2020-07-19, 05:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Blir en kul höst/vinter...
Ja, eller hur?

Från svt.se

”Läkare: Flodvåg av långtidssjuka väntar
UPPDATERAD IDAG 04:52PUBLICERAD IDAG 03:56
Primärvården måste förbereda sig på att ta emot ett stort antal patienter med komplexa och långvariga efterverkningar av covid-19. Det skriver en grupp forskare och läkare i ett debattinlägg. De hänvisar bland annat till en fallstudie där patienten har dagliga besvär ännu 125 dagar efter insjuknandet.
Patienten beskrivs som en fullt frisk maratonlöpare som de första veckorna bara hade lätta symtom och kunde leva och träna som vanligt. Efter 45 dagar fick hon plötsligt väldigt svårt att andas och togs till sjukhus med ambulans, där hon fick syrgas. Därefter följde en rad andra symtom, bland dem extrem törst, yrsel och brännade känsla i luftvägarna, många av dem i skov.

Fallet beskrivs i en vetenskaplig artikel som är inlämnad för granskning men ännu inte publicerats.

Enligt debattartikeln, som publiceras av Dagens Nyheter, hade kvinnan turen att få bra stöd från primärvården.

”Får felaktiga diagnoser”
Många personer med långvariga symtom vittnar tvärtom om svårigheter, både med att få hjälp av vården och med att bli trodda. Än så länge saknar primärvården erfarenhet och riktlinjer för hur denna patientgrupp ska behandlas, skriver debattörerna. En konsekvens är att vissa patienter felaktigt får diagnosen ”ångest”, skriver de.

Stödgrupper för människor som inte blivit friska har bildats i många länder. En svensk stödgrupp har nästan 12 000 medlemmar, som försöker ge varandra råd om hur symtomen kan mildras. Flertalet är tidigare friska unga och medelålders kvinnor och män, skriver läkarna och forskarna.

Holländsk studie
De nämner även en holländsk studie av 1 622 patienter med långvariga symtom. 91 procent av dem behövde inte sjukhusvård under sjukdomsförloppet och anses därför ha haft ”milda symtom”. Före insjuknandet klassade sig 85 procent som friska. En till några månader efter insjuknandet var andelen bara 6 procent. Medelåldern var 53 år.

Nu behöver primärvården få det stöd som behövs för att ta till sig forskningen om hur de långtidssjuka ska diagnosticeras och behandlas, skriver debattörerna.

”Utan denna kunskap riskerar många tidigare friska personer som tappat arbetsförmågan på grund av långdraget covid-19-förlopp att bli misstrodda och stå utan hjälp från Försäkringskassan. På så sätt drabbas de dubbelt, vilket kan öka risken för sekundär psykisk ohälsa”, heter det i artikeln som undertecknats av tio personer, bland dem neurofysiologen Anna Rostedt Punga och dermatologen *Mohammad Alimohammadi.”
Citera
2020-07-19, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Du saknar självinsikt runt ditt maniska beteende, där du dammsuger nätet efter nyheter och rapporter, plockar saker ur sitt kontext och presenterar det som någon praktiskt tillämpar sanning.

Jag vet inte varför du med många, får en tillfredsställelse av att prognostisera apokalyptiska scenarion. Men jag är rätt så säker på att det finns en diagnos för det.

Inga av de morbida prognoser du presenterat, inga, noll, zero, har realiserats. Frågan är hur många fler du ska orka pumpa ur dig innan verkligheten hinner ikapp din förnekelse.

Jag brukar ignorera dig och dina inlägg, vilket jag ska fortsätta göra.

Så det är så talpunkterna går nu?

Vi har 5600 döda vilket jag anser vara i linje med vad vi var oroliga för när det drog igång.
Tror jag själv gissade på 10 000 döda under sommaren.

Vi har haft direkt dödshjälp på äldreboendena och på många boenden har 30-40% dött.

Sverige har skött detta skitdåligt och har skämt ut sig internationellt.

Nu återstår att se om rond två kommer slå mot de länder som motade corona i dörren eller inte.
Får resten av Skandinavien 5000 döda var innan året är slut så gjorde Sverige rätt.

Får dom inte det gjorde Sverige fel och vi var många som ansåg att Sveriges strategi var ett gigantiskt experiment där FHM teoretiserad kring sina modeller och tyckte det var ett perfekt tillfälle att testa flockimmunitet.

I resten av världen gick regeringarna in av ren självbevarelsedrift och stoppade de värsta ideerna.

I sverige kände väl regeringen förmodligen att dom kan göra som dom vill för dom har media bakom sig och inget hände ju när dom aktivt skapade flyktingkaoset och elbristen, varför skulle ett till episkt fiasko få konsekvenser.
Citera
2020-07-19, 05:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det ska bli jäkligt intressant att följa framöver hur immunitet med t celler kommer påverka spridningen av pandemin.

Läste på Expressen, som länkade till nedan artikel, att man hittat aktiva t celler hos tidigare SARS patienter efter 17år

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z

Hur immuna vi blir och hur länge vi blir immuna kommer va väldigt avgörande. Rör det sig om många år så är nog denna pandemi snart över för vår del.

Ser man exempelvis på region Stockholm så är idag 85 personer inlagda för vård, att jämföra med toppnoteringen 1108 i April. Människor i Stockholm har vidare återgått till i princip ett "normalt" liv, och hade det inte funnits en större immunitet bland befolkningen nu så hade siffrorna inte sett ut som de gör. Samma scenario i samtliga regioner som drabbades värst.

Fast vi kanske just nu har en sommareffekt mot COVID-19 precis som vi har mot influensor. Tyvärr vet vi så lite om COVID-19 vilket gör det svårt att veta hur det blir till hösten/vintern 2020.
Citera
2020-07-19, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, eller hur?

Från svt.se

Primärvården måste förbereda sig på att ta emot ett stort antal patienter med komplexa och långvariga efterverkningar av covid-19. Det skriver en grupp forskare och läkare i ett debattinlägg. De hänvisar bland annat till en fallstudie där patienten har dagliga besvär ännu 125 dagar efter insjuknandet.

Jag kan berätta vad som kommer hända

Eftersom ekonomin också kommer kollapsa så blir regeringens lösning att förtidspensionera alla över 55 som vill.

Nu är jag tyvärr inte 55 men man kanske skulle göra ett försök att hävda corona-kaos och bli förtidspensionär
Citera
2020-07-19, 05:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du kan öppna popcornpåsen redan nu.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fyra-platser-dar-kurvorna-gar-at-fel-hall

Svängdörrsstrategin verkar inte funka.
Inte att släppa smittan fritt heller.

Patienten beskrivs som en fullt frisk maratonlöpare som de första veckorna bara hade lätta symtom och kunde leva och träna som vanligt. Efter 45 dagar fick hon plötsligt väldigt svårt att andas och togs till sjukhus med ambulans, där hon fick syrgas. Därefter följde en rad andra symtom, bland dem extrem törst, yrsel och brännade känsla i luftvägarna, många av dem i skov.

Fallet beskrivs i en vetenskaplig artikel som är inlämnad för granskning men ännu inte publicerats.

Enligt debattartikeln, som publiceras av Dagens Nyheter, hade kvinnan turen att få bra stöd från primärvården.

”Får felaktiga diagnoser”
Många personer med långvariga symtom vittnar tvärtom om svårigheter, både med att få hjälp av vården och med att bli trodda. Än så länge saknar primärvården erfarenhet och riktlinjer för hur denna patientgrupp ska behandlas, skriver debattörerna. En konsekvens är att vissa patienter felaktigt får diagnosen ”ångest”, skriver de.

Stödgrupper för människor som inte blivit friska har bildats i många länder. En svensk stödgrupp har nästan 12 000 medlemmar, som försöker ge varandra råd om hur symtomen kan mildras. Flertalet är tidigare friska unga och medelålders kvinnor och män, skriver läkarna och forskarna.

Holländsk studie
De nämner även en holländsk studie av 1 622 patienter med långvariga symtom. 91 procent av dem behövde inte sjukhusvård under sjukdomsförloppet och anses därför ha haft ”milda symtom”. Före insjuknandet klassade sig 85 procent som friska. En till några månader efter insjuknandet var andelen bara 6 procent. Medelåldern var 53 år.

Nu behöver primärvården få det stöd som behövs för att ta till sig forskningen om hur de långtidssjuka ska diagnosticeras och behandlas, skriver debattörerna.

”Utan denna kunskap riskerar många tidigare friska personer som tappat arbetsförmågan på grund av långdraget covid-19-förlopp att bli misstrodda och stå utan hjälp från Försäkringskassan. På så sätt drabbas de dubbelt, vilket kan öka risken för sekundär psykisk ohälsa”, heter det i artikeln som undertecknats av tio personer, bland dem neurofysiologen Anna Rostedt Punga och dermatologen *Mohammad Alimohammadi.”

Svt.se
Citera
2020-07-19, 05:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag kan berätta vad som kommer hända

Eftersom ekonomin också kommer kollapsa så blir regeringens lösning att förtidspensionera alla över 55 som vill.

Nu är jag tyvärr inte 55 men man kanske skulle göra ett försök att hävda corona-kaos och bli förtidspensionär
Ja herre gud, hur ska detta sluta?🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-07-19, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja det kommer allt fler rapporter om detta. Senast från ett gäng läkare mfl som skrivit en artikel i DN. Här kommer ett utdrag:

”Covid-19 har endast varit känt under ett halvår och vi förstår ännu inte alla mekanismer som styr sjukdomsutvecklingen. Det finns därför en mycket stor risk för att vi kommer att få fler obehagliga överraskningar än de vi redan fått.

Från Italien kom precis oroväckande nyheter om att många smittade som inte befinner sig i riskgrupperna kan löpa stor risk att aldrig bli friska efter covid-19. I Holland genomfördes nyligen en studie på 1.622 covid-19-patienter med långvariga symtom. Genomsnittsåldern för dessa patienter var 53 år och 91 procent av dem hade inte behövt sjukhusvård under sjukdomsförloppet och faller således under kategorin med ”milda symtom”. Innan de insjuknade klassade sig 85 procent av dessa personer som friska. En till flera månader efter insjuknande i covid-19 var det bara 6 procent som ansåg sig vara friska.”

Det står även om denna artiket på svt.se

Jag har nog det.

Segt med syresättningen så man är trött och det har nog varit såhär i 2-3 månader, har ingen koll.

Tror jag åkte på covid tidigt för alla på hotellet började hosta i Februari men det kan såklart ha varit influensa. Klassisk attack med ont i kroppen och torr hosta, så som man skulle ha det, sen gick de snabbt över.

Nu har det varit en seg jävla period med tunga lungor och allmän trötthet samt en smak i munnen och ytterst risig andedräkt, typ en 90-årig mögelost-ätare.

Det finns såklart ingen ork till träning eller någonting så allmänna formen går ju ned. Lite som när man är som tröttast innan jul och bara försöker överleva året.

Jag är orolig att hjärtat får jobba för mycket av detta och att det i längden kommer påverka min hälsa.
Också orolig för att lungorna får någon typ av permanent skada så man får taskig syresättning permanent.
- det får väl framtiden utvisa.

Går ju inte att isolera sig längre när rond 2 kommer för då kraschar ekonomi, studier och vad mer. Svensken måste ju gå tillbaka till normalitet i höst.
Citera
2020-07-19, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Dödligheten kan ju påverkas av många andra saker än Covid-19. Tex varmt väder, andra sjukdomar eller bara slumpen.

Ovanligt många matförgiftningar med dödlig utgång 2020 kanske?

Det vore ju orimligt att anta att det stora samtalsämnet COVID-19 var skälet till överdödligheten
Citera
2020-07-19, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du har bara presenterat resultatet av ditt hittepå, jag har då aldrig sett en härledning. Kan du länka? Eller blåljuger du bara? Du sa ju att

Men ditt "man kan lätt utgå från" utgör ingen härledning, tvärtom så UTGÅR du från siffran 99,99 %. Ser du inte skillnaden mellan att utgå från detta och att härleda detta? Fy vad trist att resonera med en sån idiot som du. Att utgå från är inte att härleda. Om du inte ens fattar det undrar jag om det är lönt att diskutera saken vidare.

Vi vet ju från Mars - Maj att överdödligheten nästan på pricken stämde med antalet döda i corona.
Ett par % upp eller ned.

Vad mer behöver du för att kunna härleda?
Citera
2020-07-19, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du får väl gå tillbaks och läsa om du nu har så dåligt minne. Du har ju under flera dagar tryckt på att jättemånga skulle dött med Covid19 och inte av Covid19. Märkligt att du ska drabbas av dåligt minne så fort du blir överbevisad. Nu skriver ju självaste Socialstyrelsen att det inte är någon signifikant skillnad vilket jag också sagt hela tiden.

Hur ska du ha det? Tycker du fortfarande att det utgör stor skillnad? och i så fall - vad har du för belägg och källor till det?

Det här är en recyclad talpunkt, jag minns den från Mars.

Vi kom då överrens om att det enda korrekta mätvärdet är överdödligheten.
Citera
2020-07-19, 06:05
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ovanligt många matförgiftningar med dödlig utgång 2020 kanske?

Det vore ju orimligt att anta att det stora samtalsämnet COVID-19 var skälet till överdödligheten
När det dog 50 om dagen så var det ju så. Men det är inte så längre. Idag kan inte eventuell överdödlighet förklaras med covid-19.
Citera
2020-07-19, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nja. Smittan tog aldrig fart i Skåne. Den har varit på en konstant låg nivå. Det är egentligen bara Stockholm som haft en riktig peak, möjligtvis Västra Götaland också.

Titta på IVA-siffrorna om du inte tror mig.

Vill påpeka att jag också är lite skeptisk till att det sjunkit i Stockholm enbart på grund av immunitet. Jag tror dock det spelat en viss roll.

Stockholm blev ju ground zero och det var riktigt kaotiskt här.

Små samhällen fick lokala utbrott men i övriga landet har det väl egentligen aldrig varit någon bred smittspridning?

Skulle det vara så att det kan bli flockimmunitet någonstans så borde Stockholm vara först ut, ni är välkomna till Stockholm alla lantisar, kan får hyra rum i mitt hus.

För landet som helhet blir det sannolikt en rond två med svåra utbrott på andra orter än Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in