2020-07-19, 13:30
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är många som har drabbats av permitteringar, det är inget specifikt för kulturarbetare. De borde alltså inte få mer stöd än andra, snarare mindre eftersom de sedan tidigare har dränerat samhället på skattepengar och inte bidragit ekonomiskt för att bygga upp ett skyddsnät.
Du missar att det handlar om den bransch som byggts upp kring kulturen och inte kulturen i sig.

Scenarbetare, ljud- och ljustekniker är hantverksyrken. Hårt slit på obekväma arbetstider, i stressiga (om än glamourösa) miljöer. Deras arbetsplats är konserter, föreställningar, festivaler och event av alla de slag, inte endast inom kultursektorn utan även sport- och förtagsevent med mera.

I ett slag är hela branschen i princip utslagen.

Dessa bör naturligtvis ha samma villkor som andra vad gäller stöd/ersättning, få klara besked om restriktioner och inte diskrimineras jämfört andra branscher med avseende på tillåten mängd besökare.

Visst kan jag principiellt förstå argumentet att det är en 'onödig' sektor, men kom igen. Hur mycket av det vi konsumerar är livsnödvändigt egentligen?
Citera
2020-07-19, 13:36
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
det nya förslaget ska arbetsgivare kunna korttidspermittera personal upp till 80 procent av arbetstiden.

Det är ett förslag och inget som gäller nu, Mp verkar heller inte speciellt pigga på det.

Bolund varnar fuskarna
Per Bolund (MP), finansmarknads- och bostadsminister, berättade att regeringen under de senaste veckorna fått in varningar från visselblåsare som berättat att det finns företag som låtit sina permitterade anställda fortsätta jobba heltid.

– Här vill jag vara väldigt tydlig. Det är skillnad på att missförstå ett system och att missbruka det. Den som fifflar med det här fifflar med skattebetalarnas pengar. Det är viktigt att varje krona går till att bekämpa den här krisen, därför ser vi till att kontrollen av det här systemet skärps, säger Bolund.

Nej, det är inget förslag. Det gäller nu upp till 80% vad jag förstått. Jag tog bara första bästa artikel från google. Du kan omöjligt ha missat att detta har införts
Citera
2020-07-19, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speitmeister
Och jag har grannar som inte har råd med tandvård vart tror du dom vill att pengarna ska gå?

Så jag är snål för att jag tycker pengarna ska gå till andra mer viktiga samhällsfunktioner?

Du kan inte vinna i denna diskussion.

Mina kulturälskande grannar har haft tandvårdsförsäkring länge, varför har inte dina grannar det? Det är ju jätteviktigt! Är dom tillräckligt gamla kan dom nog få gratis tandvård!
Citera
2020-07-19, 13:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Du missar att det handlar om den bransch som byggts upp kring kulturen och inte kulturen i sig.

Scenarbetare, ljud- och ljustekniker är hantverksyrken. Hårt slit på obekväma arbetstider, i stressiga (om än glamourösa) miljöer.

Om det är så dåligt i den branschen är det väl bra om de söker sig till andra branscher. Detta bör alltså inte stöttas.

Citat:
Deras arbetsplats är konserter, föreställningar, festivaler och event av alla de slag, inte endast inom kultursektorn utan även sport- och förtagsevent med mera.

I ett slag är hela branschen i princip utslagen.

Dessa bör naturligtvis ha samma villkor som andra vad gäller stöd/ersättning, få klara besked om restriktioner och inte diskrimineras jämfört andra branscher med avseende på tillåten mängd besökare.

Visst kan jag principiellt förstå argumentet att det är en 'onödig' sektor, men kom igen. Hur mycket av det vi konsumerar är livsnödvändigt egentligen?

Denna tråd handlar om att Jonas vill att kulturarbetare får mer stöd än andra, du har missuppfattat hela tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Nej, det är inget förslag. Det gäller nu upp till 80% vad jag förstått. Jag tog bara första bästa artikel från google. Du kan omöjligt ha missat att detta har införts

Länka då till det stöd du pratar om för detta var bara ett förslag.
Regeringen pratade tidigt om extra stöd pga Covid men jag har inte sett att något sådant har klubbats. Har du kanske blivit lurad av löften?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-07-19 kl. 13:54.
Citera
2020-07-19, 13:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Mina kulturälskande grannar har haft tandvårdsförsäkring länge, varför har inte dina grannar det? Det är ju jätteviktigt! Är dom tillräckligt gamla kan dom nog få gratis tandvård!

Arbetslösa har inte gratis tandvård och det måste rimligen vara viktigare än pyjamasdans.
Citera
2020-07-19, 14:04
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Om det är så dåligt i den branschen är det väl bra om de söker sig till andra branscher. Detta bör alltså inte stöttas.
Det var en livskraftig och lönsam bransch och kommer så bli igen. Resonerar du likadant kring besöksnäringen och andra drabbade sektorer?
Citat:
Denna tråd handlar om att Jonas vill att kulturarbetare får mer stöd än andra, du har missuppfattat hela tråden.
Mer stöd än andra, var läser du det?
Citera
2020-07-19, 14:09
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:

Länka då till det stöd du pratar om för detta var bara ett förslag.
Regeringen pratade tidigt om extra stöd pga Covid men jag har inte sett att något sådant har klubbats. Har du kanske blivit lurad av löften?
Det var ett förslag som röstades igenom.

Den 2 april röstade riksdagen ja till regeringens förslag om ett system för korttidspermittering. Den nya lagen träder i kraft den 7 april, men stödet kan godkännas retroaktivt från 16 mars. Den 27 maj röstade riksdagen även ja till regeringens förslag om att förstärka systemet ytterligare så att arbetstiden kan minskas med upp till 80 procent i maj, juni och juli i år.

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/om-forslaget-korttidspermittering/
Citera
2020-07-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung

Du har noll vettiga argument. Förstår inte ens varför du fortsätter diskutera. Det är bara ge upp!
Citera
2020-07-19, 14:17
Medlem
Citat:

Mer stöd än andra, var läser du det?

Ok... Så varför skrev han då en debattartikel om han inte vill ha en gräddfil för en en viss bransch? Vill Gardell allmänt höja bidragen till alla branscher som drabbats? Nästan alla branscher har drabbats.
Senast redigerad av Speitmeister 2020-07-19 kl. 14:19.
Citera
2020-07-19, 14:27
Medlem
Citat:
[indent][i]....

De konstformerna överlever garanterat ändå och balett, opera och liknande är inte svensk kultur så Sverige behöver knappast stötta detta för att det ska bevaras för eftervärlden.

Men intressant att du tar dig rätten att bestämma vad som ska överleva och vad som inte ska göra det. Det hade varit okej om du stöttade det med dina pengar men inte om du vill stjäla andras pengar för detta.

Inte svensk kultur"??? Det kvittar väl? Det finns ingen
"svensk kultur" som är uppfunnen just i Sverige ändå!
Är t.ex fotboll, hockey och basket uppfunna i Sverige
eller? MEN nog fan är det viktigt att dessa kulturformer överlever och kan anordnas ändå! Håll dig till kobingo du!!

Citat:
[indent][i]....
Nej är man för fin i kanten och tycker lönen är för låg så får man väl avstå men kom då inte och kräv bidrag.

Detta är inte förakt för handikappade, snarare tvärtom eftersom tillgången till personal är viktigt för dem. Det är snarare du som visar förakt för dem när du inte tycker det är självklart att rycka in och jobba med det. Det har rapporterats att äldre har dött av Covid pga att personalen där inte förstår svenska, ryck då in om du kan svenska och gör nytta.

Du är ju löjlig! Inbillar du dig att vara hemtjänstpersonal är så enkelt att vem som helst kan jobba med det?
Citera
2020-07-19, 14:31
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speitmeister
Ok... Så varför skrev han då en debattartikel om han inte vill ha en gräddfil för en en viss bransch? Vill Gardell allmänt höja bidragen till alla branscher som drabbats? Nästan alla branscher har drabbats.
Han pekar på att många i branschen har enskild firma och därmed trillar mellan stolarna. En ändring av förutsättningarna för enskild firma måste ju vara generell över alla näringar, förstås.

Men främst vill han att verksamheten ska få börja rulla igång igen, och inte behöva lida under hårdare restriktioner än andra verksamheter m.a.p. tillåten mängd besökare.

Många gissningar i tråden utifrån en allmän uppfattning om Gardell (jag avskyr karln, btw) och kultursektorn i allmänhet. Läs vad han skriver istället?
Citera
2020-07-19, 14:32
Medlem
Citat:
Arbetslösa har inte gratis tandvård och det måste rimligen vara viktigare än pyjamasdans.

Försäkring borde alla ha! Varför har dom så dåliga tänder? Beror det på sjukdom eller? Stackars dom! Men dom får prata med läkaren på vårdcentralen om detta ju!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in