2020-07-19, 02:07
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det finns tex. I vittnesmål där det frågades:Hade Wilma någon inkomst? Svar nej. Då blir slutsatsen den att han fick försörja henne. Kanhända att dom någon gång fick några bidrag från Ws föräldrar, men i huvudsak måste det ha blivit T som försörjde henne. Nu kommer inte jag ihåg vem det var som förhördes i detta vittnesmål, men så sades det iallafall.

Men i vilket sammanhang. Att BO inte har någon inkomst. Kan det förväxlas med taxerad inkomst? Hur många 17-åringar har det? Det jag undrar över är vad det kan ha med fallet att göra? Finns det i FUP? Jag kan inte hitta det.
Citera
2020-07-19, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schoolyard
Många mardrömmar om en huvudlös Wilma som hemsöker honom kommer det säkert bli nu utan ljus och ljud att distrahera, han bajsar säkert på sig om nätterna
Tror nästan att han redan har lagt detta bakom sig och funderar nog mer på vad det kan bli till lunch och middag nästa dag. Vad vet man om fängelsematen? Jag vet ingenting.
Citera
2020-07-19, 02:19
Medlem
Citat:
Tror nästan att han redan har lagt detta bakom sig

Kanske, men låter inte så, Tishko den store har nog en akilleshäl trots allt.
Citera
2020-07-19, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tack för det.
Jag har lyssnat på det. Systern säger oxå att W var stressad över pengar, att T skulle hamna hos kronofogden.
Det är mycket tjafs om pengar just under den perioden.
Är det nån som vet varför de hade hamnat i en ekonomisk knipa?
Varför var W så stressad av att fixa fram pengar ?

Herregud! Tishko jobbade inte ens heltid med svältlön som skulle räcka för två rökande vuxna (en vuxen och ett barn då, båda rökare). Behövs det mera?
Citera
2020-07-19, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
[spoiler]
Nu har jag kollat och dubbelkollat på plats. Nej, Valdemarsbergsvägen 8 finns inte. Vissa kartor vill tydlgen vara hjälpsamma och försöker hitta adressen mellan 6 och 10, men det stämmer inte. Det är GPSen i Hemtjänstbilen som är källan, en sökning på karta ger nr 8, som inte finns. Gps koordinaterna leder till ”stumpen” där Valdemarsbergsvägen korsar Oljehamnsvägen. Vi ska förstå att där stod bilen i drygt 18 minuter efter kl 9 på måndagsmorgonen den 18e. Han kan ha burit en eller flera säckar en bit in i området. Nu är det väldigt grönt där men detta skedde i november.
Ah, jag förstår. Bra jobbat. Klokt att använda koordinaterna ist för adressen. *Var hittar du dessa i FUPen förresten? *Jag har nån svag minnesbild av att jag sett koordinater för stoppen nämnas någonstans men nu när jag letar så hittar jag det inte. (Finns risk att jag blandar ihop med en helt annan *FUP dock).

Tycker detta stopp är extra intressant då det sker efter hans första stopp förbi hemnet. Hemma är han i 7min (08:44 - 08:51), verkar sen passera en brukare i närheten för besök under 19min (08:55 - 09:16) för att sedan ta sig till Valdemarsbergsvägen/Oljehamnsvägen (felaktigt benämnd som "Waldemarsbergsv. 8" i FUP) där han vistas i ca 19min (09:21 - 09:40). *VAD gjorde han där??? Någon som vet om sök gjorts här?

Vill också nämna att tjänstebilens GPS och platstjänsten via Tischkos mobil inte riktigt stämmer 100%. Ibland diffar tiden och ibland platsen. Det mystiska stoppet kl 09:20 benämns i hans mobil som busshållplatsen Nordens Väg. Det är dock rätt nära korsningen*Valdemarsbergsvägen/Oljehamnsvägen. Uppskattningsvis ca 200-250m fågelvägen (?) men längre till fots enligt Google Maps* - ca 350min. Tycker ändå att det är för stor diskrepans mellan de 2 gps- platserna om nu mobilen färdats i hemtjänstbilen med Tischko.

Är det någon där ute som är insatt i gps-tekniken och kanske sitter på en enkel förklaring till det här?
Citera
2020-07-19, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
[/b]
Herregud! Tishko jobbade inte ens heltid med svältlön som skulle räcka för två rökande vuxna (en vuxen och ett barn då, båda rökare). Behövs det mera?
Då skulle Tishko vara stressad av det inte Wilma. Varför skulle hon bry sig och vara stressad över att Ts pengar inte räcker ?
Skulle han sluta försörja henne då skulle hon bara packat ihop och flyttat till föräldrarna.
Enligt systern gjorde hon ändå slut i onsdags. Då skulle hon definitivt inte brytt sig ett skit om Tishko saknar pengar till Cannabis eller hyran dagen efter på torsdag.
Systern säger att hon avbröt samtalet på torsdag och sa ringer tillbaka eftersom hon var stressad över pengar (om jag har uppfattat rätt).
Det kan inte vara för att hon saknar pengar till McDonald. Det handlar om större mängd pengar som hon har ont om tid att fixa fram.
Citera
2020-07-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Ah, jag förstår. Bra jobbat. Klokt att använda koordinaterna ist för adressen. *Var hittar du dessa i FUPen förresten? *Jag har nån svag minnesbild av att jag sett koordinater för stoppen nämnas någonstans men nu när jag letar så hittar jag det inte. (Finns risk att jag blandar ihop med en helt annan *FUP dock).

Tycker detta stopp är extra intressant då det sker efter hans första stopp förbi hemnet. Hemma är han i 7min (08:44 - 08:51), verkar sen passera en brukare i närheten för besök under 19min (08:55 - 09:16) för att sedan ta sig till Valdemarsbergsvägen/Oljehamnsvägen (felaktigt benämnd som "Waldemarsbergsv. 8" i FUP) där han vistas i ca 19min (09:21 - 09:40). *VAD gjorde han där??? Någon som vet om sök gjorts här?

Vill också nämna att tjänstebilens GPS och platstjänsten via Tischkos mobil inte riktigt stämmer 100%. Ibland diffar tiden och ibland platsen. Det mystiska stoppet kl 09:20 benämns i hans mobil som busshållplatsen Nordens Väg. Det är dock rätt nära korsningen*Valdemarsbergsvägen/Oljehamnsvägen. Uppskattningsvis ca 200-250m fågelvägen (?) men längre till fots enligt Google Maps* - ca 350min. Tycker ändå att det är för stor diskrepans mellan de 2 gps- platserna om nu mobilen färdats i hemtjänstbilen med Tischko.

Är det någon där ute som är insatt i gps-tekniken och kanske sitter på en enkel förklaring till det här?
Det verkar inte som om han var medveten om att bilen hade GPS och kunde spåras. Lite konstigt tycker jag. Bara det att åka hem flera gånger under arbetstid med tjänstebil undrar man om det är tillåtet.
Citera
2020-07-19, 09:17
Medlem
Citat:
Jag bara tänkte på att spela hög musik och ha ljuset tänt på natten. Det får man väl inte göra på ett vanligt sjukhus.
Jag tycker inte det är ett normalt beteende. Då tar man ju inte alls hänsyn till någon annan. Även om man bor i ett enkelrum så verkar det lite lyxigt.
Det där är inget sjukhus. Rättspsyk är ett fängelse med säkerhetsklasser, precis som vilket fängelse som helst. Det som skiljer är att på rättspsyk jobbar även psykiatrer, psykologer, etc.
Citera
2020-07-19, 09:28
Avslutad
Vad var anledningen till USA-resan?
Skulle han agera knarkkurir?
Svälja knarkkondomer och ha försörjningen fixad framöver?
Citera
2020-07-19, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag TROR att Tishkos cannabismissbruk kostade pengar. Jag TROR att han pressade tösen att låna pengar från pappa och mamma. Men som sagt... spekulation.
Han psykade väl Wilma, att hon var värdelös och inte kunde hantera pengar, inte kunde skaffa ett jobb mm
Jag tror han mosade hennes självkänsla totalt. Tyvärr hann hon inte lämna honom itid.
Den första kärleken är intensiv, hon kunde eller fick inte flytta hem till mamma? Av vilken anledning? Pappan bodde på vischan, där ville hon inte bo för att det var så isolerat mm
Pappan ville att hon skulle bo på gården, mamman ville inte ha hem Wilma.
Hon måste känt sig så fruktansvärt ensam. Om T
Citera
2020-07-19, 09:58
Medlem
I Kronobergs län är detta Region Kronoberg som skicka ut mat till häktet som i sin tur distribuerar mat till intagna på arresten.

Citat:
Tror nästan att han redan har lagt detta bakom sig och funderar nog mer på vad det kan bli till lunch och middag nästa dag. Vad vet man om fängelsematen? Jag vet ingenting.
Citera
2020-07-19, 10:07
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Ni som tror att Wilmas kropp är uppbränd, vad är er teori om hur kroppen kom till förbränningsstationen? Tänker ni att han slängde kroppen i sopkärlen ute på gården? (De kärl som tömdes innan påsarna med blodigt kuddar hittades.) Och i så fall, varför tror ni då Tischko var hem till lägenheten 5ggr under sitt arbetspass?
Tror han lämnat hos brukares sopkärl. Hämtat, lämnat. Hämtat, lämnat.
Alt. Kört in på sopstation. Tycker det området det snackas mkt om i Uddevalla, där han stått ca 18 min med hemtjänstbilen med skogsområde låter intressant också...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in