2020-07-20, 13:31
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Ja du sätter fingret på något annat faktiskt. Annan gemensam nämnare är att de äldre spelarna jag nämnde inte var några tekniska underverk, medan de yngre spelarna är mer tekniskt stöpta. Då har man kanske ganska höga tankar om sig själv och tänker att man inte behöver kämpa särskilt mycket då man är så ”tekniskt överlägsen”.

Sen irriterar jag mig på hur de yngre spelarna inte riktigt begriper sig på det där med klubbkänsla. De får tråkigt nog aldrig några känslor för klubben, trots att fansen i regel ofta har soft spots för talangerna i truppen.
klubbkänsla och lagkänsla(gruppkänsla) ingår inte riktigt i egen utveckling och prestation. men du har helt rätt...tragisk utveckling urvårt perspektiv åtminstone.

fokus har länge legat på egna prestationsmål och utveckling, utan att förstå att den egna prestationen även kan inkludera att förstöra andras prestation. nöta ner motståndaren och knäcka honom.. sen kan de ju springa åttor runt backen (elr som i Paulsens fall, då forwarden inte ens längre vågar ta duellerna utan bara försöker ligga på offsidegränsen. då är ju hans jobb klart, bara att ställa personen offside 5 ggr o sen byter väl han ut sig själv typ).
Citera
2020-07-20, 13:34
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Eller som sexhundra ”talanger” vi haft går de under mentalt när de vid 19 blir sämst och möter första stora motgången efter att ha varit överlägsen i sina egna kullar.

Isac Lidberg är ett sådant typexempel på spelare som låg långt fram i årskullen pga sin fysik, ty allt annat var mediokert och det visar ju hans karriär om inte annat. Viktor Nordin är en annan spelare som hade många fina ingredienser men efter att ha blivit förnedrad som vänsterback i superettan mot GAIS (eller var det högerback?) aldrig spelade mer. Huserar i div1. Killgissar att självförtroendet fick sig en rejäl törn och att han inte har det mentala att bygga på sig muskler och återhämta sig.

Medelade för en månad sedan att han lägger av. För att fokusera på Studierna. Andra som Olof Guterstam mäktade med sig en 4-5 år i Superettan med BP som läkarstudent och AT men men alla har ju inte karaktären.
Tror snarare det är Hammarbys akademi som var skev Greger Casselborg gick ju emot trenden och satsade på breda kullar lagen blev överlägsna gick långt i SM slutspel
Lidberg är klockrent exempel men fick spela väldigt få matcher utanför sin kull.

Nu kommer egentligen första generationen där Lager och Billborn har lagt hörnstenarna så jag tror denna generation grejer det bättre än föregående. Mellan spelare födda 89-95 Har ju Hammarby knappt fått fram en enda spelare som blivit ordinarie i Allsvenskan
Citera
2020-07-20, 13:35
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Imponerad av Sirius, har de några "stjärnor" ? Annars är de ju ett lag som ska hamna någonstans mellan plats 10-13.

Går så kasst för DIF i år, bra det går uselt för Hammarby med i alla fall.

Deras japan, Sugita, har ju varit bra. Hans lånekontrakt går ut på torsdag (!), får se om Sirius lyckas lösa honom permanent. Stefano Vecchia har också varit bra, men är både skadebenägen och en äcklig filmare, så han är väl inte så intressant i längden.

Bäst har målvakten Lukas Jonsson varit tillsammans med vänsterbacken Axel Björnström. Dessa båda bör kunna lira i lite större klubbar än Sirius.
Senast redigerad av Korder 2020-07-20 kl. 13:37.
Citera
2020-07-20, 13:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Jag sa iof efter 5 gångar att det kommer vara en mer klar botten

Och att toppen kommer vara smalare.
räkna in IFK Norrköping, MFF samt något sthlmslag tror det blir dif

Såg om matchen IFK Norrköping - Sirius och det var en galen match. DEt var egentligen så många kvalificerade målchanser åt både hållen att det såg mest ut som en juniormatch.
Sirius målvakt gjorde sin livs match och släppte in två bollar.

Tror snarare på en stark motreaktion från IFK som nu kommer köra över nästa motstånd och inte ta några fångar i försvaret än att detta är början på en negativ trend för dom.
Av de lagen jag har tippat i botten femman så återfinns alla där förutom Mjällby vilket är glädjande men jag tror de får det svårt ju längre säsongen lider då truppen är tunn på många ställen.
Vi kan ju konstatera att tex Malmö inte alls gått på fulla cylindrar än men ändå börja flåsa i nacken. Mycket beroende på deras väldiga bredd i truppen. Hur blir det när dom får bitarna att falla på plats även på plan?

Stockholmslagen ser svajiga ut. Rätt väntat. Brukar sällan följa upp stabila säsonger av någon anledning. Dom lider nog mest av tomma läktare. Tror minst lika mycket på typ Häcken och Elfsborg.

Vaberg och Mjällby kommer klara sig men lär inte kunna hänga med i någon topp.

Östersund, Falkenberg och Kalmar känns mest trötta. Tror Helsingborg klarar sig. Dom har börjat hitta stabilitet.
Senast redigerad av Steff83 2020-07-20 kl. 14:13.
Citera
2020-07-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Jag sa iof efter 5 gångar att det kommer vara en mer klar botten

Och att toppen kommer vara smalare.
räkna in IFK Norrköping, MFF samt något sthlmslag tror det blir dif

Såg om matchen IFK Norrköping - Sirius och det var en galen match. DEt var egentligen så många kvalificerade målchanser åt både hållen att det såg mest ut som en juniormatch.
Sirius målvakt gjorde sin livs match och släppte in två bollar.

Tror snarare på en stark motreaktion från IFK som nu kommer köra över nästa motstånd och inte ta några fångar i försvaret än att detta är början på en negativ trend för dom.
Av de lagen jag har tippat i botten femman så återfinns alla där förutom Mjällby vilket är glädjande men jag tror de får det svårt ju längre säsongen lider då truppen är tunn på många ställen.
Jag undrar om toppen kommer att vara smalare. Tyder inte poängen hitintills snarare på att vi inte kommer ha ngt poängrekord i år?
2p/match räcker nog för top-2(3). Det ser ut som det brukar?

Mest går det dock att konstatera att serien är lång, även om vi snart spelat en tredjedel.

Nu efter 9 omgångar har vi:

Norrköping 20p
Malmö 16 p
Elfsborg 16 p

2019
Malmö 19p
Göteborg, 17p
Häcken, 17 p
Hammarby, 17 p
AIK, 17p
Djurgården 15 p

2018
Hammarby 25p
AIK 19p
Norrköping 19p

2017
Malmö 21p
Norrköping, 17p
Häcken, 16p

2016
Norrköping 21p
Malmö 18p
Örebro 18p

2015
Göteborg, 22p
Elfsborg, 20p
Djurgården, 19p
Malmö, 18 p
Norrköping, 17p

Jag gissar att de lag som har europskval kommer behöva se över sin truppbredd i kommande fönster, och samtidigt hålla ihop sin ekonomi.
Citera
2020-07-20, 15:28
Medlem
BestCoast.s avatar
Denna säsong, känns som att man hade haft mer rätt om man kastade tärning än att betta på de riktiga favoriterna. Alla matcher är helt random.

Malmö börjar klättra dock, tror dom tar hem serien tillslut.
Citera
2020-07-20, 15:44
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Denna säsong, känns som att man hade haft mer rätt om man kastade tärning än att betta på de riktiga favoriterna. Alla matcher är helt random.

Malmö börjar klättra dock, tror dom tar hem serien tillslut.
Ja serien är sjuk oviss och matcher man hade ett hum blev tvärtom. Dock ser Malmö ha kommit igång nu och lär stå som vinnare i höst.
Citera
2020-07-20, 15:58
Avslutad
Denna tråden svänger fortare än tabellen i allsvenskan.

MFF lyckades alltså med nöd och näppe slå nästjumbon Kalmars B-lag på hemmaplan och nu skriver folk att MFF växlar upp och är en av favoriterna till att ta guldet?

Är folk helt jävla dyslektiska eller bara tröga? Häcken tar guldet i år.
Citera
2020-07-20, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Denna tråden svänger fortare än tabellen i allsvenskan.

MFF lyckades alltså med nöd och näppe slå nästjumbon Kalmars B-lag på hemmaplan och nu skriver folk att MFF växlar upp och är en av favoriterna till att ta guldet?

Är folk helt jävla dyslektiska eller bara tröga? Häcken tar guldet i år.

Vi lyckades åtminstone slå Östersund till skillnad från ett annat guldaspirerande lag.

Men ja jag håller med dig, ser inte riktigt var vi "växlat upp" då spelet ser fortfarande ganska risigt ut. Men lyckas vi slå Hammarby i nästa match så är vi nog "igång".
Citera
2020-07-20, 16:39
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Vi lyckades åtminstone slå Östersund till skillnad från ett annat guldaspirerande lag.
Fattar inte vad du menar. Vi har inte mött Östersund än
Citera
2020-07-20, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AIP

Men ja jag håller med dig, ser inte riktigt var vi "växlat upp" då spelet ser fortfarande ganska risigt ut. Men lyckas vi slå Hammarby i nästa match så är vi nog "igång".

hahaha Jag visste att jag blottade strupen litegrann där men jag kunde fan inte bara släppa det.

Men på onsdag så slår vi AIK för första gången sedan 2011 (och spär på Norlings sammanbrott) och är därmed tillbaka i guldspåret!
Citera
2020-07-20, 16:50
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
hahaha Jag visste att jag blottade strupen litegrann där men jag kunde fan inte bara släppa det.

Men på onsdag så slår vi AIK för första gången sedan 2011 (och spär på Norlings sammanbrott) och är därmed tillbaka i guldspåret!

Hur var Wålemark mot ÖFK? Hoppas ni slår AIK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in