Citat:
Ursprungligen postat av
T5chrille
Hej jag köpte nyligen ett privat blodprov på werbles där såg jag att mitt tsh hade sjunkit något i jämförelse förut då det låg på 4,75 och detta var för 1 år sedan. Men nu ser mina prover ut så här T4 12 tsh 1,92 och t3 4,5 och s-tpoak 43 lite väl högt<5,6 är det någon vet vad dom här prover säger ??? Och jag har fortfarande kvar mina symptom som dålig aptit och illamående och frusenhet i kroppen och frusenhet i händerna och fötterna och stor trötthet dålig sexlust ont i lederna och muskler.
Du kan inte jämföra TSH på det sättet. Dina prover säger att din hjärna är nöjd med sköldkörtelns insats avseende T4-hormon. Du har nog med hormon i omlopp, av både T4 och T3 (det är så att T4 bryts ned till T3), men att du har antikroppar mot TPO tyder ju på att du har en underliggande autoimmun hypotyreos.
Om du står på behandling med Levaxin är det inga konstigheter, då ligger du möjligen lite högt i TSH där målvärdet brukar vara kring 1,0 för de med behandling. För en utan hypotyreos är TSH inom referens normalt.
Om du har symptom som du beskriver och ingen behandling bör du ta med proverna till läkare på vårdcentral.