2020-07-18, 16:13
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Kom ihåg LuftHansapiloten som kraschade ett helt plan fullt med skolbarn in i en bergvägg med flit. Där ligger SD i lä: han planerade ju bara köra ihjäl familjen i en bilolycka.

Jag kan hålla med att SD ligger i lä, Lena var värre, hon orsakade denna olycka, det kunde ha kostat hennes barn deras död, det verkade inte bekomma denna sk själasörjare.

Lenas beteende visade på en totalt omdömeslös person när hon körde av vägen med sina barn, kollen på mobilen och att uppdatera var viktigare än bilkörningen och hennes barn, även medtrafikanterna.

Aktb 151,s 68 förhör med MH.

Det var en gång som Lena hade kört av vägen med barnen i bilen.
Vi fick ett samtal från barnen
som sa att; mamma har voltat med bilen och vi hörde sirener i bakgrunden.
E*ster ringde mig när de satt i Ulfs bil och var på väg hem, jag hörde att Lena och Ulf satt och
pratade och skrattade.

E*ster och A*ron sa till mig att olyckan skedde på grund
av att Lena skulle uppdatera något på sociala medier.

#TeamD
Senast redigerad av Smhf 2020-07-18 kl. 16:16.
Citera
2020-07-18, 16:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
/../
NW sticker ut såtillvida han inte kommer ihåg vad han gjorde kvällen när hans mamma förvann (gymmet eller hemma vid datorn) eller ens om han hade kontakt med henne samma kväll?

Detta är i så fall en ovanlig företeelse, eftersom den sista kontakten med en förlorad vän eller anhörig är den som brukar etsa sig fast i minnet.
Citera
2020-07-18, 16:26
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Och väldigt stresstålig

Ja, men det handlar om helt olika stressfaktorer. En flygmaskin kan man kontrollera, men människor är synnerligen svårare att hantera.

---

Kanske Medinsyn kan berätta för tråden om hens vän har berättat något om hur han upplevde de eventuella stresspåslag som kan ha uppkommit i samband med att HD ville skiljas, flyttade, hade sex med en ny man och när/om LW retade honom för att han inte kunde tro att frun hade sex med en annan man eller hotade med något avslöjande?
Citera
2020-07-18, 16:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag är benägen att hålla med. Tyvärr basunerade tidningsrubriker nästan omgående (inledningsvis synnerligen frekvent av tidningen Metro) att faktorer i stil med "triangeldrama" och "svartsjukemotiv" misstänktes ligga bakom försvinnndet. Och sedan dess har ÅK fastnat i detta som enda tänkbara motiv.

FUP har dock visat att LW levde ett liv som präglades av flertalet komplicerade relationer - både sexuella men även andra typer av relationer - som mycket väl kan ha gett upphov till att någon individ i hennes krets uppfattat henne som en "försvårande omständighet" vilket slutligen utmynnat i vredesmod med dödlig utgång.
Ganska länge var även jag inne på att SD kunde vara gärningsman men ju mer som blev känt så kändes svartsjukemotivet alltmer långsökt. Sedan en tid tillbaka är det omöjligt för mig att ha kvar honom som tänkbar GM. Detta på grund av det som finns registrerat i fup angående datoraktiviteten men även det jag kunnat konstatera via egna tester. Märklig slump om hans jobbdator skulle ha råkat spontansurfa vid två tidpunkter (och endast då) då det är rimligt att anta att han manuellt varit i kontakt med datorn.

Håller med dig i det du skriver i det andra stycket.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-07-18 kl. 16:47.
Citera
2020-07-18, 16:37
Medlem
Du måste besitta egenskaper som inte alla har.Att kunna fatta rätt beslut under stress och press som inte alla kan.At behålla och hålla kvar ett logiskt tänkande i alla tänkbara situationer.Dvs Du ska kunna handla rationellt även om det är en väldigt stressande o pressande situation.En jätteviktig förmåga som inte alla har.Att även ha en simultankapacitet och att inte tappa tråden.Även när man är rädd o det är en farlig situation,,planet störtar.. måste du följa manualen o behålla lugn o fattningsförmåga.
Det är detta 99 procent faller på vid antagningen.De klarar inte, de pallar inte trycket.(De flesta av oss är såna.)
Man kan skojja till det och säga att En normal människa hade brutut ihop och slagit ihjäl kärringen för flera år sedan,,
Citera
2020-07-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Saknar SD empati?
Om SD hade empati måste det ha varit förskräckligt jobbigt att hemlighålla en relation vid sidan om under så många år, men för SD verkar det som han enkelt kunde växla i sina olika roller. Han kanske tyckte att han hade rätt till att vara otrogen eftersom han drog ett så stort lass med barnen och hemmet när HD var djupt deprimerad? Har SD empati eller saknade han helt förmåga i att leva sig in i hur HD och LW kan ha skadats psykiskt av att han ville ha två kvinnor?

Ingen kunde släppa taget om den andre?
Efter att HD avslöjade relationen och begärde blockader av LW i sociala media och irl, visste LW att SD hade nyttjat henne och fyllt henne med lögner om ett liv tillsammans - det skulle aldrig ske, men ändå klarade hon inte att släppa taget om honom.
SD säger i rättegången att LW hade börjat acceptera att han valde HD, men ändå ville han fortsätta han smygandet. Inte konstigt att LW fick problem med att utveckla en djupare relation i sina försök med andra män.
SD förklarar för PS att det handlar om kärlek när han får frågan om varför han fortsätter med LW (Aktbil 147 pdf s 40):

PS: Jag förstår inte, om du kan förklara, varför hänger du i med Lena som du gör?

MT:Mm.

PS: Vad beror det på?

MT: (Suckar/pustar) när du säger det så där, då förstår inte jag heller, men det är, det är
kärlek
, alltså hon, hon gör ibland impulsiva och tokiga saker, gjorde, äh och ibland blev man
arg på henne. Hur fan kan du tänka så där sa, så, men hon är en underbar människa.

LW hotade om flera avslöjanden än otroheten?
Jag tillhör de som misstänker att LW var farlig för SD av flera skäl än att de hade en hemlig relation. Efter så många års nära relation vet man mycket om den andre som inte andra vet eller ens har intresse av att veta. Om SD:s hela sociala liv stod på spel, kan detaljer obetydliga för andra bli en stor upplevd riskfaktor för honom. Det är därför jag återkommer till att fundera på hur SD använde sin enskilda firma vars verksamhetsbeskrivning i princip innebär att han konkurrerade med sin arbetsgivare. Han gick utbildningar och certifierades för att bli behörig kontrollant av olika saker och frågan är vem/vilka som betalade för utbildningarna. LW kan ha vetat om detaljer som SD absolut ville förhindra skulle komma i dager. Därtill är det fortfarande frågetecken om det finns en ekonomisk sammanställning för THOS GT-projektet som skulle lämnas in efter projektets avslut sommaren -18. Det bör ha varit SD och HD som ansvarade för att en sammanfattning uppfördes och lämnades till finansiärerna.

Jag skulle vilja veta hur noga man har undersökt SD och HD:s ekonomi. I vilken aktbilaga och vilka sidor finns det redovisat?

-----

ÅH lämnade ett tilläggsprotokoll på 150 sidor till försvaret den 6/7. I den nya bevisningen finns också digital sekvens som ska lämnas till hovrätten. ÅH förväntar att HR ska ändra den friande domen. Försvaret, som hade tre dagar på sig att gå igenom det kompletterande materialet, begärde tid till 21/7. Då passade ÅH på att begära ytterligare förlängning till den kompletterande bevisningen och Göta Hovrätt beviljade detta. Senast 21/8 ska det vara HR tillhanda.

Det blir spännande detta. Ska det bli så att de digitala spåren blir MGM:s fall i fallet?

-------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040

Definitivt brister det där, men lyssnar man på honom i TR förhören, ser man att ham verkar totalt ambivalent. Jag tror att det var där velandet mellan HD och LW sprang. Tills det var för sent och båda övergav honom. Då slog reptilhjärnan till för problemlösning.
Citera
2020-07-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Detta är i så fall en ovanlig företeelse, eftersom den sista kontakten med en förlorad vän eller anhörig är den som brukar etsa sig fast i minnet.
Men jämfört med paret D verkar han vara en minnesmästare. SD minns bara tröjtvätten.
Citera
2020-07-18, 16:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Har läst igenom hans tre förhör och inte hittat något som berör vad anledningen till detta var.

AK 146 förhör LW (7)

Förhör med vittne, Wesström, Noa Lars Elliot Förhör 1 ...................................... 82
Förhör med målsägande, Wesström, Noa Lars Elliot Förhör 2 ............................ 86
Förhör med målsägande, Wesström, Noa Lars Elliot Förhör 3 ............................ 92
---------------
Noa vill inte stanna kvar och invänta polisen när det visade sig att Lena inte var hemma tidigt på morgonen 2018-05-15

AK 146 förhör LW (7) pdf-sida 87

De hade pratat om att de måste ringa till polisen eftersom, Ulf gjorde sedan detta. Noa fick klart för sig att det skulle komma en polispatrull hem till Ulf. Noa kände att han inte kunde göra någon nytta och han gick därför hem. Han ville få något annat att tänka på, han kände sig orolig.
--------------
Uppenbart blev NW mindre orolig av att undvika poliserna?

AK 146 förhör LW (7) pdf-sida 89 (Efter förhören tillsammans med sina föräldrar om snatteri på polishuset)

Noa har i tidigare förhör berättat om att han var på förhör i Vivalla tillsammans med pappa Ulf och mamma Lena på eftermiddagen 14 maj Noa ombeds att berätta vad han gjorde under kvällen 14 maj, var han tillsammans med någon?
Noa fick skjuts hem av Ulf. Noa brukar sätta sig vid datorn och spela, han tror att det var det han gjorde men han kan inte säga säkert. Eventuellt kan han ha varit och gymat på Motionsform som ligger nedanför krämaren. Han har träningskmi där.

Senare i förhöret tittar han i sin telefon och ser att han hade chatkontakt på snapchat med sin tjej Sanna under kvällen. Han tror också att de pratade i telefon. Vissa konversationer är sparade beroende på att Sanna sparat dem, därför kunde han nu se detta. Hade Noa någon kontakt med Lena under kvällen? Noa tror inte att han hade någon kontakt med Lena under kvällen efter att de skiljdes åt vid polisen i Vivalla, han hittar i vilket fall inget sms.

----------------
NW sticker ut såtillvida han inte kommer ihåg vad han gjorde kvällen när hans mamma förvann (gymmet eller hemma vid datorn) eller ens om han hade kontakt med henne samma kväll?

NWs förhör är 19 nov-18.

Jag kan tänka mig att det som man kanske kommer särskilt väl ihåg när det gäller vad man gjorde den dagen är vad man gjorde just då när mordet skedde.

Vid första förhöret, då är inte Lena hittad, och man frågade inte då om vad han gjorde vid den tidpunkten (eftersom man inte ens visste att hon var död då). Däremot frågade man andra saker om han visste vart hon cyklade efter polisbesöket och vad hon hade på sig. Om han hade tillfrågats då den 18 maj, då hade han med all sannolikhet kommit ihåg detta.
Säkert hade utredarna klart för sig en massa om Lenas förehavanden den 14 maj, te x om hon cyklade tillbaka till jobbet, och om hon var hemma på kvällen.

Jag kan därför tänka mig att det som gjordes av NW vid de tillfällen man visste att Lena varit hemmet, inte kändes som det som etsat sig fast.

Nu är förhöret i november, och nu vet man att hon är död, och att det hände vid 23.30-tiden.
Noa syns i övervakningskameran den sista gången "N*oa - sista bilden 22.14 " (Aktbil 145, sid 380). Därefter syns han gå ut på morgonkvisten vid 6-tiden. N*oa vet alltså att han var hemma då, när det hände.

Däremot tycker du inte att det är ett dugg konstigt att SD, som är nere på förhör redan dagen efter inte minns vad han har gjort? Han minns inte ens vad han gjorde precis när Lena blev mördad. Hans anpassningar som slutar med att han inte minns ett dugg förrän han läst FUP känns däremot helt trovärdiga. I rätten två år senare, då minns han perfekt att han inte cyklade. Han hade ju läst det i FUP.

Jag minns väldigt tydligt allt du har skrivit om N*oa genom åren. Mycket otrevliga saker som du inte kan veta något om alls.

Tillägg:
N*a minns ju faktiskt en sak, vilket är en viktig sak.
Det är att hans pappa hämtar honom. Sedan är han ju hemma med Med UW och sedan även EW!

Aktbilaga 146. sid 86
"N*oa fick skjuts hem av Ulf. "

Aktbil 145, sid 380

"N*oa - sista bilden 22.14
U*lf - sista bilden 22.04
Es*ter - sista bilden 23.33
Senast redigerad av notknapparen 2020-07-18 kl. 17:46.
Citera
2020-07-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ganska länge var även jag inne på att SD kunde vara gärningsman men ju mer som blev känt så kändes svartsjukemotivet alltmer långsökt. Sedan en tid tillbaka är det omöjligt för mig att ha kvar honom som tänkbar GM. Detta på grund av det som finns registrerat i fup angående datoraktiviteten men även det jag kunnat konstatera via egna tester. Märklig slump om hans jobbdator skulle ha råkat spontansurfa vid två tidpunkter (och endast då) då det är rimligt att anta att han manuellt varit i kontakt med datorn.

Håller med dig i det du skriver i det andra stycket.

Vad får dig att tro att det var SD som eventuellt pillade på datorn 23.34 och inte någon annan?
Citera
2020-07-18, 17:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Stäng av bägge motorerna så får du se hur lätt det är att kontrollera ett flygplan!

Man kan ha "nerver av stål" i vissa situationer, men ha kort stubin i andra.

Bara för att man inte är höjdrädd, eller kunna koncentrera sig, fokusera i farliga situationer, betyder det inte att man inte kan bli fruktansvärt arg, tappa kontrollen, vara svartsjuk eller ha starkt kontrollbehov.
Citera
2020-07-18, 18:00
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Jag tror ju inte att SD hade fått behålla sitt flygcert om det hade blivit känt vad som rörde sig i hans huvud.
Han hade ju tankar på att ordinarie piloter på ett större flygplan skulle dö och då skulle han få bli hjälte och ta över flygspakarna.
Friskt - Not so much

Har svårt att tänka sig att han har kvar sitt flygcertifikat. Men OM han har det så bör berörda myndigheter informeras om honom.

På geocach-sidan skryter han ju också om lågflygningar över människor.

Citat:
Två gäng från Örebro Dykteknik var här i området och hade kurs, och kanske var CO en av instruktörerna? Jag slog av till tomgång och gled i lägsta säkra fart över brottets norra kant nästan ljudlöst. Över halva brottet gav jag fullgas och steg med Vy för att klara att kommaupp igen över kanten på söda sidan. Ljudet från en sådan stark maskin är något alldeles fruktansvärt, och nere i denna gryta än mäktigare. Skrämde bokstavligen skiten ur samtliga på plats. Skrattar gott fortfarande åt det idag 15 år senare.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=5aa408c9-ded6-4761-b134-bac273432c55

Nej, det är nog färdig med att flyga reklambanners över Sälen för SD. Tror inte det finns sådana arbetsuppgifter i fängelset.

#TeamÅsaHiding

Detta borde alla lyssna på och se, Rättegången, sista delen: "Lena Wesström sista delen med VIDEO - De mystiska samtalen - KÄNSLIGA TITTARE VARNAS"

https://www.youtube.com/watch?v=mPG1...y3cUO&index=46

Smått och gott:

Den leende psykopaten.mp4

https://forumfiles.com/B2Zax8F5o2/De...psykopaten_mp4

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E

Kärleken blommar:

https://imgur.com/3BBgxpF

Tick, tack, tick, tack...
Citera
2020-07-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Har svårt att tänka sig att han har kvar sitt flygcertifikat. Men OM han har det så bör berörda myndigheter informeras om honom.

På geocach-sidan skryter han ju också om lågflygningar över människor.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=5aa408c9-ded6-4761-b134-bac273432c55

Nej, det är nog färdig med att flyga reklambanners över Sälen för SD. Tror inte det finns sådana arbetsuppgifter i fängelset.

#TeamÅsaHiding

Detta borde alla lyssna på och se, Rättegången, sista delen: "Lena Wesström sista delen med VIDEO - De mystiska samtalen - KÄNSLIGA TITTARE VARNAS"

https://www.youtube.com/watch?v=mPG1...y3cUO&index=46

Smått och gott:

Den leende psykopaten.mp4

https://forumfiles.com/B2Zax8F5o2/De...psykopaten_mp4

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E

Kärleken blommar:

https://imgur.com/3BBgxpF

Tick, tack, tick, tack...
Vilket yrke och vilket färdigheter en person har gör dom inte oantastliga. SD är ett svin, en otrogen make, en pappa som begår psykiska övergrepp på sina egna barn, en mördare. En kille som planerat mord på sin älskarinnas yngste son och henne själv. En person som bevisligen planerat mord på sin hustru och sina barn - i samråd med hustrun. Tvi vale.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in