2020-07-20, 11:47
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hm, 40 låter lite väl mycket förutom på universiteten, i grundskolan är de max 32 elever som är tillåtet om jag förstått rätt?

Har aldrig räknat så jag vet inte.
Inte ovanligt dock (på min dotters skola) att klasser från samma årskurs har gemensamma lektioner emellanåt.

Kontentan är i vart fall att social distansering är helt omöjlig på en skola.
Citera
2020-07-20, 11:52
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att Merkel är sjuk.

Helt rask er hun nok ikke:

https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-06-28-tyskland-sitrer-efter-merkels-nye-rystelser-siger-korrespondent
Citera
2020-07-20, 11:57
Medlem
Idag förväntar jag mig att det rapporteras en låg dödssiffra, 5---9 personer, känns det som. Jag grundar detta på att under helgen har platz.se endast registrerat 3 nya avlidna och står då på 5656 avlidna personer. Det så kallade gapet har minskat till 37 personer.

Jag tror att trådens experter nickar instämmande till mina progrnoser.
Citera
2020-07-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vet också att man spekulerar om sekundära bakteriella infektioner spelade en roll vid Spanska sjukan. Det var en uppriktig fråga jag ställde då jag inte sett något om det i några studier än. Tidigt sa jag att man borde vaccinera sig med de vacciner vi har mot lunginflammation i förebyggande syfte. Men det verkar inte vara något problem. Iaf har inte jag sett något om det i någon artikel eller studie.
Ja. Som jag skrev så är det alltså en löst hållen hypotes.
Citera
2020-07-20, 11:58
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Diskuterar luftburen smitta av SARS-CoV-2,

aerosoler som kan hänga kvar i luften 3 timmar,

visar resultat/filmer från studie med masker,

talar om säkerhetsavstånd uppemot 10 meter.

https://www.youtube.com/watch?v=xJ4Epf8i1uk
The TRUTH of How Coronavirus Spreads and How to Prevent Coronavirus | Airborne Transmission

Nej tyvärr inte.

Säger sig självt att det är rent trams. Kan det hänga kvar i luften i 3 timmar så kommer 10 meters säkerhetsavstånd inte göra någon skillnad. De har bara dragit ett nummer ur arslet. Om du kollar på Mul och klövsjukan så kommer du att få en förståelse för över vilka luftburna virus kan smitta
Citera
2020-07-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finska läkare har redan konstaterat att etnicitet spelar en stor roll i huruvida man insjuknar allvarligt i C19 och dör. Det kommer att komma mer forskning kring detta helt oavsett att svensk-somaliska föreningar anser det vara diskriminerande att påpeka fakta.

Hittade den här fantastiska reklamen på nätet:

Kan hända att invandrare som bor i Sverige har fortsatt att ordinera sig själva antibiotika även här?
Naturligtvis även mot säsongsinfluensan..

Sen tänker jag också på att exempelvis finnar som inte var vana vid självordination av läkemedel när de bodde i Finland, bor ofta bland andra invandrare här i Sverige. T.ex. i Husby, Södertälje etc. – och då kan man lära sig nya vanor. Finska kvinnor slår ofta sina påsar ihop med turkar och turkarna brukar enligt WHO fyra gånger så mycket antibiotika som Nederländerna och Estland – som brukar minst.

Sverige är på åttonde plats bland de länder som förbrukar minst antibiotika, men förbrukningen minskar varje år. Dock vet man ju inte hur mycket antibiotika folk köper på internet.

Pga antibiotikaresistens är gonorré ett exempel på där nästan alla behandlingsalternativ redan är verkningslösa - och fler kommer det säkert att bli i framtiden.
Det är helt klart att antibiotikaresistens är ett stort problem. Om det har betydelse för covid-19 är nog för tidigt att slå fast eller avfärda.
Citera
2020-07-20, 12:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Danmarks motsvarighet till FHM bedömer smittorisken som HÖG i skolorna. Du har bara din finska studie att komma med, jag har många studier från hela världen att lägga fram.
Nu förstår jag inte. Alla alarmister hävdar att det bara är de nordiska grannarna som är oss lika nog för att det ska vara värt en jämförelse. Drar man upp situationen i UK eller Italien då skriker alla i kör att det är irrelevant för de är inte våra nordiska grannländer.

Så man kan tycka att du borde skita blankt i om något asiatiskt eller annat utomnordiskt lägger fram en studie om sina skolor. Så länge länderna inte delar gräns med oss och delar vår förföriskt blonda nordiskhet har de ju absolut ingenting med oss att göra och alla jämförelser bör i konsekvensen namn sågas vid fotknölarna, dras upp med rötterna och därefter utan dröjsmål brännas på bål.

I alla fall om alarmisterna brydde sig det minsta om att vara konsekventa. Men tyvärr är de bland det motsägelsefullaste som ryms inom vårt avlånga lands gräns.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-07-20 kl. 12:24.
Citera
2020-07-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur många personer missbrukar opioider? Jag säger inte att du har fel men det verkar som det krävs väldigt många missbrukare för att det ska få genomslag i statistiken?
Ett par miljoner missbrukare enligt Wikipedia och uppåt 50000 per år som dör av överdoser av just detta. Man kan ju tänka sig att de där två miljonerna som missbrukar det har en kortare livslängd utan att fördenskull dö av en överdos.
Citera
2020-07-20, 12:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Säger sig självt att det är rent trams. Kan det hänga kvar i luften i 3 timmar så kommer 10 meters säkerhetsavstånd inte göra någon skillnad. De har bara dragit ett nummer ur arslet. Om du kollar på Mul och klövsjukan så kommer du att få en förståelse för över vilka luftburna virus kan smitta

"Today the WHO admitted there was evidence to suggest this was possible in specific settings, such as enclosed and crowded spaces."

Coronavirus: WHO rethinking how Covid-19 spreads in air
https://www.bbc.com/news/world-53329946

Det är ju flera veckor sen,

när blev det trams, det missade jag?
Citera
2020-07-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Oj! Är du någon ny smittväg för COVID19 på spåren?

Berätta mer!

Jajamensan. Du läste texten innan du kastade dig på tangenterna?

Jag kan avslöja mellan dig och mig att vi kan kasta trångboddheten som en av orsakerna varför folk smittas i högre grad av C19 än andra. Det är ett nys för att bibringa än mer bidrag till vissa grupper.

Vidare kan jag även avslöja att fattigdom inte innebär att man måste bo skitigt. Det kostar inget att skura ett golv och hålla rent runtomkring sig.
Citera
2020-07-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ett par miljoner missbrukare enligt Wikipedia och uppåt 50000 per år som dör av överdoser av just detta. Man kan ju tänka sig att de där två miljonerna som missbrukar det har en kortare livslängd utan att fördenskull dö av en överdos.
Ja det är rimligt. Jag visste faktiskt inte att det var så många.
Citera
2020-07-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu förstår jag inte. Alla alarmister hävdar att det bara är de nordiska grannarna som är oss lika nog för att det ska vara värt en jämförelse. Drar man upp situationen i UK eller Italien då skriker alls i kör att det är irrelevant för de är inte vara nordiska grannländer.

Så man kan tycka att du borde skita blankt i om något asiatiskt eller annat utomnordiskt lägger fram en studie om sina skolor. Så länge länderna inte delar gräns med oss och delar vår förföriskt blonda nordiskhet har de ju absolut ingenting med oss att göra och alla jämförelser bör i konsekvensen namn sågas vid fotknölarna, dras upp med rötterna och därefter utan dröjsmål brännas på bål.

I alla fall om alarmisterna brydde sig det minsta om att vara konsekventa,. Men tyvärr är de bland det motsägelsefullaste som ryms inom vårt avlånga lands gräns.

Jajamensan. Först skriker man att "titta bara på finnarna - de stängde minsann skolorna". När man sen påpekar att de inte vill ha munskyddstvång i landet, då får man veta att man inte ska jämföra med just DEM utan snarare med Kina och Sydkorea..

Om Norge konstaterar att stängning av skolorna var både dyrt och onödigt, då ska vi dra lärdom av utomeuropeiska länder istället där man minsann respekterar livet istället för att tänker på ekonomin.

Alarmisterna kan inte bestämma sig. Allt beror på. Ibland jämför man med USA och ska lära sig av dem - sen vill man inte höra talas om hur Trump förespråkar personens rätt till självbestämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in