Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-19, 15:13
Medlem
Jag kanske är otydlig så jag förtydligar. Av de "uppslag" polisen jobbat med finner jag Stig Engström som ett högst trovärdigt alternativ. Annars är gärningsmannen okänd. Jag tillhör dock de som tror att han figurerar i undersökningen.
Citera
2020-07-19, 15:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Ja, någon måste göra den bedömningen. Mängden kan bli besvärande.

Möjligen skapas två högar:
Konspiration med flera attentatsmän = Pappersåtervinningen
Ensam, okänd GM = Arkiveras, för åtgärd, ifall trycket från allmänheten blir för tung.

Båda,föranleder ett mottagarsvar: " Vi utreder ärendet enligt§ xxxx och återkommer om vi behöver ytterligare information"

De kunde ha lagt till, i svaret, att vederbörande inte behöver ställa in semestern, i väntan, men undviker p.g.a. underhållningsvärdet.

Jo det är väl tyvärr den tragikomiska sanningen. Alla som tänker attentatsgrupp är faktiskt inte överspända foliehattar med trista liv.

PU har missat nåt väsentligt menar jag. Slutsatsen "ingen visste att de skulle gå bio alltså finns bara alternativet tillfällighetsmord " är mycket tveksam.

Man ska nog inte nöja sig med uttrycket fantasilöst utan man ska säga oprofessionellt.

De utredningar PU gjort kring konspirationer har tydligen kapsejsat. Det behöver inte alls betyda att konspiration kan uteslutas.

Vi har i 34 år studerat en serie misslyckanden. Det betyder faktiskt att de inte klarar sitt uppdrag oavsett vem de kastar in.

Det grundläggande tankefelet har låst utredningen i ett enda spår. Om det är fel fortsätter de ändå på samma spår.

Det är ett mycket mänskligt beteende men det är också hopplöst fel för den som vill nå resultat.

Svensk polis klarar inte det här. FBI (typ) skulle ha kopplats in direkt med betydande inflytande över alla åtgärder. Då hade inte HH tillåtits snubbla och förstöra utredningen.

Ölvebro? Nej nej.
Citera
2020-07-19, 15:25
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag har hela tiden sagt att av de kända spåren så är han det troligaste alternativet. Annars är gärningsmannen okänd.

Citat:
Jag kanske är otydlig så jag förtydligar. Av de "uppslag" polisen jobbat med finner jag Stig Engström som ett högst trovärdigt alternativ. Annars är gärningsmannen okänd. Jag tillhör dock de som tror att han figurerar i undersökningen.

20% direkt efter presskonferensen och det är nog en snabbt minskande siffra tror som du.

Vi kan inte göra annat än försöka komma fram till en lösning vi är bekväma med. För SEs del så har jag kommit runt honom för länge sen.

Vi blir alla saliga på vårt och nu hjälper myndigheterna oss att "maska bort" sånt som kan peka i annan riktning än SE. Jag önskar jag var lika godtrogen som du så kunde jag också släppa detta och gå vidare.
Citera
2020-07-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
20% direkt efter presskonferensen och det är nog en snabbt minskande siffra tror som du.

Vi kan inte göra annat än försöka komma fram till en lösning vi är bekväma med. För SEs del så har jag kommit runt honom för länge sen.

Vi blir alla saliga på vårt och nu hjälper myndigheterna oss att "maska bort" sånt som kan peka i annan riktning än SE. Jag önskar jag var lika godtrogen som du så kunde jag också släppa detta och gå vidare.

Är man godtrogen för att man har en åsikt baserat på spridda vittnesmål och tillgängliga fakta? Tänk om det skulle visa sig vara Skandiamannen, vad säger du då? Det allra bästa vore om de upplysta som skriver här lägger fram historien som visar hur det gick till. Och då utan spekulationer och med stenhårda bevis.
Citera
2020-07-19, 15:39
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Är man godtrogen för att man har en åsikt baserat på spridda vittnesmål och tillgängliga fakta? Tänk om det skulle visa sig vara Skandiamannen, vad säger du då? Det allra bästa vore om de upplysta som skriver här lägger fram historien som visar hur det gick till. Och då utan spekulationer och med stenhårda bevis.

Det KP presenterade var väl just spekulationer helt utan bevis?

Att PU då ska sitta och maska bort att deras poliskollegor är högerextremister innan de släpper förhören tycker jag ger dålig smak i munnen!

Då blir det ju bra vatten på kvarnen att nazistsympatier ska "raderas".

Historieförfalskning har detta kallats i länder som hållit på med detta innan.

Nu vet i alla fall jag att polisen döljer något!

https://drive.google.com/file/d/1nJ3nnHQ3SL0U4O9I9PtPXt8-XyUrtBz3/view

klicka om ni törs... Det är ordet "nazisthjälm" som är ett av det mest censurerade ordet i förhöret.
Citera
2020-07-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Hur minns du 1986?

Stämningen?

Hur upplevdes MOP för dig?

Ja, hur minns jag 1986..?

Jag är från Sumpan, bodde där då, underbar stad.
Minns den tiden som väldigt bra, hela min uppväxt tyckte jag var bra.
I mina ögon tycker jag att det var mycket tack vare Sossarna som det var bra att växa upp under 1970-1980-talet.

Specifikt 1986:
Challenger olyckan I Januari 86 var ju nåt som fick mig att sätta biran i strupen då jag satt i Åre och kollade Live..

MOP
Jag brukade lyssna varje lördagmorgon på radioprogrammet 'På Håret' (nyhetssatiriskt program, mycket roligt) och Lördag 1/3 (ännu inte hört om MOP) när jag slog på radion och de sade att Palme hade mördats tänkte jag att nu har de gått 'liiite långt', insåg snart att det var en riktig nyhetssändning..

Men, då var det ju inte som idag med internet, mail osv.
Man kunde ju bara få nyheter via TV, radio och tidningar..

Tyckte det var väldigt tråkigt att Olof Palme blev mördad, jag tyckte han var en otroligt duktig och karismatisk människa och politiker som någon annan nämnde i tråden nyligen, oavsett var man står politiskt sett!
Citera
2020-07-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det KP presenterade var väl just spekulationer helt utan bevis?

Att PU då ska sitta och maska bort att deras poliskollegor är högerextremister innan de släpper förhören tycker jag ger dålig smak i munnen!

Då blir det ju bra vatten på kvarnen att nazistsympatier ska "raderas".

Historieförfalskning har detta kallats i länder som hållit på med detta innan.

Nu vet i alla fall jag att polisen döljer något!

klicka om ni törs... Det är ordet "nazisthjälm" som är ett av det mest censurerade ordet i förhöret.

"Nu vet i alla fall jag att polisen döljer något"

Nej, du spekulerar.

Jag tar det en gång till, det finns inga bevis mot Skandiamannen. Det har jag inte heller sagt. Min uppfattning är att han av de kända spåren är ett av de trovärdigare. För min del är det mer substans i det än allehanda teorier om Mossad, älskarinnor, Lisbeth Palme osv. Eftersom att det inte finns några bevis mot någon så blir allt spekulationer och då får man bedöma trovärdigheten. Jag tycker att Christer Pettersson och Skandiamannen känns mer sannolika än de övriga "uppslagen".
Citera
2020-07-19, 15:49
Medlem
Davys avatar
Citat:

Men det finns ingen här som vet hur det gick till och har bevis det.

Det finns inga bevis mot SE. Punkt slut. Sen kan man vara helt övertygad om att det är han, det köper jag. Men det skapas inte mer bevis för det.

Dra SE inför rätta och det skulle bli det största haveriet vi någonsin har skådat.

Finns ju folk som tror att OP beordrade mordet på sig själv för att han hade AIDS. Jag kan inte bevisa att det inte är så. Betyder det då att det är sant?
Citera
2020-07-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Men det finns ingen här som vet hur det gick till och har bevis det.

Det finns inga bevis mot SE. Punkt slut. Sen kan man vara helt övertygad om att det är han, det köper jag. Men det skapas inte mer bevis för det.

Dra SE inför rätta och det skulle bli det största haveriet vi någonsin har skådat.

Finns ju folk som tror att OP beordrade mordet på sig själv för att han hade AIDS. Jag kan inte bevisa att det inte är så. Betyder det då att det är sant?

Jag har inte heller sagt att det finns bevis mot Skandiamannen, det har jag skrivit ett flertal gånger. Min uppfattning är att han bland de kända spåren är ett av de trovärdigare, betydligt mer sannolikt än Mossad,FBI osv. Eftersom att allt är spekulationer vänder jag mig mot att man är godtrogen så fort man köper något från officiellt håll. Dessutom kommer det från personer som inte drar sig för att gå hela vägen tillbaka till 1976 och något möte på en bakgata i Beirut som ska styrka deras tes.
Citera
2020-07-19, 16:07
Medlem
Citat:
Jag har inte heller sagt att det finns bevis mot Skandiamannen, det har jag skrivit ett flertal gånger. Min uppfattning är att han bland de kända spåren är ett av de trovärdigare, betydligt mer sannolikt än Mossad,FBI osv. Eftersom att allt är spekulationer vänder jag mig mot att man är godtrogen så fort man köper något från officiellt håll. Dessutom kommer det från personer som inte drar sig för att gå hela vägen tillbaka till 1976 och något möte på en bakgata i Beirut som ska styrka deras tes.
Har verkligen någon i tråden pekat ut FBI som misstänkt? FBI arbetar nationellt i USA, inte utomlands, det gör en annan förkortning.
Citera
2020-07-19, 16:07
Medlem
Davys avatar
Citat:

Jovisst, men om SE inte är GM vad har det då för relevans att han är mest misstänkt av de kända som befann sig på mordplatsen?

Om SE inte fanns så tycker du alltså KP skulle hängt ut den som är näst mest misstänkt?

Absurt.
Citera
2020-07-19, 16:18
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
"Nu vet i alla fall jag att polisen döljer något"

Nej, du spekulerar.

Jag tar det en gång till, det finns inga bevis mot Skandiamannen. Det har jag inte heller sagt. Min uppfattning är att han av de kända spåren är ett av de trovärdigare. För min del är det mer substans i det än allehanda teorier om Mossad, älskarinnor, Lisbeth Palme osv. Eftersom att det inte finns några bevis mot någon så blir allt spekulationer och då får man bedöma trovärdigheten. Jag tycker att Christer Pettersson och Skandiamannen känns mer sannolika än de övriga "uppslagen".

Det har förvandlats till en statshemlighet som måste svartmarkeras att Tell hade en nazisthjälm i garderoben i sin lägenhet.

Sid 4.... "nazisthjälm" och "hjälm" är svartmarkerade... (Rikets säkerhet? Eller Nazisthjälmens personliga integritet?)

Om du inte fattar att polisen mörkar något här borde du börja fundera på om du ens borde försöka tänka alls utan hjälp eller om du bara är en del av problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in