Citat:
Ursprungligen postat av
AraltNigri
Angående Moelvs berömda teori om PM: En kuppövning som gått lite snett.
Som argument mot att en konspiration ligger bakom M har hävdats att i princip alla mord på stats- och regeringschefer utförts av ensamma galningar som haft motivet att därmed gå till historien eller något annat mer obegripligt önskemål . Det är en kontrafaktisk invändning. Mord på politiska ledare har ofta, inte alltid, politiska motiv.
Moelvs teori är enligt min mening mycket bra och liknar modus operandi i mordet på Indiens premiärminister Indira Gandhi, som utfördes av hennes livvakt, och som sannolikt hade storpolitiska motiv. Jag delar dock inte Moelvs (och exempelvis Erik Erikssons) teori att överambitiösa patriotiska medlemmar av kuppförsvarets A- eller B-styrka utförde mordet. Moelv och jag är dock inne på samma linje, att någon form av militärövning pågick under morddagen och natten. Min tolkning är att det inte var en kuppövning utan Palmes hemliga livvakt som var i farten den här olycksaliga dagen i vår historia.
Precis som vi ser idag, när en pandemi drabbar värden och oss med förödande kraft, står vi, trots högt skattetryck och myndigheter med ansvar för alla möjliga och omöjliga områden, helt utan beredskap. Vi klappar oss på axeln för hur fantastiska vi är. Fornstora dar och allt det där. För detta är vi kända i omvärlden, men inte som vi inbillar oss utan som värdens ledande moraltant och hycklare. Det finns massor av exempel, allt från skogsbränder, penningtvätterier, gängkriminalitet, försvaret, virusbekämpning, på detta. De myndigheter som är satta att hålla beredskapen, och vi har många myndigheter, är helt enkelt inte mogna de uppgifter de har. Så illa var det också, gissar jag, i fakllet OP:s livvakt åttuosex. De togs helt enkelt på sängen, blev så överraskade och paralyserade under några kritiska sekunder att attentatsmännen kunde slå till och undkomma. Svenska amatörer mötte utländska proffs, svenska halvfeta hemvärnsgubbar som förläst sig på socialdemokratiska partiprogram mötte helt enkelt ett utländskt samövat elitförband. Våra gubbar stod inte en chans.
När det smäller, när den bistra verkligheten smyger sig in på våra knutar, då är våra fornstora dar mer forna än de är stora. Våra myndigheter, som vi fäster sådan enorm tilltro till, fungerar helt enkelt inte, klarar sina uppgifter i kris. Pang! Och förövaren uppslukas av den kalla stockolmsnatten.
Dock lyckades Säkerhetspolisen med en viktig målsättning. Att lösa mordgåtan. Att den sen mörklades kan jag ha viss förståelse för, åtminstone så länge den "liberale" Gorbatjov ännu satt vid makten och administrerade det sovjetiska imperiets sönderfall. Man ville inte genera honom. Det kan jag förstå. Klokt, till och med, kan jag tycka. Vad som hände därefter är däremot mer obegripligt och har antagligen att göra med vår förvrängda självbild. I våra egna ögon är vi, helt enkelt, världens bästa land. Våra grannar småler bakom våra ryggar.
Dina anspelningar på rysk inblandning har vi förstått. Det kan inte bli tydligare.
Problemet är bara ett: Hade det funnits en rysk inblandning hade det inte tystats ned, tvärtom hade du kunnat läsa om det dagligen i 34år i alla dagstidningar, under alla former. Det hade helt enkelt basunerats ut vid vilket tillfälle som helst. Jag törs faktisk dra det så långt, att vi hade haft en bakelse uppkallad efter händelsen.
Det hade aldrig "skakat Sverige i dess grundvalar", det hade bekräftat allas våtaste drömmar om den onde Fi i öst!
Det hade varit meriterande att kunna peka på sina tidigare uttalanden om hur rätt man haft till; upprustning av militären; dess underrättelsetjänst; vår inre spaning; alla dessa hemliga organisationer med sina lustiga namn. Och vi hade sett en upprustning i Sverige som inte ens du, med din livliga fantasi, hade kunnat drömma om. Det hade stått stridsvagnar i varje gatuhörn, från Ystad till Treriksröset. CIA och Nato hade haft hela Kungsholmen som samarbetscentral.
Lägg ner ditt dravel, det finns NOLL substans i det.
Jag säger inte att det är omöjligt ATT det kan ha begåtts av dem. Jag säger att det finns inte, absolut zero bevis för det!
Däremot finns det ett hav att ösa ur ifall du kollar från den andra stranden. Men det är du säkert medveten om, därav ditt trummande?