2020-07-20, 16:50
Medlem
DaChiefs avatar
Hej, vill gärna veta mer om detta system för jag använder det inte ofta, men får kontroll 1 av 3 gånger.

Jag har god ekonomi och finns inte i något register för brott eller skulder.

Jag misstänker dock att det är något med mig som gör att jag blir utsatt för orimligt många kontroller.

Nu misstänker jag att systemet fungerar såhär.

Någonstans i Sverige sitter folk och tittar på alla självscanningar och flaggar systemet för folk som ska kontrolleras.
Detta kanske görs av egen personal i stora scanningsparker som på maxi.

Om så är fallet så har jag fog nog att ifrågasätta på plats varför de kontrollerar och trakasserar just mig.
Citera
2020-07-20, 16:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Hej, vill gärna veta mer om detta system för jag använder det inte ofta, men får kontroll 1 av 3 gånger.

Jag misstänker dock att det är något med mig som gör att jag blir utsatt för orimligt många kontroller.

Någonstans i Sverige sitter folk och tittar på alla självscanningar och flaggar systemet för folk som ska kontrolleras.

Om så är fallet så har jag fog nog att ifrågasätta på plats varför de kontrollerar och trakasserar just mig.

Har fel hittats när du har blivit kontrollerad?
Citera
2020-07-20, 16:55
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Har fel hittats när du har blivit kontrollerad?

Nej allt stämmer alltid eftersom jag alltid är noggrann med betalningar.
Citera
2020-07-20, 16:55
Medlem
Citat:

Scannar du precis allt direkt när du lägger varorna i kundvagnen? Har du hängt kvar lite för länge på en viss avdelning?
Citera
2020-07-20, 17:01
Medlem
sebnies avatar
Nej.
Ingen personal kan påverka antalet kontroller du får, annat än de högsta cheferna, JUST för att man inte ska kunna trakassera eller påverka på något sätt.

Snarare är det sättet du handlar på som triggar kontroll.

Systemet använder ett AI-system, som innebär att den räknar ut om du kan beräknas ha missat något i scanningen, och flaggar dig för kontroll.

Varje godkänd kontroll (helt utan anmärkningar) ger pluspoäng. Minsta lilla anmärkning, oavsett belopp - även ett "fel" på 0 kr får minuspoäng. (exempelvis om en viss vara slagits in manuellt av kassapersonalen medans du har scannat streckkoden).
(Står det i stil med "- Plastkasse 6 kr, + Plastkasse 6 kr" längst ner på kvittot är det en anmärkning som består av att du inte scannat samma EAN-kod som personalen, så de betraktas som 2 helt skilda varor med samma pris)

Men det är inte bara godkända eller misslyckade kontroller som påverkar din avstämningspoäng, utan även andra faktorer spelar in.

Varje scanner är uppkopplad mot ett wifi-nät. Det finns flertalet accesspunkter i butiken, och scannern "vet" vilken accesspunkt som är närmast. Därför vet den också ungefär var du befinner dig.
Om du då scannar eller tar bort en vara på en plats som varan inte tillhör - t.ex. tar bort en godispåse medans du befinner dig vid mjölken, kommer du flaggas för kontroll.

På samma sätt kommer den även att räkna med handlingstiden - och om du planlöst vandrar runt i butiken i 2 timmar och sedan stämplar ut med 5 varor, klart du flaggas för kontroll.

Och på samma sätt, om du hänger kvar länge vid samma hylla så kan du också flaggas för kontroll då de antar att du missat den varan.

På samma sätt kontrollerar den även borttagningar, om du scannar men sedan tar bort varor mycket, t.ex. om du har svårt att bestämma dig vilken ost du vill ha - så flaggas du också för kontroll. Så se till att bestämma dig INNAN du scannar varan.

Ett fjärde mönster den använder för kontroll är också t.ex. plastpåsar. Om du alltid scannar plastpåse, och sedan efter några månader skaffar en egen kärra eller egen flergångskasse, kommer systemet att tolka avsaknaden av scannade plastpåsar som att du missat scanna plastpåsarna, och flagga dig för kontroll.
Det tar med andra ord en stund innan systemet "lärt" sig att du inte längre använder plastkassar.

OBS!!!! Personalen kan **INTE** påverka din avstämningspoäng, eftersom numera så delas avstämningspoängen mellan alla butiker. Det kan bara ICA's centrala kundservice göra.

Tidigare hade varje butik sin egen avstämningspoäng, varför varje butik var fri att sätta och ändra poängen, men numera så är det centralstyrt precis som på Coop.
Citera
2020-07-20, 17:06
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Scannar du precis allt direkt när du lägger varorna i kundvagnen? Har du hängt kvar lite för länge på en viss avdelning?

Har scannat varorna vid hyllorna 1 gång. Blev självklart kontroll då.

Sen kör jag bara scanning vid kassan. Det är inget fel på mitt scannande.

Sen kan man väll ha friheten att gå runt i butiken som man vill, visst att jag kan stå och fundera en längre tid vid en hylla, gillar att laga mat och ibland framträder rätten i affären.
Men det spelar endast roll om icas kontrollsystem är mer djävulusiskt på detta sätt.

Kameror använder sig av identifikationsintelligens. Övervakare tittar på kameror och flaggar identiteter som ser ”misstänksamma ut”.
Om de självscannar åker de på en kontroll.

Jag förstår att ett kontrollsystem behövs, en del kan inte hålla sina äckliga händer i styr.
Dock ska systemet inte trakassera kunder som mig.
Citera
2020-07-20, 17:07
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej.
Ingen personal kan påverka antalet kontroller du får, annat än de högsta cheferna, JUST för att man inte ska kunna trakassera eller påverka på något sätt.

Systemet använder ett AI-system, som innebär att den räknar ut om du kan beräknas ha missat något i scanningen, och flaggar dig för kontroll.

Varje godkänd kontroll (helt utan anmärkningar) ger pluspoäng. Minsta lilla anmärkning, oavsett belopp - även ett "fel" på 0 kr får minuspoäng. (exempelvis om en viss vara slagits in manuellt av kassapersonalen medans du har scannat streckkoden).
(Står det i stil med "- Plastkasse 6 kr, + Plastkasse 6 kr" längst ner på kvittot är det en anmärkning som består av att du inte scannat samma EAN-kod som personalen, så de betraktas som 2 helt skilda varor med samma pris)

Men det är inte bara godkända eller misslyckade kontroller som påverkar din avstämningspoäng, utan även andra faktorer spelar in.

Varje scanner är uppkopplad mot ett wifi-nät. Det finns flertalet accesspunkter i butiken, och scannern "vet" vilken accesspunkt som är närmast. Därför vet den också ungefär var du befinner dig.
Om du då scannar eller tar bort en vara på en plats som varan inte tillhör - t.ex. tar bort en godispåse medans du befinner dig vid mjölken, kommer du flaggas för kontroll.

På samma sätt kommer den även att räkna med handlingstiden - och om du planlöst vandrar runt i butiken i 2 timmar och sedan stämplar ut med 5 varor, klart du flaggas för kontroll.

Och på samma sätt, om du hänger kvar länge vid samma hylla så kan du också flaggas för kontroll då de antar att du missat den varan.

På samma sätt kontrollerar den även borttagningar, om du scannar men sedan tar bort varor mycket, t.ex. om du har svårt att bestämma dig vilken ost du vill ha - så flaggas du också för kontroll. Så se till att bestämma dig INNAN du scannar varan.

Ett fjärde mönster den använder för kontroll är också t.ex. plastpåsar. Om du alltid scannar plastpåse, och sedan efter några månader skaffar en egen kärra eller egen flergångskasse, kommer systemet att tolka avsaknaden av scannade plastpåsar som att du missat scanna plastpåsarna, och flagga dig för kontroll.
Det tar med andra ord en stund innan systemet "lärt" sig att du inte längre använder plastkassar.

OBS!!!! Personalen kan **INTE** påverka din avstämningspoäng, eftersom numera så delas avstämningspoängen mellan alla butiker. Det kan bara ICA's centrala kundservice göra.

Tidigare hade varje butik sin egen avstämningspoäng, varför varje butik var fri att sätta och ändra poängen, men numera så är det centralstyrt precis som på Coop.

Jag skannar själv i den så kallade snabbkassan (dvs ingen skanner jag springer runt med i butiken), vad får den att trigga en kontroll då?
Din redogörelse ovan vad grundar sig den på, jobbar du på IT-avdelningen eller kan du länka till något som styrker ovan eller är det killgissningar?
Senast redigerad av Smurfanerlite 2020-07-20 kl. 17:14.
Citera
2020-07-20, 17:08
Medlem
Använder det ofta (flera ggr per vecka) och blir sällan kollad i "min" butik. Men har märkt nu i semestertider att man blir kollad när man är i andra städer.

Jag har ingen aning om hur deras algoritmer fungerar, men jag gissar hej vilt på att om man köpt grillmarinad, grillkol och tändvätska men inget kött så är det större risk att åka på en kontroll då systemet tycker det är märkligt att man inte köpt grillskivor också.

Annars fick jag några extra kontroller då jag gjort en felscanning på ett erbjudande. Tog helt enkelt och scannade samma juice två gånger fast jag köpt två olika smaker (priset var detsamma, men en av dem var en annan smak).

Mitt tips är helt enkelt att använda det ofta, används det sällan så blir det naturligt att man åker på en koll.
Citera
2020-07-20, 17:12
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Jag skannar själv i den så kallade snabbkassan

När du scannar i snabbkassan så är det alltid 100% slump. Detta då den inte förrens efter scanningarna vet vem du är och det krävs inte medlemsskap för att använda snabbkassan.

Och ja, använder man bärbar scannar och scannar sällan, dvs handlar väldigt sällan, kommer du åka på kontroll varenda gång, eftersom antalet kontroller räknas inte per handlingstillfälle, utan över tidsperiod.

Om systemet ställt in sig på "1 kontroll/månad" och du handlar 1 gång i månaden kommer du utsättas för 100% kontroller.

Och ja, på samma sätt kan den kolla varugrupper som hör ihop och trigga scanning om något saknas, men det är väldigt sällan det sker, den tar ju givetvis hänsyn till att vissa kanske vill göra vegetarisk eller liknande.

Tänk på att även om du har 50 godkända kontroller på raken, kan din kontrollpoäng sjunka ända ner till "kontroll varje gång" om du är så att du vandrar runt planlöst i 3 timmar och bara har 2 varor ut i utcheckningen - och hädanefter får du kontroll typ 3 ggr på raken.

Det är Inte så att det bara påverkar kontrollen just vid det handlingstillfället, utan det påverkar ALLA handlingstillfällen om du beter dig misstänkt.

Det bästa du kan göra är att inte bete dig misstänkt, försök ha i huvudet vad du ska ha, och handla allt på typ under 1 timme.
Senast redigerad av sebnie 2020-07-20 kl. 17:16.
Citera
2020-07-20, 17:14
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Jag har märkt om jag irrar runt i butiken så kommer kontroll.
Tar jag vara för vara på vägen till kassan så blir det inte kontroll.
Citera
2020-07-20, 17:16
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
När du scannar i snabbkassan så är det alltid 100% slump. Detta då den inte förrens efter scanningarna vet vem du är och det krävs inte medlemsskap för att använda snabbkassan.

Fel, Jag handlar på ICA och där stoppar man i sitt ICA kort (eller annat kort) innan man får börja skanna själv så man har redan identifierat sig innan man påbörjar sin inskanning av varor.
Citera
2020-07-20, 17:17
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Nej.

Jag har bara använt scanning med scanner som man tar med 1 gång. Alla andra gånger har jag scannat vid kassan. Däremot är mitt wifi uppkopplat då jag handlar så då är min fråga om ica trackar min position i butiken genom min mobil.
Börjar likna Kina det här.

Det enda som jag kan tänka mig som gett mig - är att ”starta” knappen sitter rätt framför ”hjälp” knappen på fönstret efter. Antagligen en fälla för att kunna ge folk -.

Det misstaget gjorde jag 1-2 gånger i början, anledning. Deras skitsystem laggar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in