2020-07-18, 21:13
Medlem
Coronapandemin har varit en stor prövning för den svenska skolan, säger utbildningsminister Anna Ekström (S) i en intervju med Dagens Nyheter.

Till hösten återvänder även de flesta gymnasielever till klassrummet, även om Ekström framhåller att regeringen fortfarande inte tvekar att stänga ner skolor om det skulle behövas. Hon spår också att många elever kommer ha mycket att ta igen och att mycket läxor och plugg på helgerna kan vänta.

– Så det blir nog en ganska tuff hösttermin för många elever, säger hon till DN.

https://omni.se/ekstrom-tuff-hosttermin-vantar-svenska-elever/a/MR4Ln0
Citera
2020-07-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att en person med nedsatt immunförsvar har svårare att klara en Covid 19 infektion är ju allmänt känt. Däremot är det fortfarande så att Covid 19 orsakade döden. Allt annat är bara hårklyveri. Under spanska sjuka var det främst unga vuxna som dog. Med samma resonemang dog de då inte av spanska sjukan, utan för att de var i en viss ålder. Barn och äldre klarade sig av någon anledning bättre.

Det är en missuppfattning att överdödligheten jmf med ett normalår skulle ge oss svaret på hur många som dött i Covid 19. Främst beroende på att andra sjukdomar som influensa, vinterkräksjuka, bakteriella lunginflammationer etc etc, också har svårare att sprida sig vid social distansering. Vi har ovanligt få sådana fall för att vara ett normalår.

Det är inte hårklyveri, det är viktigt att ta i beaktande alla aspekter av att en person avlider.
Det är inte så enkelt att ett Corona-virus i kroppen slår av en strömbrytare och så infaller döden.

Med ditt resonemang så skulle vi i princip inte ha några cancer-döda i Sverige, utan istället en jäkla massa som dör av vanliga förkylningar. Detta då "vanliga" infektioner många gånger är droppen för vad en svårt cancersjuk patient klarar av.

Vi skulle vidare typ inte ha några HIV/AIDS-döda i världen, då i princip alla som dör av det dör av andra infektioner som kroppen inte klarar av då immunförsvaret är nedbrutet.

Detta förminskar återigen inte att människor dör i denna pandemi, men det är återigen viktig att förstå vilka som avlider och varför. Då många troligen skulle avlidit inom kort, så speglar en överdödlighet situationen bättre.
Citera
2020-07-18, 21:25
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant dock att barn inte ingår i NVP vilket tyder på att man hela tiden kämpar för att barnet skall överleva.

Har personligen sett barn med cancer som strider tills de dör. Finns även vuxna som inte vill ge upp.

FFör mig är det en klassfråga. Är man rik eller berömd så åker man över hela världen för att hitta en alternativ behandling och inte bara sitter hemma med morfinknappen!

Du snurrar till det och kan tydligen inte bry dig att läsa de länkar du får, så att du kanske kan lära dig något?

Du verkar tro att palliativ vård innebär någon form av dödshjälp?

Man ger palliativ vård också till barn, d v s personer långt under 18 år, också inkliderande barn som bara är timmar eller dagar gamla då det tyvärr behövs.

https://www.nrpv.se/wp-content/uploads/2018/08/Palliativ-Vard-nr-4-2017.pdf

https://pkc.sll.se/globalassets/verksamheter/kompetenscentrum/pkc/utbildning/forelasningsanteckningar-cl-palliativ-vard-av-barn-170206.pdf

Socialstyrelsens defi- nition går i linje med Världshälsoorganisationens (WHO) definition av palli- ativ vård. WHO har även antagit en definition av palliativ vård för barn

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-8-6.pdf
Senast redigerad av Richard-III 2020-07-18 kl. 21:25. Anledning: Tillägg
Citera
2020-07-18, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Jag är inte säker på något, det finns ingen som är det idag, vilket är viktigt att betona.

Jag är dock inte av samma uppfattning som dig, av två anledningar:

1. Sommarlov och semestrar absolut, men folk har ju nästan återgått till normala mönster där de exponeras dagligen ute på stan och i butiker. I bussar och på tåg, på restauranger, lekplatser och badplatser. Visst, folk är bättre på att tvätta händerna och hålla distans än normalt, men det kan i sig inte va enda anledningen. Det här med väder och säsong verkar ju inte heller spela in, då ex. Florida har jätteproblem mitt i deras sommar.

2. Tvärt om väl, de senaste teserna var ju att upp mot 40% av Stockholms invånare kunde ha utvecklat immunitet via antikroppar och/eller t celler.

Jag tror absolut att det kommer att ske nya utbrott framöver, speciellt då många (speciellt mindre regioner) har haft få fall av smitta. Såna lokala utbrott, i mer glesbebyggda områden, tror jag dock inte kommer bli speciellt omfattande. Där av tror jag att pandemin-nivån för Sverige är över för detta utbrott.

Något som är känt är att viruset inte gillar UV-ljus. Troligen är det väldigt lite smittöverföring som sker utomhus. Tätt sittande folk på uteserveringar och badstränder må se illavarslande ut, men det är sannolikt inomhus som smittan sprids. Luftkonditioneringar och kylanläggningar har setts som en risk. I Florida och i Kalifornien är det varmt. I Texas och i Arizona likaså. Många AC-anläggningar är det som står och virvlar runt kylig luft.

Har också sett att det lagts fram en tes att 40% KAN vara immuna, men det verkar nu som att FHM tonar ned den teorin nu. Jag vet inte. Däremot kan man nog med närmast 100% säkerhet säga att en sådan immunitetsgrad aldrig kan komma från personer med antikroppar, för där ligger vi inte ens i närheten. Om så många är immuna måste de vara immuna på andra sätt. Håller det inte som uteslutet, men heller inte särskilt troligt.

Vi får väl helt enkelt se hur det blir i höst. Jag befarar dock att vi faktiskt får en andra våg. Speciellt i ett läge om man sänker garden. Det vore mycket tråkigt då ett fungerande vaccin antagligen "bara" ligger strax efter årsskiftet. Jag hoppas att inte ännu fler människor ska behöva dö i onödan pga en inkompetent ledning som inte tagit smittskyddet på allvar. Det vore djupt omänskligt.
Citera
2020-07-18, 21:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Du snurrar till det och kan tydligen inte bry dig att läsa de länkar du får, så att du kanske kan lära dig något?

Du verkar tro att palliativ vård innebär någon form av dödshjälp?

Man ger palliativ vård också till barn, d v s personer långt under 18 år, också inkliderande barn som bara är timmar eller dagar gamla då det tyvärr behövs.

https://www.nrpv.se/wp-content/uploads/2018/08/Palliativ-Vard-nr-4-2017.pdf

https://pkc.sll.se/globalassets/verksamheter/kompetenscentrum/pkc/utbildning/forelasningsanteckningar-cl-palliativ-vard-av-barn-170206.pdf

Socialstyrelsens defi- nition går i linje med Världshälsoorganisationens (WHO) definition av palli- ativ vård. WHO har även antagit en definition av palliativ vård för barn

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-8-6.pdf

Såklart att man gör, om individen till exempel ska dö i cancer efter att läkarna testat allt, och det inte finns något mer att göra. Men i detta fall som vi diskuterar i tråden, så har läkarna (ofta bara över telefon, utan att träffa patienten) ordinerat palliativ vård I STÄLLET FÖR riktig vård, som hade kunnat rädda patienten till livet. (T.ex. syrgas och vätske- och näringsdropp. D.v.s. inte ens något dyrt eller avancerat.)
Citera
2020-07-18, 21:36
Medlem
Citat:
Något som är känt är att viruset inte gillar UV-ljus. Troligen är det väldigt lite smittöverföring som sker utomhus. Tätt sittande folk på uteserveringar och badstränder må se illavarslande ut, men det är sannolikt inomhus som smittan sprids. Luftkonditioneringar och kylanläggningar har setts som en risk. I Florida och i Kalifornien är det varmt. I Texas och i Arizona likaså. Många AC-anläggningar är det som står och virvlar runt kylig luft.

Har också sett att det lagts fram en tes att 40% KAN vara immuna, men det verkar nu som att FHM tonar ned den teorin nu. Jag vet inte. Däremot kan man nog med närmast 100% säkerhet säga att en sådan immunitetsgrad aldrig kan komma från personer med antikroppar, för där ligger vi inte ens i närheten. Om så många är immuna måste de vara immuna på andra sätt. Håller det inte som uteslutet, men heller inte särskilt troligt.

Vi får väl helt enkelt se hur det blir i höst. Jag befarar dock att vi faktiskt får en andra våg. Speciellt i ett läge om man sänker garden. Det vore mycket tråkigt då ett fungerande vaccin antagligen "bara" ligger strax efter årsskiftet. Jag hoppas att inte ännu fler människor ska behöva dö i onödan pga en inkompetent ledning som inte tagit smittskyddet på allvar. Det vore djupt omänskligt.

Nej precis, och det verkar väl vara klart att antikroppar är långt från hela sanningen när det gäller immunitet. Återigen, det är otroligt mycket som är okänt runt detta.

En andra "våg" tror jag också vi kommer att se, men inte i närheten av hur vi hade det i våras.
Stockholm, som torde va den känsligaste regionen med (i Svenska mått mätt) stor och tät population, har en större andel immuna.
I övrigt så tror jag att man inte låter samma misstag med ex. äldrevården inträffa igen. Människor kommer nog fortsätta att jobba hemma i en större grad i höst och människor rent generellt kommer tillämpa distansering och hygien ur ett mycket bättre perspektiv.

En annan intressant del var hur säsongsinfluensan, maginfluensa etc. total-dök i våras när människor började tvätta händerna och tillämpade distansering. Säger egentligen en del om att man generellt skulle tillämpa detta bättre i samhällen under känsliga perioder.
Citera
2020-07-18, 21:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är inte hårklyveri, det är viktigt att ta i beaktande alla aspekter av att en person avlider.
Det är inte så enkelt att ett Corona-virus i kroppen slår av en strömbrytare och så infaller döden.

Med ditt resonemang så skulle vi i princip inte ha några cancer-döda i Sverige, utan istället en jäkla massa som dör av vanliga förkylningar. Detta då "vanliga" infektioner många gånger är droppen för vad en svårt cancersjuk patient klarar av.

Vi skulle vidare typ inte ha några HIV/AIDS-döda i världen, då i princip alla som dör av det dör av andra infektioner som kroppen inte klarar av då immunförsvaret är nedbrutet.

Detta förminskar återigen inte att människor dör i denna pandemi, men det är återigen viktig att förstå vilka som avlider och varför. Då många troligen skulle avlidit inom kort, så speglar en överdödlighet situationen bättre.

Just AIDS är ju visserligen en sjukdom som angriper just immunförsvaret, så jag skulle nog säga att AIDS är dödsorsaken. Inte förkylningen eller influensan. Hade personen inte haft AIDS hade de inte dött.
Covid 19 är en helt annan typ av sjukdom. Det är cirka 2000 personer under 80 år som avlidit.

Här är förresten en länk till det jag pratade om ovan, som faktiskt belägger att "överdödlighet" inte är något bra sätt att uppskatta dödligheten i Covid 19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juli/ovanligt-kort-sasong-for-influensa-och-vinterkraksjuka/
Det här var för övrigt något man kunde skåda även när svininfluensan härjade. Övriga sjukdomar fick inte någon större spridning då.
Citera
2020-07-18, 21:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej precis, och det verkar väl vara klart att antikroppar är långt från hela sanningen när det gäller immunitet. Återigen, det är otroligt mycket som är okänt runt detta.

En andra "våg" tror jag också vi kommer att se, men inte i närheten av hur vi hade det i våras.
Stockholm, som torde va den känsligaste regionen med (i Svenska mått mätt) stor och tät population, har en större andel immuna.
I övrigt så tror jag att man inte låter samma misstag med ex. äldrevården inträffa igen. Människor kommer nog fortsätta att jobba hemma i en större grad i höst och människor rent generellt kommer tillämpa distansering och hygien ur ett mycket bättre perspektiv.

En annan intressant del var hur säsongsinfluensan, maginfluensa etc. total-dök i våras när människor började tvätta händerna och tillämpade distansering. Säger egentligen en del om att man generellt skulle tillämpa detta bättre i samhällen under känsliga perioder.

Håller med dig i mycket, speciellt sista stycket. Bättre hygienrutiner skulle sannolikt rädda många liv och inte minst bidra till en bättre hälsa och minskat antal sjukskrivningar. Var precis likadant under svininfluensan. Vinterkräksjukan var ovanligt lindrig det året. Just därför är begreppet "överdödlighet" verkligen inte svaret på hur många som dött av en viss sjukdom. Det ger i bäst fall en indikation, men knappt ens det. Därför blir i alla fall jag lite störd när man lyfter det begreppet som något slags facit på hur man skulle kunna mäta dödlighet i Covid 19. Då kommer man underskatta antal grovt.
Citera
2020-07-18, 21:48
Medlem
Citat:
Just AIDS är ju visserligen en sjukdom som angriper just immunförsvaret, så jag skulle nog säga att AIDS är dödsorsaken. Inte förkylningen eller influensan. Hade personen inte haft AIDS hade de inte dött.
Covid 19 är en helt annan typ av sjukdom. Det är cirka 2000 personer under 80 år som avlidit.

Här är förresten en länk till det jag pratade om ovan, som faktiskt belägger att "överdödlighet" inte är något bra sätt att uppskatta dödligheten i Covid 19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juli/ovanligt-kort-sasong-for-influensa-och-vinterkraksjuka/
Det här var för övrigt något man kunde skåda även när svininfluensan härjade. Övriga sjukdomar fick inte någon större spridning då.

"Hade personen inte haft AIDS hade de inte dött."

Det är ju det jag menar. Hade en person ex. inte haft cancer, så hade personen högst troligen inte dött av/med Covid.

Det är ju som sagt en majoritet som har minst en allvarlig bakomliggande sjukdom som sedan avlider av/med en Covid infektion.
Det händer, men det är väldigt sällsynt, att i övrigt friska personer avlider.

Alltså det enda "rätta" svaret är att jämföra med hur 2020 hade spelats ut, utan att Corona-viruset fanns i spridning. Det är dock ett svar vi aldrig kommer att få reda på. Där av tycker jag att överdödligheten sett ur ett bredare perspektiv för 2020, kan ge en bättre uppfattning om hur illa det blev.
Citera
2020-07-18, 21:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är ju du som är en komplett idiot. Att personen dör just när denne blir smittad av Corona talar ju väldigt mycket för att personen dött av Corona. Det måste ju till och med en förståndshandikappad begripa, men tydligen inte du.
Du underskattar ändå sannolikheten att personen dör med och inte av covid.
Citera
2020-07-18, 21:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
"Hade personen inte haft AIDS hade de inte dött."

Det är ju det jag menar. Hade en person ex. inte haft cancer, så hade personen högst troligen inte dött av/med Covid.

Det är ju som sagt en majoritet som har minst en allvarlig bakomliggande sjukdom som sedan avlider av/med en Covid infektion.
Det händer, men det är väldigt sällsynt, att i övrigt friska personer avlider.

Alltså det enda "rätta" svaret är att jämföra med hur 2020 hade spelats ut, utan att Corona-viruset fanns i spridning. Det är dock ett svar vi aldrig kommer att få reda på. Där av tycker jag att överdödligheten sett ur ett bredare perspektiv för 2020, kan ge en bättre uppfattning om hur illa det blev.

Hade inte "OM" varit så hade de inte dött. Hade vi inte haft någon över 50 år i Sverige hade inte dödsantalet varit så stort. Ålder är en klar riskfaktor och är det även om man rensar för underliggande sjukdomar. Viktigaste underliggande sjukdomen är högt blodtryck, vilket väldigt många lider av i Sverige. I normala fall ingen direkt dödlig sjukdom. Inget man dör av, men man riskerar att göra det om man drabbas av Covid 19. Då anser i alla fall inte jag att man dött med Covid 19 utan av Covid 19. Tror jag har ganska stort stöd där. Trots allt har närmare 2 tusen personer under 80 år avlidit. Det är långt ifrån bara personer med ena foten i graven som avlider av Covid 19. Socialstyrelsen sänkte för övrigt nyligen definitionen av övervikt som riskfaktor från 40 till 30 rörande BMI. Det räcker med andra ord att en man som är 1,80 lång väger 98 pannor så räknas det som en riskfaktor att drabbas hårt av en Covid 19 infektion. Det är fruktansvärt många som tillhör riskgrupp i denna sjukdom.
Citera
2020-07-18, 22:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du underskattar ändå sannolikheten att personen dör med och inte av covid.

Nej, det gör jag inte. Den är närmast 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in