2020-07-20, 13:00
Medlem
Hittade detta på aftonbladet "Söker du vård för covid-19, sjukdomen som orsakas av coronaviruset, är det gratis. Det klassas nämligen som en allmänfarlig sjukdom, och all undersökning, vård och behandling ska därför vara kostnadsfri enligt smittskyddslagen.

– Då slopas patientavgiften i alla led. Det gäller alla vårdkontakter som är relaterade till covid-19, oavsett vårdnivå, uppger presstjänsten vid Västra Götalandsregionen. I Region Stockholm gäller kostnadsfriheten dessutom även turister och medborgare i andra länder, som normalt inte omfattas enligt smittskyddslagen. Det är upp till den behandlande läkaren att bedöma om kostnadsfriheten gäller, skriver Region Stockholm i ett mejl:"

Det citerade kanske bara gäller folk som har folkbokföring i sverige, för gäller det även turister? Vad kan kostnaden bli om personen blir allvarligt sjuk med ventilator?
Senast redigerad av stroganof 2020-07-20 kl. 13:02.
Citera
2020-07-20, 13:13
Medlem
DiagnosABs avatar
Det verkar osäkert. Om inte deras reseförsäkring täcker just Covidproblematik hade jag sagt åt dem att stanna hemma.

Utifrån rådande regler och anledningen till resan, är du ens säker på att personen får komma in i Sverige?
Citera
2020-07-20, 13:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Om man reser i coronatider utan en särskild rese och sjukvårdsförsäkring är man bra dum.
Citera
2020-07-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Det verkar osäkert. Om inte deras reseförsäkring täcker just Covidproblematik hade jag sagt åt dem att stanna hemma.

Utifrån rådande regler och anledningen till resan, är du ens säker på att personen får komma in i Sverige?

ja personen har särskilda skäl för att komma på besök här. Ja det är ju så osäkert men hur ska man tolka det utifrån lagen? Är det gratis för turister att få sjukhusvård för allmänfarliga sjukdomar?
Citera
2020-07-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om man reser i coronatider utan en särskild rese och sjukvårdsförsäkring är man bra dum.

Är väl rätt så svårt att få nån reseförsäkring som täcker det, om inte nästan omöjligt?
Citera
2020-07-20, 13:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Är väl rätt så svårt att få nån reseförsäkring som täcker det, om inte nästan omöjligt?

Ingen aning. Normalt stt så brukar de försäkringar jag tecknat inte specificera några särskilda sjukdomar, bakterier eller virus. Det brukar oftare handla om sjukdomstillstånd och ersättningsnivåer för kostnader.

En extra reseförsäkring täcker ofta det som EU-kortet inte täcker:

https://europa.eu/youreurope/citizens/health/unplanned-healthcare/temporary-stays/index_sv.htm
Citera
2020-07-20, 13:48
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
ja personen har särskilda skäl för att komma på besök här. Ja det är ju så osäkert men hur ska man tolka det utifrån lagen? Är det gratis för turister att få sjukhusvård för allmänfarliga sjukdomar?

Som jag förstår de så får de vård. Men det är upp till behandlande läkare att bestämma om det är gratis eller ej. Så jäkligt osäkert och inget man kan veta i förväg alltså.

Så personen kommer att få vård, men kanske få en räkning som motsvarar vad ett hus kostar. Eller så blir det gratis.Det finns inga garantier.

De flesta försäkringsbolag försäkrar ej för Corona, helt sant. Gissa varför? Jo, risken är hög att folk dom reser blir smittade, och de vill inte betala den där skyhöga kostnaden. Inte konstigt alls.

Jag hade inte kunnat rekommendera någon alls att resa utan försäkring. Be personen kolla om det alls går att fixa. Annars skulle jag be den stanna hemma oavsett omständigheterna.
Citera
2020-07-20, 14:57
Medlem
borrizs avatar
skriverföljande om enallmänfarlig sjukdom:
Citat:
Provtagning och behandling är kostnadsfri om du har eller misstänks ha en allmänfarlig sjukdom./
/ Du behöver inte heller betala för de läkemedel som du behöver.

Du har också rätt till ersättning för rimliga reskostnader i samband med dina läkarbesök
.
Det där med fri vård gäller dock inte för ev följdsjukdomar.
https://www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/smittskyddslagen/
Citera
2020-07-20, 15:04
Medlem
Citat:
Hittade detta på aftonbladet "Söker du vård för covid-19, sjukdomen som orsakas av coronaviruset, är det gratis. Det klassas nämligen som en allmänfarlig sjukdom, och all undersökning, vård och behandling ska därför vara kostnadsfri enligt smittskyddslagen.

– Då slopas patientavgiften i alla led. Det gäller alla vårdkontakter som är relaterade till covid-19, oavsett vårdnivå, uppger presstjänsten vid Västra Götalandsregionen. I Region Stockholm gäller kostnadsfriheten dessutom även turister och medborgare i andra länder, som normalt inte omfattas enligt smittskyddslagen. Det är upp till den behandlande läkaren att bedöma om kostnadsfriheten gäller, skriver Region Stockholm i ett mejl:"

Det citerade kanske bara gäller folk som har folkbokföring i sverige, för gäller det även turister? Vad kan kostnaden bli om personen blir allvarligt sjuk med ventilator?

Det beror helt på vilket land du kommer ifrån.

som du noterar, så personer inom EU kan räkna med slopad avgift för nödvändig och akut, men i vissa fall få betala efter det. Man bör därför ha en egen försäkring.
Citera
2020-07-20, 15:16
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Det är bara att läsa vidare i lagtexten;
Citat:
Smittskyddslag (2004:168) 7 kap.

3 § Kostnadsfrihet enligt 1 och 2 §§ gäller
1. den som enligt 5 kap. socialförsäkringsbalken är bosatt i Sverige,
2. den som utan att vara bosatt här har rätt till vårdförmåner i Sverige vid sjukdom enligt vad som följer av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 883/2004 av den 29 april 2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen,

Samt sjömän med drypare och liknande och pensionsräddare utan handlingar.
Gängse rutin är väl att vård som inte kan anstå utförs och sedan är det upp till patienten eller patientens hemland att betala räkningen.
Citera
2020-07-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
skriverföljande om enallmänfarlig sjukdom:
.
Det där med fri vård gäller dock inte för ev följdsjukdomar.
https://www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/smittskyddslagen/

Personen i fråga är under 30 år och frisk, röker inte. Så lär väl inte vara så stor risk? Däremot, vet jag inte hur man drar gränsdragningen för följdsjukdomar.

Oftast så behöver de ventilator och andningshjälp. Är de inom ramen för att inte vara en följdsjukdom?
Citera
2020-07-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Som jag förstår de så får de vård. Men det är upp till behandlande läkare att bestämma om det är gratis eller ej. Så jäkligt osäkert och inget man kan veta i förväg alltså.

Så personen kommer att få vård, men kanske få en räkning som motsvarar vad ett hus kostar. Eller så blir det gratis.Det finns inga garantier.

De flesta försäkringsbolag försäkrar ej för Corona, helt sant. Gissa varför? Jo, risken är hög att folk dom reser blir smittade, och de vill inte betala den där skyhöga kostnaden. Inte konstigt alls.

Jag hade inte kunnat rekommendera någon alls att resa utan försäkring. Be personen kolla om det alls går att fixa. Annars skulle jag be den stanna hemma oavsett omständigheterna.

Ja klart det inte är att rekommendera, men i detta fall har personen faktiskt inget val, än att resa hit, då besöket är så pass viktigt.

Frågan är om någon försäkring täcker följdsjukdomarna av covid? Antar att de undantar sig att ersätta från det också...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in