Citat:
Ursprungligen postat av
IamNotChevyChase
Tack; vi kan ju vara överens om att vi har olika uppfattningar om hur man ska tolka SE’s beteende och vittnesmål..
Jag är dock överens med dig att i SE’s bakgrund visar inget som tyder på att SE skulle kunna vara en GM..ens som SE’s egna scenario..
Å andra sidan, som någon här inne redan påpekat; hur många gånger har man inte hört bekanta säga om en GM att ”det trodde jag aldrig att hen var kapabel till” och säkerligen är det dessa ord vi hade hört om SE varit bevisat vara GM.
Men visst; hans bakgrund talar inget för det. Absolut till SE’s fördel.
Jag har försökt se SE som ett vittne som s a s vissa hävder antingen överdriver sina egna handlingar på mordplatsen, eller som ett passivt vittne som håller sig på avstånd.
Beaktat ovan; jag har svårt att ta till mig vissa saker;
Bl a att en polis helt skulle avfärda ett vittne som aktivt tar kontakt på mordplatsen; hen inte bara dissar att ta vittnesmålet på plats, utan hen tar inte ens SE’s namnuppgifter.
Detta kan ju då förvisso vara en lögn av SE som ett passivt vittne, för att ”styrka” varför han inte finns med som vittne i några ”papper” trots att han befunnit sig på mordplatsen i 15-20min. (Som GM är lögnen dock mer rimlig)
Om ovan är en lögn av SE; då borde ju även överhörningen av vittnet som beskriver SE’s klädsel vara en lögn; lögnen får jag dock inte ihop som vittne.. vill han göra sig själv misstänkt?
I teorin skulle detta vittne kunna vara YN; (vilket Lars Larsson tar upp). Men det går inte eller ihop; YN säger inget om glasögon. SE ska tydligen även hävda att det är en man.. i så fall skulle det kunna vara YN’s manlige bekant som då i sitt berusade tillstånd har fått minnesluckor dagen efter.
Ovan nämnda hävdade kan vare sig något vittne eller polis bekräfta har hänt. Visst; gällande polisen som dissar SE så kan det ju vara så att polisen inte vill erkänna ”tjänstefelet”.
Om man läser SE’s vittnesmål så ändrar, han, lägger till, drar ifrån och fan vet vad..
En annan liten ”konstighet” i alla hans vittnesmål; i ett av förhören hävdar SE att han hör en avgasknall i höjd med reklampelaren och detta samtidigt som han tittar på klockan. Han lägger ingen notis till knallen eftersom avgasknallar är vanligt i centrala Stockholm men också för att han är ”väldigt koncentrerad på klockan”.
SE säger också att han har svårt att se pga av svart urtavla.
I tingsrätten fortsätter han; att han då sneddar in mot banken upplysta skyltfönster för att kolla klockan.
Med detta sagt; i så fall bör väl SE rimligtvis veta, mer eller mindre, på sekunden när mordet sker..
Och i så fall är SE’s ”dille” dagen efter gällande hans utstämplingstid ännu märkligare.
Eller så såg han aldrig var klockan var vid skyltfönstret...
Med risk för att vara tjatig; jag får återigen påpeka; nej, det finns inga bevis mot SE; det KP presenterar är indicier.
Tack för sakligt och intressant svar.
Till att polismannen avfärdat Skandiamannen så har ett annat vittne, kommer inte ihåg källan, han som utförde konstgjord andning på OP sagt samma sak. Polisen sa att han hade tillräckligt med vittnesmål och behövde inte hans vittnesmål. Det kan ha varit i LLs eller TPs böcker eller om det har från någon annan källa.
Jag tror säkert polisen var stressad och trodde att det var någon kriminell uppgörelse och hade inte insett att det var statsministern som låg där. Killen som gjorde konstgjord andning var helt nedblodad enligt egen uppgift och visste inte då att det var statsministern.
Enligt flera vittnesmål verkar de flesta på platsen inte förstått det förrän de fått in OP i ambulansen.
Om jag minns rätt var det flera vittnen som lämnat platsen utan att veta om att det var OP som "vart skjuten".
När polisen väl blev medvetna om att det var statsministern så tog de vittnen till stationen. Men vissa hade redan lämnat platsen då.
Sedan var det kaos på stationen. Vittnen fick sitta tillsammans och vänta och började diskutera vad de sett. Redan där "brändes" vittnena.
Vittnen ska uppmanas att inte prata med varandra för att jämföra vad de uppfattat från brottsplatsen.
Det finns forskning som visar hur viktigt det är att vittnen snabbt ger sina vittnesmål och absolut inte får påverka varandra.
Det "bränner" vittnen. Det finns forskning där man testat hur man ändrar sina minnesuttryck om man låter en grupp (som blivit instruerade) säga att mannen som kom in i rummet och vände snabbt tex hade en gul hatt. Mannen hade så klart inte en gul hatt men majoriteten av de vittnen som var testpersoner sa sedan att mannen hade en gul hatt.
Människan har en inbyggd reflex i att inte avvika från vad gruppen säger.
Att Skandiamannen inte är ett stabilt vittne säger jag inte emot. Tror han inte mindes händelsen så bra som han vill få det att framstå som. Han hade säkert några glas whiskey bakom västen så att säga och var mest fokuserad på att ta sig hem och åka upp till Idre på skidsemester efter en lång arbetsdag.
Han kunde ju inte veta vad som väntade i korsningen. Han tyckte sig se ett fyllo på trottoaren och ville helst gå därifrån men kände sig tvingad att stanna och hjälpa till motvilligt. Han hade ingen aning DÅ om att det var Lisbet och Olof.
Försöker sätta mig in i hur jag själv skulle reagerat. Ärligt talat hade jag gått över gatan och gått vidare och inte velat bli inblandad eftersom det redan var folk där på plats och helst inte velat bli involverad.