2020-07-19, 09:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du får väl gå tillbaks och läsa om du nu har så dåligt minne. Du har ju under flera dagar tryckt på att jättemånga skulle dött med Covid19 och inte av Covid19. Märkligt att du ska drabbas av dåligt minne så fort du blir överbevisad. Nu skriver ju självaste Socialstyrelsen att det inte är någon signifikant skillnad vilket jag också sagt hela tiden.

Hur ska du ha det? Tycker du fortfarande att det utgör stor skillnad? och i så fall - vad har du för belägg och källor till det?
450 gånger så mycket är en stor skillnad. Du har gått på tok för långt med att förminska och bagatellisera, och mina källor är klart redovisade. Du har sagt att man "lätt kan utgå ifrån" vilket inte är en härledning. Du säger att jag sagt saker jag inte sagt.
Citera
2020-07-19, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Knackered Anka är ju anti-Tegnell.
Knackered gick ju igår kväll ut och gav FHMs Johan Carlsson fullt förtroende? Har hen svängt eller är hen bara vimsig?
Citera
2020-07-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Är du kapabel att torka dig själv i arslet utan att någon talar om för dug att göra det?

Munskydd är frivilligt och en hel del människor klarar av att ta egna beslut utan att någon myndighet först måste tala om exakt för dem vad de måste göra.
Jag blrjar förstå vissa alarmister nu.
En del av er är helt oförmögna att ta egna beslut utan måste konstant ha direktiv uppifrån.
Egen skit luktar inget, men andras?
Citera
2020-07-19, 09:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Det var rena vanvettet att ha skolorna öppna i Sverige.
Har inget med svenska skolstängningar att göra, för det som nämns är social samvaro hemma i de sydkoreanska höghusen:

These older children are frequently as big as adults, and yet may have some of the same unhygienic habits as young children do. They may also have been more likely than the younger children to socialize with their peers within the high-rise complexes in South Korea.

Tror du den sociala samvaron ökar eller minskar om skolorna stängs?

Och "unhygienic habits"? Då är det väl bara att uppmana dem att tvätta händerna!
Citera
2020-07-19, 09:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Men om den inte eskalerar och bara tar några 100.000 extra per år.

Det är väl okej?
Att folk dör i förtid är aldrig ok.
Därför ofattbart att vi tidigare inte gjort något mer åt säsongsinfluensan.
Hade vi säkrat upp en del mot den hade vi även haft ett bättre skydd nu också.

Exempelvis kunde vi infört avstånd i kassaköer tidigare.
Även plastskydd vid kassor så varken kund eller kassabiträde smittar varandra. Varför ska de som sitter i kassan utsättas för förkylningar och kräksjuka?

Och till alla som inte tidigare kunde tvätta händerna så borde de fått lära sig det.
Tänk alla äckel som inte ens tvättar händerna när de varit på toaletten.

Vi inför 80 på stora vägar för att minska dödlighet i trafiken med några stycken men låter mångfalt fler dö av influensa.
Citera
2020-07-19, 09:10
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du kan öppna popcornpåsen redan nu.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fyra-platser-dar-kurvorna-gar-at-fel-hall

Svängdörrsstrategin verkar inte funka.

Och hur tror du att det kommer gå i Sverige i höst/vinter...?
Citera
2020-07-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Att folk dör i förtid är aldrig ok.
Därför ofattbart att vi tidigare inte gjort något mer åt säsongsinfluensan.
Hade vi säkrat upp en del mot den hade vi även haft ett bättre skydd nu också.

Exempelvis kunde vi infört avstånd i kassaköer tidigare.
Även plastskydd vid kassor så varken kund eller kassabiträde smittar varandra. Varför ska de som sitter i kassan utsättas för förkylningar och kräksjuka?

Och till alla som inte tidigare kunde tvätta händerna så borde de fått lära sig det.
Tänk alla äckel som inte ens tvättar händerna när de varit på toaletten.

Vi inför 80 på stora vägar för att minska dödlighet i trafiken med några stycken men låter mångfalt fler dö av influensa.

Sjukt att konserter, fotboll och bröllop varit tillåtet så länge.

Alkohol, grädde och godis.

Bilar, snowboard, solen.

Förbjud allt. DET HANDLAR OM MÄNNISKOLIV
Citera
2020-07-19, 09:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Nu vet jag inte hur det funkar i Sthlm men på vissa orter har man infört halv buss = full buss dvs chauffören har rätt neka fler passagerare åka med
Bra.
Men i början stängde man en del bussar i Stockholm vilket ledde till överfulla bussar.
Troligen en av orsakerna till kraftigt ökad smittspridning.
Citera
2020-07-19, 09:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
450 gånger så mycket är en stor skillnad. Du har gått på tok för långt med att förminska och bagatellisera, och mina källor är klart redovisade. Du har sagt att man "lätt kan utgå ifrån" vilket inte är en härledning. Du säger att jag sagt saker jag inte sagt.

Trots att du sagt dem?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vi vet ju från Mars - Maj att överdödligheten nästan på pricken stämde med antalet döda i corona.
Ett par % upp eller ned.

Vad mer behöver du för att kunna härleda?
Så det använder du för att försvara ett troll som hävdar att man lätt kan utgå från att det är en tiondels promille, 450x mindre än vad Socialstyrelsen säger?

Överdödligheten blir aldrig ett precist mått eftersom dödligheten varierar en del ändå från år till år.

Om det nu inte är så noga, vad får då den diffusa immiga IMBILDEN att med bestämdhet hävda att det är så försvinnande lite som en tiondels promille, 1 på 10 000, när det i själva verket uppskattats till närmare 1 på 20. Ser ni ludd-hjärnor ingen som helst skillnad på 20 och 10 000?

Det finns en påtaglig sannolikhet att dö med snarare än av covid19. Och även de som dör av covid19 dör ytterst sällan enbart av detta.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-07-19 kl. 09:32.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Mitt inlägg i munskyddsdebatten.

Fler och fler studier visar att SARS-CoV-2 även sprids i aerosoler. Det är t.o.m. tänkbart att så kallade superspridare är asymtomatiska som springer omkring med höga virusnivåer i de övre luftvägarna och sprider viruset i aerosolmoln. Körsång verkar vara en riskfylld aktivitet t.ex. Därför förhindrar munskydd smittan från sådana individer och även naturligtvis från de som är mindre smittsamma. Men munskydd ger nog även skydd mot aerosolsmitta i det att det verkar vara mängden virus du utsätts för som avgör hur sjuk du kommer att bli. Så det finns nog anledning till att bära munskydd i offentliga sammanhang och speciellt i trängre utrymmen inomhus.

Jag tror också att det kommer att visa sig att kontaktsmitta är en mindre betydelsefull smittväg. Naturligtvis ska man fortsätta att tvätta händerna men jag tror inte att det har en så stor betydelse som man tror. Visst överlever virus på ytor och händer men är de verkligen replikeringskapabla någon längre tid? Den frågan ställde sig dr. Fauci i den intervju jag lyssnade till igår. Dessutom lär det inte handla om stora mängder virus man exponeras för.
Citera
2020-07-19, 09:14
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, eller hur?

Från svt.se

”Läkare: Flodvåg av långtidssjuka väntar
UPPDATERAD IDAG 04:52PUBLICERAD IDAG 03:56
Primärvården måste förbereda sig på att ta emot ett stort antal patienter med komplexa och långvariga efterverkningar av covid-19. Det skriver en grupp forskare och läkare i ett debattinlägg. De hänvisar bland annat till en fallstudie där patienten har dagliga besvär ännu 125 dagar efter insjuknandet.
Patienten beskrivs som en fullt frisk maratonlöpare som de första veckorna bara hade lätta symtom och kunde leva och träna som vanligt. Efter 45 dagar fick hon plötsligt väldigt svårt att andas och togs till sjukhus med ambulans, där hon fick syrgas. Därefter följde en rad andra symtom, bland dem extrem törst, yrsel och brännade känsla i luftvägarna, många av dem i skov.

Fallet beskrivs i en vetenskaplig artikel som är inlämnad för granskning men ännu inte publicerats.

Enligt debattartikeln, som publiceras av Dagens Nyheter, hade kvinnan turen att få bra stöd från primärvården.

”Får felaktiga diagnoser”
Många personer med långvariga symtom vittnar tvärtom om svårigheter, både med att få hjälp av vården och med att bli trodda. Än så länge saknar primärvården erfarenhet och riktlinjer för hur denna patientgrupp ska behandlas, skriver debattörerna. En konsekvens är att vissa patienter felaktigt får diagnosen ”ångest”, skriver de.

Stödgrupper för människor som inte blivit friska har bildats i många länder. En svensk stödgrupp har nästan 12 000 medlemmar, som försöker ge varandra råd om hur symtomen kan mildras. Flertalet är tidigare friska unga och medelålders kvinnor och män, skriver läkarna och forskarna.

Holländsk studie
De nämner även en holländsk studie av 1 622 patienter med långvariga symtom. 91 procent av dem behövde inte sjukhusvård under sjukdomsförloppet och anses därför ha haft ”milda symtom”. Före insjuknandet klassade sig 85 procent som friska. En till några månader efter insjuknandet var andelen bara 6 procent. Medelåldern var 53 år.

Nu behöver primärvården få det stöd som behövs för att ta till sig forskningen om hur de långtidssjuka ska diagnosticeras och behandlas, skriver debattörerna.

”Utan denna kunskap riskerar många tidigare friska personer som tappat arbetsförmågan på grund av långdraget covid-19-förlopp att bli misstrodda och stå utan hjälp från Försäkringskassan. På så sätt drabbas de dubbelt, vilket kan öka risken för sekundär psykisk ohälsa”, heter det i artikeln som undertecknats av tio personer, bland dem neurofysiologen Anna Rostedt Punga och dermatologen *Mohammad Alimohammadi.”

Läste också artikeln igår. Precis vad jag var rädd för. Detta experiment kommer kosta multum och snart kommer skattehöjningarna...

Idioti att låta ett okänt virus härja fritt. Jubelidioti att ha som mål att uppnå "flockimmunitet" mot sagda virus.
Senast redigerad av Testonio 2020-07-19 kl. 09:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in