Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Något som är känt är att viruset inte gillar UV-ljus. Troligen är det väldigt lite smittöverföring som sker utomhus. Tätt sittande folk på uteserveringar och badstränder må se illavarslande ut, men det är sannolikt inomhus som smittan sprids. Luftkonditioneringar och kylanläggningar har setts som en risk. I Florida och i Kalifornien är det varmt. I Texas och i Arizona likaså. Många AC-anläggningar är det som står och virvlar runt kylig luft.
Har också sett att det lagts fram en tes att 40% KAN vara immuna, men det verkar nu som att FHM tonar ned den teorin nu. Jag vet inte. Däremot kan man nog med närmast 100% säkerhet säga att en sådan immunitetsgrad aldrig kan komma från personer med antikroppar, för där ligger vi inte ens i närheten. Om så många är immuna måste de vara immuna på andra sätt. Håller det inte som uteslutet, men heller inte särskilt troligt.
Vi får väl helt enkelt se hur det blir i höst. Jag befarar dock att vi faktiskt får en andra våg. Speciellt i ett läge om man sänker garden. Det vore mycket tråkigt då ett fungerande vaccin antagligen "bara" ligger strax efter årsskiftet. Jag hoppas att inte ännu fler människor ska behöva dö i onödan pga en inkompetent ledning som inte tagit smittskyddet på allvar. Det vore djupt omänskligt.
Nej precis, och det verkar väl vara klart att antikroppar är långt från hela sanningen när det gäller immunitet. Återigen, det är otroligt mycket som är okänt runt detta.
En andra "våg" tror jag också vi kommer att se, men inte i närheten av hur vi hade det i våras.
Stockholm, som torde va den känsligaste regionen med (i Svenska mått mätt) stor och tät population, har en större andel immuna.
I övrigt så tror jag att man inte låter samma misstag med ex. äldrevården inträffa igen. Människor kommer nog fortsätta att jobba hemma i en större grad i höst och människor rent generellt kommer tillämpa distansering och hygien ur ett mycket bättre perspektiv.
En annan intressant del var hur säsongsinfluensan, maginfluensa etc. total-dök i våras när människor började tvätta händerna och tillämpade distansering. Säger egentligen en del om att man generellt skulle tillämpa detta bättre i samhällen under känsliga perioder.