2020-07-19, 02:21
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Tack bra! Och själv?

Några citat från rickspuckot:

"Något litet måste vi väl ändå vara värda?"

"De flesta med enskild firma som inte fått stöd från regeringen, annat än möjligen att få skjuta upp skatt och moms mot 3 procent ränta och 15 veckors handläggning av en eventuell a-kassa och utan möjlighet till permittering."

"De flesta i teater- och showbranschen förlorar en årsinkomst eftersom både vårens och sommarens arbete ställdes in."

"De gånger jag har sett kulturminister Amanda Lind få frågor har hon svarat om stöd till helt andra än de som frågan gällde."

”Vi ser er och vi vet att ni finns och vi lovar att hjälpa er att överleva”

”Själen har det illa ställt, men också den kan dö av svält”

Jag bedömer det som han pratar om pengar/ekonomi/bidrag. Vad tror du han pratar om..??

Jag tror inte.... Jag vet då det är ganska tydligt.
Citera
2020-07-19, 02:23
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nu blev det väldigt förvirrat här, om staten slutar ge stöd till detta så är inte det ett förbud mot att utöva det. Hur kunde du tänka så galet?

Det är du som tänker galet även om jag mest hoppas att du trollar, du verkar trots allt mer än lovligt korkad annars.
Citera
2020-07-19, 02:26
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Självklart måste vi ge stöd till kulturarbetare, vem fan kan tycka att det är rimligt att staten förbjuder någon att utöva sitt yrke och sen inte betala ut någon form av ersättning för det hela?

Eller åtminstone, som Gardell efterfrågar, ger något besked om när verksamheterna kan återupptas så folk vet om de kommer kunna försörja sig i framtiden.
Citera
2020-07-19, 02:35
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Nu blev det väldigt förvirrat här, om staten slutar ge stöd till detta så är inte det ett förbud mot att utöva det. Hur kunde du tänka så galet?

Stödet krävs ju bara i dagsläget med tanke på corona och de restriktioner vi har emot folksamlingar på över 50 pers. Stora delar av det svenska kulturlivet är självförsörjande, allt är inte balett.
Citera
2020-07-19, 02:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det är du som tänker galet även om jag mest hoppas att du trollar, du verkar trots allt mer än lovligt korkad annars.

Och ändå är det du som inte kan bemöta något av det jag skriver.

Citat:
Stödet krävs ju bara i dagsläget med tanke på corona och de restriktioner vi har emot folksamlingar på över 50 pers. Stora delar av det svenska kulturlivet är självförsörjande, allt är inte balett.

Så du är för att slopa allt stöd och lägre skatt som kulturen normalt sett får så fort Covid är över då?

Situationen nu delas för övrigt av många företag, varför ska kulturen få stöd som inte andra drabbade företag får?
Citera
2020-07-19, 02:43
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Och ändå är det du som inte kan bemöta något av det jag skriver.

Så du är för att slopa allt stöd som kulturen normalt sett får så fort Covid är över då?

Situationen nu delas för övrigt av många företag, varför ska kulturen få stöd som inte andra drabbade företag får?

Den del av kultursektorn som sysslar med föreställningar är rejält mycket mer drabbad än mer eller mindre någon annan del av samhället. Vad är det för företag du tänker dig som inte kan gå under beteckningen kultur och som får hela sin inkomst från folksamlingar på över 50 personer?
Citera
2020-07-19, 02:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Den del av kultursektorn som sysslar med föreställningar är rejält mycket mer drabbad än mer eller mindre någon annan del av samhället. Vad är det för företag du tänker dig som inte kan gå under beteckningen kultur och som får hela sin inkomst från folksamlingar på över 50 personer?

Det finns förstås en massa andra företag som drabbas på samma sätt, varför ska inte villkoren vara beroende av hur företagen drabbas istället för vilken typ av företag det är?

Du svarade heller inte på om du är för att alla subventioner, lägre skatter och rena bidrag som kulturen normalt sett får borde avskaffas när Covid är över.
Citera
2020-07-19, 02:53
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Det finns förstås en massa andra företag som drabbas på samma sätt, varför ska inte villkoren vara beroende av hur företagen drabbas istället för vilken typ av företag det är?

Du svarade heller inte på om du är för att alla subventioner, lägre skatter och rena bidrag som kulturen normalt sett får borde avskaffas när Covid är över.

Vilka sektorer är de här företagen aktiva inom som i dagsläget är helt förbjudna från att utföra sin verksamhet?

Jag ser inte hur det är relevant, har överhuvudtaget inte snackat om om subventioner.
Citera
2020-07-19, 02:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Vilka sektorer är de här företagen aktiva inom som i dagsläget är helt förbjudna från att utföra sin verksamhet?

Jag ser inte hur det är relevant, har överhuvudtaget inte snackat om om subventioner.

Jag kan väl inte ha koll på alla företag som drabbas men det är förstås inte bara kulturen så varför är du svarslös? Varför ska kulturen ha förmåner som inte andra företag har som drabbas på samma sätt?

Dels kan förstås kulturen erbjuda tjänster trots att de inte kan ha public, många kulturaktörer klarar av det. Sedan finns det som sagt andra företag som drabbas på samma sätt, t.ex. hotell, seminarier och andra event t.ex. Men det finns säkert en massa annat som inte vi känner till.
Citera
2020-07-19, 03:02
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Jag kan väl inte ha koll på alla företag som drabbas men det är förstås inte bara kulturen så varför är du svarslös? Varför ska kulturen ha förmåner som inte andra företag har som drabbas på samma sätt?

Dels kan förstås kulturen erbjuda tjänster trots att de inte kan ha public, många kulturaktörer klarar av det. Sedan finns det som sagt andra företag som drabbas på samma sätt, t.ex. hotell, seminarier och andra event t.ex. Men det finns säkert en massa annat som inte vi känner till.

Givetvis bör alla företag som drabbas få ersättning, har inte skrivit något annat.

Ja, och det enda exempel jag har använt har varit av just en sådan aktör, en som aldrig tagit emot ett enda kulturbidrag. Men ALLA inom sektorn är nedstängda just nu, även de som i vanliga fall har helt privata intäkter. Deras företag är i praktiken förbjudna.
Citera
2020-07-19, 03:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Givetvis bör alla företag som drabbas få ersättning, har inte skrivit något annat.

Märkligt då att du argumenterar utifrån kulturföretag som drabbas och inte företag som drabbas. Men du anser då alltså att det är fel att kulturen får stöd som inte andta företag som drabbas på samma sätt får.

Citat:
Ja, och det enda exempel jag har använt har varit av just en sådan aktör, en som aldrig tagit emot ett enda kulturbidrag. Men ALLA inom sektorn är nedstängda just nu, även de som i vanliga fall har helt privata intäkter. Deras företag är i praktiken förbjudna.

Känner du till att kulturen har lägre skatt förutom att staten ger ut massor av bidrag också?

Anser du inte att de som arbetar med sådant som nu inte kan utföras har ett eget ansvar att söka andra jobb, t.ex. inom hemtjänsten eller annat som efterfrågas? Eller att de söker andra möjligheter att sälja sina kulturella tjänster?
Citera
2020-07-19, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jag har inte sagt något om det, inte heller Jonas i sin debattartikel. Sen att det är vad alla diskuterar visar mer på en pinsam begåvning.

Vad bra! Då är vi överens om att företag/artister inom kultur inte ska ha några fördelar jämfört med andra företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in