2020-07-18, 23:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Många tror ju att WT spåret inte är utrett alls. Vad jag vet är det genomgånget minst 5 gånger under åren.

Man bör reflektera över varför Palme går mot WT observationerna och inte tvärtom.
Men det är väl ändå ett j-a tjat om att WT-observationerna skulle vara avförda. Ge oss en källa som redovisar vad PU slagit fast i stället för att upprepa dig i varenda inlägg.

För din information kan jag klarlägga att jag personligen inte tror att WT-observationerna har med MOP att göra. Det baserar jag på det oerhört riskabla att prata klartext över radio innan ett statsministermord och det faktum att det är så många WT som siktas: om 90% är irrelevanta så kan 100% vara det. Detta innebär dock inte att jag kan avföra observationerna som sådana. Du gör det, och utan något stöd öht.

Edit: Granskningskommissionen skriver
”Av de sex observationerna efter mordet torde, på samma grunder, de två observationerna i Gamla Stan kunna avföras från diskussionen. Av kunnat förklaras.
Av de sex observationerna efter mordet torde, på samma grunder, de två observationerna i Gamla Stan kunna avföras från diskussionen. Av de återstående har några kunnat förklaras efter kontroll med väktarbolag, spaningsrotlar hos polisen och med andra användare av radiokommunika- tionsapparater. I det resterande materialet fäster man sig vid avsaknaden av observationer i återstående har några kunnat förklaras efter kontroll med väktarbolag, spaningsrotlar hos polisen och med andra användare av radiokommunikationsapparater. ”

Är detta vad du menar? Det är isf bra tunt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-07-18 kl. 23:58.
Citera
2020-07-18, 23:57
Bannlyst
Davy, förlåt, jag missförstod dig.

Kegö och Barrling fick för några år sedan domstols tillstånd att redogöra för SÄPO:s hemligstämplade utredningsmaterial för PU på villkor att tystnadsplikten rörande det överlämnade materialet och de tolkningar Kegö och Barrling skulle komma att göra av detsamma övergår på de statstjänstemän som mottar uppgifterna. Enligt Kegö och Barrling rör utredningsmaterialet det s k Rysspåret.

Jag har alltid undrat varför man tillät de fd säkerhetspoliserna att vittna för PU, då uppgifterna var strängt sekretessbelagda och därför inte kunde läggas till grund för ett åtal av PU. Men nu tror jag att jag förstår varför man lät Kegö och Barrling vittna.

PU är efter Kegös och Barrlings vittnesmål visserligen medvetna om lösningen på mordet, men strängt förhindrade att tala om den. Det innebär samtidigt att handlingarna om SÄPO:s Rysspår bör, och således kan finnas bland PU:s handlingar. Av sekretesskäl kommer de emellertid ej att utlämnas till allmänheten, såvida inte hemligstämpeln hävs (eller redan är hävd utan att ett tillkännagivande gjorts i ärendet).

Därför bör alla sanningsälskande privatspanare snarast begära ut alla handlingar och förhör rörande Kegö och Barrling från PU.

Det är ett intressant sammanträffande, som låter som en tanke, att ungefär samtidigt som Kegö och Barrling överlämnar SÄPO:s hemliga utredningsmaterial till PU, vilka nu PU alltså är förhindrade av sträng sekretess att tala om, så börjar PU, med viss benägen hjälp från vissa mediaaktlrer, att följa SE-spåret.

Nu förstår jag också varför Krister Petersson, som tidigare var känd som en hederlig och mycket duglig åklagare, såg så deprimerad och skamsen ut på presskonferensen om SE? Han vet sanningen, men är, i likhet med alla tidigare Palmeåklagare, tvungen att följa Åsiktspolisens direktiv att peka ut ännu en syndabock. Det måste ha svidit i den gode åklagarens själ.
Citera
2020-07-19, 00:02
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur ska man springa när det är halt? Själv har jag en mer vansklig stil där jag riskerar att falla bakåt om jag inte kan hålla balansen när en sko börjar glida framåt. Att springa framåtlutad med armarna utsträckta framför sig verkar säkrare och mer utstuderat. Hur blir man lärd att springa som spaningssoldat?

Jag tränar själv löpning några mil i veckan året om.
Har sprungit på vintrar när det varit riktigt riktigt halt och isigt.
Tekniken att springa med fladdrande utsträckta armar rakt framför mig har jag aldrig använt.
Citera
2020-07-19, 00:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Enligt min mening är uttrycket "få ner till Sveavägen" en återvändsgränd för alla uppslag som inte fokuserar på vittnen.

Det kan ju trots allt vara så att gärningsmannen inte var ett vittne, att han var en person som var i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen klockan 23.21 den 28/2 1986.

Ingen kunde identifiera honom.

Du ser skillnaden i resonemang?

Jo, jag ser hur du menar.

Efter att ha diskuterat grundligt med personer som i sitt dagliga yrke kommer i kontakt med vittnen har jag fått en annan bild av hur vittnen i liknande fall ses på, eller rättare sagt, värdet av det de säger i pressade situationer.
Citera
2020-07-19, 00:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det är väl ändå ett j-a tjat om att WT-observationerna skulle vara avförda. Ge oss en källa som redovisar vad PU slagit fast i stället för att upprepa dig i varenda inlägg.

För din information kan jag klarlägga att jag personligen inte tror att WT-observationerna har med MOP att göra. Det baserar jag på det oerhört riskabla att prata klartext över radio innan ett statsministermord och det faktum att det är så många WT som siktas: om 90% är irrelevanta så kan 100% vara det. Detta innebär dock inte att jag kan avföra observationerna som sådana. Du gör det, och utan något stöd öht.

Edit: Granskningskommissionen skriver
”Av de sex observationerna efter mordet torde, på samma grunder, de två observationerna i Gamla Stan kunna avföras från diskussionen. Av kunnat förklaras.
Av de sex observationerna efter mordet torde, på samma grunder, de två observationerna i Gamla Stan kunna avföras från diskussionen. Av de återstående har några kunnat förklaras efter kontroll med väktarbolag, spaningsrotlar hos polisen och med andra användare av radiokommunika- tionsapparater. I det resterande materialet fäster man sig vid avsaknaden av observationer i återstående har några kunnat förklaras efter kontroll med väktarbolag, spaningsrotlar hos polisen och med andra användare av radiokommunikationsapparater. ”

Är detta vad du menar? Det är isf bra tunt.

Nej, jag är ingen journalist, men, jag tänker inte i alla fall avslöja vem eller vilka jag talar med.

Och eftersom det är en muntlig uppgift kan jag inte visa upp det.

Det kommer från en kontrollerad källa som jag på inget sätt anser inte är korrekt.

Antingen tror du på det jag sagt, eller skit i det. Men kom för fan inte och säg att jag ljuger, för lägg då för helvete fram bevis för lögnerna du påstår jag kommer med!
Citera
2020-07-19, 00:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tränar själv löpning några mil i veckan året om.
Har sprungit på vintrar när det varit riktigt riktigt halt och isigt.
Tekniken att springa med fladdrande utsträckta armar rakt framför mig har jag aldrig använt.
Nej, men du använder väl någon form av dobbar antar jag. Frågan är hur krigare springer när det har halt och mörkt?
Citera
2020-07-19, 00:19
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Ja det du nämner är de tryckfrihetsmål där gräddan av svensk kommunistpress dömdes till skadestånd på 80-talet. Så p.g.a det verkar du ta dig rätten att skriva vänsterextremist till den som i denna tråd i nutid t.e.x. ifrågasätter polismäns agerande och förehavanden mordnatten, vilket är just som jag skrev provocerande och i klass med Guillou.

Westrogothia
Det du brukar presentera som fakta i flertalet inlägg är ofta bara uppenbara och rena påhitt, vilket gör att det är omöjligt att ta dina slutsatser om s.k. rysspår seriöst.

Fetmarkerade det jag avser i ditt inlägg. Och här vad Det skriver i kursivt:
Det
"Min uppfattning är att Polisspåret är en hemvävd variant av KGB:s villospår "BND/CIA-spåret". Båda "spåren" har visat sakna substans.

Det har skrivit hyllvis av propaganda, oavsett vilket ämne Det börjar ett scenario , ytmynnar det alltid ut i hur Sovjetunionen (men eftersom dem inte finns idag så väljer Det Ryssland som substitut-mer politiskt korrekt, när någon från det forna Öst behöver pekas ut) , för DETs nonsens, som ligger bakom ett enkelt MOP, eller mer komplicerat- kontraproduktivt, KGB-GRU som utanför Staten konspirererat mot densamma, för OP är, eller inte, eller både ock, eller kanske, eller vilket, eller ihop, eller med, eller underförstått ÄR ledare av RYanH pqrst. Eller emot densamma.Kanske. Möjligtvis.

Att CIA ligger bakom, anser DET är helt uppåååt väggarna, för det spåret saknar substans.
Enkel, eller hur?

Sedan får ju var och en ha sin åsikt. Min åsikt är att Det var mer underhållande när Det inriktade sig, hyllvis, på SE-spåret.
Citera
2020-07-19, 00:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, jag är ingen journalist, men, jag tänker inte i alla fall avslöja vem eller vilka jag talar med.

Och eftersom det är en muntlig uppgift kan jag inte visa upp det.

Det kommer från en kontrollerad källa som jag på inget sätt anser inte är korrekt.

Antingen tror du på det jag sagt, eller skit i det. Men kom för fan inte och säg att jag ljuger, för lägg då för helvete fram bevis för lögnerna du påstår jag kommer med!
De du har pratat med, vilka verkar vara ganska många, har nog preparerat dig med uppgifter som de ville ha spridda, tänker jag mig. Du är okritisk till dem.
Citera
2020-07-19, 00:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De du har pratat med, vilka verkar vara ganska många, har nog preparerat dig med uppgifter som de ville ha spridda, tänker jag mig. Du är okritisk till dem.

Du är alldeles för misstänksam

De är vanliga människor, som bl.a beskrev kaoset på Sabbatsberg och röran på mordplatsen.
Jag kontaktade dem och frågade om hur de upplevde det. Inte alla svarade, men tillräckligt många för att få en annan bild än den Anér och Co förmedlar.

De kontaktade alltså inte mig för att få sin version spridd.

Du vet, precis som jag, vilka de var som jobbade då, fråga dem själv om du inte vill tro mig.
Citera
2020-07-19, 00:36
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Danita 86 är en ganska intressant WT-model eftersom den ger en användare möjligheten att via anropsknappen skicka morsekod via ett annat tryck. 6 kanaler som torde vara omöjligt att spåra i februari 1986. Gick att köpa på World Import när det begav sig. En sådan kommunikation existerar i stort sett i en annan dimension. Den flyger under radarn. Antennen är ca 1,5 meter, går på 8 st AA-batterier. Men för att skicka morse inom en dryg kilometers radie så krävs minimal antenn utdragen, 10-15 cm och öronsnäcka. Jag äger själv två stycken som jag fick i födelsedag just 1986. Just sayin'. Kan posta bilder om någon inte tror mig.

Håller med. Sedan behöver GM ingen vidare kommunikation, ifall mitt scenario stämmer, som jag ska presentera när jag fått ihop något mer fakta.
Citera
2020-07-19, 00:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Kan du utveckla det där? Det handlar alltså om att poliser på mordplatsen tagit upp vittnesmål om att mördaren hade en väska? Denna person som vittnar avviker alltså och har inte gett sig till känna?

Det låter som rykten. Vad gör det till något substantiellt?

Att polismannen Gedda skall ha sett någon som liknar SE är väl inget som konstaterats? Denne har sett en person med väska, men vilken sorts väska?

Det är en uppgift jag fick. Jag kollade den med en kontakt jag har som menar att uppgiften om väskan fanns redan på mordplatsen vilket pikétpoliserna ska ha hört innan de sprang.

Enligt samma källa då har PU en klar uppfattning om vem mannen på Regeringsgatan Gedda och Wikström ser är.

Mer fick inte jag veta pga förundersökningssekretess.
Citera
2020-07-19, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Tack; vi kan ju vara överens om att vi har olika uppfattningar om hur man ska tolka SE’s beteende och vittnesmål..

Jag är dock överens med dig att i SE’s bakgrund visar inget som tyder på att SE skulle kunna vara en GM..ens som SE’s egna scenario..

Å andra sidan, som någon här inne redan påpekat; hur många gånger har man inte hört bekanta säga om en GM att ”det trodde jag aldrig att hen var kapabel till” och säkerligen är det dessa ord vi hade hört om SE varit bevisat vara GM.

Men visst; hans bakgrund talar inget för det. Absolut till SE’s fördel.

Jag har försökt se SE som ett vittne som s a s vissa hävder antingen överdriver sina egna handlingar på mordplatsen, eller som ett passivt vittne som håller sig på avstånd.

Beaktat ovan; jag har svårt att ta till mig vissa saker;
Bl a att en polis helt skulle avfärda ett vittne som aktivt tar kontakt på mordplatsen; hen inte bara dissar att ta vittnesmålet på plats, utan hen tar inte ens SE’s namnuppgifter.

Detta kan ju då förvisso vara en lögn av SE som ett passivt vittne, för att ”styrka” varför han inte finns med som vittne i några ”papper” trots att han befunnit sig på mordplatsen i 15-20min. (Som GM är lögnen dock mer rimlig)

Om ovan är en lögn av SE; då borde ju även överhörningen av vittnet som beskriver SE’s klädsel vara en lögn; lögnen får jag dock inte ihop som vittne.. vill han göra sig själv misstänkt?

I teorin skulle detta vittne kunna vara YN; (vilket Lars Larsson tar upp). Men det går inte eller ihop; YN säger inget om glasögon. SE ska tydligen även hävda att det är en man.. i så fall skulle det kunna vara YN’s manlige bekant som då i sitt berusade tillstånd har fått minnesluckor dagen efter.

Ovan nämnda hävdade kan vare sig något vittne eller polis bekräfta har hänt. Visst; gällande polisen som dissar SE så kan det ju vara så att polisen inte vill erkänna ”tjänstefelet”.

Om man läser SE’s vittnesmål så ändrar, han, lägger till, drar ifrån och fan vet vad..

En annan liten ”konstighet” i alla hans vittnesmål; i ett av förhören hävdar SE att han hör en avgasknall i höjd med reklampelaren och detta samtidigt som han tittar på klockan. Han lägger ingen notis till knallen eftersom avgasknallar är vanligt i centrala Stockholm men också för att han är ”väldigt koncentrerad på klockan”.

SE säger också att han har svårt att se pga av svart urtavla.

I tingsrätten fortsätter han; att han då sneddar in mot banken upplysta skyltfönster för att kolla klockan.

Med detta sagt; i så fall bör väl SE rimligtvis veta, mer eller mindre, på sekunden när mordet sker..

Och i så fall är SE’s ”dille” dagen efter gällande hans utstämplingstid ännu märkligare.

Eller så såg han aldrig var klockan var vid skyltfönstret...

Med risk för att vara tjatig; jag får återigen påpeka; nej, det finns inga bevis mot SE; det KP presenterar är indicier.

Tack för sakligt och intressant svar.

Till att polismannen avfärdat Skandiamannen så har ett annat vittne, kommer inte ihåg källan, han som utförde konstgjord andning på OP sagt samma sak. Polisen sa att han hade tillräckligt med vittnesmål och behövde inte hans vittnesmål. Det kan ha varit i LLs eller TPs böcker eller om det har från någon annan källa.

Jag tror säkert polisen var stressad och trodde att det var någon kriminell uppgörelse och hade inte insett att det var statsministern som låg där. Killen som gjorde konstgjord andning var helt nedblodad enligt egen uppgift och visste inte då att det var statsministern.
Enligt flera vittnesmål verkar de flesta på platsen inte förstått det förrän de fått in OP i ambulansen.

Om jag minns rätt var det flera vittnen som lämnat platsen utan att veta om att det var OP som "vart skjuten".

När polisen väl blev medvetna om att det var statsministern så tog de vittnen till stationen. Men vissa hade redan lämnat platsen då.

Sedan var det kaos på stationen. Vittnen fick sitta tillsammans och vänta och började diskutera vad de sett. Redan där "brändes" vittnena.
Vittnen ska uppmanas att inte prata med varandra för att jämföra vad de uppfattat från brottsplatsen.

Det finns forskning som visar hur viktigt det är att vittnen snabbt ger sina vittnesmål och absolut inte får påverka varandra.
Det "bränner" vittnen. Det finns forskning där man testat hur man ändrar sina minnesuttryck om man låter en grupp (som blivit instruerade) säga att mannen som kom in i rummet och vände snabbt tex hade en gul hatt. Mannen hade så klart inte en gul hatt men majoriteten av de vittnen som var testpersoner sa sedan att mannen hade en gul hatt.
Människan har en inbyggd reflex i att inte avvika från vad gruppen säger.

Att Skandiamannen inte är ett stabilt vittne säger jag inte emot. Tror han inte mindes händelsen så bra som han vill få det att framstå som. Han hade säkert några glas whiskey bakom västen så att säga och var mest fokuserad på att ta sig hem och åka upp till Idre på skidsemester efter en lång arbetsdag.
Han kunde ju inte veta vad som väntade i korsningen. Han tyckte sig se ett fyllo på trottoaren och ville helst gå därifrån men kände sig tvingad att stanna och hjälpa till motvilligt. Han hade ingen aning DÅ om att det var Lisbet och Olof.

Försöker sätta mig in i hur jag själv skulle reagerat. Ärligt talat hade jag gått över gatan och gått vidare och inte velat bli inblandad eftersom det redan var folk där på plats och helst inte velat bli involverad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in