2020-07-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuneSnus
Alltså kom detta upp när jag sökte på adressen/personen jag stalkade
Det är ett meddelande någon lämnat åt personen du sökte på, inte dig. Du kanske borde sälja din dator, du verkar rätt hjärndöd.
Citera
2020-07-16, 19:23
Medlem
Va? Det stod att meddelandet var till mig idiot
Citera
2020-07-18, 21:14
Medlem
st33rs avatar
Jag antar hitta.se sparar loggar som polisen vid behov kan begära ut?

Typ om det är nån undersökning för nån har mördat en Kent Jespersson så kan de av hitta.se få ut loggar på att det och det ip-numret sökt på Kent Jespersson?

Även om man kan gissa att så är fallet, är det nån som läst förundersökningsprotokoll odyl och VET att hitta.se sparar loggar som polisen kan komma över?
Citera
2020-07-18, 23:23
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Det brukar stå att personen som bor här äger bostadsrätt som är värd x kr.

Stämmer alltid det eller kan det vara att personen bor i andrahand?

Enligt min uppfattning så stämmer uppgifterna bättre om någon tagit lån för att köpa bostadsrätten, och då fått en UC. Eller att ett köp har gått genom mäklare.

Men om det står att någon äger, så gör de nog det. Hyresuppgifter är inte offentliga, dock inte heller kontantköp av bostadsrätter.
Citera
2020-07-19, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Det brukar stå att personen som bor här äger bostadsrätt som är värd x kr.

Stämmer alltid det eller kan det vara att personen bor i andrahand?

Hitta.se formulerar sig så här:
xx är zz år och bor i en bostadsrätt på yy kvm...//...bostadsrätt är värderad till ca w www www kr.

Det framgår alltså inte vem som äger bostadsrätten, bara vad den är värderad till.

Hur detta värde uppstår framgår längre ner på sidan med följande text:
Lägenhetens värde är ca w www www kr. Om lägenheten skulle säljas idag så uppskattar Booli.se försäljningspriset till ca w www www kr eller qq qqq kr/m² (uppskattningen baseras på lägenhetens adress, storlek, eventuell avgift och vad andra fick när de sålde sina bostäder i området).
Citera
2020-07-19, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlBundysEnaSko
När jag sökte upp mig själv stod det mycket riktigt att "någon på XXXvägen i XXXX" nyligen sökt på personen (mig) fast det var ju adressen där jag befinner mig för tillfället.

Kan man logga in på något sätt och se alla adresser som sökt upp mig / andra personer den senaste tiden?
Du kanske sökte på dig själv. Intressant.
Citera
2023-06-04, 23:39
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmuftin
Såg när jag kollade ett nummer på hitta.se att "någon på .....vägen tittade nyss på din sida". Det är väldigt lätt att räkna ut vem denna någon är. Vad är bra med det?

Vem bryr sig? Vad ska du göra åt det? Ett ragg?
Citera
2023-06-06, 00:05
Medlem
2215s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinhale
Vem bryr sig? Vad ska du göra åt det? Ett ragg?
Varför bumpade du det här?

Funktionen verkar borttagen nu, så här fyra år senare. Fantastiskt bra för oss som gillar att snoka runt.
Citera
2023-10-15, 18:29
Medlem
mitt.liv-Fiaskots avatar
En fråga jag fuderat på lite nyfiket. Obs, detta är av rent teoretiskt intresse, det är inte så att jag far nåt fuffens på gång.

Men antag att någon ämnat mörda nån som heter Namn Namnsson i Bollebygd
Och så tittar man flera gånger på hitta.se eller eniro för att se dennes adress på en karta

Antag att man mördar denna person. Man har blåst ut sin dator. Om polisen inte har ens dator, men de vet att man har telia - och de kollar upp telias loggar.

Jag antar att de där https-sidorna innebär att man kan se på telia att man besökt säg hitta.se eller eniro - men inte se via telia vad man sökt inne på sidan.

De som driver sajterna hitta.se eller eniro borde ju kunna se loggar på vad olika ip-nummer har sökt efter. Om de nu har loggar. Isåfall borde de som har sajten hitta.se eller eniro.se kunna se att mitt ip-nummer sökt efter Namn Namnsson i Bollebygd.

Nu till frågan : vet ni med er att ni läst i någon förundersökning att polisen fått vetskap om någons sökningar hos säg hitta.se enbart utifrån hitta.se:s egna servrar?

Citera
2023-10-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt.liv-Fiaskot
En fråga jag fuderat på lite nyfiket. Obs, detta är av rent teoretiskt intresse, det är inte så att jag far nåt fuffens på gång.

Men antag att någon ämnat mörda nån som heter Namn Namnsson i Bollebygd
Och så tittar man flera gånger på hitta.se eller eniro för att se dennes adress på en karta

Antag att man mördar denna person. Man har blåst ut sin dator. Om polisen inte har ens dator, men de vet att man har telia - och de kollar upp telias loggar.

Jag antar att de där https-sidorna innebär att man kan se på telia att man besökt säg hitta.se eller eniro - men inte se via telia vad man sökt inne på sidan.

De som driver sajterna hitta.se eller eniro borde ju kunna se loggar på vad olika ip-nummer har sökt efter. Om de nu har loggar. Isåfall borde de som har sajten hitta.se eller eniro.se kunna se att mitt ip-nummer sökt efter Namn Namnsson i Bollebygd.

Nu till frågan : vet ni med er att ni läst i någon förundersökning att polisen fått vetskap om någons sökningar hos säg hitta.se enbart utifrån hitta.se:s egna servrar?

Din ISP kan inte se vilken exakt sida du går in på om sidan i fråga har HTTPS, helt korrekt:

https://www.baeldung.com/cs/https-urls-encrypted

Jag har aldrig hört talas om att de skulle göra något sånt. De är dock rätt klyftiga på andra sätt. Kollar BankID för att se din plats, kollar Google Maps, osv.
Citera
2023-10-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silktouch
Din ISP kan inte se vilken exakt sida du går in på om sidan i fråga har HTTPS, helt korrekt:

https://www.baeldung.com/cs/https-urls-encrypted

Stämmer som sagt och refererat till men observera att det kan finnas sidkanaler till att reda ut vilken sida på servern som besöks utan att se path:en, t.ex. kolla datamängder och laddningsmönster.
Citera
2023-10-15, 20:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt.liv-Fiaskot

Nej, det har jag inte sett. Däremot webbläsar-historiken, cache-filer och Google-historik har jag sett. Alltså information ffa tillgänglig på klientsidan.
Och massor av mobilnätverksinformation, denna kommer från operatörerna givetvis.

Teoretiskt sett borde ju hitta.se och eniro.se kunna IP-logga alla sina sökningar, även om jag tror att detta egentligen är i strid med GDPR.
Senast redigerad av Enterprise 2023-10-15 kl. 20:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in