2020-07-18, 19:33
Medlem
olasvenssons avatar
För en tid sedan skulle jag tanka min scooter på bensinstationen OKQ8. Jag stannade vid en automat och tryckte in knappen "betala i kassa". Ingen bensin kom. Efter en minut hör jag en kvinnlig röst säga "Hallå". Det var butiksbiträdet som ropade genom ett litet öppet fönster. Hon frågade "Ska du tanka?" Jag svarade "Ja." "Då får du ta av dig hjälmen först" sade hon till mig. Jag tog av mig hjälmen och tankade. Gick in och betalade.

Jag antar att kamerorna runt bensinstationen måste kunna identifiera den som tankar? Eller att butikspersonalen ska kunna identifiera. Med tanke på smitare.

Hur blir det i Corona tider när människor inte vill ta sig sina munskydd eller när människor bär burka vid tankning och kontantbetalning? Alla är inte lika följsamma som mig
Citera
2020-07-18, 19:36
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hur blir det i Corona tider när människor inte vill ta sig sina munskydd eller när människor bär burka vid tankning och kontantbetalning? Alla är inte lika följsamma som mig

Har man slutat att betala med mastercard?
Citera
2020-07-18, 19:38
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
För en tid sedan skulle jag tanka min scooter på bensinstationen OKQ8. Jag stannade vid en automat och tryckte in knappen "betala i kassa". Ingen bensin kom. Efter en minut hör jag en kvinnlig röst säga "Hallå". Det var butiksbiträdet som ropade genom ett litet öppet fönster. Hon frågade "Ska du tanka?" Jag svarade "Ja." "Då får du ta av dig hjälmen först" sade hon till mig. Jag tog av mig hjälmen och tankade. Gick in och betalade.

Jag antar att kamerorna runt bensinstationen måste kunna identifiera den som tankar? Eller att butikspersonalen ska kunna identifiera. Med tanke på smitare.

Dom allra flesta betalar ju med kort, så det räcker med en sensor som känner av om ett fordon står på en "betala i kassan"-pump som sen ser till att kassörskan kollar kameran. Om man inte kan se personen som tankar så slår hon inte igång pumpen.

Om du inte tar av dig hjälmen/masken så får du helt enkelt inte tanka på dessa pumparna. Det är ingen rättighet att tanka på kredit, och problemet löser sig helt om man tex betalar med kort.
Citera
2020-07-18, 19:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det är väl dom inne på stationen som måste trycka på en knapp?
Citera
2020-07-18, 19:50
Medlem
GeleZachas avatar
Undrar just hur det fungerar när personer bär burka och dylikt...
Citera
2020-07-18, 20:15
Medlem
Tropicalss avatar
Självklart borde möjligheten att tanka först och betala efteråt försvinna. Det ska inte ens vara möjligt att betala med kontanter enligt mig. Enda betalmöjligheten borde vara kredit- eller debitkort som kollas av innan tankning. Allt som försvårar för smutset är bra för samhället.
Citera
2020-07-18, 20:43
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Flesta mackarna kräver väl förskottsbetalning vid kontantköp?
Citera
2020-07-18, 21:27
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha

Man betalar med kort.
Citera
2020-07-18, 22:40
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Dom allra flesta betalar ju med kort, så det räcker med en sensor som känner av om ett fordon står på en "betala i kassan"-pump som sen ser till att kassörskan kollar kameran. Om man inte kan se personen som tankar så slår hon inte igång pumpen.

Om du inte tar av dig hjälmen/masken så får du helt enkelt inte tanka på dessa pumparna. Det är ingen rättighet att tanka på kredit, och problemet löser sig helt om man tex betalar med kort.

Ingen av de stora dispensertillverkarna har ett sådant system; det är ingen sensor som känner nåt. varken i marken eller fotoceller på pumpen, i.a.f. i Sverige.

Pumparna finns i två varianter; automat/kassa eller automat.

Automat säger sig själv; tankningssessionen startar när kortet förs in i läsaren, då drar systemet igång.
Vid Kassa/Kontant, måste kunden göra ett aktivt val ( trycka på kassaknappen) och pumpen skickar en signal till kassan om att starta pumpen. Kassören bekräftar med knapptryck och pumpen går vidare i tankningsessionen.
Har jobbat med detta både i kassa och med pumparna.
Citera
2020-07-19, 00:02
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
En person som bär burka brukar aldrig smita.

Däremot så smiter pundare och zigenare.
Kassörskan bad dig (inte du, men TS) att ta av dig hjälmen utifall att du smiter.
Detta är väldigt vanligt på macxkar som inte än har skaffat förskottsbetalning.

Vissa mackar kan kräva förskottsbetalning, men de mackar som har börjat förskottsbetalning har det direkt vid pumpen så att man inte behöver gå in eller visa sig för o starta pumpen, det räcker med att köra in kortet.
Citera
2020-07-19, 00:08
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
En person som bär burka brukar aldrig smita.

Däremot så smiter pundare och zigenare.
.

Kan säga att min erfarenhet är att 19 av 20 smitare är män..
Och den där kvinnan som smiter sorteras under mappen Pundare/knarkare/Hemlös
Mc-killar smet nästan aldrig, däremot var moppekidz det..

Smitande män generellt var i 3 fall av 4.. (spännande va?)..
Citera
2020-07-19, 00:11
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Kan säga att min erfarenhet är att 19 av 20 smitare är män..
Och den där kvinnan som smiter sorteras under mappen Pundare/knarkare/Hemlös
Mc-killar smet nästan aldrig, däremot var moppekidz det..

Smitande män generellt var i 3 fall av 4.. (spännande va?)..

Ja, och min erfarenhet visade på att könet inte spelade någon roll. Smitare var både pundare och zigenare av båda könen. Samt ett plock av lite gott o blandat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in