2020-07-19, 23:15
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
haha okej, köper det. // fd. missbrukare

tur att smittspårningsansvaret i sverige ligger hos den enskilda individen då och att vi i sverige är så bra på att följa rekommendationer.. slutsatsen borde vara att sveriges smittspårning kommer bli succé när vi tillåts göra den på egen hand!

vänta, ska bara ringa alla jag hånglade med i helgen och berätta att jag fått covid // rebecka 19 år
Då har inte Rebecka följt FHMs råd att inte skapa nya bekantskaper den här sommaren.
Citera
2020-07-19, 23:17
Avslutad
Citat:
1,7 miljarder varje dag för att hålla skolorna stängda? inte en chans, det där är en hittepåsumma som är gjord för att avskräcka från skolstängning.

garanterat har man räknat på att alla barn i hela landet tvingas vara hemma och att alla föräldrar som följd av det inte kan jobba.

men gissa vad, barnen som sprider är högstadie och gymnasiebarn, och då kan man vara ensam hemma = föräldrarna kan jobba = det skulle kosta 0 kronor

i alla fall närmare gratis än nån hittepåsumma som 1.7 miljarder per dag för att stänga skolan

100% att man anlitar pwc, säger "hej vi behöver en dyyyyyr siffra på vad det kostar att stänga skolan"

"ok norge, här får ni.. vi har räknat att det kommer kosta er 1.7 miljarder per dag"

nästa dag..

VARNING, KOSTNADEN FÖR STÄNGDA SKOLOR FÖR HÖG! EJ GENOMFÖRBAR!

men vet du vad, I call bullshiTT
Det är norska statistikbyrån som har räknat på det.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/debatt-om-det-var-ratt-att-stanga-norska-skolor/
Citera
2020-07-19, 23:20
Medlem
Citat:
det gör inte heller ont att fastna på ett tågspår med vetskapen om att ett x2000 kommer köra över en inom 20 minuter..

det gör inte heller ont att bli dömd till döden som oskyldig och sedan hängas..

finns många otrevliga sätt att dö på, som inte utsöndrar fysisk smärta.. men det gör det inte trevligare.

boom, fuck, yes, där satt den

Du har inte så mycket vetskap om något med hyggligt mycket morfin i kroppen.
Citera
2020-07-19, 23:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag förstår vad du skriver och jag förstår ditt resonemang om hur barn i normala fall är stora spridare av olika typer av smittor och sjukdomar etc. Men både i Danmark och Norge var det politiska beslut att stänga skolorna. I Norge rekommenderade inte Folkhälsoinstitutet att skolorna skulle stängas och i efterhand säger man att stängningen av skolorna gjort mycket lite av smittspridningen. I Sverige stängde vi inte skolorna och jag hittar i vart fall inget belägg för att skolorna i Sverige varit en grund för stor spridning av att föra smittan vidare. Att lärare inte är hårdare drabbade än normalsvensken att få covid 19 tycker jag ger ett visst stöd för det.

https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-larare-loper-mindre-covid-19-risk-an-andra-0

Sedan ska också tilläggas att många förskolor bara haft halva beläggningen eller mindre av barn under våren vilket beror på att barn ska hållas hemma vid minsta symptom. Det har räckt att barnen varit lite snuviga så har personalen ringt på föräldrarna som fått hämta barnen. Fullt förståeligt.

Det jag skulle vilja ha i så fall är någon form av belägg att den svenska skolan varit en stor källa för smittspridning i landet. Sådant går inte att mörka och det finns inget som tyder på att det varit så.

Om läraren nyser på undersköterskan på bussen, som i sin tur nyser på ekonomiassistenten, som hostar på ingenjören osv osv, så kommer du inte hitta att lärare är värre drabbade. Vad som däremot sticker ut är den enormt mycket större samhällsspridningen och dödstalen i Sverige jämfört med grannländer, som alla valde att stänga skolorna.

Utfallet i detta diagram är svårt att förklara bort.
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE

Det är också lite märkligt att antalet sjukhusinläggningar för Covid 19 började falla på allvar ungefär som vi tog sommarlov + inkubationstid. Om man inte tror på att skolorna bidrog till detta. Vad har man då för alternativ förklaring? Jag har inte hört någon trovärdig anledning än så länge. Det är ju inte så att svenskar reser 10 gånger mer till Alperna än danskarna exempelvis. Berodde det på att bara Sverige har brister i äldreomsorgen skulle inte andelerna i olika ålderskategorier vara närmast identiska i de olika länderna. Sådant resultat får vi bara om vi har mer samhällsspridning och varför har vi då det? En minsta gemensamma nämnare kan vara just skolorna, vilket också stämmer rätt väl med den koreanska studien som det länkats till här i tråden.
Citera
2020-07-19, 23:27
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det är norska statistikbyrån som har räknat på det.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/debatt-om-det-var-ratt-att-stanga-norska-skolor/

som jag trodde, en rapport som är framtagen för att man inte vill stänga skolorna..

Huvuddelen, drygt 1,4 miljarder per förlorad skoldag, är den sammanlagda, förväntade minskningen av livsinkomsten för dem som nu går miste om utbildning. Lär man sig mindre kommer man också, i genomsnitt, att tjäna mindre pengar under sitt yrkesliv, är det enkla antagandet.

allså jag skrattar ihjäl mig..

och dessutom har man räknat med alla barn, vilket inte behövs.. även om alla barn sprider, så är småttingar inga stora spridare, och dom sprider framförallt inte vidare på samhället.

mellanstadie, högstadie, gymnasie däremot... sprider smitta... sprider på stan... sprider hemma

men, klarar sig själv hemma = föräldrar kan jobba

= 0kr

ingen 1.7 miljarder pga utebliven pension och sån bullshit

Finns det då inga samhällsekonomiska vinster av de restriktioner som införts för att hejda coronasmittan? Jodå, så kan det vara – men det har Sturla Løkken och hans kollegor inte tagit hänsyn till i sina beräkningar, det är de öppna med i rapporten.

nädu störda løken, tillbaka till skrivbordet och räkna lite mer
Senast redigerad av AndersTengell 2020-07-19 kl. 23:31.
Citera
2020-07-19, 23:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
haha okej, köper det. // fd. missbrukare

tur att smittspårningsansvaret i sverige ligger hos den enskilda individen då och att vi i sverige är så bra på att följa rekommendationer.. slutsatsen borde vara att sveriges smittspårning kommer bli succé när vi tillåts göra den på egen hand!

vänta, ska bara ringa alla jag hånglade med i helgen och berätta att jag fått covid // rebecka 19 år

Ha ha!

Får mig nästan att tänka på det här. Inte lätt att lyckas med den smittspårningen...

https://www.youtube.com/watch?v=Kb3M_ha95Wk
Citera
2020-07-19, 23:29
Medlem
Citat:

men gissa vad, barnen som sprider är högstadie och gymnasiebarn, och då kan man vara ensam hemma = föräldrarna kan jobba = det skulle kosta 0 kronor

Med tanke på hur enkelt allt är i din värld undrar jag varför vi enligt dig överhuvudtaget har skolan? Barnen kan ju plugga själva ensamma hemma..

Därutöver tycks det inte i din värld behöva några föräldrar heller utan fixar tillvaron på egen hand.

Billilgt, enkelt, simpelt, genialt.

Märkligt att ingen av våra myndigheter har nappat på din idé?

P.S. Det märkligt tydligt att du inte har några egna barn.. än mindre erfarenhet på den fronten.
Citera
2020-07-19, 23:32
Avslutad
Citat:
som jag trodde, en rapport som är framtagen för att man inte vill stänga skolorna..

Huvuddelen, drygt 1,4 miljarder per förlorad skoldag, är den sammanlagda, förväntade minskningen av livsinkomsten för dem som nu går miste om utbildning. Lär man sig mindre kommer man också, i genomsnitt, att tjäna mindre pengar under sitt yrkesliv, är det enkla antagandet.

allså jag skrattar ihjäl mig..

och dessutom har man räknat med alla barn, vilket inte behövs.. även om alla barn sprider, så är småttingar inga stora spridare, och dom sprider framförallt inte vidare på samhället.

mellanstadie, högstadie, gymnasie däremot... sprider smitta... sprider på stan... sprider hemma

men, klarar sig själv hemma = föräldrar kan jobba

= 0kr

ingen 1.7 miljarder pga utebliven pension och sån bullshit
Vad menar du att man tog fram den för att man inte vill stänga skolorna, Norge ville ju visst stänga skolorna och gjorde det också?
Citera
2020-07-19, 23:37
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha!

Får mig nästan att tänka på det här. Inte lätt att lyckas med den smittspårningen...

https://www.youtube.com/watch?v=Kb3M_ha95Wk

haha ja men det är ju precis så det kommer fungera!

det finns ju inte en chans i helvetet att folk kommer göra smittspårning på eget bevåg..

jo, en del såklart, men majoriteten kommer skita i det och bara gå in på 1177 och klicka i rutan att smittspårning är genomförd.

tydligen om man testat positivt och inte klickar i rutan, så kan man bli uppringd av en arg tant från 1177

det är verkligen helt otroligt.
Citera
2020-07-19, 23:45
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad menar du att man tog fram den för att man inte vill stänga skolorna, Norge ville ju visst stänga skolorna och gjorde det också?

nej dom ville inte stänga.. det höll på att gå åt helvete så dom tvingades stänga, annars hade det sett ut som i sverige!
Citera
2020-07-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
För den svenska eliten finns det ingen palliativ vård eller dödshjälp eftersom de kan betala och fixa alternativvård utanför våra svenska landsting.
När du fick mothugg förra gången angående palliativ vård så tyckte du det blev så pass obekvämt att du bad att de som argumenterade emot dig skulle starta nya trådar om palliativ vård istället. Och vad gör du nu? Fortsätter kasta ur dig felaktigheter och lögner om palliativ vård. Kan du inte sluta med det nu? Skäms på dig!
Citera
2020-07-19, 23:54
Avslutad
Citat:
nej dom ville inte stänga.. det höll på att gå åt helvete så dom tvingades stänga, annars hade det sett ut som i sverige!
Nej, de stängde skolorna och sen fick statistikbyrån i uppdrag att räkna i efterhand på vad det hade kostat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in