2020-07-19, 12:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Hm, ja varför inte, om det skulle glädja någon som har det mycket dåligt ställt att få se t.ex Ariana Grande, så varför inte! Det kunde betyda väldigt mycket för den personen. Annars så tar oftast världsartister masspublik, dom dyker bara upp vid speciella tillfällen, och då är biljettpriserna lägre ändå!

Menar du att det har betydelse om kulturarbetarna har masspublik eller inte och hur regelbundet det är? Är det inte kulturarbetarnas uppgift att hitta en affärsmodell som är lönsam?

Men tolkar jag dig rätt att du är för att även världsartister som arrangerar konserter på stora arenor ska få bidrag från staten?
Citera
2020-07-19, 12:22
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Märkligt då att du argumenterar utifrån kulturföretag som drabbas och inte företag som drabbas. Men du anser då alltså att det är fel att kulturen får stöd som inte andta företag som drabbas på samma sätt får.

Känner du till att kulturen har lägre skatt förutom att staten ger ut massor av bidrag också?

Anser du inte att de som arbetar med sådant som nu inte kan utföras har ett eget ansvar att söka andra jobb, t.ex. inom hemtjänsten eller annat som efterfrågas? Eller att de söker andra möjligheter att sälja sina kulturella tjänster?

Alla som i dagsläget inte får erbjuda sina tjänster på grund utav ett temporärt förbud bör kunna få någon form av stöd. Det rör sig ju inte om en naturlig brist på efterfrågan. Vad jag förstått så har de allra flesta sökt alternativa vägar att sälja sina tjänster, men det är inte helt lätt.

Tycker inte att det är rimligt att en t.ex. ljudtekniker ska behöva omskola sig, vad som efterfrågas i artikeln är väl även tydligare information? Den dagen restriktionerna släpps så är ju jobbet tillbaka. I mars trodde väl de flesta att vi skulle vara tillbaka i ett normaltillstånd nu.
Citera
2020-07-19, 12:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Alla som i dagsläget inte får erbjuda sina tjänster på grund utav ett temporärt förbud bör kunna få någon form av stöd. Det rör sig ju inte om en naturlig brist på efterfrågan. Vad jag förstått så har de allra flesta sökt alternativa vägar att sälja sina tjänster, men det är inte helt lätt.

Det låter ju bra men pengarna räcker inte för det och därför får inte företag annat stöd än lån mot ränta. Varför är kulturen viktigare än andra företag som skapar skatteintäkter och välstånd?

Citat:
Tycker inte att det är rimligt att en t.ex. ljudtekniker ska behöva omskola sig, vad som efterfrågas i artikeln är väl även tydligare information? Den dagen restriktionerna släpps så är ju jobbet tillbaka. I mars trodde väl de flesta att vi skulle vara tillbaka i ett normaltillstånd nu.

Varför är inte det rimligt, varför ska inte dessa behöva anpassa sig efter arbetsmarknaden?

Det finns också jobb som inte kräver omskolning, hemtjänsten behöver t.ex. arbetskraft varför inte ta dessa jobb?
Citera
2020-07-19, 12:40
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Det låter ju bra men pengarna räcker inte för det och därför får inte företag annat stöd än lån mot ränta. Varför är kulturen viktigare än andra företag som skapar skatteintäkter och välstånd?

Varför är inte det rimligt, varför ska inte dessa behöva anpassa sig efter arbetsmarknaden?

Det finns också jobb som inte kräver omskolning, hemtjänsten behöver t.ex. arbetskraft varför inte ta dessa jobb?
Har du inte hört talas om permitteringarna som infördes? Det gäller såklart även för kultur/nöjessektorn men det hjälper ju inte den stora andelen frilansare.

För att det just rör sig om en temporär begränsning. Och då det inte givits någon information om när de kan tänkas få återgå till sina jobb blir det naturligtvis svårt att göra någon form av planering. Hade det sagts i mars att de först 2021 skulle få återgå hade det varit rimligare.
Citera
2020-07-19, 12:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Har du inte hört talas om permitteringarna som infördes? Det gäller såklart även för kultur/nöjessektorn men det hjälper ju inte den stora andelen frilansare.

För att det just rör sig om en temporär begränsning. Och då det inte givits någon information om när de kan tänkas få återgå till sina jobb blir det naturligtvis svårt att göra någon form av planering. Hade det sagts i mars att de först 2021 skulle få återgå hade det varit rimligare.

Det är många som har drabbats av permitteringar, det är inget specifikt för kulturarbetare. De borde alltså inte få mer stöd än andra, snarare mindre eftersom de sedan tidigare har dränerat samhället på skattepengar och inte bidragit ekonomiskt för att bygga upp ett skyddsnät.
Citera
2020-07-19, 12:50
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Det är många som har drabbats av permitteringar, det är inget specifikt för kulturarbetare. De borde alltså inte få mer stöd än andra, snarare mindre eftersom de sedan tidigare har dränerat samhället på skattepengar och inte bidragit ekonomiskt för att bygga upp ett skyddsnät.

Med permitteringarna syftar jag på det stödet som staten betalar ut just för att man inte ska behöva avskeda sina anställda på grund utav en temporär händelse.

På vilket sätt har någon som arbetar som ljudtekniker, kompmusiker etc etc inte bidragit till att bygga upp ett skyddsnät? Visa mig gärna de bidrag som de får. Det är yrken i det privata näringslivet med samma villkor som alla andra.
Citera
2020-07-19, 12:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Med permitteringarna syftar jag på det stödet som staten betalar ut just för att man inte ska behöva avskeda sina anställda på grund utav en temporär händelse.

På vilket sätt har någon som arbetar som ljudtekniker, kompmusiker etc etc inte bidragit till att bygga upp ett skyddsnät? Visa mig gärna de bidrag som de får. Det är yrken i det privata näringslivet med samma villkor som alla andra.

Kan du vara mer konkret, exakt vilket stöd tänker du på då?
Citera
2020-07-19, 13:02
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Kan du vara mer konkret, exakt vilket stöd tänker du på då?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/januaripartierna-presenterar-stort-stodpaket-for-arbetsgivare

Dvs att staten går in och täcker upp en mycket stor del av lönekostnaderna för företagen vid permittering.
Senast redigerad av OrangePick 2020-07-19 kl. 13:07.
Citera
2020-07-19, 13:03
Medlem
Citat:
Menar du att det har betydelse om kulturarbetarna har masspublik eller inte och hur regelbundet det är? Är det inte kulturarbetarnas uppgift att hitta en affärsmodell som är lönsam?

Men tolkar jag dig rätt att du är för att även världsartister som arrangerar konserter på stora arenor ska få bidrag från staten?

Jag tycker det är viktigt att dom klassiska konsterna, även dom resurskrävande, överlever, till skillnad från dig, och det gör dom inte utan kulturbidrag! Världsartister likt Ariana Grande, Justin Bieber eller Asap Rocky klarar sig ändå, dessa artister behöver väl Inga bidrag heller, men det är jätteviktigt att dom musikgenrer dessa representerar överlever dom med!
Citera
2020-07-19, 13:15
Medlem
Citat:
.....

Som jag skrivit tidigare! Hemtjänsten är ett mycket krävande arbete, Inte alla passar för vårdyrken! Tyvärr alldeles för lågbetalt, hur fan kan du med att påstå att vem som helst kan ta dom jobben?? Ditt förakt för äldre och handikappade människor lyser med nyon!
Citera
2020-07-19, 13:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/januaripartierna-presenterar-stort-stodpaket-for-arbetsgivare

Dvs att staten går in och täcker upp en mycket stor del av lönekostnaderna för företagen vid permittering.
det nya förslaget ska arbetsgivare kunna korttidspermittera personal upp till 80 procent av arbetstiden.

Det är ett förslag och inget som gäller nu, Mp verkar heller inte speciellt pigga på det.

Bolund varnar fuskarna
Per Bolund (MP), finansmarknads- och bostadsminister, berättade att regeringen under de senaste veckorna fått in varningar från visselblåsare som berättat att det finns företag som låtit sina permitterade anställda fortsätta jobba heltid.

– Här vill jag vara väldigt tydlig. Det är skillnad på att missförstå ett system och att missbruka det. Den som fifflar med det här fifflar med skattebetalarnas pengar. Det är viktigt att varje krona går till att bekämpa den här krisen, därför ser vi till att kontrollen av det här systemet skärps, säger Bolund.

Citat:
Jag tycker det är viktigt att dom klassiska konsterna, även dom resurskrävande, överlever, till skillnad från dig, och det gör dom inte utan kulturbidrag! Världsartister likt Ariana Grande, Justin Bieber eller Asap Rocky klarar sig ändå, dessa artister behöver väl Inga bidrag heller, men det är jätteviktigt att dom musikgenrer dessa representerar överlever dom med!

De konstformerna överlever garanterat ändå och balett, opera och liknande är inte svensk kultur så Sverige behöver knappast stötta detta för att det ska bevaras för eftervärlden.

Men intressant att du tar dig rätten att bestämma vad som ska överleva och vad som inte ska göra det. Det hade varit okej om du stöttade det med dina pengar men inte om du vill stjäla andras pengar för detta.

Citat:
Som jag skrivit tidigare! Hemtjänsten är ett mycket krävande arbete, Inte alla passar för vårdyrken! Tyvärr alldeles för lågbetalt, hur fan kan du med att påstå att vem som helst kan ta dom jobben?? Ditt förakt för äldre och handikappade människor lyser med nyon!

Nej är man för fin i kanten och tycker lönen är för låg så får man väl avstå men kom då inte och kräv bidrag.

Detta är inte förakt för handikappade, snarare tvärtom eftersom tillgången till personal är viktigt för dem. Det är snarare du som visar förakt för dem när du inte tycker det är självklart att rycka in och jobba med det. Det har rapporterats att äldre har dött av Covid pga att personalen där inte förstår svenska, ryck då in om du kan svenska och gör nytta.
Citera
2020-07-19, 13:28
Medlem
Citat:
Dra inte alla fattigpensionärer över en kant du, alla tänker inte som du! Kul för dig att du är så välbärgad och snål! Jag har t.ex fattigpensionärer till grannar som älskar att gå på konserter och musikteater, nu har dom tid till det och tack vare subventioneringen har dom råd också!

Och jag har grannar som inte har råd med tandvård vart tror du dom vill att pengarna ska gå?

Så jag är snål för att jag tycker pengarna ska gå till andra mer viktiga samhällsfunktioner?

Du kan inte vinna i denna diskussion.
Senast redigerad av Speitmeister 2020-07-19 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in