åklagare begått ett flertal grova tjänstefel. Det är inte tillåtet att åtala om man vet att personen är oskyldig.
Citera
2020-07-20, 17:08
Medlem
Är det någon som sett om den tidigare Palmeutredaren Dag Andersson sagt något om Stig E som gm och dagens Palmeutrednings resultat.
Citera
2020-07-20, 17:13
Bannlyst
H24,

Fel, jag har tydligt förklarat att det är min arbetshypotes att KGB mördade Palme. Om detta inte framgått så säger jag det för säkerhets skulle en gång till. Jag vet inte men jag tycker att det mesta pekar på att KGB mördat Palme.

Däremot är jag säker på att alla de som bestämt sig på förhand vem det är som mördat Palme och sen förtvivlat letar "bevis" för sin tes har fel. Inte bara fel i sak utan även fel i metod (vilket egentligen är värre än att ha fel i sak). Jag är också övertygad om och påstår att de "spår" som placerats ut av KGB är vilseledande och att de svenskar som hängt på det spåret och utvecklat sin egen ideologiskt motiverade hemvävda variant av detsamma sprider vilseledande propaganda, i en del fall avsiktligt. Om "min falska blygsamhet" därvidlag lyst igenom så var det med flit och vilje.
Citera
2020-07-20, 17:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Man har hittat mängder av bevis mot Christer Pettersson utan att det räckte till fällande dom. Bevisen mot Stig Engström räckte inte ens till åtal, som jämförelse.

- Lisbet identifierade honom
- Många vittnen såg person som liknade CP vid Grand, vid mordplatsen eller springande i riktning bort från mordplatsen efter mordet.
- Han ägde en blå halvlång täckjacka som han fått av Miekalinna och som han fotats i.

Dessutom påstås han ha sagt till ett antal personer att han var där och att han dödade Palme.

Frågan om pålitlighet när det gäller utpekande av tidigare obekant person var aktualiserad av ett fall i England där en livstidsdömd man släppts efter en lång tid sedan en annan man erkänt mordet. Så det var rätt för domarkarriären att fria Pettersson. Annars brukar man inte vara så noggrann när det gäller våldsverkande narkomaner - vem skulle egentligen bry sig om en som han försvann från gator och torg?

Lisbeth Palme såg i sitt vittnesmål till Åke Rimborn två GM som hon tidigare tyckt sig sett runt bostaden i gamla stan. I sina följande förhör lämnar LP inga uppgifter som kan knytas till CP.

Det enda vittne runt Grand som ser en person som kan tolkas som Christer Pettersson är flygledaren Lars-Erik Eriksson. När denne sedan själv ritar av silhuetten av den person han sett är denne inte speciellt lik CP. Snarare Dolph Lundgren.

Inget vittne ser CP springa från mordplatsen. De som togs fram till resningsansökan var så uppenbara falsarier att de närmast ignorerats av senare PU. CP Blir knappast mördare för att han ägde en lång täckjacka.

Det enda som återstår är att du okritiskt köper LPs utpekande vid den rättsvidriga konfrontationen där CPs advokat vägrades att delta av LP. Dessutom hade hon innan fått uppgiften att det var missbrukare som misstänktes av åklagare Jörgen Almblad.

Sånt förfarande var småpotatis vid skenrättegångar i arbetarnas lyckorike. I en rättsstat som Sverige är det dock oacceptabelt vilket samtliga jurister som granskat bevisningen vid rättegångarna slagit fast.
Citera
2020-07-20, 17:19
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hon påverkade biobesöket, utan tvivel. Lisbet och Olof var mer intresserade av en annan film på en annan biograf och på den tidigare föreställningen. Men i telefonsamtal med Lisbet var IK bestämd och sa att hon och Mårten ville gå på Grand vid den senare föreställningen. Vilket är lite underligt, kvällen var ju vikt för umgänge med Mårtens föräldrar. Att bara träffas utanför biografen och säga hejdå vid filmens slut verkar lite väl lite intresse för att träffa partnerns föräldrar. Vidare påverkade hon fortsättningen genom att inte följa med hem Palme och dricka te.

I sig helt ok att vara bestämd, men det påverkade fortsättningen av kvällen. Allt annat är lögn.

Sedan då att hennes far enligt uppgift hatade Olof Palme, var inblandad i Bofors vapenaffärer, var bekant med personer som försökte smuggla datorer till Sovjet och hade en kompanjon som var bekant med Barbrogruppens ledare - det är ingenting som borde negligeras eller bortförklaras.

Jag har läst om det här för länge sedan.

Nu ska man kanske inte gräva för mycket i deras privatliv , men vet man hur de träffades? När? och hur/när och kanske varför det tog slut?
Citera
2020-07-20, 17:24
Medlem
wilmerxys avatar
Fråga:

Jag får ingen ordning på Stockholm.
Hur långt är det till Norra kungstornet, meter, från mordplatsen? Och det ligger väl inte efter Kungsgatan?
Citera
2020-07-20, 17:24
Bannlyst
Auric,

Theutenberg uppger två skäl för sin långa tystnad. Det andra att han fruktade för sitt liv. Tror du att Kegö och Barrling har tittat sig över axeln. Det tro jag. Men du kanske känner dem bättre än jag eller avfärdar dem, som många gör, bara för att de varit säkerhetspoliser eller för att de fick skamfilat anseende i samband med Ebbeaffären.

Jag ser ingen anledning betivla vad de säger. Men vem vet. Låt sanningen komma fram. Låt dem berätta, herr statsminister!

Det sista du säger är jag den förste att instämma i. Den så-kallade Palmeutredningen har gjort sig skyldig till en rad lagbrott (enligt min mening) som den aldrig kommer att ställas till svars för (gissar jag). Palmeutredningen har varit en lekstuga för det svenska Propagandaministeriet sen nittioett. Då skulle man ha gått ut med sanningen (om det nu fanns någon att redovisa) alternativt lagt ned utredningen i brist på spaningsuppslag. Jag gissar att man ännu en gång dragit svenska folket vid näsan på samma sätt som man bevisligen gjorde med doktrinen om "alliansfrihet i fred och neutralitet i krig".
Citera
2020-07-20, 17:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lisbeth Palme såg i sitt vittnesmål till Åke Rimborn två GM som hon tidigare tyckt sig sett runt bostaden i gamla stan. I sina följande förhör lämnar LP inga uppgifter som kan knytas till CP.

Det enda vittne runt Grand som ser en person som kan tolkas som Christer Pettersson är flygledaren Lars-Erik Eriksson. När denne sedan själv ritar av silhuetten av den person han sett är denne inte speciellt lik CP. Snarare Dolph Lundgren.

Inget vittne ser CP springa från mordplatsen. De som togs fram till resningsansökan var så uppenbara falsarier att de närmast ignorerats av senare PU. CP Blir knappast mördare för att han ägde en lång täckjacka.

Det enda som återstår är att du okritiskt köper LPs utpekande vid den rättsvidriga konfrontationen där CPs advokat vägrades att delta av LP. Dessutom hade hon innan fått uppgiften att det var missbrukare som misstänktes av åklagare Jörgen Almblad.

Sånt förfarande var småpotatis vid skenrättegångar i arbetarnas lyckorike. I en rättsstat som Sverige är det dock oacceptabelt vilket samtliga jurister som granskat bevisningen vid rättegångarna slagit fast.
Att utpekandet saboterades av polis ellet åklagare är inget man kan lasta Lisbet för. Däremot så "köper" jag Lisbets beskrivning av upplevelsen vid konfrontationen, att hon omedelbart kände igen honom men att hon misstänkte att hon inte skulle bli trodd.

Vissa tog chansen att håna Lisbet och hylla den person som hon sett på mordplatsen, det om något är ideologiskt betingat.
Citera
2020-07-20, 17:30
Bannlyst
Wilmerxy,

tips: Eniro...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in