Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Problemet med detta scenario är att det förutsätter en massa tur. De olika verksamheterna du nämner har planerats och förberetts i god tid i förväg, kuppförsvarsövningen har säkert planerats och förberetts i flera månader. Dessa förberedelser inkluderar val av plats. Att Palme skulle komma till platsen blev dock klart först vid 18:30 på morddagen. Så då skulle någon ha meddelat detta till de sammansvurna vid kanske kl 19 ("grabbar, vi får världens chans!") och sedan skulle de mitt under pågående övningar ha samordnat sig och diskuterat ihop en utförandeplan mitt under pågående ordinarie arbete och utan att upptäckas av någon av alla icke-delaktiga kollegorna? Känns för mig som om även detta i praktiken smälter ner till en ensam GM, alternativt två som samarbetade (men knappast fler).
Att det krävs både intelligens och diciplin är jag medveten om. Att målet för Kuppövningen, OP, är införstådda medvetna om, att dagen och tidpunkten också, därav, kommer att bli flexibel är samtliga medvetna om. Alla deltagare är säkert ställda på högsta beredskap, dagar kanske veckor, före attentatet, därom är jag övertygad. Semestrar och påskfiranden var inställda. Definitivt.
Så, det behöver inte falla samman till ett lyckokast. Att en "ensam" GM utfört dådet är fullt möjligt i min beskrivning, då från Grand till MP, men både före och efter har han haft understöd.
EDIT:
Före och efter attentatet ska det vara.....