2020-07-20, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Antalet tester har ökat stadigt och andelen positiva har gått ner kraftigt. Senaste siffran var ~3.41% positiva på 81 801 tester vecka 28. Imorgon lär testdata för vecka 29 släppas.
Så vad är din teori att det är fler dödsfall?
Citera
2020-07-20, 14:25
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Indien är ett mycket större land.
Och det är den enda skillnaden mellan Sverige och Indien?
Hur många fall fångar man upp i Indiens slumområden, precisionen är densamma som i Sverige?

Lockdown-order i Indien är ett dåligt skämt, de fattigaste har inte ens ett eget hem att vara i.
Citera
Medlem
Jag loggar ur för tillfället men min sista fundering är att det minskar mycket fortare på IVA behandlingar än vad själva dödligheten gör. Ligger folk och dör på sjukhus utan att få intensivvård? Kurvorna är inte normala menar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
20 på en måndag är en ökning. Kan nog bli ytterligare en tung vecka

Verkligen!

Sverige
+20 döda +767 fall

Finland
+0 döda +5 fall

Hur många månader tar det för Sverige att komma till Finlands siffror?
Citera
Medlem
Citat:

Fler dödsfall?
Det är väl lägsta 7 dagars snitt sedan mars?
Citera
2020-07-20, 14:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Här har du en annan tweet, precis lika relevant:
Visst, men nu har ju inte våra dödsfall avstannat?

20 idag är väl ändå väldigt många?
Citera
2020-07-20, 14:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag loggar ur för tillfället men min sista fundering är att det minskar mycket fortare på IVA behandlingar än vad själva dödligheten gör. Ligger folk och dör på sjukhus utan att få intensivvård? Kurvorna är inte normala menar jag.
Eftersläpningen tyder väl mer på att det är folk utanför sjukhus som har avlidit.
Citera
2020-07-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Du sa att pre-prints inte är att lita på samtidigt som just Karolinskas rapport också är just en pre-print. Hur ska du ha det?

Tror du på allvar att hela världen håller med Karolinska?

Du förstår inte vad jag skriver va? Jag kan förenkla:

1. T-celler är en del av immunförsvaret som ger hel eller delvis immunitet mot virus/bakterier man blivit exponerad av. Detta är ett faktum som vart känt länge

2. Många studier pågår runt hur de t-celler bidrar till immunitet vid detta corona-virus.

3. Du hittar några pre-printade rapporter som du använder för att insinuera att T-celler är betydelselöst och endast något påhitt av FHM. Du förkastar således hela forskarvärlden.

4. Jag reagerar på att du försöker beskylla FHM för att ha hittat på T-celler, underförstått att det skulle va ett försök av dem att ljuga.

Och ja, jag tror "hela världen" håller med karolinska om att t-celler är en del av immunförsvaret. Kanske inte du dock.
Citera
2020-07-20, 14:30
Medlem
Neroes avatar
Citat:

Vad menar du? Dödsfallen har minskat de senaste månaderna, och man ser inga tecken på en ökning där just

Sluta vara så jävla enkel...
Citera
2020-07-20, 14:32
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Jämfört med föregående måndag? Tror att det är lite slumpmässighet i vilka regioner som rapporterar. Tror också att det kan vara så att eftersom eftersläpningen eventuellt kan börja minska så blir en del rapporter större så att det ser ut som det ökar.

Tittar man på veckostatistik (andra grafen) https://covidstatistik.se/avlidna så ser man att antalet avlidna per vecka monotont har minskat ända sen vecka 15.

Observera att ovan är vad jag tror, jag vet inte. Men att dagliga rapportsiffror är aningen trubbigt för att dra slutsatser kan nog alla vara överens om.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ja, det var min misstanke också.

Noterar för övrigt att Östergötland fortfarande släpar efter med ca 20-talet fall som också är gamla, även om man rapporterade in en del gammalt förra veckan.
Förhoppningsvis håller de på med ett slags "koma ikapp grej", blir då kanske ganska höga tal denna vecka. För vad är vitsen med att inte rapportera de avlidna som regionerna rapporterar till dem? Om de är en förståelig anledning så kan de ju sega det annars så tror man ju bara det beror på lathet, eller inkompetens. Sedan blir det ju lätt förivrande för oss. Jag kollar c.19 och Platz bara för att veta hur många egentligen som rapporterades in i dag av regionerna.+ 9 Säger platz, +11 seger c-19 men de rapporterade väl inget i går, så två av dessa är från söndag tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att det handlar mer om immunförsvarets (över)reaktion än viruset självt gör att man blir lite orolig för en andra våg och låga nivåer av antikroppar, men även att vaccin kan göra folk sjukare.

En andra infektion av Dengue feber kan tydligen bli värre än den första.

"The belief is that low levels of antibodies cannot neutralize or kill the invading viruses. But they do bind to them and effectively usher them into susceptible cells, where the viruses then replicate."

" A study published last year suggested that the vaccine should be targeted to children who have already had at least one bout of dengue, and should not be given to children who have never contracted the virus."

https://www.statnews.com/2017/11/02/dengue-second-infection/
Det blir litet äpplen och päron här. Vi försöker bena upp cytokinstormar först. De beror på en överproduktion av cytokiner i en viss typ av T-celler, T-hjälparceller. Det leder till att en annan typ av T-celler Tc-celler, överreagerar och ger sig på friska celler. Det skulle kunna förklara det faktum att man ser skador på lungorna hos vissa konvalescenter.

Antikroppar hör till en helt annan del av immunförsvaret. Problemet med em är att om de inte är tillräckligt bra på att eliminera viruset, kan viruset istället använda antikroppen för att ta sig in i cellen.

Sedan var det intressant detta med Dengu, jag ska läsa på det vid tillfälle jag vet mycket litet om Dengu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in