Citat:
Ursprungligen postat av
Systerysterr
Tråkigt att ni inte är nöjda med rutinerna på vårdcentralen. Men det är ju fritt fram att byta till vilken som helst.
Jag har svårt att tro att vårdcentraler aktivt vill ha dålig tillgänglighet då detta i slutändan genererar mindre inkomst i följd av betalning till annan extern vårdgivare samt minskat bidrag från regionen till vårdcentralen.
Kanske var det av säkerhetsskäl eller omtanke dom ville undersöka din flickvän innan dessa recept förnyades. Sådant hade nog fallet varit på min arbetsplats och då har vi endå en av Sveriges bästa tillgänglighet enligt nationella mätningar.
Nja, de är helt hopplösa. Innan hon träffade mig gick hon i 8 år med svår pollenallergi och fick bara de svagaste medicinerna utskrivna.

Hur effektiv är den svagaste mastcellsstabiliseraren med ordinationen "vid behov"? Inte alls...
När jag tog tag i det så höjde de till näst svagaste men spjärnade emot de flesta försök och förslag på mer effektiva mediciner trots svåra besvär. De bättre mediciner hon fått har jag antingen köpt på apotek utomlands, hon fått utskrivna av en läkare på akuten när vi varit där (och jag tryckt på om det) eller så har min läkare skrivit ut det till mig...
Så det passade utmärkt att en nätläkare förnyade alla astmamediciner och en allergimedicin då hennes VC säkert inte hade gjort det ändå trots drop-in (som de tyckte hon skulle gå på trots covid-19...).