2020-07-19, 22:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror också att öppna skolor driver smittan trots att FHM bedyrat motsatsen. Vad de grundar sin hållning på känns dock väldigt oklart.

Man kan ju se att våra grannländer tidigt stängde ned skolor och därigenom fick kontroll över smittan och kunde isolera och smittspåra. Sverige som inte stängde ned skolor fick omgående högre samhällspridning och 10-15 gånger fler döda. Nu är det sommarlov och antalet smittade tycks gå ned men inte i den takt som ktävs för att det ska kännas säkert att öppna skolorna om 3-4 veckor. Jag tror dessvärre den andra vågen kommer i höst och skolorna kommer spela en central roll i detta. Statsministern lär väl i vanlig ordning slå ifrån sig och säga att vi aldrig såg det komma..., eller vad tror ni?
Menar du på fullt allvar att det var för att vi inte stängde våra skolor som vi har 10 till 15 gånger fler döda än våra grannländer? Norges motsvarighet till Folkhälsomyndigheten sa i efterhand att de bedömer att stängningen av skolor i stort sett inte påverkat smittspridningen någonting och att de därför kunde varit öppna. Berätta hur du resonerar och ge gärna lite fakta på hur skolan skulle ha varit en så stor källa till smittspridning utan att någon märkt det ens.
Citera
2020-07-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Menar du på fullt allvar att det var för att vi inte stängde våra skolor som vi har 10 till 15 gånger fler döda än våra grannländer? Norges motsvarighet till Folkhälsomyndigheten sa i efterhand att de bedömer att stängningen av skolor i stort sett inte påverkat smittspridningen någonting och att de därför kunde varit öppna. Berätta hur du resonerar och ge gärna lite fakta på hur skolan skulle ha varit en så stor källa till smittspridning utan att någon märkt det ens.

Enligt en nyligen genomförd studie i Korea så sprider barn som är yngre än tio år gamla inte viruset särskilt mycket. Förmodligen pga att deras lungor är små och de andas inte så hårt sant för att de är korta så virusmolnet har nära till marken så att säga.

Högstadieelever och uppåt däremot sprider viruset minst lika mycket som vuxna. Du får googla om du vill hitta studien (säger det redan innan jag får den klassiska WT-uppmaningen ”Källa?”). Detta är nämligen en diskussion, inte en vetenskaplig artikel eller senatsutskottsförhör.
Citera
2020-07-19, 22:14
Medlem
Citat:

Samma sak i Finland. Man drog på sig helt onödiga kostnader genom att stänga skolor utan att det påverkade smittspridningen. Hade man haft lite mer is i magen skulle inte efterräkningarna blivit så gigantiska för samhället.
Citera
2020-07-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur går det ihop?
När man har fått tillräckligt mycket morfin kvävs man.
Citera
2020-07-19, 22:16
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:

barnen är extrema smittspridare, speciellt i mellan och högstadiet.

är en person i klassen smittad och man sitter i samma rum 5-8 timmar per dag 5 dagar i veckan, delar toalett under skoltid och med tanke på dagens relativt stora klasser.. då kan du ge dig fan på att resten av klassen ganska snabbt drar på sig smittan.

smittspridningen i skolmiljö borde alltså vara stor, den går det mellan klass till klass.. kanske har du språk eller idrott på samma ställe som en annan skola. plötsligt går smittan på nästa skola. osv.

problemet (i närtid) är ju inte att barnen blir smittade, även om det är illa på sikt.. problemet är att barnen drar hem smittan till sina föräldrar, som drar den till sina arbeten eller släktingar. och sen är karusellen igång.
Citera
2020-07-19, 22:18
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Samma sak i Finland. Man drog på sig helt onödiga kostnader genom att stänga skolor utan att det påverkade smittspridningen. Hade man haft lite mer is i magen skulle inte efterräkningarna blivit så gigantiska för samhället.

hur vet du det? finland har väl klarat sig mycket bättre?

säger inte att det är enbart pga stängda skolor, men hur kan du utesluta det?
Citera
2020-07-19, 22:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Enligt en nyligen genomförd studie i Korea så sprider barn som är yngre än tio år gamla inte viruset särskilt mycket. Förmodligen pga att deras lungor är små och de andas inte så hårt sant för att de är korta så virusmolnet har nära till marken så att säga.

Högstadieelever och uppåt däremot sprider viruset minst lika mycket som vuxna. Du får googla om du vill hitta studien (säger det redan innan jag får den klassiska WT-uppmaningen ”Källa?”). Detta är nämligen en diskussion, inte en vetenskaplig artikel eller senatsutskottsförhör.
Så kan det vara. En sak som framkommit är att det inte är större risk för lärare att drabbas av smittan än för andra, trots att skolorna hållit öppna. Det är värre för t.ex. bussförare som har mycket större risk att bli smittade. Sen tänker jag att barn som får vara hemma från skolan ändå träffar kamrater och har svårt att hålla social distans.

https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-larare-loper-mindre-covid-19-risk-an-andra-0
Citera
2020-07-19, 22:19
Medlem
HGs avatar
Det du upplever är precis det som jag också upplever i denna så kallade COVID.19 kris.

Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag misstänker att väldigt många i det här landet har väldigt lite kunskap om viruset. De orkar inte ta till sig information. De förmår inte ta till sig information eller de vill helt enkelt inte ta till sig någon information.

När jag brukar nämna att jag anser att FHM har skött sig katastrofalt dåligt och att Tegnell borde ha avgått för flera månader sedan, så brukar jag få motfrågan: är du SD?

När jag påpekar att Sverige kommer att passera Italien snart i antal döda per capita som det fjärde mest drabbade landet i Europa, så vill man inte gärna tro mig.

När jag dessutom för fram att Sverige är det hårdast drabbade landet i Europa vad gäller antalet smittade per capita, så blir jag anklagad för att sprida konspirationsteorier
Citera
2020-07-19, 22:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
barnen är extrema smittspridare, speciellt i mellan och högstadiet.

är en person i klassen smittad och man sitter i samma rum 5-8 timmar per dag 5 dagar i veckan, delar toalett under skoltid och med tanke på dagens relativt stora klasser.. då kan du ge dig fan på att resten av klassen ganska snabbt drar på sig smittan.

smittspridningen i skolmiljö borde alltså vara stor, den går det mellan klass till klass.. kanske har du språk eller idrott på samma ställe som en annan skola. plötsligt går smittan på nästa skola. osv.

problemet (i närtid) är ju inte att barnen blir smittade, även om det är illa på sikt.. problemet är att barnen drar hem smittan till sina föräldrar, som drar den till sina arbeten eller släktingar. och sen är karusellen igång.
Inget tyder på att skolan varit någon stor smittspridare. Det borde i så fall finnas belägg för det. Några skolor har drabbats hårt, men då har de vanligen stängts som beslut av skolan eller kommunen. Men generellt har det inte varit några stora problem och som sagt, lärare har inte drabbats hårdare av smittan än vad som är normalt. Det är värre för bussförare t.ex.
Citera
2020-07-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag misstänker att väldigt många i det här landet har väldigt lite kunskap om viruset. De orkar inte ta till sig information. De förmår inte ta till sig information eller de vill helt enkelt inte ta till sig någon information.

När jag brukar nämna att jag anser att FHM har skött sig katastrofalt dåligt och att Tegnell borde ha avgått för flera månader sedan, så brukar jag få motfrågan: är du SD?

När jag påpekar att Sverige kommer att passera Italien snart i antal döda per capita som det fjärde mest drabbade landet i Europa, så vill man inte gärna tro mig.

När jag dessutom för fram att Sverige är det hårdast drabbade landet i Europa vad gäller antalet smittade per capita, så blir jag anklagad för att sprida konspirationsteorier

Vi har ju en annan strategi. Vi vill ha mer smittade i tron på att detta kommer pågå länge. Så varför göra något slags bokslut nu?

Gällande Italiens siffror då får du lägga på en 40%. Sverige kanske 10%. Och sluta använda rapporterade dödsfall. Det är överdödlighet som betyder något. Olika strategier får långt gående sidoeffekter, och datakvaliteten är usel. Så överdödlighet speglar totaleffekten, fast om man ska vara något krass är det enda som betyder något måttet QALY.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror också att skolorna kommer att stängas i höst. Hoppas och tror att mycket kommer att stängas i Sverige under hösten. Äntligen.

Vadå äntligen? Det ska till något helt makalöst för att det ska stängas under hösten. Jag kan förstå varför universitet och vuxenutbildningar kommer ta det fortsatt lugnt under hösten och återgå till campusverksamhet med försiktighet. Men grundskolorna, nej.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Var har du fått det ifrån att man inte ska uppge källa i en diskussion? Ska folk googla efter dina påhittade källor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in