2020-06-09, 13:25
Medlem
Hej jag köpte nyligen ett privat blodprov på werbles där såg jag att mitt tsh hade sjunkit något i jämförelse förut då det låg på 4,75 och detta var för 1 år sedan. Men nu ser mina prover ut så här T4 12 tsh 1,92 och t3 4,5 och s-tpoak 43 lite väl högt<5,6 är det någon vet vad dom här prover säger ??? Och jag har fortfarande kvar mina symptom som dålig aptit och illamående och frusenhet i kroppen och frusenhet i händerna och fötterna och stor trötthet dålig sexlust ont i lederna och muskler.
Citera
2020-06-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag köpte nyligen ett privat blodprov på werbles där såg jag att mitt tsh hade sjunkit något i jämförelse förut då det låg på 4,75 och detta var för 1 år sedan. Men nu ser mina prover ut så här T4 12 tsh 1,92 och t3 4,5 och s-tpoak 43 lite väl högt<5,6 är det någon vet vad dom här prover säger ??? Och jag har fortfarande kvar mina symptom som dålig aptit och illamående och frusenhet i kroppen och frusenhet i händerna och fötterna och stor trötthet dålig sexlust ont i lederna och muskler.

Dom reder ut vilken MG dos du ska få, sen eventuellt höja/sänka.
Sen är det alltid viktigt med bra kost speciellt frukt/grönsaker, rätt fetter, ej äta skit och träna minst 3-4x i veckan och bastu så lovar jag du kommer må bättre.
Varit riktigt många löpsedlar senaste tiden om just Sköldkörteln, prova dig fram.
Citera
2020-06-09, 16:52
Medlem
Hej men jag köpte dessa prover på nätet och jag vet inte riktigt hur jag ska göra ska jag ringa vc och säga att jag har köpt ett privat blodprover på nätet och visa dom resultat och höra med dom om vad dom tror om detta. Personligen tror jag att jag har problem med magen någonstans.
Citera
2020-06-09, 17:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Svårt att säga, jag vet inte vad referensvärdena är på T4 och T3. Ditt TSH ligger ju inom referensen i alla fall. Tar du levaxin redan? I så fall kan du be om att få höja dosen lite eller be att få testa att komplettera med Lio. Många säger att det gör världens skillnad, bla jag själv.

Ligger allt inom referensen så kan det bli svårt att få en läkare att hjälpa en tyvärr. De skiter oftast i kliniska symptom. Säger att det måste sitta i skallen om testresultaten inte kommer tillbaka totalt abnormala.
Citera
2020-06-10, 18:09
Medlem
Kolla upp ditt kortisol, i alla dina otaliga trådar har du symptom som mycket väl kan tyda på på lågt kortisol.
Citera
2020-06-10, 19:12
Medlem
Man brukar brukar bli populär på sin vårdcentral genom att beställa privata analyser på prover läkarna inte vill om/kontrollera och sedan ringa och be om en förklaring på hur svaret ska tolkas. Om du inte redan fått så lär ju diagnosen lågbegåvad tillskrivas tillsammans med den 50tionde diagnosen av hälsoångest.
Citera
2020-06-10, 19:22
Medlem
mfmxs avatar
En läkare hos stället du köpte testet (werlabs?) ska ju tolka provet och skriva vad det betyder.
Citera
2020-07-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille

Du kan inte jämföra TSH på det sättet. Dina prover säger att din hjärna är nöjd med sköldkörtelns insats avseende T4-hormon. Du har nog med hormon i omlopp, av både T4 och T3 (det är så att T4 bryts ned till T3), men att du har antikroppar mot TPO tyder ju på att du har en underliggande autoimmun hypotyreos.

Om du står på behandling med Levaxin är det inga konstigheter, då ligger du möjligen lite högt i TSH där målvärdet brukar vara kring 1,0 för de med behandling. För en utan hypotyreos är TSH inom referens normalt.

Om du har symptom som du beskriver och ingen behandling bör du ta med proverna till läkare på vårdcentral.
Citera
2020-07-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spesh
Kolla upp ditt kortisol, i alla dina otaliga trådar har du symptom som mycket väl kan tyda på på lågt kortisol.

Tänkte skriva samma sak. Kortisol måste kollas, även testosteron och prolaktin samt järn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback