2020-07-19, 17:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Dessvärre fanns inte ens en ambition att testa. Det var en flagrant missbedömning som tyvärr visade sig ödesdiger för tusentals svenskar och deras anhöriga.
Spelar ingen större roll om det fanns en ambition eller inte. Det fanns inga möjligheter oavsett. Visst hade tegnell kunnat sagt att vi måste testa alla men det hade inte gått ändå. Han är vetenskapsman och vet vad han har att förhålla sig till.
Citera
2020-07-19, 17:16
Medlem
Sooks avatar
Något sjukvården måste bli bättre på är att informera om var folk ska ta sig med olika åkommor. Det är på tok för många som åker till ”fel” ställe. Tex fel akut eller liknande. Men det är också många som inte alls söker sig till sjukvården för det är för krångligt att få en tid eller så tror man det är för krångligt.

I början av coronan informerades dessutom folk om att hålla sig hemma trots att man var sjuka.
Citera
2020-07-19, 17:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nja. Smittan tog aldrig fart i Skåne. Den har varit på en konstant låg nivå. Det är egentligen bara Stockholm som haft en riktig peak, möjligtvis Västra Götaland också.

Titta på IVA-siffrorna om du inte tror mig.

Vill påpeka att jag också är lite skeptisk till att det sjunkit i Stockholm enbart på grund av immunitet. Jag tror dock det spelat en viss roll.

Jag har kollat på c19.se. 25 på IVA i Skåne när det var som värst o nu är det 3 på IVA där

Så Skåne har haft liknande utveckling som resten av landet men med kanske en fjärdedel smittade per capita jämfört med Stockholm.

IVA har fallit till nästan en tiondel utan nån immunitet att tala om i Skåne vilket visar att nedgången inte har med nån flockimmunitet att göra.
Citera
2020-07-19, 17:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Spelar ingen större roll om det fanns en ambition eller inte. Det fanns inga möjligheter oavsett. Visst hade tegnell kunnat sagt att vi måste testa alla men det hade inte gått ändå. Han är vetenskapsman och vet vad han har att förhålla sig till.
Om man bestämmer sig för att något inte kommer att fungera så är det självklart att det inte kommer att fungera. Typiskt svenskt syltryggeri att ta ut förlusten i förskott så att man kan skylla ifrån sig senare. Hade svensken haft mer ryggrad och mindre fitta hade situationen sett annorlunda ut nu.

Jag förstår att vi inte hade någon beredskap överhuvudtaget, men jag kan inte acceptera att så många svenska manfittor är okej med det. Varför inte kräva ansvar istället för att nicka bifall med öppen mun som en efterbliven?
Citera
2020-07-19, 17:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
En annan intressant grej med Skåne, dom har en annan mutationstyp än den i Sth. Kollar man på diagrammen ser det ut som om Sth:s-modellen bara tar sig ner till Halland, där sen den andra mutationen i stället leder. Frågan är om denna "version" kom via bron...?

Se sid 17 för data: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/ebbcb3e865eb4e7d8cbe195859c544d7/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19.pdf

Ja, Köpenhamn är ju största orten i regionen och har även flygplatsen Kastrup som servar hela Skåne. Så fullt rimligt att Skåne fått mycket över bron.

Reser troligen mycket färre folk mellan Malmö Stockholm än Malmö Köpenhamn

Detta är troligen en stor förklaring till Skånes låga siffror. Kastrup stängde tidigt. Alla större evangemang som melodifestivalen mm som hölls i Köpenhamn ställdes in eller kördes utan publik. Skåne följde Danmark o skyddade äldreboende tidigare mm
Citera
2020-07-19, 17:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
I mars trodde du på minst 50 000 döda, tycker du att tråden borde ta dina ”prognoser” på allvar?

Jag gör inga prognoser så det är inget problem. Lyssnade på svenska o brittiska forskare o återgav resultatet av deras modeller.

Förmodar att du inte litar på Karolinska o KTH nu ?
https://fof.se/artikel/simulering-visar-80-000-doda-i-covid-19-i-sverige
Citera
2020-07-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Man hade haft åtminstone en månad på sig att börja dra igång testning i större skala (efter WHO:s rekommendationer). Så den ursäkten håller inte.
Citera
2020-07-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om korrekt så bådar det inte gott för hösten.

Länk till studien:
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article

Verkar ju då troligt att Sverige kommer få stänga gymnasium och universitet åter igen någon gång i vinter.
Citera
2020-07-19, 17:47
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Verkar ju då troligt att Sverige kommer få stänga gymnasium och universitet åter igen någon gång i vinter.

Ja, jag hoppas att hela Sverige stängs framemot hösten.
Citera
2020-07-19, 17:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om man bestämmer sig för att något inte kommer att fungera så är det självklart att det inte kommer att fungera. Typiskt svenskt syltryggeri att ta ut förlusten i förskott så att man kan skylla ifrån sig senare. Hade svensken haft mer ryggrad och mindre fitta hade situationen sett annorlunda ut nu.

Jag förstår att vi inte hade någon beredskap överhuvudtaget, men jag kan inte acceptera att så många svenska manfittor är okej med det. Varför inte kräva ansvar istället för att nicka bifall med öppen mun som en efterbliven?
Oavsett vad du skriver så saknades det möjlighet att testa. Inte bara i Sverige utan i större delen av världen. Så även om alla svenska män varit lika coola som du så hade det inte fungerat ändå.
Citera
2020-07-19, 17:49
Medlem
Korea rapporterar att barn mellan 10 till 19 kan sprida Corona lika mycket som äldre, stor risk att skolungdomar kommer öka smittan till hösten här i Sverige.
Citat:
"A large new study from South Korea offers an answer: Children younger than 10 transmit to others much less often than adults do, but the risk is not zero. And those between the ages of 10 and 19 can spread the virus at least as well as adults do."

https://twitter.com/killedbyproxy/status/1284636147017306114
Citera
2020-07-19, 17:49
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man hade haft åtminstone en månad på sig att börja dra igång testning i större skala (efter WHO:s rekommendationer). Så den ursäkten håller inte.
Jasså, det är inte så att du förvanskar sanningen lite nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in