2020-07-19, 06:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Regionerna skickade ju ut förhållningsregler och prioriteringskriterier till sjukhus och olika typer av boenden. (Det är möjligt att de i sin tur fått dessa från Socialstyrelsen, Regeringen eller FHM - eller i alla fall riktlinjer med samma innebörd, som de sedan fick anpassa till sina egna förutsättningar.) Den eller de som skickade ut dessa riktlinjer, har inte varit tillräckligt tydlig med, att dessa bara ska tillämpas i absoluta nödfall. När alla platser på covidavdelningarna är fulla, och antalet sjuka i landet så många att situationen är helt utom kontroll.

DÅ skulle det kunna bli aktuellt att sätta åldersgränsen vid 60 för att få en sjukhusplats, alternativt (på ett LSS-boende) att man drog gränsen vid om den begåvningshandikappade klarade av den eller den uppgiften själv. (På boendena i en kommun, gick gränsen vid om man kunde duscha sig själv eller inte. Oavsett ålder. Kunde man inte det, så skickades man inte in till sjukhus om man fick svår corona, utan fick dö på boendet utan medicinsk vård.)

...men denna katastrofsituation inträffade aldrig i Sverige. Inte heller behövde vi använda fältsjukhusen, eller de ishockeyrinkar som säkrats som tänkbara tillfälliga förvaringsplatser för alla liken man väntade sig.

Men någonstans gick det snett, och de enskilda sjukhusen och boendena, började tillämpa dessa prioriteringsregler kombinerat med dödshjälp, fast det alls ej var nödvändigt - och aldrig skulle bli det i Sverige. Vad var det som hände, och vems ansvar var detta? Står det något om det i artikeln? Jag kan inte läsa, för jag betalar inte för DN.

Betalar inte heller för DN men jag tror aldrig att DN skulle våga läga skulden hos någon myndighet. DN är ju lika med regeringen så att beskylla någon är ju superfarligt.
Citera
2020-07-19, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
När det dog 50 om dagen så var det ju så. Men det är inte så längre. Idag kan inte eventuell överdödlighet förklaras med covid-19.

Varför inte det?

På helåret så borde ju överdödligheten förklaras av covid-19 då det är den enda nya faktorn.

allt annat har ju funnits här i år. Möjligen att morden har skenat på senare tid och dödsfall pga. kraftiga könssjukdomar från gruppvåldtäkter men i övrigt är det ju inget som står ut?
Citera
2020-07-19, 06:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Om palliativ vård sätts in för fort har man gjort fel, det betyder inte att palliativ vård i sig är dåligt. Nekar man en palliativ vård till en person som behöver det är man en rakt igenom ond människa.

Att amputera ett ben för nageltrång är fel, men det betyder inte att det är fel att amputera ett ben när det är kallbrand i hela foten...

Dock står det nu klart att palliativ vård användes som dödshjälp. Med andra ord så istället för att amputera benet så tog man död på hela kroppen.
Citera
2020-07-19, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är väl det jag säger också. Dödstalen är den enda riktigt säkra indikatorn vi har. Från det får man indirekt anta situationen i övrigt.

Och det man ser är att Belgien, även om de nu har haft högre antal döda, genom kraftfulla åtgärder lyckats vända kurvorna nedåt. Sverige har inte lyckats med det utan det har puttrat på. Därför menar jag att Sverige hade kunnat kanske varit bäst i klassen om vi hade gjort samma sak nämligen en lock-down under en begränsad tid i början. Vi hade därmed haft ett bättre utgångsläge inför hösten. Nu har vi fortfarande en situation med allmän okontrollerad smittspridning och framförallt saknar vi inarbetade rutiner för smittspårning.

Andra länder har ju så smått börjat lära sig smittspårning och lokala karantäner.

Sverige har ju valt att inte göra någonting. Munskydd är ju närmast ett krav i resten av världen nu.

Sen så har vi den stora frågan med att bli smittad igen, förnekarna säger NEJ.
Sen har vi diskusisonen om muterat virus och att bli smittad igen.

Hade jag varit landet Sverige så hade jag tagit höjd för en jobbig höst, hamstrat skyddutrustning, anställt extrapersonal, förenklat rutiner, gjort rutiner för smittspårning och kommit överrens i riksdagen om lokala karantäner.

Vi får väl se hur det går i höst men jag räknar kallt med ett "vi har varit naiva".
Citera
2020-07-19, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Äntligen nån som börjar fatta - JA, det är okej att bära munskydd!

Även för svensken!

Han kommer få galet mycket skit av FHM, någon måste tala om för EU att munskydden inte hjälper alls, bättre att inte had dom för det är falsk trygghet (sa jag rätt nu?)
Citera
2020-07-19, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från guardians liveblog

The World Health Organization (WHO) reported a record increase in global coronavirus cases on Saturday, with the total rising by 259,848 in 24 hours.

The biggest increases were recorded in the United States, Brazil, India and South Africa, according to a daily report.

The previous WHO record for new cases was 237,743 on Friday.

Deaths rose by 7,360, the biggest one-day increase since 10 May.

Enligt Guardian rapporterar WHO alltså betydligt högre siffror än Worldometers.
Worldometers har nog svårt att hänga med.
Citera
2020-07-19, 06:19
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Dock står det nu klart att palliativ vård användes som dödshjälp. Med andra ord så istället för att amputera benet så tog man död på hela kroppen.

En upprörde debatt om dödshjälp har uppstått på grund av en enda person fick dödsdosen ställd på sängbordet.
Samtidigt som tusentals äldre fått dödsdosen morfin insprutad i sig utan att de velat ha det, det är fan mord eftersom det planerats.
Märkligt att det ena knapp upprör känslorna hos den moraliska eliten samtidigt som det andra väcker en livlig debatt bland dem.
Citera
2020-07-19, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Kompetensen i Rwanda är högre än hos Folkhälsomyndigheten. Ingen bragd i sig förstås.

hahahahahahaha, det ser man inte direkt på en svensk vårdcentral.

Munskydd och robotar, härliga Sverige.
Citera
2020-07-19, 06:23
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Worldometers har nog svårt att hänga med.

WHO har mer behov av pengar.
Citera
2020-07-19, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
WHO har mer behov av pengar.

WHO har kantrat helt.
Jag minns när dom hyllad Robert Mugabe på sin officiella twitter.
Nu gick dom Kinas smutsiga ärenden och kritiserar USA som är den (var den) störst betalaren till WHO.
Citera
2020-07-19, 06:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja i första hand bör man ta hand om den egna befolkningen, men svea rike verkar ha mer fokus i andra länder. Är så med princip allt och har alltid varit så, tyvärr. Att skita i den egna befolkningen är inget nytt.

Tyvärr är det så. Alla andra är viktigare än den svenska befolkningen.
Citera
2020-07-19, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Regionerna skickade ju ut förhållningsregler och prioriteringskriterier till sjukhus och olika typer av boenden. (Det är möjligt att de i sin tur fått dessa från Socialstyrelsen, Regeringen eller FHM - eller i alla fall riktlinjer med samma innebörd, som de sedan fick anpassa till sina egna förutsättningar.) Den eller de som skickade ut dessa riktlinjer, har inte varit tillräckligt tydlig med, att dessa bara ska tillämpas i absoluta nödfall. När alla platser på covidavdelningarna är fulla, och antalet sjuka i landet så många att situationen är helt utom kontroll.

DÅ skulle det kunna bli aktuellt att sätta åldersgränsen vid 60 för att få en sjukhusplats, alternativt (på ett LSS-boende) att man drog gränsen vid om den begåvningshandikappade klarade av den eller den uppgiften själv. (På boendena i en kommun, gick gränsen vid om man kunde duscha sig själv eller inte. Oavsett ålder. Kunde man inte det, så skickades man inte in till sjukhus om man fick svår corona, utan fick dö på boendet utan medicinsk vård.)

...men denna katastrofsituation inträffade aldrig i Sverige. Inte heller behövde vi använda fältsjukhusen, eller de ishockeyrinkar som säkrats som tänkbara tillfälliga förvaringsplatser för alla liken man väntade sig.

Men någonstans gick det snett, och de enskilda sjukhusen och boendena, började tillämpa dessa prioriteringsregler kombinerat med dödshjälp, fast det alls ej var nödvändigt - och aldrig skulle bli det i Sverige. Vad var det som hände, och vems ansvar var detta? Står det något om det i artikeln? Jag kan inte läsa, för jag betalar inte för DN.
DN är gratis för alla hela juli ut.

https://www.dn.se/nyheter/darfor-fortsatter-vi-att-lasa-upp-sajten-gratis/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in