2020-07-19, 10:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är inte personal på Sabbatsberg som jag syftade på.

Nej, men, det är de som jag har haft kontakt med.
Citera
2020-07-19, 11:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, men, det är de som jag har haft kontakt med.
Dina utredningar från Sabbatsberg är mycket bra, men du har haft kontakt med fler personer än de.
Citera
2020-07-19, 11:03
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Iakttagelser i gamla stan från ca 19.30, innebär att spanare börjar spana på Palme efter han kommit hem, högst sannolikt spanar de på något annat.

WT män finns på t-banestationen innan Palme kommer dit.

WT män finns vid mordplatsen redan 20.00. De är före Palme på platser där man inte vet att Palme kommer vara.

Här visar du själv på en möjlighet till ett mordförsök, före biobesöket, på väg till.
Problemet var bara att LOP valde att ta en annan väg till Grand.
Citera
2020-07-19, 11:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det låter som uppgifter från de kortförhör på mordplatsen som Norrmalmspiketens Lena Löhr höll med ett antal vittnen och vars oerhört intressanta anteckningar aldrig kommit fram. I alla fall inte i offentligheten.

Ja, det kan vara så.

Det ska ha funnits flera uppgifter, och röran på platsen gjord att det är oklart vem som sagt vad. Folk han lämna platsen innan de blev riktigt hörda osv.
Citera
2020-07-19, 11:07
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att Olof Palme inte skjuts ned tidigare kan bero på osäkerhet om han har någon typ av fjärrskydd. Efter biobesöket har GM utom allt tvivel förstått att så inte är fallet när han inte hämtas upp av någon bil för hemfärd. Det är då dom skrider till verket. Den hypotesen säger en del om mördargruppen.
Dom har inte sån övervakningsteknik att de är säkra på om OP har livvakter eller inte.
Dom vill inte åka fast.

Låter mycket sannolikt. Kan jag köpa fullt ut.
Citera
2020-07-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Kuppövnigen är inte en enskild händelse, du har även Narkotikaspaningen och förmodade "Barbrogruppen", samt "polisspåret, samma kväll. Häri ligger finessen. Vem gjorde vad? Vart befann man sig? När startade man, när slutatade man?
Ifall så många är ute borde man ju ramlat på varandra. Precis! Men då har man missat att enskilda individer ingår under olika täcken, samt att den sista " hjälpen" attentatsgruppen behöver är fram till biobesöket, biografen. Resten klarar de själva (inte sagt att de kan ha varit utökat, av deltagare från någon av dessa "spaningar/Polis/kuppmakare under en längre tidsperiod än 22.30).

Ett troligt MO, utan att grupperna eller de flesta av dess deltagare behövt vara delaktiga. Bara nyttiga idioter.

Problemet med detta scenario är att det förutsätter en massa tur. De olika verksamheterna du nämner har rimligen planerats och förberetts i god tid i förväg, kuppförsvarsövningen har säkert planerats och förberetts i flera månader. Dessa förberedelser inkluderar val av plats. Att Palme skulle komma till platsen blev dock klart först vid 18:30 på morddagen. Så då skulle någon ha meddelat detta till de sammansvurna vid kanske kl 19 ("grabbar, vi får världens chans!") och sedan skulle de mitt under pågående övningar ha samordnat sig och diskuterat ihop en utförandeplan mitt under pågående ordinarie arbete och utan att upptäckas av någon av alla icke-delaktiga kollegorna? Känns för mig som om även detta i praktiken smälter ner till en ensam GM, alternativt två som samarbetade (men knappast fler).
Senast redigerad av Auric 2020-07-19 kl. 11:18.
Citera
2020-07-19, 11:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Här visar du själv på en möjlighet till ett mordförsök, före biobesöket, på väg till.

Jag tror att det handlar om något annat. Det finns, om än för mig obekräftade, uppgifter om att polis, möjligen genom tips eller tidigare spaning, hade anledning att ha spaning i området kring mordplatsen och Grand den kvällen. Annat än MOP då som råkade ske i området.
Citera
2020-07-19, 11:17
Medlem
Citat:

De valde väl den mest naturliga vägen? Promenad till närmaste tunnelbanestation, åkte till tunnelbanestation närmast bion. Är väl den väg alla skulle välja, om man inte valde en långpromenad?
Citera
2020-07-19, 11:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Dina utredningar från Sabbatsberg är mycket bra, men du har haft kontakt med fler personer än de.

Ja förvisso, men , du lägger för mycket i det, det handlar inte om att de styr mig i någon riktning för att nå ut med va de vill få ut.

Majoriteten av de jag haft kontakt med är blåljus-personal som var i tjänst den kvällen.
Citera
2020-07-19, 11:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
En person med hemliga uppgifter ska väl kunna ha en långvarig täckanställning? Vem misstänker en sk inventarie?

Han tycks inte fått betalt för övertiden och ska ha sysslat med en del saker som inte var för Skandia.

Vi kanske har olika uppfattning om vem som är atlet, men han hade alltid varit duktig i idrott och hans rusning på Tunnelgatan var lite imponerande.

När jag ser arbetstiderna för SE, de som redovisats, får jag känslan av någon typ av flextid.
Citera
2020-07-19, 11:21
Medlem
mvagrippas avatar
Den person som sett fantombild nr 19 ser ca kl 2325 en man springa norrut på Sveavägens östra trottoar för att svänga in på Adolf Fredriks kyrkogata i östlig riktning. Personen ifråga är klädd i Jeans o jeansjacka , bredaxlad. 25-30år och 175-180cm lång. Kan vara den person som polisen Pontus Vikner säger sig möta. Sliten jeansjacka i kylan kan tyda på en av polisnärvaro uppskrämd pundare.

Tycker det skulle vara intressant att få identiteten på vittnet som gör iakttagelsen och dennes förhör. Han kan ju eventuellt sett fler människor röra sig norrut på Sveavägen och kanske en gubbe i något som kallas beige. Ifrån en icke verifierbar men i mina ögon trovärdig källa finns uppgiften om en man som springer norrut på Sveavägen , oklart vilken trottoar , kl 2323 . Även den uppgiften skulle vara intressant att få mera kött på benen om.
Citera
2020-07-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Håller med om mycket av detta. Har själv varit på platsen ett antal gånger och dessutom tagit mig uppför trappan (dock inte mitt i natten).

Sedan en liten detalj. Palme var regeringschef, inte statschef. Statschefen är HKM Carl XVI Gustaf.
Bra med rätta titlar på berörda /Tack
När jag stod på mordplatsen kom en yngre kille fram och började prata om mordet.
Det verkar som att den yngre generationen börjar upptäcka Palme.
Han och hans vänner läste en del och hade hittat Palmepodden.

Han var genuint intresserad och frågade en del om hur han var som person.
Dessutom undrade han varför svenskarna inte ställde högre krav på polisutredningen och på HH.
Mitt svar var att svenskarna hade ett högt förtroende för myndigheter och rätts staten .Vi svenskar har blivit mer kritiska och mindre naiva, ett uppvaknande som resultat av mordet.
Mitt råd var att kritiskt granska allt som skrivs och diskutera med generationen som har upplevt honom.
Därav mitt uppvaknande att 34 år är ganska länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in